Pagina 1 van 1
waar spoorverbreders halen
Geplaatst: 16 apr 2007 21:44
door Spider
Van Taner

de set van 4 achtervelgen overgenomen
met toyos voor 205/40 en achter 225/45;
Hijzelf heeft geen aanloop gehad na montage,
mocht ik dat wel hebben

wat is dan aan te raden,
maat spacer rondom 15mm of de set van motoconcept
voor 10 en achter 30.
Al wat uurtjes zitten lezen in de threads van Steve6(txs!) en anderen
maar tis me nog nie helemaal duidelijk wat in deze setup goed is en/of
is spoorverbreden sowieso een must met deze velgencombi of
is het met name in deze combi om aanloop tegen te gaan

spacers
Geplaatst: 18 apr 2007 9:07
door Pipo
Je kunt geen 10mm spacers op de speedster gebruiken (toch niet op mijn turbo

)
De centernaaf is 15 mm lang, waarvan op het einde ca 2mm afgeschuind is.
De centerboring van het wiel heeft vooraan een 4 mm afgeschuinde rand om het wiel gemakkelijk op de centernaaf te kunnen schuiven.
Als je 10mm spacers op de centernaaf plaatst, hou je geen naafdiepte meer over om het wiel te centreren. Enkel de wielbouten houden het dan op zijn plaats.
Je moet dus van 5mm spacers ineens naar minimun 15mm spacers overgaan.
Ik hoop dat het begrijpelijk is

. Als je je wiel er af haalt wordt het je anders wel duidelijk

(of moet ik er een tekeningetje bij maken

)
Geplaatst: 19 apr 2007 22:09
door Spider
Hai Pipo,
Ik denk het
maar 5 mmm is dan waarschijnlijk te weinig om eventueel
aanlopen bij volle stuuruitslagen of inveren kwijt te raken,
dus eindig je bijna altijd met 15mm per wiel?
en 15 mm of 5 mm maakt veel verschil of
is verhouding in deze het sleutelwoord maw
de 'groei' is symmetrisch en het breedte verschil tussen
voor en achter is in verhouding hetzelfde gebleven.
Laterr
spoorverbreders
Geplaatst: 20 apr 2007 12:31
door Pipo
Nou, ik heb originele achtervelgen met 205-banden vooraan gemonteerd. Dan 5mm spoorverbreders op alle wielen. Enkel bij maximum stuuruitslag raakt mijn rechtervoorband lichtjes tegen het chassis. Maar dat laatste kan varieren tussen Speedsters onderling (handgebouwd hé

)
Ik heb ook eens gereden met 15mm verbreders vooraan en 215-banden, maar het was opvallend hoeveel spoorgevoeliger deze setup was

Ook veert hij dieper in bij het ingaan van een scherpe bocht. Achteraan wordt je vering ook wat soepelder door de grotere hefboom; maar bij gewoon gebruik stoort dat niet.
Bij bovenvermelde testen vertrok ik dus wel van de originele ET-waarden. Je moet dus kijken naar de totale bereikte ET-waarde incl. spoorverbreder in relatie tot de originele setup.
Geplaatst: 20 apr 2007 21:52
door Spider
Hai Pipo,
kijk nu ben ik zeker een stuk'wijzer'
dat is ook de setup die ik wil gaan doen achtervelgen voor
met 205/40 en zoals jij aangeeft lijkt 5 mm de beste optie!
volgende week ga even verder uitzoeken waar de verbredrs te halen zijn
ik vertrek morgen voor een goede week naar het buitenland,
laat je weten wat mijn ervaringen worden,
wil het allemaal voor de 12e in orde hebben voor wat serieus sturen op Zandvoort
Laterr