vraag over schakellicht - Turbo

Algemene zaken omtrent onze auto.
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

vraag over schakellicht - Turbo

Bericht door Pipo »

Toen ik vanavond na de St-Amands-meeting mijn Turbo in de garage parkeerde, gebeurde er iets vreemds. Toen ik mijn kontakt af zette, ging plots het rode lichtje bovenaan in de toerenteller branden. Je weet wel, het lichtje dat bij ca 6000rpm aangaat om je te laten weten dat je moet opschakelen.
Zelfs toen ik mijn sleutel uit het kontakt verwijderde, bleef het branden. Om de ca 15 seconden knipperde het éénmaal. Dit duurde zowat 1 volle minuut; daarna ging het gewoon uit.

Heeft er iemand een idee wat de reden kan zijn? :?
A thing of beauty is a joy forever!
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Geen idee ''Ivo, maar heb exakt hetzefde. :!:
Pipo

schakellicht

Bericht door Pipo »

Vreemd. Bij mij is dit de eerste keer op een paar duizend km dat het gebeurt. Dus is het toch niet 'standaard' te noemen :?
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Gebruikt de turbo dat lampje ook als alarm indicator?

Zo ja, dan klinkt het als een programmeer/setting mode van het alarmsysteem.

Had je soms de bestuurders-deur al open toen je het contact uit zette? Dat is soms de 'trigger' van alarm systemen om in zo'n mode te komen.

Bye, Arno.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

klopt '' Arno
Pipo

Bericht door Pipo »

Arno schreef: Had je soms de bestuurders-deur al open toen je het contact uit zette? Dat is soms de 'trigger' van alarm systemen om in zo'n mode te komen.
Bye, Arno.
Nou breng je me aan het twijfelen. Ik kan me niet herinneren of ik de deur geopend had voor het afzetten van de motor (normaal doe ik dat nooit, maar misschien ... ) Straks moet ik toch weg, dan ga ik het eens uittesten.

PS Maar ik bedenk juist ... @ Jans: jij zegt dat het lampje bij jou ook brandt! Open jij dan iedere keer je deur voor je het contact afzet?
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Nee'' niet iedere keer,maar het is me wel eens gebeurd.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ivo, in een ander topic had je het erover dat je deurschakelaar niet helemaal jofel was.... heeft dat er niet mee te maken dan?
Afbeelding
Pipo

schakellicht

Bericht door Pipo »

Het alarmbiepen lag aan het feit dat één van de deurschakelaars altijd kontakt naar de massa gaf. Daardoor leek het voor het alarm dat die deur nog open stond op het moment dat ik het aanzette en gaf het 3 waarschuwingsbiepjes. Vanaf ik de schakelaar hersteld had, flashen de richtingaanwijzers zoals gewoonlijk 3 keer, maar het biepen blijft uit bij het inschakelen van het alarm. Heb voor alle zekerheid de theorie gecontroleerd door een deur of koffer open te laten staan, en ja hoor ... het biepen was er terug :P

Ik heb daarjuist nog enkele testen gedaan. Het opschakellicht in de toerenteller bij de Turbo vervuld blijkbaar ook de functie van alarmlichtje (identiek aan de LED op de middenconsole bij de atmo)

Dat lampje blijft bij mij nu altijd ca 1 minuut nabranden na het uitschakelen van het contact. (met knipperen om de 15 sec.) Ook als de deuren nog gesloten zijn. Dat deed het voor dit weekeinde nooit.

Uitgevoerde testen:
1) Ik sta naast de wagen en schakel het alarm in door 1x kort op de afstandsbediening te drukken. Het deur&koffer + bewegingsalarm wordt ingeschakeld en werken ook. De LED knippert de 1ste minuut snel, daarna hoor je een klikje en blijft de LED vertraagd knipperen (zo weet je dat beide alarmen (kontakt en beweging) ingeschakeld zijn).

2) Ik sta naast de wagen en schakel het alarm in door 1x continu gedurende ca 5 seconden op de afstandsbediening te drukken. Het deur&koffer-alarm wordt ingeschakeld en werkt ook. De interieur-beweginsmelder is NIET actief. De LED blijft nu constant branden zonder knipperen. (Zo weet je dus dat de beweginsmelder uitgeschakeld is)

3) Uitschakelen van het alarm. Ik druk 1x kort op de afstandsbediening. De richtingsaanwijzers flashen 1x en beide alarmen (kontakt en beweging) worden uitgeschakeld.
Na het uitschakelen blijft het alarm/opschakellicht gedurende 1 minuut nabranden, met knipperen om de 15 seconden.

Conclusie: De reactie van het schakellicht bij het afzetten van het kontakt is nu identiek als bij het uitschakelen van het alarm. Dus waarschijnlijk heeft het fenomeen dus iets met het alarm te maken. Maar wat?

De handleiding geeft geen uitsluitsel hierover. Ik ga het maar accepteren als één van die Speedster eigenaardigheden 8) Alles blijkt normaal te werken, dus moet ik me er alsnog geen zorgen over maken.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ah.. Is hij dan toevallig een keer afgegaan de afgelopen tijd?

Dan is het knippperen waarschijnlijk de opgeslagen code van de 'trigger' van het alarm de laatste keer.

Meestal inderdaad iets van (bijvoorbeeld!) 1x == deur, 2x == motorkap, 3x == interieur en zo. Dan kan je dus evt. zien als je terug komt bij je auto of het alarm is af gegeaan in de tijd dat je weg was en waardoor het is gekomen.

Hoe je dat weer reset weet ik niet precies.. Misschien staat daarover nog iets in de bilbiotheek-documentatie hier op de site?

Bye, Arno.
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Pipo komt het niet door het rijden, heb je die Hollanders geprobeerd bij te houden of is ie misschien vuil!! :oops: 8)
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Vuil was ie ie ieder geval niet :!:
gisteren toen wij daar aan kwamen, was ie als nieuw. Maar een half uurtje koffie pauze keek ik over de parkeerplaats, en wat zie ik :?: :!:
Pipo is de auto aan het schoonmaken :shock: ( met een droge doek) Dat weer wel dan.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Resetten is eenvoudig.

Neem in de auto plaats, plaats de sleutel in het contactslot, draai naar positie II en druk vervolgens even op de knop van de afstandbediening van het alarm.

Alarm is nu gereset.

Groeten SteV6
S4 Avant
Pipo

alarm

Bericht door Pipo »

Arno schreef:Ah.. Is hij dan toevallig een keer afgegaan de afgelopen tijd?
Dan is het knippperen waarschijnlijk de opgeslagen code van de 'trigger' van het alarm de laatste keer.
Meestal inderdaad iets van (bijvoorbeeld!) 1x == deur, 2x == motorkap, 3x == interieur en zo. Dan kan je dus evt. zien als je terug komt bij je auto of het alarm is af gegeaan in de tijd dat je weg was en waardoor het is gekomen.
Bye, Arno.
YES :D Dat blijkt het te zijn! Ik herinner me dat op de meeting deze zondag mijn vrouw haar handtas op de zetel zette terwijl het bewegingsalarm op stond, en daardoor ging het alarm af.
En blijkbaar slaat het alarm dat op in het geheugen :)

Om het te resetten zet men het kontakt aan (zodat de display oplicht), en dan drukt men op de afstandbediening. En het alarmgeheugen wordt dan gewist :lol:
Als ik nu het alarm of het kontakt afzet, blijft het lichtje gewoon uit; net zoals vroeger :D

Weeral wat bijgeleerd over mijn karretje 8)
En dat dankzij de gezamelijke inbreng van Arno en SteV6 :P Thanks :D

PS Weer typisch dat je over dit alles geen letter terugvindt in de autohandleiding :x Het enige wat ze erover zeggen is "als het lichtje blijft branden na het uitschakelen van het alarm, gelieve kontakt op te nemen met de werkplaats" :!: Geniaal hoor :evil:
speedster

Bericht door speedster »

SteV6 schreef:Resetten is eenvoudig.

Neem in de auto plaats, plaats de sleutel in het contactslot, draai naar positie II en druk vervolgens even op de knop van de afstandbediening van het alarm.

Alarm is nu gereset.

Groeten SteV6

O :o . Weer wat geleerd!!!
Plaats reactie