Lekkage koeling.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
PEAS
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:33
Locatie: kop van noord holland.

Lekkage koeling.

Bericht door PEAS »

Hallo,
Even een vraagje onder de mensen die mij misschien antwoord kunnen
geven mbt geringe lekkage van koelvloeistof die na een rit zichtbaar is
in de vorm van een een aantal spoortjes achter het gaas van de voorclamb dat naar beneden loopt richting kentekenplaat en via de
onderkant van de clamb zichtbaar is op de onderkant van de bodemplaat.
Deze vloeistof komt ergens vandaan aan de kant van de koelfan heb ik
ontdekt (begrijpen we het nog een beetje :shock: :?: ) heeft iemand
ook al eens dit soort probleem gehad, zo ja wat kan je er evt zelf aan doen kan er in ieder geval vanaf de bovenzijde niets aan ontdekken
hij koelt verder perfect en tankje blijft lange tijd op niveau, maar het
hoort niet zo te zijn systeem moet dicht zijn dacht ik zo :evil:
denk zelf dat dit gebeurt op moment dat motor warm word en druk
begint op te bouwen :roll:
mocht iemand mij een antwoord kunnen geven bedankt alvast.

groetjes Peter.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Peas, moet je even de slangklemmen van je radiator vastdraaien zaten bij mij ook los met als gevolg vloeistof in je crashbox. dus het zelfde probleem als jou.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Bij mij zat er een scheurtje in een buis rechtsvoor.
Lotus Elise S2
PEAS
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:33
Locatie: kop van noord holland.

Bericht door PEAS »

Ik zou het liefste even onder de radiator willen kijken of daar misschien
het probleem ligt, maar hoe krijg je dit op een zo simpel mogelijke
manier voor elkaar zonder al te veel breek en sloopwerk :wink:
mag toch aannemen dat hiervoor niet de hele voorkant er van af moet :?:
thanks alvast.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Je kan inderdaad onder je radiator kijken , echter ik zou eerst even je slang klemen kontroleren, als deze niet goed vast zitten loop het water er langs de voorkant uit.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
René
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mar 2005 18:47
Locatie: Brielle

Bericht door René »

Bij mijn auto was het niet de slang zelf welke lekte op de aansluiting
van de radiator, maar het ontluchtingsventiel in de slang waarvan de
koperen draadbus die in de slang geperst zit niet meer waterdicht
was.

Hierdoor moest de gehele slang aan de linkerzijde (nummer 24: HOSE,
RADIATOR OUTLET WITH AIR BLEED VALVE, part nr.9198140, zie
technische documentatie) vervangen worden.

Veel succes,

Gr.René.
..........Barchetta, Z3, Speedster...........
......................Moving up!!..................
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

PEAS schreef:mag toch aannemen dat hiervoor niet de hele voorkant er van af moet :?:
Jazeker.. Wil je in de crashbox onder de radiator kijken, dan moet de frontclam er af.

Bekende lekkagepunten rond de radiator zijn:

- slangklem op aansluitng niet goed vast -> voorzichtig wat vastdraaien, maar niet te strak! Anders volgende...
- scheurtjes in plastic eind-kappen van radiator -> nieuwe radiator
- lekkage tussen alu en plastic van radiator -> klemmen wat extra knijpen, maar als dat niet helpt -> nieuwe radiator
- Ontluchtings nippel lekt -> te hard vastdraaien vervormt de insert en deze gaat dan lekken -> nieuwe slang
- scheurtjes in lasnaden van radiator zelf -> nieuwe radiator

IN geval van de slangen kan je het werk doen emt de clam er op. Als het aan de radiator zelf ligt, dan moet de clam er af om 'm te kunnen verwisselen.

Als je er buiten garantie zelf een andere op (laat) zetten, dan zou ik aanraden om een radiator te monteren met een volledig alu constructie, dus ook de uiteinden van de radiator.

Bijvoorbeeld: http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=591

Afbeelding

Degene die GM/Lotus monteert zijn niet van briljante kwaliteit en vooral de plastic onderdelen hiervan geven vaak problemen.

Bye, Arno.
PEAS
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:33
Locatie: kop van noord holland.

Bericht door PEAS »

Bedankt jongens voor de tips, hoop hier wat mee te kunnen doen.
nog twee vraagjes mbt het koelsysteem, mocht bv de radiator of
aansluitpunten lekken zou ie toch ook moeten druppelen waneer
het systeem niet onder druk staat :? bij bv een koude motor
of zie ik dit nu verkeerd :?:
en mijn tweede vraag is of het uitmaakt welk soort koelvloeistof je
uiteindelijk gebruikt voor de auto (en heb ik het niet over de vorstgrens).
maar of daar verschil in zit betreft bv samenstelling.

bedankt alvast voor de antwoorden.
groetjes peter.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

PEAS schreef:mocht bv de radiator of
aansluitpunten lekken zou ie toch ook moeten druppelen waneer
het systeem niet onder druk staat :? bij bv een koude motor
of zie ik dit nu verkeerd :?:
Meestal lekt hij alleen onder druk omdat dan de opening meestal door de druk wordt open geperst.

Als hij dan afkoelt, dan valt de druk weg, sluit het gaatje zich weer voldoende en geen druppels..

Als hij ook lekt als de druk er af is, dan is het gat meestal wel zo groot dat er echt een fonteintje uit komt als de druk er op staat..

Da's voor mij nu even actueel, want op mijn auto is vanmorgen de radiator 'geploft'. Oftewel 1 van de plastic eind-stukken op de radiator heeft het opgegeven en is gescheurd.

Ik heb nu de bovenstaande maar besteld..
en mijn tweede vraag is of het uitmaakt welk soort koelvloeistof je
uiteindelijk gebruikt voor de auto (en heb ik het niet over de vorstgrens).
maar of daar verschil in zit betreft bv samenstelling.
Ja. Er zijn een aantal hoofd-types die je over het algemeen niet mag mengen omdat het dan vieze drab kan vormen in het koelsysteem.

Het meest verstandige zal zijn om gewoon bij de Opel dealer de koelvloeistof te halen. Dan heb je sowieso de goede.

Als je wilt overstappen op een andere soort (wel opletten dat het voor alu motoren en radiators geschikt it), dan moet je meestal het oude eerst aftappen, doorspoelen/uitwassen met schoon water en dan weer vullen en ontluchten.
Plaats reactie