Pagina 1 van 2
vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 6:42
door jans
Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 8:51
door Pipo
Ben zeer benieuwd. Ik overweeg deze mod ook al enige tijd. Heb je een 2.2 of een 2.0Turbo?
Re: Vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 11:20
door jans
Pipo schreef:Ben zeer benieuwd. Ik overweeg deze mod ook al enige tijd. Heb je een 2.2 of een 2.0Turbo?
Hallo PIPO
Rij in een turbo
vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 17:20
door jans
Vanmiddag de auto weer opgehaald,eerst even warm rijden en dan op een landweg even uitproberen.Het verschil is meteen merkbaar vooral in,
de eerste 3!!! versnellingen veel meer trekkracht
In de 4 de en 5 de versn toch ook wel voelbaar beter.
De eind conclusie is fenomenaal, eerste- tweede-en bij over schakelen
naar de derde versn nog steeds met wielspin
denk van 0- 100 km toch zeker 0.2-0.3 sec sneller.
ook nog even gemeten 0-200km in 16.2 sec.
Ik weet nu zeker , dat ergens hier op dit forum staat dat een 4 kg
lichter vliegwiel in de eerste versn 156 kg aan auto gewicht scheelt
in de tweede versn 48 kg, en in de derde versn 24 kg.
Als je dit in pk.s moet uidrukken moet je denken aan een pk of 25!!!!!
Gevoels matig lijkt het nog een stuk!! beter. Echt een aan rader .
O.ja deauto loopt veel

mooier rond .
Ik hoop dat jully hier iets aan hebben.
vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 18:04
door Maarten
Hoi Jans,
Je klinkt echt enthousiast. Ik zag ergens anders dat je ook een meting op een rollenbank wilt doen. De meeste banken zijn gemaakt om maximum koppel te meten, maar wat je nodig hebt om het effect van een lichter vliegwiel te meten is een bank die de roadload simuleert. Je moet dan beide metingen de zelfde roadload curve in de bank hebben staan. Het zal niet meevallen om zo'n effect te meten, zeker omdat je waarschijnlijk in de derde versnelling een RPM sweep maakt (dus in 3 bij 1000 RPM volgas richting de toerenbegrenzer acc). Eigenlijk meet je dus de acceleratie die je auto met de ingestelde roadload (rijweerstand dus rolweerstand van de banden en luchtweerstand samen) op de weg zou hebben. Je moet dan natuurlijk ook weten of de ingestelde roadload beide metingen gelijk was, dus als het goed is hebben ze de eerste meting (met je org vliegwiel) ook een uitrolmeting gedaan, dus bak in N en dan vanaf bijv 120 km/h uit laten 'rollen' tot bijv.10 km/h.
Ben niet teleurgesteld als uit die meting weinig invloed te zien is.
Het beste vergelijk zou een 0-100 meting zijn op een droogstuk vlak asfalt en onder gelijke omstandigheden (droog, gelijke luchtvochtigheid en buitentemp) voor en na de ombouw.
Ik ben verrasd dat je het zo goed merkt, ik had verwacht dat het zeker bij een turbo die toch al veel koppel heeft niet zo veel merkbaar effect zou hebben.
Maar dat betekend wel dat het bij een NA nog veel beter te merken zou moeten zijn !
Nog even een vraag over rijdbaarheid: Hoe is het gedrag bij wegrijden ? is het nu veel makkelijker om de motor te laten afslaan? Dan bedoel ik niet bij het trekken van een sprint, maar bij normaal rustig wegrijden, cq parkeermanouvres?
Alvast bedankt voor de info en veel plezierige km's gewenst.
Maarten
Re: vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 18:29
door jans
Maarten schreef:Hoi Jans,
Je klinkt echt enthousiast. Ik zag ergens anders dat je ook een meting op een rollenbank wilt doen. De meeste banken zijn gemaakt om maximum koppel te meten, maar wat je nodig hebt om het effect van een lichter vliegwiel te meten is een bank die de roadload simuleert. Je moet dan beide metingen de zelfde roadload curve in de bank hebben staan. Het zal niet meevallen om zo'n effect te meten, zeker omdat je waarschijnlijk in de derde versnelling een RPM sweep maakt (dus in 3 bij 1000 RPM volgas richting de toerenbegrenzer acc). Eigenlijk meet je dus de acceleratie die je auto met de ingestelde roadload (rijweerstand dus rolweerstand van de banden en luchtweerstand samen) op de weg zou hebben. Je moet dan natuurlijk ook weten of de ingestelde roadload beide metingen gelijk was, dus als het goed is hebben ze de eerste meting (met je org vliegwiel) ook een uitrolmeting gedaan, dus bak in N en dan vanaf bijv 120 km/h uit laten 'rollen' tot bijv.10 km/h.
Ben niet teleurgesteld als uit die meting weinig invloed te zien is.
Het beste vergelijk zou een 0-100 meting zijn op een droogstuk vlak asfalt en onder gelijke omstandigheden (droog, gelijke luchtvochtigheid en buitentemp) voor en na de ombouw.
Ik ben verrasd dat je het zo goed merkt, ik had verwacht dat het zeker bij een turbo die toch al veel koppel heeft niet zo veel merkbaar effect zou hebben.
Maar dat betekend wel dat het bij een NA nog veel beter te merken zou moeten zijn !
Nog even een vraag over rijdbaarheid: Hoe is het gedrag bij wegrijden ? is het nu veel makkelijker om de motor te laten afslaan? Dan bedoel ik niet bij het trekken van een sprint, maar bij normaal rustig wegrijden, cq parkeermanouvres?
Alvast bedankt voor de info en veel plezierige km's gewenst.
Maarten
hoi Maarten
Heb bij normaal rijden geen verschil in ,vanuit stilstand optrekken,ook heb ik geprobeerd om bijv: te rijden in de derde versnmet een snelheid van ca70 km ineens het gas los te laten, mijn gevoelgeeft geen verschil
Hier mee bedoel ik het af remmen op de motor.
Ook loopt de motor stationeer mooier rond.
Het enige grote voordeel van een lichter vliegwiel is dat de motor m.n.
in de eerste 3 versn veel eerder op toeren is.
En heb hier,voor! het monteren hier gesproken metbekende rally rijders
en tuners.Het kwam hier opneer ,hij is sneller op toeren, maar dit kon
voor een getunde motor nog wel eens voordelig zijn.
had trouwens vandaag terecht gekund bijB>C>C>P> een test op de dynobank maar ze konden alleen vandaag maar bij de opel garage.
Dus heb ik voor monteren van het vliegwiel gekozen.
Heb vorige week nog wel gereden met Matsuru en SteV6 misschien dat
die ook het verschil merken.
Als ze nog durven.

Geplaatst: 14 jan 2005 19:50
door Maik
Goed nieuws Jan!
Het is inderdaad een erg interressante mod... 5uurtjes werk is ongeveer 250-300euro loon?? In samenwerking met een chip en een beter uitlaatsysteem zal dit voor de 2.2 toch wel een erg goede en prijstechnische mooie mod zijn....
Maikel (........gaat zijn centjes weer tellen

)
Re: vliegwiel
Geplaatst: 14 jan 2005 20:45
door SteV6
jans schreef:Heb vrige week nog wel gereden met Matsuru en SteV6 misschien dat
die ook het verschil merken.
Als ze nog durven.

Ha, ha, ha, je dacht toch niet dat ik zo'n uitnodiging afsla?!
Bel maar weer en ik ben er!
Jans tot binnenkort

Geplaatst: 14 jan 2005 21:55
door jans
SteV6 goeden avond
Heb morgen nog wel tijd voor een proefrit.
Geplaatst: 15 jan 2005 18:17
door SteV6
Zo, deze middag hebben Jans en ik weer eens nuttig besteed
Op een rustig stukje industrieterrein hebben we elkaars auto even aan de tand gevoeld. Het verschil door het vliegwiel is duidelijk te merken op Jans Turbo. De motor draait veel rustiger bij stationair toerental, pakt beter op en loopt onder last nog steviger en sneller door z'n toeren. Ik weet dus ook bijna zeker dat Jans gelijk heeft als hij stelt dat z'n Speedster sneller accelareert.
Het (uitlaat)geluid van Jans Turbo is racewagen waardig, mooi diep en goed hoorbaar zonder "sjonnerig" te zijn. In de auto lijkt het allemaal veel tammer.
Mijn uitlaat(geluid) kan naar mijn smaak echt een upgrade gebruiken. En een lichter vliegwiel zal er ook wel t.z.t inkomen, maar ze staan niet helemaal boven aan het verlanglijstje. Op nummer 1 staan aanpassingen aan het remsysteem.
(kijk
hier even over de remmen)
SteV6
Re: vliegwiel
Geplaatst: 16 jan 2005 17:56
door vlieger
jans schreef:Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Hoi Jans,
Heb net over je modificatie gelezen en de reacties daarop, maarreh ..... waar heb jij dat lichtere vliegwiel gehaald eigenlijk? Of heb je dit op een andere plek allang uit de doeken gedaan?
Groeten en bedankt,
Emile
Re: vliegwiel
Geplaatst: 16 jan 2005 18:06
door jans
vlieger schreef:jans schreef:Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Hoi Jans,
Heb net over je modificatie gelezen en de reacties daarop, maarreh ..... waar heb jij dat lichtere vliegwiel gehaald eigenlijk? Of heb je dit op een andere plek allang uit de doeken gedaan?
Groeten en bedankt,
Emile
Hi Emile
Het vliegwiel staat op de site van Courtenay 225 pond = ongeveer
400 euro incl verzend kosten
jans
Geplaatst: 13 apr 2008 19:32
door Richard
Hier wat foto's van de plaatsing van het lichtere vliegwiel op een 2.2
Toch duidelijk te zien dat deze 5 kilo lichter is.
Geplaatst: 13 apr 2008 19:36
door Richard
Foto's
Geplaatst: 13 apr 2008 19:38
door Richard
Ook gelijk de motorsteunen vernieuwd en de schakelwegverkorter gemonteerd.