Standaardgeluid beu? Modifieer je eigen uitlaatdemper!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Standaardgeluid beu? Modifieer je eigen uitlaatdemper!
Dag medeSpeedsters,
Hier zijn de foto’s van mijn gemodifieerde uitlaat. Met wat vertraging daar mijn PC crashte en ik eerst mijn data moest recuperen.
Ter info: ik rij met een Speedster 2.2, geen turbo.
Het doel van de mod was een sportiever geluid, en een vermindering van de tegendruk in het uitlaatsysteem zodat de motor vrijer kon ademen en zodoende in koppel en kracht winnen.
Mijn modificatie is niet in het wilde weg gedaan, maar zorgvuldig berekend. Het resultaat voldoet volledig aan mijn verwachtingen.
Het geluid is vergelijkbaar met een Milltek einddemper denk ik. Het is nu dieper, en verhogend naar sportniveau bij het versnellen. Maar cruisen aan 120km is gemakkelijk te verdragen (vrijwel normaal) wat lange reizen geen probleem maakt. Voor de liefhebbers van bruldempers zal mijn mod wel wat teleurstellend zijn.
De koppelwinst is zeer voelbaar boven de 4000rpm. Ik moet mijn Speedster nog wel terug op de testbank zetten, maar ik had de mogelijkheid ter vergelijking met een standaard 2.2 Speedster te rijden, en het verschil is enorm. Overstappend van mijn Speedster in de standaardversie, deed die laatste boven 4000 rpm gewoon lui overkomen. Waar mijn auto voelbaar blijft doortrekken tot in de toerenbegrenzer (zelfs in 5de versnelling), voelde je bij de standaardversie de koppelcurve zakken naarmate het toerental steeg. Het feit dat bij mijn wagen de twee katalysators verwijderd zijn zit er zeker ook voor iets tussen.
Dus ik kan mezelf een gelukkig man prijzen. Alhoewel ik al aan de volgende mods aan het denken ben.
Details van de modificatie:
Katalysatorgedeelte: De voorkat is verwijderd, en de hoofdkat vervangen door een rechte pijp. Dit gebeurde reeds 1.000km geleden. Ik verving de tweede lambdasonde door elektronica waardoor het motorwaarschuwingslicht niet aangaat. Je moet in dit geval nog wel een standaard katalysatorgedeelte in stock houden voor het geval je wagen naar de jaarlijkse technische controle moet.
Einddemper: Ik maakte gedetailleerde plannen en foto’s van de demper voor en na de modificatie, welke de verschillende dempersecties tonen aangeduid met een A of R nummer. De A-secties zijn absorptiekamers, welke het geluidsniveau reduceren door de geluidsgolven te absorberen. De R-secties zijn reflexiekamers, waar de gassen uitzetten tijdens het doorvloeien en zo ook het geluidsniveau reduceren.
Originele einddemper: De gassen komen R1 binnen via een 48mm pijp, zetten uit en worden dan via een 44mm pijp in R2 geperst. Daar zetten ze verder uit en worden dan via twee smalle 32mm pijpjes naar R3 geperst, alwaar ze dan via de twee 41mm uitlaatpijpen de einddemper verlaten. De einddemper alleen verhoogt de tegendruk in het uitlaatsysteem met bijna 16%! En dan houden we nog geen rekening met het effect van de voorkat en de hoofdkat!
Gewijzigde eindemper: Ik verwijderde de pijp van R1 naar R2. De gassen vloeien nu van R1 direct in R3 via dezelfde 48mm pijpdiameter. Zo geen extra tegendruk daar!
Dan boorde ik 24 gaten van 13mm in de toevoerpijp zodat een deel van de gassen direct in R2 vloeien. De totale diameter van deze gaten komt overeen met de totale diameter van de drie pijpen welke nu van R2 naar R3 leiden. Dus ook geen extra tegendruk hier! De enige tegendruk gegenereerd door de einddemper komt van de omweg welke de uitlaatgassen moeten volgen alvorens de twee eindpijpen te verlaten.
Bijlagen:
Schema van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Schema van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van het ex-katalysator uitlaatgedeelte
Hier zijn de foto’s van mijn gemodifieerde uitlaat. Met wat vertraging daar mijn PC crashte en ik eerst mijn data moest recuperen.
Ter info: ik rij met een Speedster 2.2, geen turbo.
Het doel van de mod was een sportiever geluid, en een vermindering van de tegendruk in het uitlaatsysteem zodat de motor vrijer kon ademen en zodoende in koppel en kracht winnen.
Mijn modificatie is niet in het wilde weg gedaan, maar zorgvuldig berekend. Het resultaat voldoet volledig aan mijn verwachtingen.
Het geluid is vergelijkbaar met een Milltek einddemper denk ik. Het is nu dieper, en verhogend naar sportniveau bij het versnellen. Maar cruisen aan 120km is gemakkelijk te verdragen (vrijwel normaal) wat lange reizen geen probleem maakt. Voor de liefhebbers van bruldempers zal mijn mod wel wat teleurstellend zijn.
De koppelwinst is zeer voelbaar boven de 4000rpm. Ik moet mijn Speedster nog wel terug op de testbank zetten, maar ik had de mogelijkheid ter vergelijking met een standaard 2.2 Speedster te rijden, en het verschil is enorm. Overstappend van mijn Speedster in de standaardversie, deed die laatste boven 4000 rpm gewoon lui overkomen. Waar mijn auto voelbaar blijft doortrekken tot in de toerenbegrenzer (zelfs in 5de versnelling), voelde je bij de standaardversie de koppelcurve zakken naarmate het toerental steeg. Het feit dat bij mijn wagen de twee katalysators verwijderd zijn zit er zeker ook voor iets tussen.
Dus ik kan mezelf een gelukkig man prijzen. Alhoewel ik al aan de volgende mods aan het denken ben.
Details van de modificatie:
Katalysatorgedeelte: De voorkat is verwijderd, en de hoofdkat vervangen door een rechte pijp. Dit gebeurde reeds 1.000km geleden. Ik verving de tweede lambdasonde door elektronica waardoor het motorwaarschuwingslicht niet aangaat. Je moet in dit geval nog wel een standaard katalysatorgedeelte in stock houden voor het geval je wagen naar de jaarlijkse technische controle moet.
Einddemper: Ik maakte gedetailleerde plannen en foto’s van de demper voor en na de modificatie, welke de verschillende dempersecties tonen aangeduid met een A of R nummer. De A-secties zijn absorptiekamers, welke het geluidsniveau reduceren door de geluidsgolven te absorberen. De R-secties zijn reflexiekamers, waar de gassen uitzetten tijdens het doorvloeien en zo ook het geluidsniveau reduceren.
Originele einddemper: De gassen komen R1 binnen via een 48mm pijp, zetten uit en worden dan via een 44mm pijp in R2 geperst. Daar zetten ze verder uit en worden dan via twee smalle 32mm pijpjes naar R3 geperst, alwaar ze dan via de twee 41mm uitlaatpijpen de einddemper verlaten. De einddemper alleen verhoogt de tegendruk in het uitlaatsysteem met bijna 16%! En dan houden we nog geen rekening met het effect van de voorkat en de hoofdkat!
Gewijzigde eindemper: Ik verwijderde de pijp van R1 naar R2. De gassen vloeien nu van R1 direct in R3 via dezelfde 48mm pijpdiameter. Zo geen extra tegendruk daar!
Dan boorde ik 24 gaten van 13mm in de toevoerpijp zodat een deel van de gassen direct in R2 vloeien. De totale diameter van deze gaten komt overeen met de totale diameter van de drie pijpen welke nu van R2 naar R3 leiden. Dus ook geen extra tegendruk hier! De enige tegendruk gegenereerd door de einddemper komt van de omweg welke de uitlaatgassen moeten volgen alvorens de twee eindpijpen te verlaten.
Bijlagen:
Schema van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Schema van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
Foto van het ex-katalysator uitlaatgedeelte
- Bijlagen
-
- Schema van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
- PlanMod.jpg (55.48 KiB) 8035 keer bekeken
-
- Schema van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
- PlanNoMod.jpg (48.73 KiB) 8030 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 02 feb 2005 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
En de foto's
En de foto's
- Bijlagen
-
- Foto van het ex-katalysator uitlaatgedeelte
- PictDecat.jpg (30.55 KiB) 14467 keer bekeken
-
- Foto van de gewijzigde 2.2 uitlaatdemper
- PictMod.jpg (51.98 KiB) 2469 keer bekeken
-
- Foto van een ongewijzigde 2.2 uitlaatdemper
- PictNoMod.jpg (30.17 KiB) 8073 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 16 feb 2005 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Wow, cool!
Ik ben erg benieuwd naar het koppelverloop van je motor nu
Ik las een thread op het vx220 forum waar er gesproken werd dat de motor (te) arm zou gaan lopen als je beide kat's eruit haalt. Ik begrijp niet helemaal hoe dat zou kunnen, maar ben benieuwd of dat zo is/jij daar last van hebt?
Mark
Ik ben erg benieuwd naar het koppelverloop van je motor nu
Ik las een thread op het vx220 forum waar er gesproken werd dat de motor (te) arm zou gaan lopen als je beide kat's eruit haalt. Ik begrijp niet helemaal hoe dat zou kunnen, maar ben benieuwd of dat zo is/jij daar last van hebt?
Mark
C30-94@0.55bar
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
modificatie uitlaat.
Heb ik ook gelezen en zelfs op gereageerd.
Ik heb mijn bougies gechecked, en die hebben een normale kleur. Als mijn motor te arm zou draaien zou dat na 1000km zeker zichtbaar zijn. Bij het volgende nazicht ga ik het wel eens door de dealer laten checken, maar volgens mij is alles in orde.
Theoretisch is het wel mogelijk. Doordat je motor beter kan uitademen, gaat hij ook meer lucht aanzuigen. Indien je luchtaanvoer echter beperkt is (te kleine of vuile luchtfilter) kan het mengsel daardoor beinvloed worden.
Nu is het wel zo dat onze Speedsters van fabriek uit vrij zuinig zijn afgesteld. In mijn geval loont het zeker het mengsel te verrijken. Dat levert gegarandeerd nog een paar extra PK's op
Wanneer het weer beter wordt rij ik naar het VAB testcenter alhier om hem terug op de rollen te zetten. Dan kan ik de koppelcurve met de vroegere vergelijken! Ik zet die dan wel even hier op de site.
Ik heb mijn bougies gechecked, en die hebben een normale kleur. Als mijn motor te arm zou draaien zou dat na 1000km zeker zichtbaar zijn. Bij het volgende nazicht ga ik het wel eens door de dealer laten checken, maar volgens mij is alles in orde.
Theoretisch is het wel mogelijk. Doordat je motor beter kan uitademen, gaat hij ook meer lucht aanzuigen. Indien je luchtaanvoer echter beperkt is (te kleine of vuile luchtfilter) kan het mengsel daardoor beinvloed worden.
Nu is het wel zo dat onze Speedsters van fabriek uit vrij zuinig zijn afgesteld. In mijn geval loont het zeker het mengsel te verrijken. Dat levert gegarandeerd nog een paar extra PK's op
Wanneer het weer beter wordt rij ik naar het VAB testcenter alhier om hem terug op de rollen te zetten. Dan kan ik de koppelcurve met de vroegere vergelijken! Ik zet die dan wel even hier op de site.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: Standaardgeluid beu? Modifieer je eigen uitlaatdemper!
Hoi Pipo,
Geweldig interessant zeg. Leuk dat je het geplaatst hebt . Ik wil het dus ook gaan proberen, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Intern zijn de veranderingen logisch en gemakkelijk uit te voeren. Ik vroeg mij alleen af hoe moeilijk het is om de demper te openen en weer te sluiten. Dit is allebei laswerk? Zal dan wel even iemand moeten vinden die dat kan, maar ja ... Het is ook nog RVS nietwaar en dat schijnt nog iets moeilijker te zijn om te lassen.
Groeten en erg bedankt!
Emile
Geweldig interessant zeg. Leuk dat je het geplaatst hebt . Ik wil het dus ook gaan proberen, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Intern zijn de veranderingen logisch en gemakkelijk uit te voeren. Ik vroeg mij alleen af hoe moeilijk het is om de demper te openen en weer te sluiten. Dit is allebei laswerk? Zal dan wel even iemand moeten vinden die dat kan, maar ja ... Het is ook nog RVS nietwaar en dat schijnt nog iets moeilijker te zijn om te lassen.
Groeten en erg bedankt!
Emile
Laatst gewijzigd door vlieger op 02 feb 2005 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
modificatie uitlaatsysteem 2.2
Voor het openen heb ik een speciale dunne flexsnijschijf gebruikt (1,2mm) voor roestvrij staal.
Het uitgesneden stuk kun je gebruiken om de zaak terug dicht te lassen.
Bij het uitsnijden van zo een groot stuk zet de rest van de plaatmantel zich wel open. Daardoor ontstaat er bij het terugplaatsen van het plaatstuk rondom een opening van ca 3mm. Om deze spleet zo smal mogelijk te houden, is het dus belangrijk ook je snijschijf zo dun mogelijk te nemen!
Voor het terug dichtlassen heb je een TIG laspost nodig. Ik heb een klassieke AC-laspost (met lasstaven) en een MIG draadlaspost. Maar voor de eerste is de plaatmantel te dun (ca 1,6mm) en blaas je er zo doorheen. En een MIG-post is niet geschikt om zulke brede spleten dicht te lassen.
Ik heb dus de afgewerkte einddemper naar een professionel lasfirma gebracht voor het dichtlassen. Dat heeft me slechts 38 euro gekost. De plaat is mooi vlak gebleven en de demper ziet er behalve de lasnaad rondom als nieuw uit. Tenzij iemand de demper uit de wagen haalt, lijkt hij gewoon origineel te zijn. Het huren van een TIG-laspost en een argon-gasfles voor een dag om het zelf te doen zou me meer dan 100 euro armer gemaakt hebben!
Mijn foto's laten je exact de binnenstructuur van de demper zien. Als je een beperkter modificatie wil uitvoeren, kan je ook een kleiner stuk plaatwerk uitsnijden. Dit beperkt zeker het opentrekken van demper wat het terug dichtlassen eenvoudiger maakt.
Bega niet de fout de binnenkomende 48mm pijp rechtstreeks in R3 te laten uitkomen! Een duitser heeft dit reeds geprobeerd. Het reduceerd de geluidsdemping bijna tot 0%, en laat je zitten met een overdreven luide uitlaat die vrijwel niet op de weg te gebruiken is. Of zoals de duitser het uitdrukte: "als je gas geeft breekt de hel los!".
Het uitgesneden stuk kun je gebruiken om de zaak terug dicht te lassen.
Bij het uitsnijden van zo een groot stuk zet de rest van de plaatmantel zich wel open. Daardoor ontstaat er bij het terugplaatsen van het plaatstuk rondom een opening van ca 3mm. Om deze spleet zo smal mogelijk te houden, is het dus belangrijk ook je snijschijf zo dun mogelijk te nemen!
Voor het terug dichtlassen heb je een TIG laspost nodig. Ik heb een klassieke AC-laspost (met lasstaven) en een MIG draadlaspost. Maar voor de eerste is de plaatmantel te dun (ca 1,6mm) en blaas je er zo doorheen. En een MIG-post is niet geschikt om zulke brede spleten dicht te lassen.
Ik heb dus de afgewerkte einddemper naar een professionel lasfirma gebracht voor het dichtlassen. Dat heeft me slechts 38 euro gekost. De plaat is mooi vlak gebleven en de demper ziet er behalve de lasnaad rondom als nieuw uit. Tenzij iemand de demper uit de wagen haalt, lijkt hij gewoon origineel te zijn. Het huren van een TIG-laspost en een argon-gasfles voor een dag om het zelf te doen zou me meer dan 100 euro armer gemaakt hebben!
Mijn foto's laten je exact de binnenstructuur van de demper zien. Als je een beperkter modificatie wil uitvoeren, kan je ook een kleiner stuk plaatwerk uitsnijden. Dit beperkt zeker het opentrekken van demper wat het terug dichtlassen eenvoudiger maakt.
Bega niet de fout de binnenkomende 48mm pijp rechtstreeks in R3 te laten uitkomen! Een duitser heeft dit reeds geprobeerd. Het reduceerd de geluidsdemping bijna tot 0%, en laat je zitten met een overdreven luide uitlaat die vrijwel niet op de weg te gebruiken is. Of zoals de duitser het uitdrukte: "als je gas geeft breekt de hel los!".
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
No problem, PM is on the way.John schreef:Bedankt voor de perfecte uitleg.
Mag ik je vragen waar je de demper hebt laten dichtlassen?
Pipo
PS
Ik heb zojuist nog een foto van de weer dichtgelaste einddemper gevonden. Dus hier is ze
- Bijlagen
-
- backboxclosed.JPG (35.13 KiB) 14282 keer bekeken
A thing of beauty is a joy forever!
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Vandaag de eindemper van Martin per post aangekregen.
Zal weldra met modificatie van deze demper beginnen.
Ben er over aan het denken om de 2 verchroomde eindstukken te modden door iets grotere exemplaren of missien een ovaal te plaatsen.
Hoop de klus geklaard te hebben voor zondag 17 april (lochem).
Gr. Pascal
Zal weldra met modificatie van deze demper beginnen.
Ben er over aan het denken om de 2 verchroomde eindstukken te modden door iets grotere exemplaren of missien een ovaal te plaatsen.
Hoop de klus geklaard te hebben voor zondag 17 april (lochem).
Gr. Pascal
Pascal,
ben benieuwd hoe de mod bij jou klinkt. Ik ben zelf ook van plan deze aanpassing aan de demper uit te gaan voeren. Hoeveel werk is het om de demper er onderuit te halen en terug te plaatsen (foto's?). Zo te zien zit e.e.a. behoorlijk rondom "ingepakt" en ben een beetje huiverig de boel te slopen!
Gr.RT
ben benieuwd hoe de mod bij jou klinkt. Ik ben zelf ook van plan deze aanpassing aan de demper uit te gaan voeren. Hoeveel werk is het om de demper er onderuit te halen en terug te plaatsen (foto's?). Zo te zien zit e.e.a. behoorlijk rondom "ingepakt" en ben een beetje huiverig de boel te slopen!
Gr.RT
..........Barchetta, Z3, Speedster...........
......................Moving up!!..................
......................Moving up!!..................
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Rene
Trek voor het demonteren en het monteren maar een uurtje of 5 uit.
best een flinke klus zo in je eentje.
Het is behoorlijk veel werk omdat je overal zo moeilijk bij kan.
En het was natuurlijk de eerste keer dan duurt het altijd wat langer, Heb hem na het monteren even proef laten draaien. en het zijn vooral de lage tonen die extra versterkt worden vooral bij gas los kun je het goed horen.
Ik Hoop dat het morgen even droog is dan kan ik hem op de weg testen daar gaat het toch om
Gr. Pascal
Trek voor het demonteren en het monteren maar een uurtje of 5 uit.
best een flinke klus zo in je eentje.
Het is behoorlijk veel werk omdat je overal zo moeilijk bij kan.
En het was natuurlijk de eerste keer dan duurt het altijd wat langer, Heb hem na het monteren even proef laten draaien. en het zijn vooral de lage tonen die extra versterkt worden vooral bij gas los kun je het goed horen.
Ik Hoop dat het morgen even droog is dan kan ik hem op de weg testen daar gaat het toch om
Gr. Pascal
Pascal, wederom bedankt voor de info!
Heb je de demper via de onderzijde gede- en monteerd?
Via de bovenzijde lijkt mij geen optie gezien het kofferbakje wat zich erboven bevindt.
Gelukkig kan ik de hulp inroepen van een paar hulpvaardige extra "handjes", dus dat moet wel lukken.
Ben benieuwd naar het resultaat van je proefrit!
Heb je overigens op de foto's (ongewijzigde en gewijzigde demper) van Pipo gezien dat het deel van de binnendemper dat in R2 uitkomt ingekort is, terwijl hij dit niet zijn schema's heeft vermeld? Wat heb jij hiermee gedaan?
Gr.RT
Heb je de demper via de onderzijde gede- en monteerd?
Via de bovenzijde lijkt mij geen optie gezien het kofferbakje wat zich erboven bevindt.
Gelukkig kan ik de hulp inroepen van een paar hulpvaardige extra "handjes", dus dat moet wel lukken.
Ben benieuwd naar het resultaat van je proefrit!
Heb je overigens op de foto's (ongewijzigde en gewijzigde demper) van Pipo gezien dat het deel van de binnendemper dat in R2 uitkomt ingekort is, terwijl hij dit niet zijn schema's heeft vermeld? Wat heb jij hiermee gedaan?
Gr.RT
..........Barchetta, Z3, Speedster...........
......................Moving up!!..................
......................Moving up!!..................