Achtervelgen vooraan: het resultaat
Geplaatst: 24 apr 2006 9:13
Die originele 175 banden vooraan hinderden me reeds lang. Ik vond de ingevallen wielkassen niet mooi, en het onderstuur was soms hinderlijk bij fors bochtenwerk. Daar ik graag mijn Speedster zo origineel mogelijk wil houden, was de enige optie achtervelgen vooraan te plaatsen.
Dit weekeinde heb ik ze gemonteerd. Als banden heb ik gekozen voor de BF Goodrich G-Force Profiler 205/45R17 88W. Kostprijs 143 €/ stuk, montage en uitbalanceren inclusief. Ze zijn iets zachter van rubber dan de originele Bridgestones.
De voorste velgen lopen nu mooi gelijk met de achterste. Om de banden niet te laten aanlopen bij volle stuuruitslag, en de wielkassen nog iets meer uit te vullen heb ik rondom 5mm spoorverbreders gemonteerd. Ik koos opzettelijk voor slechts 5mm om de geo-instelling niet te veel te beinvloeden. De velg komt nu juist gelijk met de buitenkant van de wielkast.
Mijn bevindingen:
Vering: hier is geen enkel verschil te merken. Ook niet bij diep inveren of bochtenwerk.
Sturing: Tot ca 20km/u stuurt het iets zwaarder maar zonder hinderlijk te zijn. Op de autostrade is het stuur wel wat gevoeliger aan de spoorvorming geworden. Maar relaxed cruisen met één hand aan het stuur is nog steeds perfekt mogelijk.
Baanligging (droog wegdek): Zelfs bij extreem bochtenwerk is iedere zweem naar onderstuur verdwenen. Als je over de grens gaat (en dan moet je al erg overdrijven) is het de achteras die eerst uitbreekt. Maar dat blijft gemakkelijk op te vangen. Ik had de indruk dat het overstuur nu later maar ook minder geleidelijk optreedt. Waarschijnlijk door de spoorverbreding. Hierdoor en mede doordat je geen verwittiging meer krijgt door opkomend onderstuur, moet je wel alerter blijven achter het stuur als je de grenzen gaat opzoeken.
Remmen: Doordat de bredere banden meer grip hebben en de wielen minder snel blokkeren, komt bij een noodstop het ABS pas later in actie en verkort de remafstand. Toch heb je aanvankelijk de indruk dat je slechter remt, maar dat komt omdat nu de beperkingen van de originele remmen meer naar voren komen. De remmen bijten niet goed, en de remkracht is slecht doseerbaar bij hard remmen. Volgende investering zullen waarschijnlijk stalen remleidingen en andere remblokken zijn, en een geo-setup.
Als de baan nat ligt en ik de ruimte heb, ga ik nog enkele rijtesten uitvoeren. Maar ik verwacht dat de resultaten in dezelfde lijn zullen liggen. Het is een aanpassing die ik iedereen kan aanraden.
Dit weekeinde heb ik ze gemonteerd. Als banden heb ik gekozen voor de BF Goodrich G-Force Profiler 205/45R17 88W. Kostprijs 143 €/ stuk, montage en uitbalanceren inclusief. Ze zijn iets zachter van rubber dan de originele Bridgestones.
De voorste velgen lopen nu mooi gelijk met de achterste. Om de banden niet te laten aanlopen bij volle stuuruitslag, en de wielkassen nog iets meer uit te vullen heb ik rondom 5mm spoorverbreders gemonteerd. Ik koos opzettelijk voor slechts 5mm om de geo-instelling niet te veel te beinvloeden. De velg komt nu juist gelijk met de buitenkant van de wielkast.
Mijn bevindingen:
Vering: hier is geen enkel verschil te merken. Ook niet bij diep inveren of bochtenwerk.
Sturing: Tot ca 20km/u stuurt het iets zwaarder maar zonder hinderlijk te zijn. Op de autostrade is het stuur wel wat gevoeliger aan de spoorvorming geworden. Maar relaxed cruisen met één hand aan het stuur is nog steeds perfekt mogelijk.
Baanligging (droog wegdek): Zelfs bij extreem bochtenwerk is iedere zweem naar onderstuur verdwenen. Als je over de grens gaat (en dan moet je al erg overdrijven) is het de achteras die eerst uitbreekt. Maar dat blijft gemakkelijk op te vangen. Ik had de indruk dat het overstuur nu later maar ook minder geleidelijk optreedt. Waarschijnlijk door de spoorverbreding. Hierdoor en mede doordat je geen verwittiging meer krijgt door opkomend onderstuur, moet je wel alerter blijven achter het stuur als je de grenzen gaat opzoeken.
Remmen: Doordat de bredere banden meer grip hebben en de wielen minder snel blokkeren, komt bij een noodstop het ABS pas later in actie en verkort de remafstand. Toch heb je aanvankelijk de indruk dat je slechter remt, maar dat komt omdat nu de beperkingen van de originele remmen meer naar voren komen. De remmen bijten niet goed, en de remkracht is slecht doseerbaar bij hard remmen. Volgende investering zullen waarschijnlijk stalen remleidingen en andere remblokken zijn, en een geo-setup.
Als de baan nat ligt en ik de ruimte heb, ga ik nog enkele rijtesten uitvoeren. Maar ik verwacht dat de resultaten in dezelfde lijn zullen liggen. Het is een aanpassing die ik iedereen kan aanraden.