Zandvoort 22 april

Na praten over een evenement.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik haalde vorig jaar 180 met de speedster op het rechte stuk. Wel met nitrons natuurlijk, dat scheelt je zo meer dan 10km/u...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mark,
Weet jij of er binnenkort weer 1 of ander clubje een trackday doet op Zandvoort? Ik heb wel zin om nog wat rondjes te gaan doen, maar dan niet in een treintje :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

stevenflappy schreef:Zeg niet dat het teringzooi is, maar probleemloos is het ook niet!!!!! En dat kan ik niet gebruiken....
Sorry!
Tja, dan zal het sowieso moeilijk worden ben ik bang..

Iedere vorm van 'afwijken van de standaard situatie' met tunen brengt in mindere of meerdere mate risico's en noem het maar 'eigenaardigheden' met zich mee.

Het is voor ieder een persoonlijke afweging of deze dingen een daadwerkelijk probleem vormen of een acceptabel onderdeel van de aanpassing(en).

Hoe verder je de auto, en dan bedoel ik niet alleen motorisch, gaat verwijderen van de fabrieks-situatie hoe scherper de voor- en nadeel verhouding zich gaat aftekenen.

Ook ga je inboeten op gebieden van betrouwbaarheid en levensduur. Dat zegt in veel gevallen ook weer niets over de kwaliteit van een aanpassing, maar meer over het feit dat autofabrikanten voor een auto en al z'n componenten miljoenen euro's, duizenden man-uren en enorme budgetten er tegenaan gooien om alles tot in detail te testen voor een bepaald gemiddels gebruiks-patroon. Een auto die getuned wordt zal qua gebruikpatroon hier al buiten vallen en gewoon eerder zaken 'verslijten' die op een standaard auto wellicht vele malen langer meegaan (al is het alleen al remblokjes!)

Een gemiddelde tuner (op welk gebied dan ook) heeft deze budgetten gewoonweg niet en moet dus werken met de dingen die de standaard auto biedt, deze aanpassen en daarbij dingen aannemen, inschatten, etc.

Vaak zal dat prima gaan, maar ze zullen een (veel) grotere groep klanten hebben vergeleken met de fabrieks-oplossing die net buiten de boot vallen en wel problemen hebben in meer of mindere mate. (laten we eerlijk zijn.. ook de standaard auto's op de weg van vrijwel ieder merk zijn zeker niet probleemvrij..)

In feite zijn problemen in meer of mindere mate een 'fact of life' bij tuning, maar het is vooral de vraag op welke manier een tuner/aanpasser eventuele problemen afhandelt. Doen ze dat snel en zonder tegensputteren, dan is de 'pijn' al een stuk minder.

Dus tja.. Persoonlijk vind ik de geschetste problemen met de compressors hier op het forum nog vrij 'onschuldig'. Vervelend, ja, maar niet echt een probleem.

Het zou me niet verbazen als een throttle-body setup ook vooral bij de eerdere versies tegen wat problemen aan loopt die tijdens het gebruik naar boven borrellen.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Mark,
Weet jij of er binnenkort weer 1 of ander clubje een trackday doet op Zandvoort? Ik heb wel zin om nog wat rondjes te gaan doen, maar dan niet in een treintje :wink:
http://www.harc.nl/?id=119

27 april dus :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De Historische Auto Ren Club (HARC) is een vereniging opgericht door en voor beoefenaren en liefhebbers van de autosport met historische racewagens.
Zou een speedster al een "historische racewagen" zijn? :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

markv schreef:Ik haalde vorig jaar 180 met de speedster op het rechte stuk. Wel met nitrons natuurlijk, dat scheelt je zo meer dan 10km/u...

Mark
Ik heb ook de 180km/h gehaald. Je moet dan in z'n 4 redelijk hard de Arie Luyendijk uitkomen en erg laat vol in de ankers. Ok, het lukte maar 1 keer omdat we niet mochten inhalen. 160km/h heb ik vaker gehaald op het rechte stuk.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik had Vled gevraagd of de speedster volgas de Arie Luyendijkbocht zou kunnen nemen (mijn leon kon dat iig niet :) ), dus volgas uit de voorgaande bocht (Kuhmo bocht) en niet meer liften tot aan de Tarzan.
Hij twijfelde.
Dus toen hij een rondje in mijn tomaatje ging met mij als pasagier ging hij het even testen. Ik heb niet op de teller gekeken, maar ik denk dat hij met ruim 100 door de kuhmo bocht ging, uitkomend met al snel iets van 120, dan met 140 de AL bocht in, volgas houden ging makkelijk volgens hem :lol: , en dan met 160 uit de AL bocht komend het rechte eind op knallen. Ik denk dat mijn speedster "makkelijk" 190 te halen is (maar dan worden de SBS remblokken redelijk hard getest met aanremmen van de Tarzan :lol: ).
Ik had telkens geen kans om vol door de kuhmo en AL bocht te knallen, ivm voorliggers :cry:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Hij heeft in de 3,5 rondes met mij op de bijrijderstoel ruim de 210 kph gepaseerd op het rechte stuk. Maar vroeg geremd, want het kl... ABS systeem was niet altijd even consequent.
Dat is dus met standaard onderstel, banden, uitlijning, remmen, maar met een nieuwe riem op mijn compressor en zonder dak (wat een zand ligt er op dat rechte stuk zeg !).

Maar Mike we kunnen wel een keer wat gaan meten, nu met de nieuwe riem moet dat kunnen.

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

@Maik: Geen issue hoor, heb al meer gereden bij harc (ben lid) :) Gaat over het algemeen prima daar.

@HJ: Snelheid meenemen door de bocht is echt de sleutel. Toen Arno van billstein naar nitron is gegaan haalde hij gewoon ruim 10km/u meer op het rechte stuk, zonder extra vermogen. Ophanging, banden etc zijn minstens zo belangrijk op een circuit als de motor. Ik hield met m'n speedster op het rechte stuk vorig jaar een opgefokte mini niet bij, maar in de bochten vloog ik er werkelijk omheen.

@Maarten: He, dat is vreemd? Ik heb met mijn standaard ABS systeem geen issue's gehad op het rechte stuk. Wat natuurlijk nog wel een optie is, is om een schakelaar te maken om ABS uit te schakelen of een van de sensors voor los te trekken. Dan weet je in iedergeval wat de remmen gaan doen...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maarten schreef:Hij heeft in de 3,5 rondes met mij op de bijrijderstoel ruim de 210 kph gepaseerd op het rechte stuk. Maar vroeg geremd, want het kl... ABS systeem was niet altijd even consequent.
Kijk, dat lijkt er al meer op :)
ruim 210 op het rechte stuk duidt toch wel degelijk op plenty vermogen (iig veeeel meer dan 150pk 8) ).
Toch nog een beetje gerustgesteld :wink:
Maar Mike we kunnen wel een keer wat gaan meten, nu met de nieuwe riem moet dat kunnen.
Oke dan, alleen wanneer is de vraag, dat kan nog wel eens moeilijk worden, maar ik heb altijd de G-meter bij me... we zien wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

markv schreef:@Maik: Geen issue hoor, heb al meer gereden bij harc (ben lid) :) Gaat over het algemeen prima daar.
Aha, misschien dat ik ook wel lid ga worden, ze hebben namelijk aardig wat op de agenda staan! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

@Mark, op het circuit duidelijk het verschil gezien van de Nitrons. Inmiddels weet ik wel wie er Nitrons heeft en wie niet. Wanneer we achter elkaar reden zag je aan het overhellen duidelijk wie ze had.
Ik ga ze er ook wel onderzetten 8)
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

@ mark

Op het rechte end geen probleem gehad met ABS maar bij sommige andere bochten wel en om nou te voorkomn dat op het rechte eind toch een keer een probleem optrad en de snelheid de bocht in te hoog zou zijn, remde hij toch maar iets eerder.

Verder bij de uitwijkproef met rem in de ABS, viel van iedere speedster de remweg tegen. Ik had zelf zelfs een keer dat het leek of de ABS de hele remvertraging weg nam na de lastwisseling (lane change) en daarna pas weer opbouwde. De instructeur vroeg of ik de rem gelift had, maar ik heb het pedaal constant bekrachtigd en voelde ABS de hele tijd actief.
Ik reed nog wel met de standaard banden, maar de instructeur dacht dat dat niet zo veel invloed zou hebben. Ik heb daar nog mijn bedenkingen bij. Dat ga ik binnekort dus maar eens proberen.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maarten,

dat zijn inderdaad de symptomen van het standaard ABS systeem. Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij mij was het het ergst in de Marlboro bocht. No brakes en een super hard rem pedaal. Gelukkig is die bocht vrij ruim, dus ik kon hem op de weg houden, maar het was niet prettig.

Vorig jaar met de Harc trackday en de vxr unit had ik nergens meer last van. Geen enkele keer heb ik gehad dat de ABS unit ingreep, echt perfect...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik heb 119 foto's gemaakt waarvan er 30 in het fotoalbum staan. Wanneer er deelnemers zijn die een foto van hun auto (dat rijmt :shock: ) willen kunnen PBtje sturen met daarin het e-mail adres.
Lotus Elise S2
Plaats reactie