Pagina 1 van 2
Speerke
Geplaatst: 15 nov 2006 22:14
door Speerke
Hoi,
Ik ben Peter v.d. Munckhof, 43 jaar oud, van beroep Embedded softwareprogrammeur en woon in Deurne Noord-Brabant.
Ik heb de Speedster van Jan de Jong overgenomen (#3781) en het is de bedoeling om er regelmatig het circuit mee op te zoeken. Na een paar ronden op de Nurburgring Nordschleife met mijn ‘normale’ auto ben ik totaal verkocht aan deze baan. Er moest iets komen wat beter voor het circuit geschikt is (te maken) en de Speedster lijkt mij hiervoor een goede basis.
Overigens, wat mij na ongeveer 1000 km erg mee valt is dat het met de Speedster ook gewoon lekker toeren is en dan af en toe een rotonde of een klaverblad pakken, heerlijk.
Groeten en wellicht tot ziens,
Peter
Geplaatst: 15 nov 2006 22:20
door Hendrik-Jan
Welkom Peter,
Veel veilige km's.
Geplaatst: 15 nov 2006 22:52
door Speedfreak
Noord-Brabant: kan niet beter....
Veel plezier met je speedster.
Geplaatst: 15 nov 2006 23:07
door Rotax
Welkom en veel race-plezier!
Geplaatst: 16 nov 2006 7:49
door Spiky
Hoi Peter,
Gefeliciteerd met je aankoop. Je zult er zeker weten veel plezier aan gaan beleven.
Spiky

Re: Speerke
Geplaatst: 16 nov 2006 8:35
door Maik
Speerke schreef:Hoi,
....Na een paar ronden op de Nurburgring Nordschleife met mijn ‘normale’ auto ben ik totaal verkocht aan deze baan. Er moest iets komen wat beter voor het circuit geschikt is (te maken) en de Speedster lijkt mij hiervoor een goede basis.
....
Grappig, dat was ook precies de reden van mijn overstap van een seat leon naar de speedster
De NS is erg gaaf met de speedster, alleen jammer dat de 2.2 een pk'tje of 50-60-70 tekort komt op die baan, voor de stukken die onhoog lopen, maar daar is wel wat aan te doen
Welkom en hou hem heel!
Geplaatst: 16 nov 2006 11:15
door Maarten
Welkom Peter en gefeliciteerd met je aanwinst !
Ik kom uit Overloon, dus lekker in de buurt. Ik heb mijn speedster al op wat verschillende banen gereden en wil dat ook zeker blijven doen. Dus misschien een keer iets afspreken?
Maarten
Geplaatst: 16 nov 2006 21:14
door Speerke
Bedankt allemaal voor het welkom,
@Maarten,
Die afspraak gaat er zeker van komen wat mij betreft, ik wil alleen eerst nog wat kilometers maken om de streken van de Speedster wat beter te leren (her)kennen onder diversen omstandigheden.
@Maik
Wat betreft de pk’tjes, de compressor ombouw van Hitec lijkt mij wel wat, volgens mij wordt een gewone tuning van de 2.2 erg moeilijk omdat hij standaard al tegen de kritische zuigersnelheid van 20 mm/s @ 6300 rpm aan zit. Voorlopig wil ik hem even standaard houden en eerst aan de wegligging gaan werken.
Greetinx
Geplaatst: 16 nov 2006 21:20
door Maik
Verstandige keuze, van een setje Nitrons heb je meer lol dan van 50pk vermogenswinst

Het standaard onderstelletje is aardig, maar in vergelijking met de Nitrons is het niet meer dan dat...
Voor een proefritje in een Hitec compressor 2.2 moet je dus even aanpappen met Maarten, dus dat is al geregeld
Binnenkort komen er nog 2 ITB kits uit voor de 2.2, en daar is dan tussen de 200 en 230pk mee te halen, met minimale verhoging van het max toerental..... ook niet slecht dus
Met welke auto reed jij hiervoor eigenlijk op het circuit?
Geplaatst: 16 nov 2006 21:56
door Speerke
De auto’s waar ik het meeste lol mee heb gehad waren een Subaru Impreza GTT en de Audi TT 225Q van mijn vriendin, ja ja wat een vertrouwen hè

, maar het blijkt dat dit soort auto’s snel remproblemen krijgt op het circuit. Hopelijk is de Speedster hier beter tegen bestand.
Tegenwoordig ben ik zelf met een Diesel onderweg ........
Geplaatst: 16 nov 2006 22:44
door Maik
Met een paar goede remblokjes van rond de 200 euro is het prima te doen met de speedster (snel van de OEM blokjes af komen!). Voor rond de 300 euro heb je (volgens veel) de beste remblokken. De schijven zelf kunnen aardig wat hebben...
Je mist zeker wel een beetje die turbo-duw nu?

Maar wees blij, het is nu wat beter doseren op het circuit...
Geplaatst: 16 nov 2006 22:47
door Rotax
Kritische zuigersnelheid?!
Dat wordt weer Googlen

Geplaatst: 16 nov 2006 22:50
door Maik
Boven die snelheid kom je tegen de fysische grenzen van het materiaal en de chemische processen (dacht ik) aan

Geplaatst: 16 nov 2006 22:52
door Rotax
Ja, zover was ik ook al dankzij vriend G

Geplaatst: 16 nov 2006 23:07
door Pipo
Speerke schreef:volgens mij wordt een gewone tuning van de 2.2 erg moeilijk omdat hij standaard al tegen de kritische zuigersnelheid van 20 mm/s @ 6300 rpm aan zit. Greetinx
Bij 6300rpm zit de atmo met zijn slag van 96.4mm aan een zuigersnelheid van 19,86 meter/seconde!
Als algemene norm wordt een veilige max. zuigersnelheid van 20mt/sec aangehouden (moderne standaard motor). Als men geen rekening houdt met levensduur van de motor, dan kan men die grens optrekken naar 24 mt/sec. Eens daar over neem je grote risico's.
De atmo kan je vrij veilig opdrijven naar 7500rpm. (24,10mt/sec) Eens daarover loop je grote kans je motor op te blazen (zoals sommigen op dit forum al hebben mogen ontdekken)