Zwaar sturen

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Zwaar sturen

Bericht door Piet »

Sommige speedster sturen zwaarder dan andere.
De mijne b.v. stuurt heel zwaar terwijl die van Maarten heel licht stuurt.

Waarom dat is weet eigelijk niemand maar Mark heeft wel een theorie.
Zijn theorie is dat wellicht met de caster te maken heeft. Veel caster zwaar sturen. Weinig caster licht sturen.
Most cars are not particularly sensitive to caster settings. Nevertheless, it is important to ensure that the caster is the same on both sides of the car to avoid the tendency to pull to one side. While greater caster angles serve to improve straight-line stability, they also cause an increase in steering effort. Three to five degrees of positive caster is the typical range of settings, with lower angles being used on heavier vehicles to keep the steering effort reasonable.
Als je de auto hebt laten uitlijnen krijg je van de mannen een papiertje met daarop de instellingen van de auto.

Een van die rubrieken is Caster. Als iedereen nu onderstaande tabel invult dan kunnen we zien of de theorie van Mark een beetje klopt.

Naam licht/zwaar caster waarde
Piet Zwaar Caster 3 graden en 55 minuten.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Een zeer grote factor op hoe zwaar de auto stuurt is ook de zogenaamde 'preload' op het stuurhuis.

Er zit in het stuurhuis een soort klem die een vooraf bepaalde basis-weerstand geeft. Deze moet worden afgesteld voor de montage. Als de preload te hoog staat, dan zal hij altijd zwaar draaien.

Dat is wel te testen door de auto aan de voorkant op te krikken en dan 'vrij' het stuur te draaien. Dan heb je een goede indicatie hoeveel weerstand er alleen al in het systeem van stuurkolom, stuurhuis, stuurstangen en fuseekogels zit voordat je aan dynamische belastingen als camber, bandensoorten, wiel-offsets, etc. begint.

Op de Elise is het tijdens de produktie ook een paar keer voorgekomen dat een batch fuseekogels te strak was gemaakt qua toleranties, waardoor deze een flinke weerstand gaven en zwaar sturen tot gevolg hadden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Wat ik tot nu toe gezien heb lijken er twee dingen te zijn die invloed hebben bij licht/zwaar sturen:

- preload op het stuurhuis
- castor

De preload lijkt vooral te maken te hebben met hoeveel kracht het kost om initieel het stuur aan het draaien te krijgen. Zoals Arno al schreef merk je dit bji het opkrikken van de voorkant. We hebben dit bij mijn speedster en zijn elise gedaan. Na het uiteindeiljk aan het draaien krijgen van het stuur was er vrijwel geen verschil, maar het initiele "aan het draaien krijgen" was wel compleet verschillend.

Arno heeft laatst zijn elise laten uitlijnen. Naar aanleiding daarvan hebben we de instellingen vergeleken met mijn speedster. Hij heeft duideiljk minder castor staan dan mijn auto. Zijn elise stuurt een stuk lichter op de weg dan mijn speedster. Het lijkt dus aannemelijk dat dat aan het castor ligt.

Maargoed, er is maar 1 manier om erachter te komen :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb de laatste uitlijngegevens van mijn speedy niet bij de hand (en vraag mij af of ik die nog wel kan vinden :) ), maar ik weet wel dat mijn speedster ook in de kategorie "zwaar sturend" valt...
Maar ik weet ook dat de pre-load van mijn speedster op de gram bijna goed staat, omdat Leo (de monteur die mijn nieuwe stuurhuis erop gezet heeft) daar heel goed op gelet heeft, met dank aan de leermeester :wink:

Ik heb het idee dat mijn speedster altijd zwaar stuurt, dus niet alleen tijdens het inzetten van de stuurbeweging. Bij mij zou het dan ook gaan denk ik om of teveel caster, of die fuseekogels.... en ik heb altijd al zo'n gevoel gehad dat het het laatste is... Als de speedster weer eens op bokken staat ga ik weer eens even testen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Jij past met dat lange lijf niet in die auto man! Hij schuurt altijd ergens tegen aan, daarom stuurt ie zwaar!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Pas jij nou maar op dat je geen fietsers van hun fiets afragt onder het rijden met die mooie oren van je....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Heeft de elise hetzelfde stuurhuis als de speedster? Wie het weet mag het roepen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Roept.........ja.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Zeker weten Maik. Het stuurhuis wordt voor Lotus gefabriceerd door www.titan-motorsport.co.uk
Daar kun je ook revisiedelen bestellen, maar dat zit er voor mij met twee linkerhanden dus echt niet in.

Je kunt hier meer over vinden op het VX220 forum.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

zwaar sturen

Bericht door Pipo »

De breedte van je voorbanden zal er ook wel iets met te maken hebben, zeker? :o
A thing of beauty is a joy forever!
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Bij lage snelheid inderdaad :lol: :lol: Als je heel veel stuurt...dus in garages, opritten, parkeerplaatsen zou dat best wel veel slijtage kunnen geven.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

ohjeetje.. schreef:Bij lage snelheid inderdaad :lol: :lol: Als je heel veel stuurt...dus in garages, opritten, parkeerplaatsen zou dat best wel veel slijtage kunnen geven.
Groeten,
Nico
Bij hogere snelheid ook hoor. Rij maar eens een bochtig circuit met de originele 175 en met een 225 vooraan, met dezelfde geometrieinstelling. Je zult verrast staan wat een verschil dat geeft.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie