Uitlaatspruitstuk gescheurt!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Dat is toch die komotec als ik het goed heb?? Dacht dat dat een 4-1 was met eigenlijk beetje erg korte pijpen...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

komotec

Bericht door Pipo »

Ja, dat is een foto van een Komotec-lijn. Maar het uitlaatspruitstuk zit grotendeels verborgen achter het chassis.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Het beste is om z'n spagettipijp in te pakken met "hitte bestendige tape".
Minder warme lucht in de motorruimte wat beter is voor de luchtinlaat en je voorkom zo dat je clam warm of smelt.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Da's waar tot een bepaald punt.

De warmte blijft van beter binnen de uitlaat, maar dit heeft wel een nadelig effect op eventuele las-naden etc. die sneller verouderen.

Ook het RVS waar vaak mee wordt gewerkt kan eigenlijk niet zo goed tegen zeer hoge temperaturen. Daar wordt het bros van, wat weer tot scheurvorming kan leiden.. (tja.. Inconel kan het prima hebben, maar da's $$$$).

Bij RVS speelt het probleem van vocht wat in het windsel kan trekken een minder groot probleem. Dat speelt wel bij een spruitstuk wat uitgewoon staal is gemaakt. Water verdampt dan wel snel tijdens het rijden, maar als hij stil staat dan trekt (regen)water er wel in en gaat een erg goede roest-omgeving vormen.

Bij het inpakken van het hele spruitstuk moet je wel de kat en de einddemper in de gaten houden, want door de betere isolatie vanaf de motor gaan die nu veel meer hitte te verwerken krijgen.

Op een auto als de speedster moet je hier beetje mee oppassen. Het blijft een grotendeels plastic (ok ok.. polyester..) ototje, dus opletten met warmtebronnen..

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

In Duitsland zijn ze nu bezig met de laatste aanpassingen voor een 4-2-1 systeem:

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=10963

Ze zijn er erg over te spreken.

(Ook leuk icm de compressor ! )
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Leuk verhaal zeg! Dempert is goed bezig :!:

@Stevenflappy : in het filmpje is duidelijk een aantal keren een knal te horen zoals jij ze ook kan maken...en wilt behouden..
geschatte waarde, 2000,- euro. Ben je al aan het sparen? :wink:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Mijn duits is niet zo goed, maar is er nog ergens een plaatje te vinden van het spruitstuk?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Hier een filmpje (even op pauze zetten dan kan je een beetje zien hoe de buizen lopen)

http://www.free-space.at/mshrak/Speedst ... uger_3.avi

En een plaatje.
Bijlagen
P1010005ss.jpg
P1010005ss.jpg (33.06 KiB) 5920 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Jep, 2e pagina . . . 2e bericht. 3 foto's . . . alle 3 laten ze nauwlijks wat zien. :(

haha, Maarten post net iets over t filmpje (de Zip-file, halverwege pag. 1)

cheers
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jammer dat ze niet een duidelijk plaatje hebben van het spruitstuk, maar dat zal ook wel een reden hebben....
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Tja, niet te zien dus.. Jammer.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Aan de foto te zien en als je goed kijkt op het tweede deel van filmpje komt het 4-2 deel recht naar achter uit. Waarschijnlijk maken ze een 180 graden draai verticaal naast de einddemper, waarna de pijpen het 2-1 deel tegen komen.

Daarna een knietje er aan en dan opzij op op de (zo te zien standaard) kat aan te sluiten.

Beetje zoals op de Honda conversie, maar dan het 4-2 deel recht naar achteren ipv. naar rechts gebogen.

Hopelijk binnenkort wat foto's van de auto zonder clam zoals op filmpje. Dan moet het wel duidelijk worden.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Het is een 200 cells kat, dus niet standaard...

Maar 4-2 zie je op de foto, 2-1 is op het filmpje helaas nauwelijks te zien.
Maar volgens mij maken ze eerst een bocht naar het rechter achterwiel, komen daar bij elkaar (2-1) en gaat dan onder het subframe door naar de kat. Dan via de orginele weg naar de eind demper.

Veel bochten, maar relatief recht zolang mogelijk vanaf de kop (hoogste invloed op de tegendruk, direct na de uitlaatkleppen, hoe langer recht (weinig stromingsverliezen) hoe minder tegendruk) De kat zit ook ver van de motor en is slechts 200 cells. Die moet wel goed warm zijn om de apk te halen en met zo'n lange buizen, betekend dat goed warm rijden voor de keuring.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Enig idee wat de diamter is van de pijpen? En of de pijpen getrokken bochten hebben?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Heb ik nog niets over gelezen en ook de lengtes worden niet genoemd. Maar ja als ze het willen verkopen, ga je niet meteen alle details vrijgeven lijkt mij.
Maar als er meer testen en SW aanpassing gedaan zijn, zouden ze meer bekend maken.
Plaats reactie