Pré cat ??

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
koenvw
Actief lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 apr 2006 20:51

Pré cat ??

Bericht door koenvw »

Effe een vraagje...

Waarom de pré cat verwijderen? Voor en nadelen aub...

Is er achteraf bij keuring geen probleem met de emmissie?
Gaat de Cat dan niet sneller stuk?
Mvg

Koen
Speester #2981
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Voordelen: Betere respons op het gas, En eliminatie van het dipje rond de 3000 Rpm. Tevens krijg je een iets voller uitlaatgeluid.

Geen problemen bij keuring, Emissie wordt makkelijk gehaald.
En nee, Je kat. gaat er niet eerder stuk van.
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

De pre-cat is ervoor om met de 2.2 motor een euro 4 emissiestandaard te halen. De hoofdkatalysator gaat pas werken wanneer de temperatuur hoog genoeg is. Dit duurt even, waardoor de emissies bij een koude motor niet zo prettig zijn. Om de emissies bij een koude start ook goed te krijgen, wordt er een kleine katalysator heel dicht bij de motor geplaatst. Die is super snel op temperatuur zodat de uitstoot goed wordt bijgeregeld. Nadeel is dat wanneer de motor op temperatuur komt deze pre kat VEEEL te warm wordt om nog iets nuttigs te doen. De hoofdkatalysator is ondertussen dan wel op temperatuur en neem het werk dan over. Maar, de tijd dat de motor dan warm is zit je dus wel met een pre kat in je uitlaatsysteem die niets doet behalve de doorstroming van je uitlaatgassen te belemmeren.

Oftewel, nadeel: emissies bij koude motor worden slechter. Je haalt dan niet meer euro 4, maar daar is de motor toch niet voor goedkeurd, dus bij APK etc is het geen issue.

Voordeel: je uitlaat systeem heeft weer een belemmering minder, en daardoor kan de motor zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt waardoor je wat meer vermogen zou moeten hebben.

Ik heb zelf de pre kat er nog steeds in zitten, dus kan zelf niet zeggen hoe het verschil voelt.

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

Heeft er iemand een goede foto reportage van het verwijderen van de pre kat? of zijn er liefhebbers voor een klus meeting dan graag!!!

Wil hem graag kwijt, maar ben 'minder' handig.... : (
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Er waren grootste plannen voor een "pre-cat-verwijder-dag", maar dat is volgens mij nooit meer echt van de grond gekomen :cry:
Mijn pre-cat wordt 5 sept. verwijderd (en de andere cat ook trouwens) door vd Kooi, wellicht kun je daar dan een kijkje nemen?
Gebruikersavatar
koenvw
Actief lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 apr 2006 20:51

Bericht door koenvw »

Mvg

Koen
Speester #2981
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Morgen is het zover: precat en eindcat eruit, Janspeed erin! :D
Zou eerst pas 5 sept. gebeuren, maar net met van der Kooi gesproken en ze nemen het meteen mee! :woship:
Auto is inmiddels gespoten, nu nog assembleren (alle onderdelen zijn binnen!). Zaterdag (met een beetje mazzel vrijdag al) kan ik 'm ophalen.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

:thumbup: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump:
Laatst gewijzigd door stevenflappy op 24 aug 2006 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Ik hoop het voor je. Duimen maar.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Mocht 'ie nou morgen (ahem, vandaag...) klaar zijn, krijgen die jongens fijn een krat bier van me :D
Roytuner
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:17
Locatie: Helmond

Bericht door Roytuner »

Vraag van de dag:
Heb je behalve fatsoenlijk gereedschap nog pakkingen, rubbers of wat dan ook nodig bij het verwijderen van de pre-cat. Ik wil dit ook eens gaan doen, maar heb niet zo'n zin om het boeltje niet te kunnen monteren omdat ik geen spullen in huis heb.
Groeten van Roy
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

precat

Bericht door Pipo »

Roytuner schreef:Vraag van de dag:
Heb je behalve fatsoenlijk gereedschap nog pakkingen, rubbers of wat dan ook nodig bij het verwijderen van de pre-cat. Ik wil dit ook eens gaan doen, maar heb niet zo'n zin om het boeltje niet te kunnen monteren omdat ik geen spullen in huis heb.
Hoy Roy (dat rijmt :P )
Ik ga er voor het gemak even van uit dat je het over een 2,2 Atmo hebt.

Er is maar één pakking waar je rekening met moet houden en dat is die tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaatlijn. Het is een dubbellaags inox pakking. Normaal moet je ze vervangen daar ze bij het monteren samengedrukt wordt, maar ik heb ze vroeger meerdere keren hergebruikt zonder lekken. Belangrijk is wel dat je ze dan op juist dezelfde wijze terug monteert en niet draait!

Zorg er ook voor dat je een goede boor voor inox bij de hand hebt. Een gewone boor is binnen de 10 sec. afgestompt als je in de precat boort.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Wat misschien ook een tip is, is om niet te gaan boren (als je het al van plan was), maar om em er heel uit proberen te trekken. Ik las erover op het Engelse forum. Geef em eerst een paar pestklappen verder naar binnen, zodat het binnenwerk los is. Schroef dan een dikke lange schroef in het midden, zodat je met een klauwhamer de schroef achter de kop kunt pakken en het geheel eruit trekken. Bescherm hierbij wel de flens, want die moet helemaal onbeshadigd blijven uiteraard.

Laat even weten hoe het afloopt...
Opel Speedster 2.2 zwart
Roytuner
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:17
Locatie: Helmond

Bericht door Roytuner »

ben erg druk de komende tijd, maar als ik een dagje helemaal vrij ben ga ik eraan beginnen en ik zal die nieuwe methode eens meteen uitproberen, ik laat weten hoe het gegaan is.
Groeten van Roy
Gebruikersavatar
Vino
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 jul 2006 10:52
Locatie: Helmond

Bericht door Vino »

Hey Allemaal,

Ben deze winter ook maar eens gaan hobby-en....
Heb de pre-cat deze week verwijderd 8)

Het heeft me een kleine 3 uur gekost om die rommel eruit te krijgen.
Moest even wachten met het terug in elkaar schroeven van de uitlaat.
Was vergeten de pakking te bestellen....:wallbash:

Heb in de tussen tijd ook maar de pijp naar de gasklep vervangen met behulp van marks' website :
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

Gisteren de pakking binnengekregen en vandaag alles weer in elkaar gezet.
Alles werkt, maar de oprit en de straat is 1 grote glijbaan.
Nog even wachten met test-rijden....

Kan niet wachten wat het verschil is... :jump: :jump: :jump:

Volgende stap : 2.4 inlaatspruitstuk

.....will keep you all informed !

:thumbsup:

Gr,
Bas
Plaats reactie