Pré cat ??
Pré cat ??
Effe een vraagje...
Waarom de pré cat verwijderen? Voor en nadelen aub...
Is er achteraf bij keuring geen probleem met de emmissie?
Gaat de Cat dan niet sneller stuk?
Waarom de pré cat verwijderen? Voor en nadelen aub...
Is er achteraf bij keuring geen probleem met de emmissie?
Gaat de Cat dan niet sneller stuk?
Mvg
Koen
Speester #2981
Koen
Speester #2981
Voordelen: Betere respons op het gas, En eliminatie van het dipje rond de 3000 Rpm. Tevens krijg je een iets voller uitlaatgeluid.
Geen problemen bij keuring, Emissie wordt makkelijk gehaald.
En nee, Je kat. gaat er niet eerder stuk van.
Geen problemen bij keuring, Emissie wordt makkelijk gehaald.
En nee, Je kat. gaat er niet eerder stuk van.
Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
De pre-cat is ervoor om met de 2.2 motor een euro 4 emissiestandaard te halen. De hoofdkatalysator gaat pas werken wanneer de temperatuur hoog genoeg is. Dit duurt even, waardoor de emissies bij een koude motor niet zo prettig zijn. Om de emissies bij een koude start ook goed te krijgen, wordt er een kleine katalysator heel dicht bij de motor geplaatst. Die is super snel op temperatuur zodat de uitstoot goed wordt bijgeregeld. Nadeel is dat wanneer de motor op temperatuur komt deze pre kat VEEEL te warm wordt om nog iets nuttigs te doen. De hoofdkatalysator is ondertussen dan wel op temperatuur en neem het werk dan over. Maar, de tijd dat de motor dan warm is zit je dus wel met een pre kat in je uitlaatsysteem die niets doet behalve de doorstroming van je uitlaatgassen te belemmeren.
Oftewel, nadeel: emissies bij koude motor worden slechter. Je haalt dan niet meer euro 4, maar daar is de motor toch niet voor goedkeurd, dus bij APK etc is het geen issue.
Voordeel: je uitlaat systeem heeft weer een belemmering minder, en daardoor kan de motor zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt waardoor je wat meer vermogen zou moeten hebben.
Ik heb zelf de pre kat er nog steeds in zitten, dus kan zelf niet zeggen hoe het verschil voelt.
Groeten,
Mark
Oftewel, nadeel: emissies bij koude motor worden slechter. Je haalt dan niet meer euro 4, maar daar is de motor toch niet voor goedkeurd, dus bij APK etc is het geen issue.
Voordeel: je uitlaat systeem heeft weer een belemmering minder, en daardoor kan de motor zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt waardoor je wat meer vermogen zou moeten hebben.
Ik heb zelf de pre kat er nog steeds in zitten, dus kan zelf niet zeggen hoe het verschil voelt.
Groeten,
Mark
C30-94@0.55bar
- Speedfreak
- Mega lid
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
- Contacteer:
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
precat
Hoy Roy (dat rijmt )Roytuner schreef:Vraag van de dag:
Heb je behalve fatsoenlijk gereedschap nog pakkingen, rubbers of wat dan ook nodig bij het verwijderen van de pre-cat. Ik wil dit ook eens gaan doen, maar heb niet zo'n zin om het boeltje niet te kunnen monteren omdat ik geen spullen in huis heb.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat je het over een 2,2 Atmo hebt.
Er is maar één pakking waar je rekening met moet houden en dat is die tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaatlijn. Het is een dubbellaags inox pakking. Normaal moet je ze vervangen daar ze bij het monteren samengedrukt wordt, maar ik heb ze vroeger meerdere keren hergebruikt zonder lekken. Belangrijk is wel dat je ze dan op juist dezelfde wijze terug monteert en niet draait!
Zorg er ook voor dat je een goede boor voor inox bij de hand hebt. Een gewone boor is binnen de 10 sec. afgestompt als je in de precat boort.
A thing of beauty is a joy forever!
Wat misschien ook een tip is, is om niet te gaan boren (als je het al van plan was), maar om em er heel uit proberen te trekken. Ik las erover op het Engelse forum. Geef em eerst een paar pestklappen verder naar binnen, zodat het binnenwerk los is. Schroef dan een dikke lange schroef in het midden, zodat je met een klauwhamer de schroef achter de kop kunt pakken en het geheel eruit trekken. Bescherm hierbij wel de flens, want die moet helemaal onbeshadigd blijven uiteraard.
Laat even weten hoe het afloopt...
Laat even weten hoe het afloopt...
Opel Speedster 2.2 zwart
Hey Allemaal,
Ben deze winter ook maar eens gaan hobby-en....
Heb de pre-cat deze week verwijderd
Het heeft me een kleine 3 uur gekost om die rommel eruit te krijgen.
Moest even wachten met het terug in elkaar schroeven van de uitlaat.
Was vergeten de pakking te bestellen....
Heb in de tussen tijd ook maar de pijp naar de gasklep vervangen met behulp van marks' website :
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Gisteren de pakking binnengekregen en vandaag alles weer in elkaar gezet.
Alles werkt, maar de oprit en de straat is 1 grote glijbaan.
Nog even wachten met test-rijden....
Kan niet wachten wat het verschil is...
Volgende stap : 2.4 inlaatspruitstuk
.....will keep you all informed !
Gr,
Bas
Ben deze winter ook maar eens gaan hobby-en....
Heb de pre-cat deze week verwijderd
Het heeft me een kleine 3 uur gekost om die rommel eruit te krijgen.
Moest even wachten met het terug in elkaar schroeven van de uitlaat.
Was vergeten de pakking te bestellen....
Heb in de tussen tijd ook maar de pijp naar de gasklep vervangen met behulp van marks' website :
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Gisteren de pakking binnengekregen en vandaag alles weer in elkaar gezet.
Alles werkt, maar de oprit en de straat is 1 grote glijbaan.
Nog even wachten met test-rijden....
Kan niet wachten wat het verschil is...
Volgende stap : 2.4 inlaatspruitstuk
.....will keep you all informed !
Gr,
Bas