Pagina 1 van 3
Ontluchting van versnellingsbak?
Geplaatst: 16 mei 2006 14:08
door Maik
Even een vraagje over de versnellingsbak.
Een tijdje terug na een stukje stevig sturen, merkte ik wat rook op bij het linkerachterwiel van de speedster.
Toen ik goed keek zag ik dat er wat vettige spetters/vlekken op de binnenkant van mijn velg zaten. Dit zal ook op mijn remschijf gekomen zijn wat de rook veroorzaakte.
Ik weet wat Stephan al eens wat verteld heeft over ik geloof de ontluchting van de versnellingsbak die bij het linkerachterwiel in de buurt zit. Bij hoge g-krachten zou er weleens wat olie uit kunnen lekker en dan dichtbij je achterwiel in de buurt kunnen komen? Wat natuurlijk redelijk link is als je stevig aan het rijden bent.
Wie weet hier iets over en kan dat eventueel bij mijn beurt morgen verholpen worden? Iets langer slangetje of iets anders misschien?
Stephan

Geplaatst: 16 mei 2006 15:18
door speedster
Op de engelse of duitse forum is er een technische uitleg met foto's over dit onderwerp. Weet niet precies meer waar, want ben al tijden niet meer op deze forums geweest. Even zoeken!!!
Geplaatst: 16 mei 2006 15:19
door Dominique
Maik, probeer alles te doen om deze g-krachten te vermijden!! monteer harde banden en verkoop je nitrons voor een zacht prijsje aan mij
Wanneer je volledig verslaafd bent aan snel bochtenwerk, en hard optrekken / remmen niet kan laten, dan is idd een slangetje een perfect lapmiddel. Mits je dat erop kan fabrieken. De ontluchting hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de keerringen op zn plaats blijven wanneer de lucht in de bak verhit wordt.
Bij motoren zie je vaak dat de ontluchtingen met een slangetje onderuit steken. Ik zou het slangetje omhoog brengen en met een ty-rip fixen.
tip: Laat ze tijdens de beurt je blokken checken of ze nog goed droog zijn!!
suc6
Geplaatst: 16 mei 2006 16:00
door SteV6
Hallo Maik,
Helaas ligt het Engelse forum er nog steeds uit. Anders had ik je meteen de link kunnen geven naar de desbetreffende beschrijving.
Alles wat ik nu schrijf is op basis van wat ergens in mijn grijze cellen zit opgeslagen en dus ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden!
Aan de bovenzijde van de bakbehuizing zit op de afdekplaat van het schakelmechanisme een ontluchtingsopening, eenvoudig te herkennen! Door heftig circuitwerk kan de bakolie heet worden en schuimen. Door de ontluchtingsopening ontsnapt versnellingbakolie. Door nu een goede hittebestendige siliconenslang over deze ontluchtingsopening te plaatsen, wat technisch kan omdat dit een ongeveer 15 mm hoog cilindervormig uitsteeksel is, voorkom je dat de olie op de band en rem van het linker achterwiel terecht komt. Eventueel kan nog een eenvoudig (lucht)filtertje en/of catchtankje aan het andere uiteinde van de slang worden aangebracht.
Mocht het Engelse forum weer te raadplegen zijn dan is de zoekterm: breather pipe
En voor diegenen die nu al plaatjes willen kijken of de Duitse taal voldoende machtig zijn:
Versnellingsbak-ontluchting
Met vriendelijke groet aan de (inmiddels niet meer) hulpeloze(n),
SteV6
Geplaatst: 16 mei 2006 16:56
door Maik
Thanks allemaal!
Even kijken of Leo iets kan fixen morgen

ontluchting versnellingsbak
Geplaatst: 16 mei 2006 21:00
door Pipo
Hi Maik, even wat extra info.
Positie van de versnellingsbak-ontluchting.
Als je achter je wagen staat, kijk dan links-achter langs de motor naar beneden.
Daar zie je de schakelas van de versnellingsbak zitten (met de bedieningskabels eraan).
Juist ernaast (bij mij iets verder naar het wiel toe) zie je een wit of zwart plastiek dopje. Dit zit over een 15mm ontluchtingsuitsteeksel geklemd, en kan er gemakkelijk af getrokken worden. (kan toch redelijk vast klemmen)
In de plaats ervan doe je zoals zo mooi door Stev6 uitgelegd

Bevestig een slangetje aan dat uitsteeksel en leid het tot aan het koetswerk. Belet dat er langs daar vuil in de bak kan komen! (ik heb er een klein luchtfiltertje op bevestigd)
Geplaatst: 17 mei 2006 5:22
door Maik
Maar sluit dat dopje die opening dan normaal niet helemaal af? Of is het een soort van ruim dopje die ervoor zorgt dat er 1-richtings verkeer is (alleen olie de bak uit en niets de bak in, behalve lucht)?
Geplaatst: 17 mei 2006 8:03
door Pascal
Maik het dopje word over een klein opstaand randje gedrukt. het dopje heeft een soort van weerhaakjes en kan hierdoor vrolijk op en neer bewegen maar kan er niet vanzelf af vallen. Maar als de olie eruit wil drukt de olie het dopje omhoog. zoals je zelf al aangaf.
Gr. Pascal
Geplaatst: 17 mei 2006 8:51
door Dominique
Maik schreef:Maar sluit dat dopje die opening dan normaal niet helemaal af? Of is het een soort van ruim dopje die ervoor zorgt dat er 1-richtings verkeer is (alleen olie de bak uit en niets de bak in, behalve lucht)?
Er hoort nooit olie uit te komen, alleen lucht in en uit ivm. temperatuur verschillen. Bij de andere type Opels waar deze bak gemonteerd is zal dit zonder meer goed werken. Bij een Speedster wordt die olie wilder door de bak heen gegooid, en kan in een extreem geval zelfs uit de ontluchting komen.... complimenten voor je rijvaardigheid

Geplaatst: 17 mei 2006 20:38
door Maik
De eerste grote beurt is achter de rug, alles was oke, alleen ietsje speling op het rechtervoorwiel, wat komt door speling op het stuurhuis. Leo stelde voor om het stuurhuis te vervangen, maar omdat het zo'n heel klein beetje is nu, wachten we even een paar maandjes af (totdat de fabrieksgarantie echt afloopt).
Inderdaad was het rond de versnellingsbakontluchting helemaal vettig, dus er is wat olie gemorst.
Leo heeft nog een mooie benzineslang met binnendiameter van 12mm gevonden en die heb ik thuis gemonteerd, met bovenaan een u-bocht weer naar beneden (ongeveer 15-20cm). Dat moet voldoende zijn om viezigheid buiten te houden.
De bocht heb ik netjes kunnen maken met een afvoerslanghouder/klem van een wasmachine, zie het plaatje (middelste item), toch handig dat ik ooit zo'n ding bewaard had
De komende tijd even checken of er na wat heftig sturen toch ook uit de slang weer wat olie komt, anders moet ik inderdaad aan een catch-tankje...
Als er behoefte aan is maak ik nog wel een foto'tje
Geplaatst: 06 jun 2006 22:43
door Dominique
Ik kwam dit op het Engelse forum tegen....
Breather pipe
De Hooligans hebben dit probleem schijnbaar vaker aan de hand.
Geplaatst: 07 jun 2006 7:09
door Maik
Ik zal ook nog wel een foto'tje maken van mijn stukje handenarbeid... Iets anders dan dit maar eigenlijk bijna hetzelfde.
Geplaatst: 18 mar 2008 11:08
door Maik
Nog even een schopje van dit topic voor Allen, dit vind ik zelf toch wel weer zo'n oeiiiii-puntje van de speedster. Maar het ligt er een beetje aan hoe hard je het materiaal gebruikt of dit echt nuttig is

Geplaatst: 18 mar 2008 11:46
door allen
Denk dat ik dan binnenkort toch maar even wat ga aanpassen voor de zekerheid. Dit is dan wel weer een minder leuke easteregg. Voor die tijd ben ik blij dat ik me voor de slipcursus heb opgegeven.
* gaat op zoek naar een oude wasmachine haha
Geplaatst: 21 mei 2009 10:14
door Pascal
Ik probeer mijn bak olie te peilen maar kan de nippel te vinden
Ik dacht dat het die gele bout was boven op de bak.
Heb deze los gedraaid maar helaas hier zit geen peilstokje aan.
Wie weet hem te zitten, ik ben het zoeken beu.