Uitlaatspruitstuk gescheurt!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

stevenflappy schreef: Hoe zit dat nou met de kat, moet ik die sportcat van hun erbij nemen of niet... Want dan moet ik dat ding niet hoor
Yep Steven. Het is een gecombineerd pakket. Zij hebben een speciale combinatie van uitlaatspruitstuk + uitlaatlijn met sportkat ontwikkeld. De voorkat valt weg. De buisdiameter is groter dan de standaard Speedster-uitlaat. Zij spreken ivm hun spruitstuk ook over een 'voor het draaimoment geoptimaliseerde buizenlengte'. Daarom kan hun uitlaatspruitstuk waarschijnlijk niet op de standaard uitlaat gemonteerd worden. De bijbehorende einddemper kan dan weer wel apart op onze standaard uitlaat gemonteerd worden.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

uitlaatspruitstuk

Bericht door Pipo »


Dat is natuurlijk nog altijd een 4 in 1 spruitstuk. Of dat veel gaat opleveren met een standaard uitlaat betwijfel ik. Ideaal zou een 4/2/1-spruitstuk zijn.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Er is niet zoveel keus geloof ik.....
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: uitlaatspruitstuk

Bericht door Dominique »

Pipo schreef:

Dat is natuurlijk nog altijd een 4 in 1 spruitstuk. Of dat veel gaat opleveren met een standaard uitlaat betwijfel ik. Ideaal zou een 4/2/1-spruitstuk zijn.
De komo-tec is dacht ik ook een 4 in 1.... Probeer misschien via mail wat info in te winnen? Bij een gelaste heb je in ieder geval een lager gewicht tov. zo'n gegoten blok staal! :wink:
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Pipo schreef:
stevenflappy schreef: Hoe zit dat nou met de kat, moet ik die sportcat van hun erbij nemen of niet... Want dan moet ik dat ding niet hoor
Yep Steven. Het is een gecombineerd pakket. Zij hebben een speciale combinatie van uitlaatspruitstuk + uitlaatlijn met sportkat ontwikkeld. De voorkat valt weg. De buisdiameter is groter dan de standaard Speedster-uitlaat. Zij spreken ivm hun spruitstuk ook over een 'voor het draaimoment geoptimaliseerde buizenlengte'. Daarom kan hun uitlaatspruitstuk waarschijnlijk niet op de standaard uitlaat gemonteerd worden. De bijbehorende einddemper kan dan weer wel apart op onze standaard uitlaat gemonteerd worden.
Kijk, dan moet ik weer aan een kat en dan ben ik mijn "knallen" kwijt, dus dan doe ik die niet!!!!! :evil:

Bedankt!!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

komotec uitlaatspruitstuk

Bericht door Pipo »

@ Steven

Op het duitse forum vindt je over het komotec spruitstuk hier nog wat meer info:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... herkrümmer

Het Komotecspruitstuk is ook wel een 4 in 1, maar toch heel wat beter dan dat van Regal. Komotec heeft veel langere buizen, waardoor het meer positief effect heeft op het koppel. Nadeel is wel dat zij door het plaatsgebrek in onze Speedster hierdoor de 200 cel sportkat in het uitlaatspruitstuk hebben moeten integreren. (hierdoor de verplichte combinatie-aankoop)

Onafgezien van de aankoopprijs, moet je je over de kat niet veel zorgen maken. Zolang je de 200PK niet overschrijdt, maakt het niet veel uit of je een rechte buis of een 200-cell sportkat monteert gezien de lage stromingsweerstand van die laatste. En je bent ineens van de technische keuringszorgen vanaf.

Je kan natuurlijk Komotec kontakteren en hun vragen of ze voor jou geen versie kunnen maken waarbij ze de kat door een simpele buis vervangen. Dat kan zo moeilijk niet zijn. Of ze het gaan willen en wat de invloed op de prijs gaat zijn blijft de vraag.
Maar er is veel waarheid in het gezegde: "Een nee heb je altijd, een ja kan je krijgen", of anders uitgedrukt "Wie niet vraagt, niet wint" :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Heb ze gemaild, effe afwachten...... :yawn: ga nu ff tukkie doen!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaatspruitstuk gescheurt!!

Bericht door Arno »

stevenflappy schreef: Past dit bij ons en wie heeft het gemaakt en hoe duur en........ :oops:
Dit is heat 'Weapon-R' spruitstuk. Is gemaakt voor een Vectra en past niet zomaar op een speedster. Daar moet was laswerk aan gebeuren om het er in te krijgen.

En daarnaast moet je met deze een gat in de wand naar de bagageruimte maken om de bochten kwijt te kunnen.

En dan zijn de pijp-lengtes nog vrij kort..

Tja.. Iemand zou zoiets voor de 2.2 moeten maken.. Voldoende pijplengte en 4-2-1. Helaas wel wat scherpe bochten, maarja.. Ruimte is nu eenmaal een beetje beperkt.

Bye, Arno.
Bijlagen
Spruitstuk van boven
Spruitstuk van boven
421-1.jpg (89.3 KiB) 5837 keer bekeken
Spruitstuk van onder
Spruitstuk van onder
421.jpg (105.31 KiB) 5827 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Uitlaatspruitstuk gescheurt!!

Bericht door Dominique »

Arno schreef:
stevenflappy schreef: Past dit bij ons en wie heeft het gemaakt en hoe duur en........ :oops:
Dit is heat 'Weapon-R' spruitstuk. Is gemaakt voor een Vectra en past niet zomaar op een speedster. Daar moet was laswerk aan gebeuren om het er in te krijgen.

En daarnaast moet je met deze een gat in de wand naar de bagageruimte maken om de bochten kwijt te kunnen.

En dan zijn de pijp-lengtes nog vrij kort..

Tja.. Iemand zou zoiets voor de 2.2 moeten maken.. Voldoende pijplengte en 4-2-1. Helaas wel wat scherpe bochten, maarja.. Ruimte is nu eenmaal een beetje beperkt.

Bye, Arno.
Op het Duitse forum staan hele verhalen over het dichtmaken en isoleren van het gat dat nodig is bij dit spruitstuk.
Of het nu echt zo'n probleem is dat die ruimte iets kleiner wordt :?


Zoals in een ander draadje al werd gemeld: Er is zeer weinig keus in uitlaatspruitstukken! :evil:

Dus ga ik het een zelf een keertje proberen..... dat zal er ongeveer zo uit zien:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Uitlaatspruitstuk gescheurt!!

Bericht door Arno »

Dominique schreef: Dus ga ik het een zelf een keertje proberen..... dat zal er ongeveer zo uit zien:
Afbeelding
Uh oh... The manifold from hell!

Ik zou je ten sterkste afraden om dit ontwerp te gebruiken.

Dit was door een amerikaan gemaakt voor de Honda conversies van de Elise. Het was 1 en al ellende. De hoeveelheid pijpen zo op een hoopje in de motorruimte gaf enorme warmteproblemen en smeltende/schroeiende clam delen etc.

Door de uiterst vage vorm had het ook enorm veel last van scheurvorming door het uitzetten en krimpen wat spanning zette op het hele spruitstuk.

Iedereen die er zo 1tje had is nu op het ontwerp over die ik heb laten zien. Die blijven wel heel en goed werken..

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

@ Arno:

HAHA, from hell!! Ik had geen idee dat hier zoveel problemen mee waren! Wel zag ik op hun site een foto waarbij het geheel afgedekt was met een fors hitteschild!! Die heb ik niet gepost omdat je daarop niets meer van het spruitstuk zag! :wink:

Toen ik gisteren de motorruimte aan het poetsen was :shock: :oops: heb ik eens goed gekeken wat de mogelijkheden nu helemaal zijn qua ruimte.... : Tenzij je naar een kleine buisdiameter gaat zijn die er gewoon niet! De lange vertikale buizen zoals gebruikt in jou voorbeeld kunnen inderdaad veel makkelijker de spanningen door uitzetting opvangen.

@Mark: Is dit een manifold dat op een Speedster 2.2 gemonteerd kan worden? Er staat nl. Honda conversie?? Is het ook dezelfde als op deze foto:
[img=http://img60.imageshack.us/img60/6320/p10100698ef.jpg]

@Steven: sorry dat ik er met je draadje vandoor ga..... Je gebruikt je auto dagelijks, hoe heb je t nu opgelost??
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Geen probleem, heb nog niets gehoord van komo maar kan er nog mee rijden... Of de gassen er nou daar uit gaan of in het gedeelte waar er toch geen katten zitten 8)
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Dominique schreef: @Mark: Is dit een manifold dat op een Speedster 2.2 gemonteerd kan worden? Er staat nl. Honda conversie?? Is het ook dezelfde als op deze foto:
[img=http://img60.imageshack.us/img60/6320/p10100698ef.jpg]
Ik kan de foto helaas niet bekijken.

De foto's die ik heb gepost zijn van Arno z'n uitlaat bij de Honda conversie op z'n Elise. Maar qua ruimte moet zoiets wel passen in de speedster lijkt me.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Het ging om dit plaatje .....
Bijlagen
klein.jpg
klein.jpg (89 KiB) 5730 keer bekeken
Plaats reactie