Pagina 1 van 2

problemen met keuring

Geplaatst: 11 mei 2006 7:15
door me__shell
heeft er iemand ervaring met de keuring van zijn speedster?
In belgië is dit verplicht vanaf 4 jaar oud.
Ik heb problemen met mijn (achter) ophanging er geraak er maar niet door!
zelfs niet nadat ik een nieuwe ophanging heb laten monteren!!
Heeft iemand daar ervaring mee?

Geplaatst: 11 mei 2006 9:14
door Arno
Ik ken de situatie in belgie niet, maar wat is precies het probleem waarom hij op de achter ophanging wordt afgekeurd?

Bye, Arno.

Geplaatst: 11 mei 2006 9:29
door me__shell
het zit zo:
de test gebeurt met een soort trilplaat waarmee trillingen in verschillende frequenties worden gegenereerd. Nu blijkt dat er een groot verschil is tussen de schokdemper links en rechts achter (links 4% en rechts 18%)
Die man zei dat de schokdemper links eigenlijk niets doet, en dat dit gevaarlijk is. Ik had de test vorige maand geprobeerd met originele ophanging en het resultaat was hetzelfde.
De proef herhaald met nieuwe BILSTEIN dempers geeft net hetzelfde resultaat!!!
We hebben toen de bandendruk wat verlaagd (1,8 kg) maar tevergeefs...

:evil:

Geplaatst: 11 mei 2006 9:43
door Maarten
klinkt vreemd.

Ik ken die test niet, maar als hij met alle wielen tegelijk op de platen staat, heb je ook geprobeerd om de auto te draaien en met links op de rechter plaat en rechts op de linker plaat te zetten?

Veert hij wel gewoon in of is hij heel stug aan een kant?, dan misschien een van de rubber bussen van de ophanging slecht?

Heb je een demper vervangen? Ik neem aan beide achter dempers, zoniet dan niet de goede vervangen en de slechte laten zitten misschien?

Zou anders zo 1, 2, 3 geen idee hebben.

autokeuring

Geplaatst: 11 mei 2006 9:49
door Pipo
Vreemd. Ik heb al Elises weten testen in St-Niklaas, en die gaven geen probleem met die test. Ofwel wijzen hun metingen op een ander probleem in je ophanging, ofwel klopt hun meetapparatuur niet. Ik neem aan dat je het juiste type dempers voor de Speedster hebt gemonteerd.
Je kan misschien eens proberen naar een ander keuringscenter te gaan.

Geplaatst: 11 mei 2006 12:17
door me__shell
da's idd erg vreemd, ze zijn in de garage aan 't uitzoeken wat het kan zijn,
hoopte dat iemand daar al ervaring mee had...
Een andere controlestation is misschien te proberen
Ik laat zeker nog iets weten als er zich een oplossing aanbiedt!
suggesties zijn nog steeds welkom...

thx michel

Geplaatst: 11 mei 2006 14:53
door patje
Eens je afgekeurd ben in de keuring moet je naar hetzelfde staion terug gaan voor herkeuring :evil: Waar ben je geweest in zwijnaarde of st denijs?



Groetjes patje

Geplaatst: 11 mei 2006 16:02
door me__shell
in St Denijs!
heb vernomen dat ik een zak zand (50 kg) in de koffer moet leggen en dan proberen... ben benieuwd!

michel

Geplaatst: 11 mei 2006 16:16
door speedster
Meestal meten ze de speling op de fuseekogels met trilplaten en niet de vering.

Geplaatst: 11 mei 2006 17:22
door Arno
Ja, daar zat ik ook net aan te denken..

Als de onderste fuseekogel aan 1 kant speling heeft, dan krijg je dat hij met zo'n kleine uitslag gaat 'klapperen' en zal het meet-apparaat dus vijrwel geen demping zien, dus slecht resultaat aan 1 kant.

Fuseekogel vervangen is geen grote klus. Dat kan met een hand-pers zelfs gewoon met de wishbones nog op de auto.

Dit is wel 1 van de onderdelen die op een Speedster of Elise veel sneller verslijten als op een auto met McPherson ophanging, omdat nu de onderste fuseekogel onder de volledige spanning van het gewicht staat.

Bij een McPherson kijgt de fuseekogel meestal alleen zijdelingse krachten te verwerken.

Fuseekogels zijn trouwens hetzelfde als van een Opel C Kadett 1.2. Geen speciale dingen:

Typenummers:
GENERAL MOTORS/VAUXHALL 90 004 013
OPEL 3 52 817
QUINTON HAZELL QSJ883S

En als het goed is nu ook van Delphi/Lockheed te krijgen.

Bye, Arno.

Geplaatst: 12 mei 2006 7:44
door me__shell
dank je wel voor de tip!
maar op de achtervering zitten toch geen fuseekogels?
of ben ik verkeerd?
Die meting was op de achtervering
michel

Geplaatst: 12 mei 2006 10:13
door Arno
me__shell schreef:dank je wel voor de tip!
maar op de achtervering zitten toch geen fuseekogels?
Jawel.. Op de speedster zitten 8 fuseekogels vanwege de dubbele wishbone ophanging.

2 op iedere hoek. Een bovenste, die slijt meestal weinig en een onderste die als je pech hebt al na 20 a 30.000km aan puin kan zijn.

Meestal is dus de onderste het probleem op deze auto's.

Bye, Arno.

Geplaatst: 23 mei 2006 11:08
door me__shell
gewoon om te laten weten...
uiteindelijk was er een verschil in hardheid tussen de linker en rechter band.
De band aan de bestuurderszijde was een Potenza REO 40 BZ 225/45 R17 - 90 type "W" en aan de andere zijde dezelfde maar van het type "V" (of omgekeerd)
De ene was blijkbaar een stuk veerkrachtiger!
Heb er dan maar een nieuw setje op laten monteren.
UIteindelijk glansrijk door de test geraakt!
:D :D :D

keuring !

Geplaatst: 28 jun 2006 17:29
door jpspeedy
Hallo ,

vandaag voor de eerste keer naar de keuring ( 4 jaar ) en volledig geslaagd , niks op aan te merken :thumbup:
ik ga nu pas terug naar de keuring binnen 2 jaar !

groet ,

Geplaatst: 29 jun 2006 7:55
door YvoTuk
Dat kan idd veroorzaakt worden door een slechte fusebullit.. euhmm.. sorry fuseekogel. ;)

Kan overigens ook boven zitten..

Kijk wel uit wát je koopt. An sich klopt het lijstje van Arno en zijn de kogels zoals hij ze opgeeft 'vormtechnisch' gelijk aan de originele, alleen zitten er nogal wat kwaliteitsverschillen in die dingen. Ik heb helaas in het verleden al meerdere malen meegemaakt dat de kogels van de ene naar de andere batch (bij dezelfde leverancier) niet goed waren.. In dit geval te zwaar waardoor de hele zooi zo goed als vast zat. Merk je niet op een Opel Raket uit het jaar kruik, (die weegt tenslotte ook nog wel wat) maar wel op een Speedster of Elise.

Dit is het tooltje wat je nodig hebt om een fuseekogel met de draagarm aan de auto te demonteren en te monteren:
Ball Joint Replacement Tool

Maar... zorg wel dat je weet wat je aan het doen bent. Je kan een kogel ook 'gewoon' kapot persen!!