Verwisselen aansluiting speakers

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Harmen
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 sep 2005 15:48

Verwisselen aansluiting speakers

Bericht door Harmen »

Kan iemand me even vertellen welke draadjes ik moet omwisselen om de speakers aan te sluiten op de front-uitgangen van de radio i.p.v. de rear-aansluitingen.

Ik heb een nieuwe radio gekocht en probeer me alvast in te lezen in hoe ik hem ga aansluiten, maar de auto staat nog ter reparatie bij de dealer.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Radio

Bericht door Pipo »

Hier heb je het aansluitingsschema van de luidsprekers 8)

PS Je kan deze info ook in de technische bibliotheek van het forum vinden ( http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html )
Bijlagen
radioschema.jpg
radioschema.jpg (38.68 KiB) 2601 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 21 mei 2006 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Harmen
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 sep 2005 15:48

Bericht door Harmen »

Bedankt Pipo,

Jij tekent het alleen net andersom dan het in de bibliotheek staat:

Bij jou is rechtsvoor met linksvoor verbonden en rechtsachter met linksachter, dan zouden we dus mono geluid hebben en niet sterio.

In de bieb staat rechtsvoor met rechtsachter verbonden en linksvoor met linksachter, je kunt dus zelfs met vier speakers niet de fader regelen.

Ik heb begrepen dat alle speakers zijn aangesloten op de radio-uitgang van speakers rear, welke pinnetjes van de radio geven dan het geluid voor de speakers front?
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

luidsprekers

Bericht door Pipo »

Sorry Harmen, ik was iets te snel geweest :oops: Ik heb het schema nu gecorrigeerd :wink:

Zover ik weet is is er in de stekker die in de radio geplugd wordt geen bedrading aangesloten voor 4 speakers. Als je het schema bekijkt kan je inderdaad geen fader gebruiken. Het lijkt me echter raar dat een moderne autoradio maar 2 speakeruitgangen zou hebben?
Misschien staat er iets over vermeld in de handleiding van de radio. Spijts alle beloften van de dealer helaas, wacht ik daar nog steeds op :cry: Dus kan ik je daar niet met helpen. (en ik geef eerlijk toe dat ik geen zin heb mijn radio af te breken om het boeltje te gaan uitmeten :P ) Maar misschien is er hier een forumlid wiens radio momenteel toch gedemonteerd is en die er even naar wil kijken :roll:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Bij mijn 2.2 is het zo dat standaard er twee draden vanaf de speaker connector de auto in gaan. De andere twee uitgangen zijn niet bedraad. Bij mij zaten de twee speakers standaard aangesloten op de achter aansluiting van de fader, waardoor je bij de standaard radio geen bevestiging piepjes te horen kreeg.

Ik heb er zelf nu 4 speakers inzitten en je kunt dan prima de fader gebruiken.

mvg,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verwisselen aansluiting speakers

Bericht door Flaminiasupersport »

Harmen schreef:Kan iemand me even vertellen welke draadjes ik moet omwisselen om de speakers aan te sluiten op de front-uitgangen van de radio i.p.v. de rear-aansluitingen.

Ik heb een nieuwe radio gekocht en probeer me alvast in te lezen in hoe ik hem ga aansluiten, maar de auto staat nog ter reparatie bij de dealer.
Ik heb dat heel simpel opgelost door een extra stekker te kopen waarop ik de draadjes heb omgewisseld. Zodoende blijft de bekabeling van de radio en de auto origineel. Heb dit gedaan om de GPS stem (normaal op e voorste luidsprekers) op de achterste luidsprekers aan te sluiten. Zo'n stekkers kan je in iedere autospeciaalzaak wel vinden. De stekker aanpassen is wat prullen maar zeker de moeite waard!
Plaats reactie