Ontluchting van versnellingsbak?

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Er is geen peilstok. :idea:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Aan de zijkant van de versnellingsbak zit een bout om bij te vullen en dat is gelijk het niveua.
Als de olie eruit loop zit er voldoende olie in.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

allen schreef:Er is geen peilstok. :idea:
Woeps !!! Ik dacht dat er aan een of andere bout een peil strookje zat.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Tip die ik kreeg van vdk als je twijfelt over het niveau. Even een inbus sleutel met de korte kant naar beneden voorzichtig erin doen.
Mijn tip is dat je hem dan waarschijnlijk niet per ongeluk moet los laten. :lol:
Gebruikersavatar
Dreamster
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:05
Locatie: Omgeving Eindhoven

Bericht door Dreamster »

speedster schreef:Aan de zijkant van de versnellingsbak zit een bout om bij te vullen en dat is gelijk het niveua.
Als de olie eruit loop zit er voldoende olie in.
Waar zit die bout precies? Kan iemand het uitleggen/aanwijzen aan de hand van het plaatje?

En is deze olie van elise-shop geschikt?
Bijlagen
bak.pdf
(120.97 KiB) 162 keer gedownload
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Gebruikersavatar
Dreamster
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:05
Locatie: Omgeving Eindhoven

Bericht door Dreamster »

UP

Iemand ervaring met het bijvullen van de versnellingsbak-olie?
Zou graag wat tips/plaatjes krijgen.
Is dit makkelijk zelf te doen, waar zit die opening (/bout?) nu precies, kun je er makkelijk bij, welke olie gebruiken?

Alternatief is om het volgende maand mee te laten nemen bij de APK, maar zelf doen is natuurlijk altijd leuker/leerzamer/goedkoper.
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ik gebruik de ontluchtingnippel voor het bijvullen, maar die luxe is niet iedereen gegund.

Ik kan er effe niet bij, maar als je op het UK forum op author smiley zoekt in de sectie tuning en modification zul je een "swapping driveshaft" topic vinden van 7 augustus met zeer duidelijke foto's van waar alles zit.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

ontluchting van versnellingsbak

Bericht door S. Gonzales »

Voor de vul- en niveauplug hebben je een inbussleutel nodig om ze los of vast te draaien. Dat helpt al enorm bij het zoeken ;-)
De vulplug zie je van bovenaf zo zitten, de niveauplug zit (uiteraard) lager omdat er in dit geval aparte openingen voor gebruikt worden.
Even terug gaf Allen al een veel gebruikte methode over het gebruik van een inbussleuteltje om het niveau te meten.
De bakolie hoef je trouwens niet te verversen, die is 'voor het leven' zoals dat zo mooi heet, gevuld.
Zie ook: http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... orrect.pdf
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Misschien niet nieuw, maar had het op dit forum nooit voorbij zien komen: er schijnt ook een officiële GM oplossing hiervoor te zijn..

Bron: http://www.z22se.co.uk/forum/threads/f2 ... mod.10126/
Apparently this was never deemed as a recall but is acknowledged on TIS as a modification. I have spoken to Mark Ashford at Courtenay and he confirmed that there is a kit available for this mod and that they had some in stock. I bought one and it arrived today.

It consists of:

1. Breather Screw - 90086885 £3.20
2. Vent Nipple - 90157801 £1.36
3. Vent Pipe (Rubber Hose) - 90342633 £2.82
4. Equalizer Tank - 90528569 £24.25
5. Bleeder Valve - 91152226 £3

All prices excluding VAT. Prices gained from Vxl main dealer.
Alhoewel ik het idee had, dat het uit een ander plugje lekte bij mij :?
Maar aan de andere kant.. Misschien neemt dit de echte bron van het probleem weg, in plaats van de sympthomen te bestrijden..

Gr,
The Duke
Bijlagen
GM breather 2.jpg
GM breather 2.jpg (35.55 KiB) 3394 keer bekeken
GM breather 1.jpg
GM breather 1.jpg (26.22 KiB) 3390 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hier lekt het normaal gezien dacht ik..
Bijlagen
breather3.jpg
breather3.jpg (66.61 KiB) 3387 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Klopt, precies daar zit normaal zo'n plastic gevalletje dat be- en ontluchting mogelijk maakt.
Bij mijn eerste circuitdag op semi's kwam daar de olie uit.... wat een bende werd het! :evil:
Vermoedelijk komt het naar buiten door de hogere G-krachten.
Ik heb een olieslangetje van iemand op het circuit gekregen, en die over dat korte stompje geschoven. 5 jaar later doet dat slangetje nog ongewijzigd dienst.

Versnellingsbak olie heb ik bij 65k kms laten vervangen. ongelooflijk: kwam er kraakhelder en als nieuw uit!
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Bericht door S. Gonzales »

Dominique schreef:Versnellingsbak olie heb ik bij 65k kms laten vervangen. ongelooflijk: kwam er kraakhelder en als nieuw uit!

Klopt, er komt geen vervuiling door brandstofresten in de olie, mede daardoor blijft de olie als nieuw. Meestal wordt er ook een magnetische aftapplug gebruikt die de metaaldeeltjes verzamelt. Vandaar dat verversen niet nodig is. Tenzij de bak open moet voor een reparatie of revisie.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Vul aansluiting: (zit een glimmende m8 ratelbout op hier)

Afbeelding

Niveau controle:

Afbeelding

Aftap (die glimmert in het midden):

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef: Klopt, er komt geen vervuiling door brandstofresten in de olie, mede daardoor blijft de olie als nieuw. Meestal wordt er ook een magnetische aftapplug gebruikt die de metaaldeeltjes verzamelt. Vandaar dat verversen niet nodig is. Tenzij de bak open moet voor een reparatie of revisie.
Op zich heb je gelijk...

In de praktijk kan er in de bak, afhankelijk van het gebruik-patroon, wel bijvoorbeeld vocht/condens in neerslaan waardoor de olie tot een soort emulsie wordt 'geklopt'.

Aan de andere kant kan een bak ook erg heet worden op een trackday waarbij de bak-olie, net als motorolie, gaat 'verbranden' en de lange polymeer-ketens opbreken in minder goed smerende korte ketens.

Ook heeft een bak-olie (zwavel)toevoegingen die gebruikt worden om metaal-metaal contact tussen de tanden van de bak te verminderen/vermijden, maar dat betekent wel dat deze toevoegingen op een bepaald moment 'uitgeput' raken waardoor slijtage rap kan gaan toenemen. Synchro's en zo vinden het dan ook niet zo lekker meer..

Soms komt ook uit een versnellingsbak 'vieze zwarte drab'..

'Filled for life' is op zich waar, maar alleen, zoals bij de meeste auto-dingen, is dat onder 'gemiddelde' omstandigheden.

Mensen die het ding regelmatig op z'n donder geven of ook juist de mensen die slechts heel incidenteel ermee rijden doen er waarschijnlijk goed aan om eens in de 4 a 5 jaar de 'investering' van een paar litertjes olie te doen en de bak even te verversen.

Kost weinig, zowel in moeite als in kosten en voorkomt potentieel problemen..

Voor de mensen die veel circuit werk doen is initieel wat vaker verversen wel een goed idee om even de vinger aan de pols te houden of de olie het allemaal een beetje volhoudt of niet en daar het vervolg-schema op afstemmen.. Maar goed.. Dat is feitelijk bij een circuit-auto bij de meeste dingen al het geval (motorolie, banden, spoorstangen, etc.) die wat vaker gecontroleerd en wellicht wat eerder vervangen worden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dreamster
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 okt 2010 18:05
Locatie: Omgeving Eindhoven

Bericht door Dreamster »

Bedankt mannen, hiermee durf ik wel aan de slag.
De "breather" oplossing heb ik inderdaad ook gemonteerd na mijn eerste dagje Zolder (op de "normale" plek). Er waren toen ik hem kocht trouwens ook al duidelijk sporen van eerdere lekkage. Aan het eind van een dagje Zandvoort, had ik het idee dat ie met een beetje een "kloenk" in zijn 5 ging. Ben dus een beetje bang dat het nivo wat te laag geworden is.
Weet niet of die kloenk uberhaupt iets met het nivo te maken kan hebben? Maar lijkt me het proberen waard.
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Plaats reactie