Chiptuning

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Akeem
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jan 2005 14:09
Locatie: België Antwerpen

Chiptuning

Bericht door Akeem »

Heb een paar vragen over chiptuning.

Ik rij met een Speedster 2.2 en zit na te denken of ik een chiptuning zou doen of niet.
Ik ben al gaan informeren bij verschillende garages maar ze geven altijd verschillende waardes die gaan van 10Pk tot 18Pk met 30% koppelwinst.

Wie heeft al een chiptuning gedaan en wat was de winst.
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

chip tuning

Bericht door jans »

Hallo Akeem

Heb hiervoor een 2.2 gehad en laten tunen, en je krijgt een vermogens
winst van 12tot 15 pk. Met een verandering van een open luchtfiler een
pk of 3 erbij =toch 15 tot 20 pk.

Groetjes jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jans, heb je dat ook bij Beek laten doen? En zo niet, bij wie dan wel?! 8)
En wat kostte dat en wat vond je van het verschil met standaard....
Een hoop vragen weer, maarja, wat moet je anders hier he :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Jans, heb je dat ook bij Beek laten doen? En zo niet, bij wie dan wel?! 8)
En wat kostte dat en wat vond je van het verschil met standaard....
Een hoop vragen weer, maarja, wat moet je anders hier he :wink:

gr.
Maikel
Hi Maik

Heb de tuning toen niet bij beek laten doen,maar bij www.tdsl.nl
in den haag.Ik kom zelf uit nijverdal dus kwam hij bij mij aan huis.
je moet alleen de gegevens van jou auto goed door geven, en even later
komt ie bij jou aan huis. 2a3 uurtjes werk.Ik weet zo niet meer precies hoeveel ik betaald heb.ik dacht alles bij elkaar 900 euro.
ook het open lucht filter heb ik daar besteld.
Je kunt het verschil wel merken, maar dan heb je het ook wel gehad.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes jan
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Hmmm,

Dan kies ik liever voor een bedrijf dat op een rollenbank de ECU optimaliseerd. Ik weet alleen nog niet wie dat in NL kan doen. Bij AMD in Engeland en EDS in Duitsland schijnen ze er inmiddels aardig goed in te zijn.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Akeem
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jan 2005 14:09
Locatie: België Antwerpen

Bericht door Akeem »

Amai 900 euro voor een chiptuning is wel veel.

In Belgie kost het 400 euro voor de 2.2 (zelfde motor als Astra C 2.2)
16 PK winst en 29% koppelwinst.
www.dmtuning.com

www.autotechnics.be in Aartselaar spreekt zelfs van 18 Pk winst met
alleen chiptuning voor 400 euro!.

Dit in combinatie met een Flow-tec manifold en een mill-tec uitlaat + een
aangepaste nokkenas moet je wel 190pk krijgen.

Op de site www.myspeedster.ch is er een test met VX220'ers die getuned zijn. de speedster 2.2 190pk is sneller dan de standard speedster turbo.

Maar ja, als je de turbo tuned is het ook gedaan met spelen. :wink:
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Oei oei oei, een topic over chiptuning, dat kan nog een leuk topic worden!
1 tip: als je een ervaring hebt moet je die zeker vertellen, maar niet op basis van "van horen zeggen" of cijfertjes die door de tuners worden opgegeven conclusies gaan trekken.

Uiteindelijk weet iedereen het toch altijd zelf weer beter :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Het is hier geen S-O!

Zolang je maar niet over OBD-tuning begint gaat het goed .... :wink:

Maar die 190 pk schijnt in real life erg moeilijk te halen zijn. Kijk maar eens op www.vx220.org.uk bij de tabel die Clippingpoint heeft gemaakt.

Ik ga zelf denk ik de weg van eerst een volledige uitlaatlijn, dus pre-kat eruit, sportkat erin en Milltek demper. Daarna de auto op de rollenbank van een maatwerk chip laten voorzien. Dat moet in totaal op een ruime 170 pk uitkomen. Filter begin ik niet aan, waarom staat ergens anders al op het forum ... En dan doorsparen voor de Stufe 1 compressorset :roll: .

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Akeem
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jan 2005 14:09
Locatie: België Antwerpen

Bericht door Akeem »

Wat is er nadelig met ODB tuning of wat is het voordeel van ODB tuning.
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

OBD tuning heeft alleen maar voordelen mijns inziens.
Op deze manier wordt alleen de software aangepast door middel van een computer die direkt op je On Board Diagnostics port wordt aangesloten.
Op deze manier hoeft er dus niet met hardware in je regelkast gerommeld te worden: solderen van een nieuwe chip.

gr.
Maik
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Waar ik zelf erg benieuwd naar ben is de reactie op het gaspedaal. Ik vind dat op dit moment nogal "vaag". De reactie op het gaspedaal van de motor is vrij langzaam en ook niet erg direct. Geeft niet echt een sportauto gevoel.
Goed te merken wanneer je met heel&toe rijdt, ik trap soms echt het pedaal tot de bodem in om de motor op toeren te laten komen.

Aangezien de motor een electronisch gaspedaal gebruikt hoop ik dat ze met het wijzigingen van de map's in de ECU ook de map voor het gaspedaal veranderen. Weet iemand of heeft iemand gevoeld of dat gebeurd bij het remappen van het motormanagement?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

markv schreef:Waar ik zelf erg benieuwd naar ben is de reactie op het gaspedaal. Ik vind dat op dit moment nogal "vaag". De reactie op het gaspedaal van de motor is vrij langzaam en ook niet erg direct. Geeft niet echt een sportauto gevoel.
Goed te merken wanneer je met heel&toe rijdt, ik trap soms echt het pedaal tot de bodem in om de motor op toeren te laten komen.

Aangezien de motor een electronisch gaspedaal gebruikt hoop ik dat ze met het wijzigingen van de map's in de ECU ook de map voor het gaspedaal veranderen. Weet iemand of heeft iemand gevoeld of dat gebeurd bij het remappen van het motormanagement?

Mark
Ik weet dat enkele merken (bv. VW & Seat) ervoor gekozen hebben om een progressieve respons van de gasklep te programmeren op standverandering van het gaspedaal op een sportiever gevoel te creeren.

Dus bij gasbijgeven wordt de gasklep tijdelijk verder geopend dan dat zou horen bij de gemaakte pedaalslag. Persoonlijk vind ik het wel prettig. Alleen vraagt het even gewenning bij het schakelen als je net uit een "gewone" auto overstapt.

Het zal dus zeker mogelijk zijn!

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Chiptuning 2.2

Bericht door Richard »

Op de RAI stond een stand van Chipmeister Nederland uit Leusden en deze doen vooral aan chiptuning.
Nadat ik de brochure had opengeslagen en de Speedster 2.2 niet kon vinden had ik snel een vraag.
Jos van der Graaf vertelde mij dat de 2.2 niet te chiptunen is door het gebruik van een Siemens en geen Bosch computer!
Toen ik hem vertelde dat ik op internet wel bedrijven gevonden had die dit wel konden keek hij erg verbaasd.
Na meerdere malen de computer uit elkaar gehaald te hebben kon hij hier geen modificatie op doen en daarbij vroeg hij zich af of ik die 10% vermogenswinst wel ging voelen.
Wat is jullie ervaring hiermee?
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: Chiptuning 2.2

Bericht door jans »

Richard schreef:Op de RAI stond een stand van Chipmeister Nederland uit Leusden en deze doen vooral aan chiptuning.
Nadat ik de brochure had opengeslagen en de Speedster 2.2 niet kon vinden had ik snel een vraag.
Jos van der Graaf vertelde mij dat de 2.2 niet te chiptunen is door het gebruik van een Siemens en geen Bosch computer!
Toen ik hem vertelde dat ik op internet wel bedrijven gevonden had die dit wel konden keek hij erg verbaasd.
Na meerdere malen de computer uit elkaar gehaald te hebben kon hij hier geen modificatie op doen en daarbij vroeg hij zich af of ik die 10% vermogenswinst wel ging voelen.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Hallo Richard

Welkom bij de club

Heb mijn 2.2 laten tunen d.m.v. obd en je krijgt er dan 10 % vermogen bij
dit heb ik laten doen bij www.tdsl.nl te denHaag.
Trouwens in mijn geval werd er inderdaad gebruik gemaakt van siemens
en bosch.

jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Chipmeister.... dat was vroeger Wetterauer Nederland BV, maar na geschillen met het Duitse moederbedrijf zijn ze onder een andere naam verder gegaan.
Valt mij tegen dat ze met droge ogen beweren dat een 2.2 niet te chippen zou zijn. Er zijn talloze bedrijven die het wel kunnen. Ze zijn dan niet echt op de hoogte van de "markt".... Wetterauer was wel altijd een gerenomeerde tuner, ik snap een opmerking dan ook niet echt.

Over die 10%, dat klopt ongeveer wel, en of je het voelt is inderdaad te betwijfelen, maar je moet het zien als een deel van ECHTE tuning. Ga je e ook een ander uitlaatsysteem bij knutselen zonder pre-cat en met race-kat dan wordt het verschil al een stuk groter en ZEKER wel merkbaar!
Daarbij komt ook nog dat het koppelverloop van de speedster 2.2 wel merkbaar verfijnder en beter wordt, zodat je er ook zonder andere aanpassingen ook echt wel lol van zult hebben.

gr.
Maikel
Afbeelding
Plaats reactie