Yep Steven. Het is een gecombineerd pakket. Zij hebben een speciale combinatie van uitlaatspruitstuk + uitlaatlijn met sportkat ontwikkeld. De voorkat valt weg. De buisdiameter is groter dan de standaard Speedster-uitlaat. Zij spreken ivm hun spruitstuk ook over een 'voor het draaimoment geoptimaliseerde buizenlengte'. Daarom kan hun uitlaatspruitstuk waarschijnlijk niet op de standaard uitlaat gemonteerd worden. De bijbehorende einddemper kan dan weer wel apart op onze standaard uitlaat gemonteerd worden.stevenflappy schreef: Hoe zit dat nou met de kat, moet ik die sportcat van hun erbij nemen of niet... Want dan moet ik dat ding niet hoor
Uitlaatspruitstuk gescheurt!!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
uitlaatspruitstuk
Dat is natuurlijk nog altijd een 4 in 1 spruitstuk. Of dat veel gaat opleveren met een standaard uitlaat betwijfel ik. Ideaal zou een 4/2/1-spruitstuk zijn.
A thing of beauty is a joy forever!
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: uitlaatspruitstuk
De komo-tec is dacht ik ook een 4 in 1.... Probeer misschien via mail wat info in te winnen? Bij een gelaste heb je in ieder geval een lager gewicht tov. zo'n gegoten blok staal!Pipo schreef:
Dat is natuurlijk nog altijd een 4 in 1 spruitstuk. Of dat veel gaat opleveren met een standaard uitlaat betwijfel ik. Ideaal zou een 4/2/1-spruitstuk zijn.
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Kijk, dan moet ik weer aan een kat en dan ben ik mijn "knallen" kwijt, dus dan doe ik die niet!!!!!Pipo schreef:Yep Steven. Het is een gecombineerd pakket. Zij hebben een speciale combinatie van uitlaatspruitstuk + uitlaatlijn met sportkat ontwikkeld. De voorkat valt weg. De buisdiameter is groter dan de standaard Speedster-uitlaat. Zij spreken ivm hun spruitstuk ook over een 'voor het draaimoment geoptimaliseerde buizenlengte'. Daarom kan hun uitlaatspruitstuk waarschijnlijk niet op de standaard uitlaat gemonteerd worden. De bijbehorende einddemper kan dan weer wel apart op onze standaard uitlaat gemonteerd worden.stevenflappy schreef: Hoe zit dat nou met de kat, moet ik die sportcat van hun erbij nemen of niet... Want dan moet ik dat ding niet hoor
Bedankt!!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
komotec uitlaatspruitstuk
@ Steven
Op het duitse forum vindt je over het komotec spruitstuk hier nog wat meer info:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... herkrümmer
Het Komotecspruitstuk is ook wel een 4 in 1, maar toch heel wat beter dan dat van Regal. Komotec heeft veel langere buizen, waardoor het meer positief effect heeft op het koppel. Nadeel is wel dat zij door het plaatsgebrek in onze Speedster hierdoor de 200 cel sportkat in het uitlaatspruitstuk hebben moeten integreren. (hierdoor de verplichte combinatie-aankoop)
Onafgezien van de aankoopprijs, moet je je over de kat niet veel zorgen maken. Zolang je de 200PK niet overschrijdt, maakt het niet veel uit of je een rechte buis of een 200-cell sportkat monteert gezien de lage stromingsweerstand van die laatste. En je bent ineens van de technische keuringszorgen vanaf.
Je kan natuurlijk Komotec kontakteren en hun vragen of ze voor jou geen versie kunnen maken waarbij ze de kat door een simpele buis vervangen. Dat kan zo moeilijk niet zijn. Of ze het gaan willen en wat de invloed op de prijs gaat zijn blijft de vraag.
Maar er is veel waarheid in het gezegde: "Een nee heb je altijd, een ja kan je krijgen", of anders uitgedrukt "Wie niet vraagt, niet wint"
Op het duitse forum vindt je over het komotec spruitstuk hier nog wat meer info:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... herkrümmer
Het Komotecspruitstuk is ook wel een 4 in 1, maar toch heel wat beter dan dat van Regal. Komotec heeft veel langere buizen, waardoor het meer positief effect heeft op het koppel. Nadeel is wel dat zij door het plaatsgebrek in onze Speedster hierdoor de 200 cel sportkat in het uitlaatspruitstuk hebben moeten integreren. (hierdoor de verplichte combinatie-aankoop)
Onafgezien van de aankoopprijs, moet je je over de kat niet veel zorgen maken. Zolang je de 200PK niet overschrijdt, maakt het niet veel uit of je een rechte buis of een 200-cell sportkat monteert gezien de lage stromingsweerstand van die laatste. En je bent ineens van de technische keuringszorgen vanaf.
Je kan natuurlijk Komotec kontakteren en hun vragen of ze voor jou geen versie kunnen maken waarbij ze de kat door een simpele buis vervangen. Dat kan zo moeilijk niet zijn. Of ze het gaan willen en wat de invloed op de prijs gaat zijn blijft de vraag.
Maar er is veel waarheid in het gezegde: "Een nee heb je altijd, een ja kan je krijgen", of anders uitgedrukt "Wie niet vraagt, niet wint"
A thing of beauty is a joy forever!
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk gescheurt!!
Dit is heat 'Weapon-R' spruitstuk. Is gemaakt voor een Vectra en past niet zomaar op een speedster. Daar moet was laswerk aan gebeuren om het er in te krijgen.stevenflappy schreef: Past dit bij ons en wie heeft het gemaakt en hoe duur en........
En daarnaast moet je met deze een gat in de wand naar de bagageruimte maken om de bochten kwijt te kunnen.
En dan zijn de pijp-lengtes nog vrij kort..
Tja.. Iemand zou zoiets voor de 2.2 moeten maken.. Voldoende pijplengte en 4-2-1. Helaas wel wat scherpe bochten, maarja.. Ruimte is nu eenmaal een beetje beperkt.
Bye, Arno.
- Bijlagen
-
- Spruitstuk van boven
- 421-1.jpg (89.3 KiB) 5838 keer bekeken
-
- Spruitstuk van onder
- 421.jpg (105.31 KiB) 5828 keer bekeken
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: Uitlaatspruitstuk gescheurt!!
Op het Duitse forum staan hele verhalen over het dichtmaken en isoleren van het gat dat nodig is bij dit spruitstuk.Arno schreef:Dit is heat 'Weapon-R' spruitstuk. Is gemaakt voor een Vectra en past niet zomaar op een speedster. Daar moet was laswerk aan gebeuren om het er in te krijgen.stevenflappy schreef: Past dit bij ons en wie heeft het gemaakt en hoe duur en........
En daarnaast moet je met deze een gat in de wand naar de bagageruimte maken om de bochten kwijt te kunnen.
En dan zijn de pijp-lengtes nog vrij kort..
Tja.. Iemand zou zoiets voor de 2.2 moeten maken.. Voldoende pijplengte en 4-2-1. Helaas wel wat scherpe bochten, maarja.. Ruimte is nu eenmaal een beetje beperkt.
Bye, Arno.
Of het nu echt zo'n probleem is dat die ruimte iets kleiner wordt
Zoals in een ander draadje al werd gemeld: Er is zeer weinig keus in uitlaatspruitstukken!
Dus ga ik het een zelf een keertje proberen..... dat zal er ongeveer zo uit zien:
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk gescheurt!!
Uh oh... The manifold from hell!
Ik zou je ten sterkste afraden om dit ontwerp te gebruiken.
Dit was door een amerikaan gemaakt voor de Honda conversies van de Elise. Het was 1 en al ellende. De hoeveelheid pijpen zo op een hoopje in de motorruimte gaf enorme warmteproblemen en smeltende/schroeiende clam delen etc.
Door de uiterst vage vorm had het ook enorm veel last van scheurvorming door het uitzetten en krimpen wat spanning zette op het hele spruitstuk.
Iedereen die er zo 1tje had is nu op het ontwerp over die ik heb laten zien. Die blijven wel heel en goed werken..
Bye, Arno.
Nog paar foto's van het veel gebruikte honda spruitstuk:
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6179
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6184
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6216
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6220
Mark
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6179
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6184
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6216
http://album.verboom.net/gallery/hondapart1/img_6220
Mark
C30-94@0.55bar
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
@ Arno:
HAHA, from hell!! Ik had geen idee dat hier zoveel problemen mee waren! Wel zag ik op hun site een foto waarbij het geheel afgedekt was met een fors hitteschild!! Die heb ik niet gepost omdat je daarop niets meer van het spruitstuk zag!
Toen ik gisteren de motorruimte aan het poetsen was heb ik eens goed gekeken wat de mogelijkheden nu helemaal zijn qua ruimte.... : Tenzij je naar een kleine buisdiameter gaat zijn die er gewoon niet! De lange vertikale buizen zoals gebruikt in jou voorbeeld kunnen inderdaad veel makkelijker de spanningen door uitzetting opvangen.
@Mark: Is dit een manifold dat op een Speedster 2.2 gemonteerd kan worden? Er staat nl. Honda conversie?? Is het ook dezelfde als op deze foto:
[img=http://img60.imageshack.us/img60/6320/p10100698ef.jpg]
@Steven: sorry dat ik er met je draadje vandoor ga..... Je gebruikt je auto dagelijks, hoe heb je t nu opgelost??
HAHA, from hell!! Ik had geen idee dat hier zoveel problemen mee waren! Wel zag ik op hun site een foto waarbij het geheel afgedekt was met een fors hitteschild!! Die heb ik niet gepost omdat je daarop niets meer van het spruitstuk zag!
Toen ik gisteren de motorruimte aan het poetsen was heb ik eens goed gekeken wat de mogelijkheden nu helemaal zijn qua ruimte.... : Tenzij je naar een kleine buisdiameter gaat zijn die er gewoon niet! De lange vertikale buizen zoals gebruikt in jou voorbeeld kunnen inderdaad veel makkelijker de spanningen door uitzetting opvangen.
@Mark: Is dit een manifold dat op een Speedster 2.2 gemonteerd kan worden? Er staat nl. Honda conversie?? Is het ook dezelfde als op deze foto:
[img=http://img60.imageshack.us/img60/6320/p10100698ef.jpg]
@Steven: sorry dat ik er met je draadje vandoor ga..... Je gebruikt je auto dagelijks, hoe heb je t nu opgelost??
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik kan de foto helaas niet bekijken.Dominique schreef: @Mark: Is dit een manifold dat op een Speedster 2.2 gemonteerd kan worden? Er staat nl. Honda conversie?? Is het ook dezelfde als op deze foto:
[img=http://img60.imageshack.us/img60/6320/p10100698ef.jpg]
De foto's die ik heb gepost zijn van Arno z'n uitlaat bij de Honda conversie op z'n Elise. Maar qua ruimte moet zoiets wel passen in de speedster lijkt me.
Mark
C30-94@0.55bar