Gesprongen radiator...
Gesprongen radiator...
Hey Speedstertjes,
In een andere topic las ik over gesprongen radiators en veel voorkomend??
Kan iemand mij uitleggen wat dit probleem betreft en hoe men het kan voorkomen...
Alvast bedankt.
In een andere topic las ik over gesprongen radiators en veel voorkomend??
Kan iemand mij uitleggen wat dit probleem betreft en hoe men het kan voorkomen...
Alvast bedankt.
Mvg
Koen
Speester #2981
Koen
Speester #2981
Dit zou iets met de aansluiting aan de radiator moeten zijn dat van een ander materiaal gemaakt is naar ik gehoord heb zou iedereen wel vroeg of laat met te maken krijgen (spijtig genoeg).Misschien dat Steven mmer weet heeft toch de meeste kilometers?
Dan kun je best hen laten vervangen door een andere (niet van opel )waarbij die aansluitingen dan ook van hetzelfde materiaal zijn
groetjes patje
Dan kun je best hen laten vervangen door een andere (niet van opel )waarbij die aansluitingen dan ook van hetzelfde materiaal zijn

groetjes patje
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Gesprongen radiator...
Voorkomen kan je het niet. Is een kans of het met jouw auto gebeurt if niet.koenvw schreef:Hey Speedstertjes,
In een andere topic las ik over gesprongen radiators en veel voorkomend??
Kan iemand mij uitleggen wat dit probleem betreft en hoe men het kan voorkomen...
De radiator kan op een paar manieren gaan lekken die redelijk 'bekend' zijn.
De eerste is eigenlijk niet de radiator, maar de aansluitng van de slangen waar ze aan de radiatore aansluiten. Het probleem hier is de slangklemmen. In de fabriek willen ze die nog wel eens niet voldoende aandraaien en dan kunnen ze gaan lekken, of de slang kan er af springen.
Tweede wat voorkomt is dat de radiator zelf op een lasnaadje gaat lekken. Dat heb ik zelf bij 1tje gehad. Meestal maar een klein lekje wat je gaat merken omdat je ook op een droge dag wat spettertjes op je voorruit gaat zien.
De derde en meest spectaculaire van het verhaal is het probleem van de plastic eind-kappen/tanks die op de radiator zitten. Deze worden aan het aluminium van de radiator bevestigd doordat ze stukjes aluminium er aan de rand omheen vouwen en de zaak vast zetten.
Dit is de orignele:

Wat er hier kan gebeuren zijn twee dingen:
- tijdens de fabricage is het klemmen te strak gebeurd en is het plastic beschadigd (kleine scheurtje)
- de veroudering van het plastic door weer en wind en de constate temperatuurwisselingen zorgt voor een zwakke plek.
In beide gevallen kan het plastic deel van de radiator plotseling scheuren en krijg je een flinke fontein uit de voorkant van je auto.
Dit komt nog wel eens voor (verschillend emensen hier hebben het gehad, ik ook), maar je kan er niks tegen doen vooraf.
Je kunt alleen achteraf in plaats van een nieuwe originele radiator 1tje inbouwen waar het plastic is vervangen door aan-gelaste aluminium eindstukken die niet meer stuk kunnen op deze manier.
Zo 1tje:

Waarschijnlijk kan een goede radiator-bouwer of TIG-lasser ook de bestaande wel modificeren op deze manier.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Valt mee. Tov. de originele is het een kleine meerprijs.koenvw schreef:Allen bedankt voor de uitleg.
Kan je deze zo kopen, volledig in alu? Duur?
Hier onder andere (komt dan nog wel BTW en shpping bij):
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=591
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..