DIY-handleiding Xenonconversie

Weetjes en tips voor onze auto.

Xenon koplampen in de Speedster

1. Ja graag, dat wil ik ook!
20
77%
2. Nee dank je, mij te opvallend.
6
23%
 
Totaal aantal stemmen: 26

jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Als jij mij nou een keer leert dammen...

Oké leer ik je dammen.En als je er belangstelling voor hebt , leer ik je
als bonus óók nog rijden. :mrgreen:

jans
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:Nou, 2 uurtjes klussen en het zit er nu in.
Dat viel mij mee. En ze doen het nog ook! :) Soms heb ik weleens pech als ik nieuwe dingen koop (kapot, nieuw in doos...).
En nu maar wachten tot vanavond! Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn 8) .

En de stadslichtjes zien er echt zielig uit nu :wink: , misschien dat ik ze er gewoon maar uit haal. Ik zal ze niet missen...

groeten,
Maikel
Twee uur maar, dat is snel :!:
Knap toch altijd die handige donders ;)
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

jans, als jij net zo goed mij dammen kan leren als dat je uit je nek kan lullen, dan ben ik in no-time prof :P .

Ik wil anders wel een inbouwstationetje beginnen, als er zoveel interesse is, laten we zeggen dat ik het voor 100euro zo bij je inbouw, maar dan moet je wel naar Leiden komen :wink: ($$$$$$$$$$$$$$ :) )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:jans, als jij net zo goed mij dammen kan leren als dat je uit je nek kan lullen, dan ben ik in no-time prof :P .

Ik wil anders wel een inbouwstationetje beginnen, als er zoveel interesse is, laten we zeggen dat ik het voor 100euro zo bij je inbouw, maar dan moet je wel naar Leiden komen :wink: ($$$$$$$$$$$$$$ :) )
En wat kost de set :?:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@Maik,

Nou gefeliciteerd man. Hoef je de eerste 6-8 jaar niet meer aan je dimlichten te werken! Heb je mijn methode gebruikt, dus met solderen van nieuwe haken, of de methode van Mark, met de tie-wraps. Of heb je de beugeltjes verbogen?

En die E 100,- is dan zeker ex. BTW en zonder garantie dat de lampunit niet stuk gaat tijdens jouw klussen?!

@Marcel,

Een Xenon-setje van Meccatune met een lichttemperatuur van 6500K en H1-lampvoet kost je ongeveer E 290,-

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb 2 technieken gecombineerd, die van de beugeltjes een klein stukje verbuigen en de tie-wraps. net de tie-wrap heb ik de twee oogjes van de beugeltjes samengebonden.

Die 100euro is incl. BTW, maar zonder garantie inderdaad :wink: , maar als er een lamp kapot is dan zal het zeker niet door mij komen (ik werk met chirurgenhandschoentjes :wink: ).

Nog een paar uurtjes maar 8)

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:Ik heb 2 technieken gecombineerd, die van de beugeltjes een klein stukje verbuigen en de tie-wraps. net de tie-wrap heb ik de twee oogjes van de beugeltjes samengebonden.

Die 100euro is incl. BTW, maar zonder garantie inderdaad :wink: , maar als er een lamp kapot is dan zal het zeker niet door mij komen (ik werk met chirurgenhandschoentjes :wink: ).

Nog een paar uurtjes maar 8)

M.
Niet gek, Xenon voor € 400,- :D
Gebruikersavatar
joel do desert
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jul 2005 20:25
Locatie: Neerijnen

xenon conversie

Bericht door joel do desert »

Was een Xenon conversie al van plan toen ik in juli van dit jaar mijn Speedster kocht, maar ja, toen begonnen in het Haagse weer te denken om de regels te wijzigen. Nu het er op lijkt dat het toegestaan is, een week geleden een conversieset op Ebay gekocht. http://cgi.ebay.nl/XENON-Nachruestkit-H ... dZViewItem
Prijs incl. porto 207,05 Euro. Drie dagen daarna keurig netjes in een alu koffertje een H1/ 6000K kit per koerier geleverd.

Met dank aan de beschrijvingen van SteV6 en MarkV was de klus binnen 3 uur uitgevoerd. Had veel korter kunnen zijn maar, eigenwijs, zochten we naar een andere oplossing voor het inklemmen van de lamp (oa. met een veer). Uiteindelijk gekozen voor de oplossing zoals in de handleiding van SteV6 is beschreven, zij het dat het haakje op een kabelschoen is gesoldeerd waarna deze simpel op de massa aansluiting van de lamphouder te schuiven is. Het gedoe met de +/- kabels door het ontluchting buisje was hier niet nodig omdat het in deze set voorbereid was. De ballast/ starter met dubbelzijdig tape aan de zijkant van crash box geplakt en geborgd met 1 parker. Daarna de stekkers ingeplugd, gecontroleerd of alles het deed en uiteindelijk de lampunits bevestigt met M10 trekoog moer (ipv. een zelfborgende - of vleugelmoer).

Uiteindelijk resultaat is toch een verbetering van het zicht en misschien, heb het nog niet ervaren, gaan ze op de snelweg eerder naar rechts als je met wat hogere snelheid aan komt rijden.

Groetjes Hans (#751)
Bijlagen
voor xenon conversie.jpg
voor xenon conversie.jpg (15.5 KiB) 5745 keer bekeken
ballast geplakt op zijkant crashbox.jpg
ballast geplakt op zijkant crashbox.jpg (25.63 KiB) 5743 keer bekeken
na xenon conversie.jpg
na xenon conversie.jpg (10.7 KiB) 5745 keer bekeken
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb ook xenon erin hangen, geeft inderdaad een stuk beter licht, alhoewel het nog wel wat beter zou mogen. Het ziet er ook gelijk een stuk mooier uit! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@ joel do desert,

Voor welke kleurtemperatuur heb jij gekozen? Ik heb er 6500 K in zitten (is ook mijn advies!). Toevallig is er op het Engelse forum iemand die 8300 K heeft gekocht en er eigenlijk spijt van heeft omdat deze veel te blauw zijn.

Aan de hand van de foto gok ik dat jij ook 6500 K erin hebt gedaan.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: xenon conversie

Bericht door Marcel »

joel do desert schreef:Drie dagen daarna keurig netjes in een alu koffertje een H1/ 6000K kit per koerier geleverd.
Stephan........is H1/6000K niet de kleurtemperatuur :?:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: xenon conversie

Bericht door SteV6 »

Marcel schreef:Stephan........is H1/6000K niet de kleurtemperatuur :?:
:oops: Wie kan lezen is altijd in het voordeel :oops:

Ik had er te snel overheen gelezen.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Ben al een tijdje hierin geintresseerd maar hoe zit het nou met de wet... Anders mag je mij wel opschrijven voor een setje 8)
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@ Stevenflappy,

Gisteren heb ik nog met de chef werkplaats van de Seatgarage erover gesproken. Het lijkt erop dat de regelgeving dusdanig wordt dat auto's met een kenteken van na 01 januari 2006 met achterafinbouwxenon aan dezelfde eisen moeten voldoen als affabriekxenon. Dus automatische hoogteverstelling en koplampsproeiers. Aan auto's met een kenteken van voor 01 januari 2006 gelden deze regels niet en blijft het bijna zeker mogelijk om achteraf xenon in te bouwen.

De poll is al een jaar oud, dus als je echt intresse hebt moet je maar even een PB-tje sturen, dan zorg ik dat je bij de juiste persoon terechtkomt voor een goed xenonsetje.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

een jaar oud....... :lol: :oops:
Plaats reactie