Zandvoort 22 april
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Tja, dan zal het sowieso moeilijk worden ben ik bang..stevenflappy schreef:Zeg niet dat het teringzooi is, maar probleemloos is het ook niet!!!!! En dat kan ik niet gebruiken....
Sorry!
Iedere vorm van 'afwijken van de standaard situatie' met tunen brengt in mindere of meerdere mate risico's en noem het maar 'eigenaardigheden' met zich mee.
Het is voor ieder een persoonlijke afweging of deze dingen een daadwerkelijk probleem vormen of een acceptabel onderdeel van de aanpassing(en).
Hoe verder je de auto, en dan bedoel ik niet alleen motorisch, gaat verwijderen van de fabrieks-situatie hoe scherper de voor- en nadeel verhouding zich gaat aftekenen.
Ook ga je inboeten op gebieden van betrouwbaarheid en levensduur. Dat zegt in veel gevallen ook weer niets over de kwaliteit van een aanpassing, maar meer over het feit dat autofabrikanten voor een auto en al z'n componenten miljoenen euro's, duizenden man-uren en enorme budgetten er tegenaan gooien om alles tot in detail te testen voor een bepaald gemiddels gebruiks-patroon. Een auto die getuned wordt zal qua gebruikpatroon hier al buiten vallen en gewoon eerder zaken 'verslijten' die op een standaard auto wellicht vele malen langer meegaan (al is het alleen al remblokjes!)
Een gemiddelde tuner (op welk gebied dan ook) heeft deze budgetten gewoonweg niet en moet dus werken met de dingen die de standaard auto biedt, deze aanpassen en daarbij dingen aannemen, inschatten, etc.
Vaak zal dat prima gaan, maar ze zullen een (veel) grotere groep klanten hebben vergeleken met de fabrieks-oplossing die net buiten de boot vallen en wel problemen hebben in meer of mindere mate. (laten we eerlijk zijn.. ook de standaard auto's op de weg van vrijwel ieder merk zijn zeker niet probleemvrij..)
In feite zijn problemen in meer of mindere mate een 'fact of life' bij tuning, maar het is vooral de vraag op welke manier een tuner/aanpasser eventuele problemen afhandelt. Doen ze dat snel en zonder tegensputteren, dan is de 'pijn' al een stuk minder.
Dus tja.. Persoonlijk vind ik de geschetste problemen met de compressors hier op het forum nog vrij 'onschuldig'. Vervelend, ja, maar niet echt een probleem.
Het zou me niet verbazen als een throttle-body setup ook vooral bij de eerdere versies tegen wat problemen aan loopt die tijdens het gebruik naar boven borrellen.
Bye, Arno.
http://www.harc.nl/?id=119Maik schreef:Mark,
Weet jij of er binnenkort weer 1 of ander clubje een trackday doet op Zandvoort? Ik heb wel zin om nog wat rondjes te gaan doen, maar dan niet in een treintje
27 april dus
Mark
C30-94@0.55bar
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Ik heb ook de 180km/h gehaald. Je moet dan in z'n 4 redelijk hard de Arie Luyendijk uitkomen en erg laat vol in de ankers. Ok, het lukte maar 1 keer omdat we niet mochten inhalen. 160km/h heb ik vaker gehaald op het rechte stuk.markv schreef:Ik haalde vorig jaar 180 met de speedster op het rechte stuk. Wel met nitrons natuurlijk, dat scheelt je zo meer dan 10km/u...
Mark
Lotus Elise S2
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik had Vled gevraagd of de speedster volgas de Arie Luyendijkbocht zou kunnen nemen (mijn leon kon dat iig niet ), dus volgas uit de voorgaande bocht (Kuhmo bocht) en niet meer liften tot aan de Tarzan.
Hij twijfelde.
Dus toen hij een rondje in mijn tomaatje ging met mij als pasagier ging hij het even testen. Ik heb niet op de teller gekeken, maar ik denk dat hij met ruim 100 door de kuhmo bocht ging, uitkomend met al snel iets van 120, dan met 140 de AL bocht in, volgas houden ging makkelijk volgens hem , en dan met 160 uit de AL bocht komend het rechte eind op knallen. Ik denk dat mijn speedster "makkelijk" 190 te halen is (maar dan worden de SBS remblokken redelijk hard getest met aanremmen van de Tarzan ).
Ik had telkens geen kans om vol door de kuhmo en AL bocht te knallen, ivm voorliggers
Hij twijfelde.
Dus toen hij een rondje in mijn tomaatje ging met mij als pasagier ging hij het even testen. Ik heb niet op de teller gekeken, maar ik denk dat hij met ruim 100 door de kuhmo bocht ging, uitkomend met al snel iets van 120, dan met 140 de AL bocht in, volgas houden ging makkelijk volgens hem , en dan met 160 uit de AL bocht komend het rechte eind op knallen. Ik denk dat mijn speedster "makkelijk" 190 te halen is (maar dan worden de SBS remblokken redelijk hard getest met aanremmen van de Tarzan ).
Ik had telkens geen kans om vol door de kuhmo en AL bocht te knallen, ivm voorliggers
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Hij heeft in de 3,5 rondes met mij op de bijrijderstoel ruim de 210 kph gepaseerd op het rechte stuk. Maar vroeg geremd, want het kl... ABS systeem was niet altijd even consequent.
Dat is dus met standaard onderstel, banden, uitlijning, remmen, maar met een nieuwe riem op mijn compressor en zonder dak (wat een zand ligt er op dat rechte stuk zeg !).
Maar Mike we kunnen wel een keer wat gaan meten, nu met de nieuwe riem moet dat kunnen.
Maarten
Dat is dus met standaard onderstel, banden, uitlijning, remmen, maar met een nieuwe riem op mijn compressor en zonder dak (wat een zand ligt er op dat rechte stuk zeg !).
Maar Mike we kunnen wel een keer wat gaan meten, nu met de nieuwe riem moet dat kunnen.
Maarten
@Maik: Geen issue hoor, heb al meer gereden bij harc (ben lid) Gaat over het algemeen prima daar.
@HJ: Snelheid meenemen door de bocht is echt de sleutel. Toen Arno van billstein naar nitron is gegaan haalde hij gewoon ruim 10km/u meer op het rechte stuk, zonder extra vermogen. Ophanging, banden etc zijn minstens zo belangrijk op een circuit als de motor. Ik hield met m'n speedster op het rechte stuk vorig jaar een opgefokte mini niet bij, maar in de bochten vloog ik er werkelijk omheen.
@Maarten: He, dat is vreemd? Ik heb met mijn standaard ABS systeem geen issue's gehad op het rechte stuk. Wat natuurlijk nog wel een optie is, is om een schakelaar te maken om ABS uit te schakelen of een van de sensors voor los te trekken. Dan weet je in iedergeval wat de remmen gaan doen...
Mark
@HJ: Snelheid meenemen door de bocht is echt de sleutel. Toen Arno van billstein naar nitron is gegaan haalde hij gewoon ruim 10km/u meer op het rechte stuk, zonder extra vermogen. Ophanging, banden etc zijn minstens zo belangrijk op een circuit als de motor. Ik hield met m'n speedster op het rechte stuk vorig jaar een opgefokte mini niet bij, maar in de bochten vloog ik er werkelijk omheen.
@Maarten: He, dat is vreemd? Ik heb met mijn standaard ABS systeem geen issue's gehad op het rechte stuk. Wat natuurlijk nog wel een optie is, is om een schakelaar te maken om ABS uit te schakelen of een van de sensors voor los te trekken. Dan weet je in iedergeval wat de remmen gaan doen...
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Kijk, dat lijkt er al meer opMaarten schreef:Hij heeft in de 3,5 rondes met mij op de bijrijderstoel ruim de 210 kph gepaseerd op het rechte stuk. Maar vroeg geremd, want het kl... ABS systeem was niet altijd even consequent.
ruim 210 op het rechte stuk duidt toch wel degelijk op plenty vermogen (iig veeeel meer dan 150pk ).
Toch nog een beetje gerustgesteld
Oke dan, alleen wanneer is de vraag, dat kan nog wel eens moeilijk worden, maar ik heb altijd de G-meter bij me... we zien wel.Maar Mike we kunnen wel een keer wat gaan meten, nu met de nieuwe riem moet dat kunnen.
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
@ mark
Op het rechte end geen probleem gehad met ABS maar bij sommige andere bochten wel en om nou te voorkomn dat op het rechte eind toch een keer een probleem optrad en de snelheid de bocht in te hoog zou zijn, remde hij toch maar iets eerder.
Verder bij de uitwijkproef met rem in de ABS, viel van iedere speedster de remweg tegen. Ik had zelf zelfs een keer dat het leek of de ABS de hele remvertraging weg nam na de lastwisseling (lane change) en daarna pas weer opbouwde. De instructeur vroeg of ik de rem gelift had, maar ik heb het pedaal constant bekrachtigd en voelde ABS de hele tijd actief.
Ik reed nog wel met de standaard banden, maar de instructeur dacht dat dat niet zo veel invloed zou hebben. Ik heb daar nog mijn bedenkingen bij. Dat ga ik binnekort dus maar eens proberen.
Op het rechte end geen probleem gehad met ABS maar bij sommige andere bochten wel en om nou te voorkomn dat op het rechte eind toch een keer een probleem optrad en de snelheid de bocht in te hoog zou zijn, remde hij toch maar iets eerder.
Verder bij de uitwijkproef met rem in de ABS, viel van iedere speedster de remweg tegen. Ik had zelf zelfs een keer dat het leek of de ABS de hele remvertraging weg nam na de lastwisseling (lane change) en daarna pas weer opbouwde. De instructeur vroeg of ik de rem gelift had, maar ik heb het pedaal constant bekrachtigd en voelde ABS de hele tijd actief.
Ik reed nog wel met de standaard banden, maar de instructeur dacht dat dat niet zo veel invloed zou hebben. Ik heb daar nog mijn bedenkingen bij. Dat ga ik binnekort dus maar eens proberen.
Maarten,
dat zijn inderdaad de symptomen van het standaard ABS systeem. Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij mij was het het ergst in de Marlboro bocht. No brakes en een super hard rem pedaal. Gelukkig is die bocht vrij ruim, dus ik kon hem op de weg houden, maar het was niet prettig.
Vorig jaar met de Harc trackday en de vxr unit had ik nergens meer last van. Geen enkele keer heb ik gehad dat de ABS unit ingreep, echt perfect...
Mark
dat zijn inderdaad de symptomen van het standaard ABS systeem. Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij mij was het het ergst in de Marlboro bocht. No brakes en een super hard rem pedaal. Gelukkig is die bocht vrij ruim, dus ik kon hem op de weg houden, maar het was niet prettig.
Vorig jaar met de Harc trackday en de vxr unit had ik nergens meer last van. Geen enkele keer heb ik gehad dat de ABS unit ingreep, echt perfect...
Mark
C30-94@0.55bar
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo