Pagina 1 van 1

Storingslampje

Geplaatst: 09 jul 2006 9:21
door koenvw
Bij mijn speedster gaat het storingslampje van de motor steeds branden. Als ik dit reset met de computer gaat het na enkele weken weer aan.
Krijg een melding van 2 sensoren en een te arm mengsel.

Kent iemand dit probleem?

Ik heb bij de auto nog een stuk uitlaat bijgekregen, het stuk waar de kat inzit vermoed ik dikkere buis aan de zijde van de motor met opgerold ijzer er in. Dus het zou kunnen zijn dat er nu eentje onder zit zonder kat... Misschien merkt de lambdasonde dit en krijg ik daardoor steeds de foutmelding?

Of zijn er andere denkpistes?

Geplaatst: 09 jul 2006 9:40
door speedster
Best kans dat het met de lambdasonde te maken heeft. Kat terug zetten en kijken of het weer terug kom is een optie.

Geplaatst: 09 jul 2006 10:38
door stevenflappy
Ja dat klinkt als de kat, gewoon lampje negeren en genieten van het geluid en betere oppakken van de motor 8) Rij al een jaar met het lampje aan, het wordt steeds mooier 8)

Geplaatst: 09 jul 2006 14:18
door Maarten
@flap, Het probleem is dan dat als er echt iets fout is brand het lampje al dus zie je het niet.....

Geplaatst: 09 jul 2006 14:46
door stef666
Is het bij de Speedster dan niet dat hij gaat knipperen? Dat is bij Subaru wel het geval :idea:

Geplaatst: 09 jul 2006 21:25
door koenvw
Ik had vernomen indien er echt een probleem zou zijn hij in noodloop gaat, max 70 km/uur...

Geplaatst: 10 jul 2006 1:09
door Maarten
echte problemen beginnen meestal langzaam, en dan gaat eerst het lampje branden en dan de volgende stap is noodloop.

Geplaatst: 12 jul 2006 19:27
door koenvw
Ben nu in het bezit van het Opel programma, laatste nieuwe versie...

Daar kan je kijken wat te doen en testen bij welke foutcode. (Dus als er ooit imand iets moet weten, schoot !!)

Blijkbaar zit mijn cat er nog wel onder, dus dat is het probleem niet.

Het gaat eerder naar de lambdasonde.

Krijg 2 foutmeldingen:
P1137 is Acceleratieverijking arm.
P0137 02 sensor mengsel arm.

Telkens is het ofwel een probleem met de lambdasonde ofwel met de computer zelf van de auto...

Weet iemand wat een originele lambdasonde kost? (Er zitten er 2 in :cry: )
Krijg er eentje niet uit, zit zeer vast, ben bang van hem over te draaien, iemand raad?

Geplaatst: 12 jul 2006 22:57
door Rotax
Die van mij gaat er binnenkort uit, dus die kun je tegen een gunstige prijs overnemen.
De pre-cat wordt uitgeboord, denk niet dat ik je blij kan maken met een hoopje metaalgruis :wink:

Geplaatst: 13 jul 2006 8:07
door koenvw
Laat me via PB maar weten wat ze moeten kosten samen met verzendingskosten.

:wink:

Geplaatst: 13 jul 2006 8:29
door Arno
koenvw schreef:Het gaat eerder naar de lambdasonde.

Krijg 2 foutmeldingen:
P1137 is Acceleratieverijking arm.
P0137 02 sensor mengsel arm.
Hmm.. Kan ook dat je sensor prima z'n werk doet en dat dit daadwerkelijke meldingen zijn en geen symptoom van een sensor die op z'n laatste pootjes loopt.

Dan zou ik je brandstof-filter (verstopt?), brandstofdruk (te laag?), brandstofpomp (opbrengst?), en je injectors (verstopt? sproei-patroon?) laten controleren. Misschien is daar iets aan de hand en kan het motormanagement op dit moment gewoon niet genoeg benzine injecteren.

Bye, Arno.

Geplaatst: 13 jul 2006 8:48
door koenvw
Tja, nu word het nog moeilijker...

Iemand een idee waar het brandstoffilter zit? heb nu 42.000 km op de teller...

Waar zit eigenlijk de stuurdoos van de auto? Want dan kan ik daar op de klemmen van de stekker verder gaan uitmeten.

Weet er iemand of en waar de luchtmassameter van het voertuig zit...

Geplaatst: 13 jul 2006 9:03
door koenvw
Arno,

Ik heb wel één lambdasonde die niet goed aansluit, ze zit er niet helemaal correct in zodoende dat de dichting niet aansluit op de uitlaat.

Vorige eigenaar heeft de originele uitlaat een tijdje vervangen door een andere... En vermoedelijk de lambdasonde er niet goed ingedraaid.

Maar krijg er moeilijk beweging in dus laat ik het maar zo.

Zou dit ook kunnen leiden tot de storing?

Alvast bedankt voor de info.

Geplaatst: 15 jul 2006 10:25
door Maarten
niet waarschijnlijk omdat de dreuk in de uitlaat hoger is als erbuiten zou bij lekage de uitlaatgassen naar buiten stromewn en niet de verse lucht naar binnen (waardoor je teveel zuurstof in de uitlaatgassen zou hebben , dus arm mengsel zou detecteren).

Maar als die sensor er lang niet ver genoeg inzit zou hij niet in de volle gasstroom zityten en dan kan je ook meet afwijking krijgen. Maar dan moet je nog schroefdraad zien van de sensor.
Het gaat overigens over de eerste lambda sensor, dus die het dichts bij de motor zit, want de tweede controleerd alleen de werking van de catalysator.

De Ecu zit bij de 2.2 op het kunstof inlaatspruitstuk geschroefd. Benzine filter weet ik niet maar dat kan je vast hier in de bibliotheek vinden.

Rijd je de tank wel eens helemaal leeg ? Dan kan er vuiligheid (bezinksel vanaf de bodum van de tank en water) meegepompt worden.
Er is spul te koop dat je bij een tank benzine gooit en dat het injectiesysteem schoon zou maken, is dan misschien een optie.

Wat geeft het opel systeem aan als mogelijke remedie, meestal zijn die systemen gebaseerd op hoe vaak iets voorkomt, dus eerste mogelijke oplossing is het meest logisch met die fout melding enz.

Succes met de speurtocht,
Maarten

Geplaatst: 15 jul 2006 11:07
door koenvw
Is heel raar, heb melding van te arm mengsel en van een te rijk mengsel?? Dus 2 foutmeldingen.

Ge eens even de lambdasonde uitmeten, zou volgend de CD meer dan 500kohm moeten zijn...