Pagina 1 van 2

Tweedelige remschijven

Geplaatst: 07 apr 2007 18:23
door markv
Bij Elise Parts worden remschijven verkocht voor de S1 en S2 Elise die een
aluminium hartstuk hebben en een (vervangbare) stalen buiten rand. Ik heb
contact gehad met Geary van Elise Parts en hij kan deze schijven ook
voor de Speedster leveren als er genoeg vraag naar is. Ik ben zelf van
plan een set te kopen aangezien mijn schijven aan vervanging toe zijn.
Bij afname van 3 sets kan Geary leveren tegen dezelfde prijs als voor
de Elise S2 (geen extra kosten voor het laten maken van de hartstukken
specifiek voor de Speedster).

Even kort op een rijtje wat de voordelen van deze schijven zijn:
  • * Remmen met aluminium hartstuk en vervangbare buiten rand.
    * Beter staal dan originele remmen, gaan langer mee.
    * Schijven met groeven
    * Zelfde diameter als originele Elise en Speedster schijven, geen problemen
    dus met aanpassen remklauwen etc
    * Het aluminium hartstuk geleid de warmte bij remmen beter naar de velg
    waardoor de koeling van de schijf beter is.
    * Doordat de schijf uit een los hartstuk en rand bestaat is er minder
    stress in de schijf bij uitzeten en krimpen. Hierdoor is de kans op
    krom trekken een stuk kleiner.
    * Deze schijven zijn lichter dan de standaard schijven:
    Gewicht standaard Speedster schijf: 7.35KG (gewogen bij Opel dealer)
    Gewicht Elise Parts schijven : 4.95KG (volgens Geary)
    Mogelijke besparing van 9.6KG bij vervanging van 4 schijven.
Het nadeel is dat deze schijven duurder zijn dan een normale remschijf.

De prijs voor 4 hartstukken en 4 schijven is: 485 pond excl BTW
De verzendkosten schat Geary op 40 a 45 pond voor 4 schijven (mogelijk
goedkoper als er meer in 1 keer kunnen worden verstuurd).

Vervangende schijven (geen nieuw hartstuk nodig dus) zijn 69 pond excl.
BTW en deze prijs garandeerd Geary voor de komende 18 maanden.

Meer info over de schijven op:

http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=374

Als er meer mensen zijn die interesse hebben in deze schijven, laat het even weten.
Mogelijk kan er nog wat bespaard worden dan op verzendkosten.

Mark

Geplaatst: 20 apr 2007 19:39
door Maik
Interesse: ja! Is er nog een update? :wink:

Geplaatst: 20 apr 2007 19:51
door markv
Maik schreef:Interesse: ja! Is er nog een update? :wink:
Nope :) Buiten dan dat dit topic blijkbaar niet zichtbaar was? Beetje vreemd, maar nu gefixed.
Alsnog benieuwd of er voldoende interesse is om aan het minimum aantal te komen.

Mark

Geplaatst: 20 apr 2007 19:56
door Dominique
grappig, ik heb het er gisteren nog met Maik over gehad! :shock:

Thorney is ook bezig met een replacement-set met alu-bell. Die liggen nu ongeveer vanaf januari bij AP racing voor authorisation and certifcation.
Ik heb dus al wat onderoek gedaan, en dacht dat dit de enige vervangings schijven waren. Ik heb dus zeker meer interresse. :wink:

Geplaatst: 20 apr 2007 20:46
door markv
Ja, ik had ook gezien dat Thorney er mee bezig is. Vraag me daar wel een aantal dingen bij af:

- zijn de schijven dezelfde grootte als de originele schijven?
- zijn de schijven vervangbaar, of moet je gewoon weer hele schijven incl. nieuw hartstuk kopen (dat gebeurd namelijk vrij vaak)?
- passen de schijven op de standaard klauwen?

Ik vind zelf wel prettig aan de set van elise parts dat ik gezien heb hoe ze werken en hoe ze zich houden op Arno z'n auto. Geen issue's mee ook als ze hard moeten werken.

Mark

Geplaatst: 20 apr 2007 20:49
door SteV6
Mark, als ik het goed begrijp komen deze schijven dus op een setprijs van tussen de 860 en 900 euo?!

2e vraag is hoe veel sneller de remblokken slijten door de groeven? Heeft iemand daar een indicatie voor? Is namelijk wel iets wat ik in de overweging mee zou willen nemen ...

SteV6

Geplaatst: 21 apr 2007 6:20
door markv
SteV6 schreef:Mark, als ik het goed begrijp komen deze schijven dus op een setprijs van tussen de 860 en 900 euo?!
Als ik even de meest nagatieve uitreken zou het met de huidige pond koers komen op:

485 + 45 verzendkosten = 530 pond
+ 17.5% BTW = 623 pond
623 * 1.4730 = 918 euro

Waarbij ik niet 100% zeker weet dat de verzendkosten die Geary heeft opgegeven excl BTW zijn en er wellicht nog voordeel te halen is wanneer er meerdere sets in 1 keer verstuurd worden vanuit de UK.
2e vraag is hoe veel sneller de remblokken slijten door de groeven? Heeft iemand daar een indicatie voor? Is namelijk wel iets wat ik in de overweging mee zou willen nemen ...
Misschien dat Arno daar iets over kan roepen, die rijd al heel wat km's op deze schijven.

Mark

Geplaatst: 21 apr 2007 8:07
door Maik
Nou Arno, brandt los! :)
En welke blokken gebruik jij in combinatie met deze schijven?

Geplaatst: 21 apr 2007 9:56
door markv
Nog even aan Arno gevraagd voor het effect van groeven in schijf op de blokjes. In de praktijk lijken de groeven vrij snel vol te gaan zitten. Daardoor hebben ze weinig effect op de slijtage van de blokjes. Op het circuit gaan ze door de temperatuur weer open en zorgt het ervoor dat het de verglazing van de blokjes tegen gaat.

Arno doet ongeveer 30 a 40kkm met voorblokjes, dat is vergelijkbaar met wat ik nu zie met standaard schijven. Natuurlijk is dit wel erg afhankelijk van gebruik.

Nog even een idee geven hoe deze schijven vergelijken qua prijs met anderen. Bij Sandtler verkopen ze ook schijven met aluminium hartstukken (zie plaatje onder). Bij deze kan je dan de schijven niet los krijgen, dus vervangen is duur, maar het gaat me nu even meer om de aanschafprijs.
Dan zit je per stuk op EUR 365,00 (zie http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... e/opel.htm).

Dan heb je natuurlijk ook van de echte merken de losse schijven. Daar moet dan zelf een hartstuk voor gemaakt worden. Ik gok dat Thorney dat dus nu doet voor de AP remmen. Dus hij levert dan een hartstuk speciaal voor de speedster en dan kan je voortaan AP remmen gebruiken. Ook daar hebben ze bij Sandtler een alternatief van Alcon (verlijkbaar met AP). Gaat me even meer om een idee te krijgen van de prijs. Daar betaal je voor een 295 schijf van 25mm dik EUR 307 per stuk (dus ZONDER hartstuk). Zie http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... ueftet.htm

Bij Elise Parts verkopen ze overigens voor de S2 Elise wel de AP remmen. Daar praat je dan over 899.95 pond voor een set incl. hartstukken. Bijna 2 keer zo duur dus ( http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=589 ).


Dus even om het zaakje wat in persepctief te zetten qua prijzen.

Qua levensduur zit er natuurlijk wel verschil in. Vergeleken met de standaard schijven zullen die van Elise Parts ongeveer de helft langer mee gaan (is natuurlijk een grove inschatting). Die van AP of Alcon zullen ongeveer 2 keer zo lang mee gaan als een standaard schijf. Dat heeft dan weer te maken met het type staal wat gebruikt wordt. Het e.e.a. is natuurlijk ook wel weer afhankelijk van gebruik. De schijven zullen vooral bij circuit werk langer meegaan (dan ga je sneller door je blokjes heen) en bij straat werk korter (dan ga je sneller door je schijven heen).



Mark

Geplaatst: 21 apr 2007 13:50
door Gerard
Interesse wel...................maar eerst maar eens zorgen dat die nitrons er onder komen.

Geplaatst: 21 apr 2007 14:25
door SteV6
Sorry Mark,

Ik doe zeker niet mee.

SteV6

Geplaatst: 21 apr 2007 19:52
door Dominique
markv schreef:- zijn de schijven dezelfde grootte als de originele schijven?
- zijn de schijven vervangbaar, of moet je gewoon weer hele schijven incl. nieuw hartstuk kopen (dat gebeurd namelijk vrij vaak)?
- passen de schijven op de standaard klauwen?
Het zijn schijven met dezelfde afmetingen als de standaard gemonteerde.

Ik heb er nog wat meer vraagjes over gesteld per e-mail. Ik wacht nog even zijn reactie af, anders bel ik hem eind van deze week.
Afgaande op Thorney's verhaal moet het bijna hetzelfde zijn als de eerste foto die je gepost hebt.

Geplaatst: 22 apr 2007 20:26
door Maarten
wel intresse misschien, moet even rondkijken wat voor mij de beste optie is.

Voorheen AP op mijn vorige auto gehad en was daar zeer over te spreken.

Geplaatst: 23 apr 2007 19:24
door Herman
Deleted

Geplaatst: 04 mei 2007 12:53
door markv
Als er iemand mee wil doen met het kopen van deze schijven, laat het dan voor maandag weten.

Mark