Rollenbank meeting uitgevoerd

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Rollenbank meeting uitgevoerd

Bericht door markv »

Afgelopen vrijdag ben ik in Goes langs geweest om een rollenbank meeting te doen van de Speedster. Gister nog een eigen meeting gedaan en die vergeleken. Tot m'n verbazing komen ze toch wel HEEL erg overeen. Voor mij in iedergeval voldoende om op basis van die gegevens m'n vervolg metingen te gaan doen. Stuk goedkoper en praktischer :)

Rollebank verhaaltje met filmpje

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik denk dat we wel een keertje een rollenbank meeting kunnen houden.

@MarkV,

Eerst een onbeleefde vraag: wat kostte de test in Goes?

Daarnaast heb ik me diverse malen afgevraagd wat bij de Speedster het nut is van een fan voor de auto. Het lijkt mij nuttiger om 2 fans naast de auto te plaatsen. Want bij 2 van deze runs zal de radiator niet zo gek veel doen, terwijl de hitte in het motorcomparitment blijft hangen.

En ik ben benieuwd naar jouw manier van testen. Of houd je die liever voor jezelf?

Een hoop vragen zie ik, maar ik heb ze nu eenmaal :mrgreen:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:Ik denk dat we wel een keertje een rollenbank meeting kunnen houden.
Ok. Naja, ik ga er denk ik niet meer bij zijn. Vind de kosten niet opwegen tegen de info die ik eruit krijg. Ik ga m'n tijd steken in het verbeteren van mijn eigen meetingen.
SteV6 schreef: @MarkV,

Eerst een onbeleefde vraag: wat kostte de test in Goes?
Euh, weinig onbeleefds aan wat mij betreft hoor. Een run zoals ik heb gedaan kost 75 euro.
SteV6 schreef: Daarnaast heb ik me diverse malen afgevraagd wat bij de Speedster het nut is van een fan voor de auto. Het lijkt mij nuttiger om 2 fans naast de auto te plaatsen. Want bij 2 van deze runs zal de radiator niet zo gek veel doen, terwijl de hitte in het motorcomparitment blijft hangen.
Mja, kweenie of het veel uithaalt. Is natuurlijk maar 1 run die ik heb gedaan, dus de warmte valt wel mee. Verder was de diffuser er onderuit en stond de kap open, dus dat valt heel erg mee.
SteV6 schreef: En ik ben benieuwd naar jouw manier van testen. Of houd je die liever voor jezelf?

Een hoop vragen zie ik, maar ik heb ze nu eenmaal :mrgreen:
Daar is het forum toch juist voor?

En "mijn" manier van testen is niet geheim hoor :) Staat al tijden een stuk over op m'n webpage:

vermogen testen

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

We gaan gewoon een meeting houden in Waddinxveen bij Mark. Geintje. De theorie is zeer interresant.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef:We gaan gewoon een meeting houden in Waddinxveen bij Mark. Geintje. De theorie is zeer interresant.
Ach, de grap is dat je de meeing eigenlijk overal kunt doen. Het lastigst is nog het gewicht van de auto meten. Daar gebruik ik nu een caravan weger voor, is wat onpraktisch.

Ga nog verder kijken voor een andere manier van meten, zeker nu ik gezien heb hoe goed het in de buurt komt van een "officiele" meting :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Interessant allemaal Mark.
Misschien kunnen we een keer mijn G-meter vergelijken/ijken met die van jou. Ik heb de Beltronics Vector FX2. Maar ik moet daar eerst nog een keer snoertje voor kopen om hem op de pc aan te sluiten. Nu kan ik alleen basis-waarden aflezen van het display :? .

Die dip in het koppel bij 3000rpm, is dat een standaard afwijking van de 2.2? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat met chiptunen ze het koppelverloop een stuk kunnen verbeteren, ik denk dat ze dan deze dip bedoelen?

Wie weet het? :)

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Interessant allemaal Mark.
Misschien kunnen we een keer mijn G-meter vergelijken/ijken met die van jou. Ik heb de Beltronics Vector FX2. Maar ik moet daar eerst nog een keer snoertje voor kopen om hem op de pc aan te sluiten. Nu kan ik alleen basis-waarden aflezen van het display :? .

Die dip in het koppel bij 3000rpm, is dat een standaard afwijking van de 2.2? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat met chiptunen ze het koppelverloop een stuk kunnen verbeteren, ik denk dat ze dan deze dip bedoelen?

Wie weet het? :)
Ik ken de beltronics niet. De AP22 is echt gemaakt voor racegebruik, ding zit in een oer saai kastje met een simpel twee regel LCD display. Maar hij heeft wel redelijk wat intern geheugen zodat ie hele rondjes op het circuit kan opslaan. En anders kan ie ook "streamen" naar een laptop.

Die dip bij 3000 is idd standaard. Bijgevoegd de officiele Opel grafiek van de 2.2 motor. Het blijft eigenlijk gewoon triest wat er uit die 2.2 komt zetten. Maar aan de andere kant zijn er al zoveel dingen waarvan je weet als je die gaat veranderen dat het vermogen op gaat leveren dat dat het weer leuk maakt :)

Ik vermoed dat die dip wel eens te maken kan hebben met emmisie en/of geluid. Het is natuurlijk leuk dat de motor euro4 is, maarja, dat komt natuurlijk wel ergens vandaan. Kan goed dat ze juist rond de 3000 de motor stiller/zuiniger hebben gemaakt, omdat hij juist in dat toeren gebied loopt bij de tests voor euro4. En dan heb je goed kans dat met een remap van het motormanagement je de dip weg kunt krijgen.

Ook weer een van de redenen voor mij om dus die grafiek te hebben VOORDAT ik aan de motor begin. Vind het opzich niet erg om geld uit te geven om dingen aan de auto te wijzigen maar dan wil ik wel weten of het iets effect heeft gehad. Ik heb teveel verhalen gehoord van mensen die bv. een (duur) luchtfilter plaatsen en vervolgens echt bljiven doorzeuren dat de auto nu zo hard gaat. Voor je gevoel gaat het al snel harder als het meer geluid maakt of wanneer het veel geld heeft gekost :)

Mark
Bijlagen
Opel vermogen/koppel grafiek
Opel vermogen/koppel grafiek
opelgrafiek.jpg (35.15 KiB) 4386 keer bekeken
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb die G-meter ook gekocht zodat ik VERSCHILLEN kan gaan meten voor en na een verandering.
Het is ook een simpel ding die ik heb, niet vergelijkbaar met de dure G-techs, maar omdat ik hem in december zag liggen hier in de states voor een sterk verlaagde prijs ($99 ipv $179 :) ) kon ik hem niet laten liggen.
Ik had hem al eens eerder hier op SC gezet geloof ik maar nu nog maar een keertje dan :wink:

Afbeelding

zie: http://www.beltronics.com/fx.html en dan de FX2

Hij kan tot 30seconden loggen, of als je zijn hele geheugen laat gebruiken, 1x 5minuten. Leuk voor een rondje circuit en dan voor de g-krachten natuurlijk, snelheden zeggen niet zoveel meer in zo'n lange run door onnauwkeurigheden.

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Hij kan tot 30seconden loggen, of als je zijn hele geheugen laat gebruiken, 1x 5minuten. Leuk voor een rondje circuit en dan voor de g-krachten natuurlijk, snelheden zeggen niet zoveel meer in zo'n lange run door onnauwkeurigheden.
Ok, dan kan dit dus een ERG interessante unit zijn als je er een kabel bij kan krijgen om de gegevens te downloaden naar je PC. Als je namelijk een korte run doet vanaf stilstand, rustig naar z'n 3 en dan voluit door acceleren haal je dat wel binnen 30 seconden. Als je dan de G krachten + de stijdstippen kunt downloaden uit de meter kun je zelf alle berekeningen doen om tot een grafiek te komen.

Het nadeel van deze methode (en ook van mijn AP22) is dat de weg zelf ook invloed kan hebben op de G krachten en daarmee dus op je meeting. Als je een grote hobbel tegenkomt in de weg kan dat een kracht naar achter opleveren en daarmee dus je meeting beinvloeden.

Mooier zou zijn om een appaat te hebben wat op hoge frequentie het toerental van de motor kan registeren tegen de tijd. Daar kan je ook de snelheid weer uithalen (je weet tenslotte de versnelling en de omtrek van de wielen). Het voordeel is dat je dan geen afhankelijkheid meer hebt van de weg.
Dat is de route die ik op wil gaan. Een aardige manier schijnt te zijn om pulsen op te pakken van de dynamo via de sigarettenaansteker. Helaas zijn mijn electronica skills onvoldoende om zelf iets te maken waarmee ik zo'n frequentie in mijn PC kan inlezen. Ik ga maar es zoeken of er niet wat op internet te vinden is aan schakelingen die hiervoor te gebruiken zijn...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zeer interessante info over logging van de data uit de OBD II poort op het Duitse en Engelse forum, de beste links zijn hier samengevat door "Eric":
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... st&p=71198

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie