Uitlaatspruitstuk gescheurt!!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Da's waar tot een bepaald punt.
De warmte blijft van beter binnen de uitlaat, maar dit heeft wel een nadelig effect op eventuele las-naden etc. die sneller verouderen.
Ook het RVS waar vaak mee wordt gewerkt kan eigenlijk niet zo goed tegen zeer hoge temperaturen. Daar wordt het bros van, wat weer tot scheurvorming kan leiden.. (tja.. Inconel kan het prima hebben, maar da's $$$$).
Bij RVS speelt het probleem van vocht wat in het windsel kan trekken een minder groot probleem. Dat speelt wel bij een spruitstuk wat uitgewoon staal is gemaakt. Water verdampt dan wel snel tijdens het rijden, maar als hij stil staat dan trekt (regen)water er wel in en gaat een erg goede roest-omgeving vormen.
Bij het inpakken van het hele spruitstuk moet je wel de kat en de einddemper in de gaten houden, want door de betere isolatie vanaf de motor gaan die nu veel meer hitte te verwerken krijgen.
Op een auto als de speedster moet je hier beetje mee oppassen. Het blijft een grotendeels plastic (ok ok.. polyester..) ototje, dus opletten met warmtebronnen..
Bye, Arno.
De warmte blijft van beter binnen de uitlaat, maar dit heeft wel een nadelig effect op eventuele las-naden etc. die sneller verouderen.
Ook het RVS waar vaak mee wordt gewerkt kan eigenlijk niet zo goed tegen zeer hoge temperaturen. Daar wordt het bros van, wat weer tot scheurvorming kan leiden.. (tja.. Inconel kan het prima hebben, maar da's $$$$).
Bij RVS speelt het probleem van vocht wat in het windsel kan trekken een minder groot probleem. Dat speelt wel bij een spruitstuk wat uitgewoon staal is gemaakt. Water verdampt dan wel snel tijdens het rijden, maar als hij stil staat dan trekt (regen)water er wel in en gaat een erg goede roest-omgeving vormen.
Bij het inpakken van het hele spruitstuk moet je wel de kat en de einddemper in de gaten houden, want door de betere isolatie vanaf de motor gaan die nu veel meer hitte te verwerken krijgen.
Op een auto als de speedster moet je hier beetje mee oppassen. Het blijft een grotendeels plastic (ok ok.. polyester..) ototje, dus opletten met warmtebronnen..
Bye, Arno.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
In Duitsland zijn ze nu bezig met de laatste aanpassingen voor een 4-2-1 systeem:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=10963
Ze zijn er erg over te spreken.
(Ook leuk icm de compressor ! )
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=10963
Ze zijn er erg over te spreken.
(Ook leuk icm de compressor ! )
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Hier een filmpje (even op pauze zetten dan kan je een beetje zien hoe de buizen lopen)
http://www.free-space.at/mshrak/Speedst ... uger_3.avi
En een plaatje.
http://www.free-space.at/mshrak/Speedst ... uger_3.avi
En een plaatje.
- Bijlagen
-
- P1010005ss.jpg (33.06 KiB) 5920 keer bekeken
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Aan de foto te zien en als je goed kijkt op het tweede deel van filmpje komt het 4-2 deel recht naar achter uit. Waarschijnlijk maken ze een 180 graden draai verticaal naast de einddemper, waarna de pijpen het 2-1 deel tegen komen.
Daarna een knietje er aan en dan opzij op op de (zo te zien standaard) kat aan te sluiten.
Beetje zoals op de Honda conversie, maar dan het 4-2 deel recht naar achteren ipv. naar rechts gebogen.
Hopelijk binnenkort wat foto's van de auto zonder clam zoals op filmpje. Dan moet het wel duidelijk worden.
Bye, Arno.
Daarna een knietje er aan en dan opzij op op de (zo te zien standaard) kat aan te sluiten.
Beetje zoals op de Honda conversie, maar dan het 4-2 deel recht naar achteren ipv. naar rechts gebogen.
Hopelijk binnenkort wat foto's van de auto zonder clam zoals op filmpje. Dan moet het wel duidelijk worden.
Bye, Arno.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Het is een 200 cells kat, dus niet standaard...
Maar 4-2 zie je op de foto, 2-1 is op het filmpje helaas nauwelijks te zien.
Maar volgens mij maken ze eerst een bocht naar het rechter achterwiel, komen daar bij elkaar (2-1) en gaat dan onder het subframe door naar de kat. Dan via de orginele weg naar de eind demper.
Veel bochten, maar relatief recht zolang mogelijk vanaf de kop (hoogste invloed op de tegendruk, direct na de uitlaatkleppen, hoe langer recht (weinig stromingsverliezen) hoe minder tegendruk) De kat zit ook ver van de motor en is slechts 200 cells. Die moet wel goed warm zijn om de apk te halen en met zo'n lange buizen, betekend dat goed warm rijden voor de keuring.
Maar 4-2 zie je op de foto, 2-1 is op het filmpje helaas nauwelijks te zien.
Maar volgens mij maken ze eerst een bocht naar het rechter achterwiel, komen daar bij elkaar (2-1) en gaat dan onder het subframe door naar de kat. Dan via de orginele weg naar de eind demper.
Veel bochten, maar relatief recht zolang mogelijk vanaf de kop (hoogste invloed op de tegendruk, direct na de uitlaatkleppen, hoe langer recht (weinig stromingsverliezen) hoe minder tegendruk) De kat zit ook ver van de motor en is slechts 200 cells. Die moet wel goed warm zijn om de apk te halen en met zo'n lange buizen, betekend dat goed warm rijden voor de keuring.