Hoofdcat bypass
Geplaatst: 08 feb 2007 8:43
Om een wat gemener geluid te creëren wil ik de uitlaat van m’n 2.2 modificeren, en de voorcat verwijderen. En als we dan toch bezig zijn en per ongeluk een paar pekaatjes winst oppakken is dat mooi meegenomen natuurlijk. Maar voor een beetje merkbaar resultaat zou dan ook de hoofdcat er aan moeten geloven. Op zich niet zo’n probleem, ware het niet dat ik niet zo’n zin heb om bij elke APK de boel weer om te gaan schroeven. Nou is dat maar 1x in het jaar natuurlijk, maar toch.
Nou vroeg ik me af of het zou werken om een afsluitbare bypass aan te leggen. Dus een pijp parallel aan de hoofdcat, met een hittebestendige kogelkraan ertussen of zo. Da’s opzich niet heel veel werk meer als de hoofdcat slopen en er een pijp tussen te lassen.
Ik heb alleen geen idee van de diameter van de pijp (omdat ook de cat dan nog flow heeft) en wat het zou doen met turbulentie en zo.
Een vriend van me werkt bij een grote appendageleverancier en mailde me net dat een kogelkraanzitting van PTFE is gemaakt en bestand is tegen +/- 250°C. Maar ik neem aan dat de boel wel eens warmer kan worden?
Hij zei ook dat ze 3 weg kranen hebben. Die zou je dan voor de cat kunnen plaatsen. Dit geeft een betere flow denk ik en voorkomt turbulenties. En hij sluit de hoofdcat af, zodat je geen onderdruk effect kan creëren in de flow.
Ik heb net nog een beetje zitten fotoshoppen , maar het zal zo niet meevallen als ik zo eens kijk. Weinig plek om een goeie flow te creëren, zonder te scherpe hoeken.
Nou vroeg ik me af of het zou werken om een afsluitbare bypass aan te leggen. Dus een pijp parallel aan de hoofdcat, met een hittebestendige kogelkraan ertussen of zo. Da’s opzich niet heel veel werk meer als de hoofdcat slopen en er een pijp tussen te lassen.
Ik heb alleen geen idee van de diameter van de pijp (omdat ook de cat dan nog flow heeft) en wat het zou doen met turbulentie en zo.
Een vriend van me werkt bij een grote appendageleverancier en mailde me net dat een kogelkraanzitting van PTFE is gemaakt en bestand is tegen +/- 250°C. Maar ik neem aan dat de boel wel eens warmer kan worden?
Hij zei ook dat ze 3 weg kranen hebben. Die zou je dan voor de cat kunnen plaatsen. Dit geeft een betere flow denk ik en voorkomt turbulenties. En hij sluit de hoofdcat af, zodat je geen onderdruk effect kan creëren in de flow.
Ik heb net nog een beetje zitten fotoshoppen , maar het zal zo niet meevallen als ik zo eens kijk. Weinig plek om een goeie flow te creëren, zonder te scherpe hoeken.