ats`jes met potenza`s en hun banden spanning

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

ats`jes met potenza`s en hun banden spanning

Bericht door Pascal »

welke banden spanning hebben jullie op de Bridgestones potenza RE050A
205/45/17 aan de voorkant zitten, en doe dan ook gelijk maar de achterkant
235/40/17.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Hoi Pascal,

Ik heb voor 1.7 bar en achter 1.8 bar gemeten bij koud uit de garage. Maar waarschijnlijk laat ik nog 0.1bar uit. Moet de komende dagen toch wat experimenteren met de Speedster en de nieuwe uitlijning.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik 1.7 en 1.8. Maar ik heb begrepen dat je makkelijk naar 1.6/1.7 kunt gaan of nog lager. Slijtage is niet echt een issue hier, geloof ik. Maar meer wat je lekker vindt rijden. Vooral het betere bochten werk zou beter moeten gaan met wat zachtere banden.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik rij met andere banden, maar de bridgestones hebben hardere wangen dan mijn banden en ik rij met 1.6/1.7. Dus je zou waarschijnlijk nog wel wat lager kunnen zitten dan dat.
Natuurlijk blijft het persoonlijke smaak. Even experimenteren met een compressortje en een bandenspanningsmeter kan erg nuttig zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

ik heb ze warm in frankrijk nog gemeten (Piet was erbij) en had voor 1.5 en achter 1.55.
Dit stuurt super icm mijn standaard onderstel op het redelijk goede asfalt van de franse bergweggetjes.
Duurde ook erg lang voordat ze te warm werden.

Maarten
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Huh? Warm gemeten en dan 1.5/1.55? :shock: Dan rij je op 1.0 koud ofzo? :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

iets meer Maik schat ik, maar als ik eraan denk zal ik morgen eens koud meten....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als ik op het circuit rij, met koud 1.5bar in de banden, dan staat hij warm over de 2bar, ik meen mij te herinneren iets van 2.2bar ofzo...
Of je rijdt als een natte krant, of die bridgestones hebben een superkoeling! :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

bandenspanning

Bericht door Pipo »

Heb vooraan een 205 Goodridge op 1.5 bar.
Achteraan de originele 225 Bridgestone op 1.6 bar.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Ik heb heel de alpen rit met 1,5 voor en 1,6 achter (koud gemeten) rond gereden.

Ik moet zeggen dat ik hier een mega grip voor heb terug gekregen. :wink:
Wat zijn de potenza`s 50A toch lekkere bandjes.

Enkel is wel te zien dat de achter banden aan de binnen kant wat sneller wegslijten dan de buiten kant. Hier werk de chamber en de lagere banden spanning natuurlijk wel aan mee.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Waar ik raar van opkeek was dat de bandjes na een gewoon ritje met ongeveer 140 km/h over de Autobahn bij 28 graden buitentemperatuur toch zeker 0.3 bar extra bandenspanning door opwarming opbouwden.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoeveel camber heb jij staan achter Pascal? Ik heb -2.5graden staan (o.5 meer dan standaard) en mijn banden slijten best netjes zo, bij gemiddeld 1.55 bar druk (circuit 1.5, straat 1.6).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Maik, ik sta volgens de uitdraai links op -2,12` en rechts -2,36`. niet helemaal gelijk zie ik.

Maar ik denk dat de slijtage misschien het gevolg is van de redelijk veel km`s rechtdoor rijden op de snelweg met een toch vol geladen auto en dit met een vrij lage banden spanning. Deze slijtage is de laatste 4000km tijdens de vakantie ontstaan. ik vind het niet zo erg hoor ik vind grip belangrijker dan een beetje slijtage.

Volgende keer tijdens lange ritten snelweg misschien banden spanning wat verhogen. en op de passen de lucht er weer uit.

Of zou het toch komen door het rijgedrag in de vele bochtjes die we hebben gemaakt :roll:

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Dat rijdt niet lekker Pascal. Ik heb er niet voor niets lucht uit laten lopen op het parkeerterrein bij de Shellpomp. Daarna reed mijn auto veel stabieler op de snelweg.

Helaas had ik later in de week nog wel last van te warm wordend rubber op de vooras (nooit meer RE040 bandjes voor mij) met onderstuur tot gevolg. Het stuurgevoel werd stroperig, op een andere manier kan ik het niet omschrijven.

En ook bij mij is iets meer slijtage van de binnenste profielblokken van de achterbanden te zien. Ik denk dat dat inderdaad het gevolg is van 2 personen in de auto met volle achterbak in combinatie met niet zachtzinnig bochtjes rijden ... :wink:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Stephan, 0,3bar aan de achterkant er bij voel ik niet echt hoor op de snelweg. Maar wel in de bochten dat was de reden van mijn spin op zandvoort.

Als je dit aan de voorkant toepast deze 0,3 bar er bij word hij wat zoekerig.

Maar al bij al is dit toch persoonlijk wat voor de ene een voordeel is kan voor de ander nadelig werken.

Gr. Pascal
Plaats reactie