Hoofdcat bypass

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Hoofdcat bypass

Bericht door André R »

Om een wat gemener geluid te creëren wil ik de uitlaat van m’n 2.2 modificeren, en de voorcat verwijderen. En als we dan toch bezig zijn en per ongeluk een paar pekaatjes winst oppakken is dat mooi meegenomen natuurlijk. Maar voor een beetje merkbaar resultaat zou dan ook de hoofdcat er aan moeten geloven. Op zich niet zo’n probleem, ware het niet dat ik niet zo’n zin heb om bij elke APK de boel weer om te gaan schroeven. Nou is dat maar 1x in het jaar natuurlijk, maar toch.
Nou vroeg ik me af of het zou werken om een afsluitbare bypass aan te leggen. Dus een pijp parallel aan de hoofdcat, met een hittebestendige kogelkraan ertussen of zo. Da’s opzich niet heel veel werk meer als de hoofdcat slopen en er een pijp tussen te lassen.
Ik heb alleen geen idee van de diameter van de pijp (omdat ook de cat dan nog flow heeft) en wat het zou doen met turbulentie en zo.

Een vriend van me werkt bij een grote appendageleverancier en mailde me net dat een kogelkraanzitting van PTFE is gemaakt en bestand is tegen +/- 250°C. Maar ik neem aan dat de boel wel eens warmer kan worden?
Hij zei ook dat ze 3 weg kranen hebben. Die zou je dan voor de cat kunnen plaatsen. Dit geeft een betere flow denk ik en voorkomt turbulenties. En hij sluit de hoofdcat af, zodat je geen onderdruk effect kan creëren in de flow.

Ik heb net nog een beetje zitten fotoshoppen , maar het zal zo niet meevallen als ik zo eens kijk. Weinig plek om een goeie flow te creëren, zonder te scherpe hoeken.
Bijlagen
bypass.jpg
bypass.jpg (50.51 KiB) 4929 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zo'n bypass-systeem voor uitlaten is zo te koop, Stev6 weet hier meer van. Even googlen helpt misschien ook wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Hmm, wel interessant dit! Vond het regelmatig (de)monteren van de cat ook bezwaarlijk, maar dit zou wel eens een goede oplossing kunnen zijn.

Keep us posted!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoofdcat bypass

Bericht door Arno »

André R schreef:Een vriend van me werkt bij een grote appendageleverancier en mailde me net dat een kogelkraanzitting van PTFE is gemaakt en bestand is tegen +/- 250°C. Maar ik neem aan dat de boel wel eens warmer kan worden?

Eeeh.. Ja.. Nogal.. Reken op een goede 700 °C in die buurt..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

10s googlen leverde dit op bv:

http://www.superstang.com/powered_exhaust.htm

Afbeelding

En dat komt weer van deze toko:

http://www.dmhperformance.com/

Succes ermee en hou ons op de hoogte :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Da's opzich grappig spul Maik. En leuk dat je hem op afstand kunt schakelen. Met het Y-stuk van de foto zal het waarschijnlijk niet gaan lukken, maar de klep is wel leuk.

Ik ga er nog eens over nadenken. Ik heb nog niet onder de speedster gelegen, dus ik heb ook nog helemaal geen idee hoeveel ruimte ik heb rondom de cat. Ik denk dat ik eerst maar eens de pré-cat en uitlaat-mod doe. Dat geeft wat meer inzicht.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Ik heb het daarom ook even naast me neergelegd. Om een hele bypass er naast te leggen vergt behoorlijk wat ruimte. En die is behoorlijk schaars. Dan zou je hem in bochten moeten wurmen en dat komt de flow denk ik weer niet ten goede.
Ik weet ook niet wat voor het effect het heeft als je naast de hoofdcat een bypass creëert en wat dit op de tegendruk doet. Wordt deze te laag? Hoe groot moet/mag de diameter van de bypass zijn? Enz. enz.

Voordat ik zou gaan hakken en zagen zou ik e.e.a. eerst onderbouwd willen zien met wat theorie.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

hoofdkat verwisselen

Bericht door Pipo »

Zo'n karwei is het verwisselen van de hoofdkatpijp toch niet. Als je er maar voor zorgt dat de bouten genoeg gesmeerd zijn.
Bodemplaat verwijderen: max 10 minuten
Hoofdkat verwijderen (6 bouten en een lambdasonde): max 10 minuten
Andere hoofdkatpijp monteren: max. 10 minuten.
Bodemplaat terug monteren: max. 10 minuten.
Na de technische kontrole kost het je nog eens dezelfde tijd om alles terug om te draaien.

Voor die ene keer per jaar is dat toch geen probleem. Kun je tegelijkertijd eens een jaarlijkse checkup van de onderzijde doen op eventuele slijtage, defecten of olielekken.

Ok, ik geef wel toe dat een smeerput of brug geen overbodige luxe is :oops:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie