Effe voorstellen, Steve

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
02Biker
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:24

Effe voorstellen, Steve

Bericht door 02Biker »

Hallo allemaal,

Ik ben Steve uit Antwerpen, België. Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen en ik dacht, het wordt tijd dat ik mij eens voorstel, aangezien ik aan het overwegen ben om mij een Sppedster aan te schaffen.

Ik heb wel nog enkele vraagjes en ik hoop dat jullie daar een antwoord op kunnen geven.

Zo'n Speedster, is dat goed te doen om daar lange ritten mee af te leggen of is hij daar iets te spartaans voor? Ik rij regelmatig op een zondag een ritje van dikwijls meer dan 500 km met m'n huidige wagen.

Wat kost een klein en een groot onderhoud ongeveer bij een 2.2 Speedster? Wat is het gemiddeld verbruik ongeveer?

Zo'n 2.2, rijdt dat een beetje vlot en is deze motor nog een beetje te tunen dmv een andere uitlaat en een Ecutek of iets dergelijks? Ik heb een beetje schrik dat de motor iets te zwak gaat uitvallen? Ik rij momenteel met een Impreza gtt, dus het aantal pk zou wel wat dalen :wink:

Alvast bedankt. :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoi Steve, welkom!

De power in een 2.2 is iets heel persoonlijks. Voor de meeste is het toereikend, maar men wil op een gegeven moment weer eens wat meer...
Een 2.2 is al wat rapper te krijgen met een katloze aftermarket uitlaat, die had Stefan hier ook bv, en een 230pk GTT kon hem net niet bijbenen tot de 140km/u....
Gewoon zelf eens rijden.
ALs je later toch een beetje heftig wilt tunen kan je misschien beter een turbo kopen, daar valt natuurlijk veel makkelijker goedkoop extra pk's uit te halen.

De 2.2 kan je ook wel flink sneller maken, maar dan zit je gelijk te denken aan ruwweg 5000 euro voor rond de 200pk ("traditioneel NA tunen) en 8000euro voor rond de 250pk (compressor erop).

Lange ritten zijn goed te doen, maar dat is ook weer persoonlijk, een dagje Nordschleife vanuit het westen van NL, totaal iets van 900km, vind ik nog NET te doen bv :wink:

Verbruik: ik zit op iets minder dan 1 op 11 gemiddeld, maar daar zitten behoorlijk wat vlotte km's tussen. Met een 2.2-tje van 150pk in 850kg kan het natuurlijk niet zo hard gaan met het benzineverbruik, het zal een HEEL STUK zuiniger zijn dan een GTT (maar dat hoopte je denk ik al :wink: ).

Gewoon kopen zo'n platte kadett :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Steve

Bericht door Pipo »

Hi Steve, ik woon maar op ca 15km van Antwerpen (Oost-Vlaanderen) :) Heb een 2,2 atmo gehad, en rij nu met de turbo. Ik ken dus goed het verschil. Als je eens wilt 'Speedster-brainstormen' bij een goed glas, geef je maar een seintje :yes: . Dan spreken we eens af.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi Steve,

ik zou het wel weten als ik in belgië woonde en het budget had.. :wink:
DEZE zou het worden !

Maar lange ritten, ikzelf heb helaas snel last van mijn rug en ben niet te klein van postuur, dus had wel snel rugklachten in de speedster, al heb ik dat bij meerdere auto's.....de auto zelf is nog redelijk comfortabel vond ik, ik heb bv ook een fiat barchetta gehad in een grijs verleden, en die vond ik bobbels duidelijker doorgeven dan de speedster......

maar zelf ervaren is het beste......en inderdaad kan Pipo je alles vertellen, ik zou proberen die van hem over te nemen, beter dan nieuw :wink:
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

Hoi & welkom,

btw een verbruik van 1 op 11 zegt jou waarschijnlijk niet veel (mij ook niet), ik heb ong. een verbruik van 8-8,5l/100km (met een NA), dit is al tukken in de file en af en toe es duwen.

Ik heb nog nooit (langer dan enkele minuten) met een 200+pk machien gereden, dus daarover kan ik niet oordelen, maar hetgeen me wel meest aanspreekt (hoewel ik totaal geen racer ben) aan de wagen is het gemak om de auto te laten doen wat je wil (insturen en zo).

groeten
Gebruikersavatar
02Biker
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:24

Bericht door 02Biker »

Allemaal bedankt voor de reacties :wink:

Misschien best eerst eens een testritje versieren. Voor mij hoeft het geen pk-monster te zijn, maar wat extra pk'tjes zijn altijd welkom. Kan je de motor van zo'n 2.2 wel laten remappen of het gevaarlijke woord chiptunen :mrgreen: ?

Een turbo is spijtig genoeg buiten het budget, dus het zou een 2.2 worden. 8 liter verbruik? :shock: Daar kan ik alleen maar van dromen :mrgreen: . Dat zou ook een van de redenen zijn om over te stappen naar een Speedster. Ik doe in het weekend al eens graag een ritje en dan loopt de benzinerekening al snel op bij zo'n gtt. Ook m'n verzekering zou een pak goedkoper worden. Hoe zit het met de onderhoudskosten, blijft dat beperkt of is er om de 5 minuten wel iets mis met zo'n Speedster?
Gebruikersavatar
02Biker
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:24

Re: Steve

Bericht door 02Biker »

Pipo schreef:Hi Steve, ik woon maar op ca 15km van Antwerpen (Oost-Vlaanderen) :) Heb een 2,2 atmo gehad, en rij nu met de turbo. Ik ken dus goed het verschil. Als je eens wilt 'Speedster-brainstormen' bij een goed glas, geef je maar een seintje :yes: . Dan spreken we eens af.
Dat moeten we zeker eens doen. Dan kan ik eens horen van een fan hoe het is om met zo'n Speedster te rijden.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De 2.2 kan je zeker wel remappen, maar verwacht er geen wonderen van zoals bij turbo-motoren. Van alle chiptuners gaan de resultaten niet verder dan 10pk extra, wat dan ook amper voelbaar is. Je kan er wel het karakter iets mee verbeteren, maar verwacht hier ook geen wonderen van.
Onderhoudskosten zijn in mijn geval behoorlijk laag geweest tot nu toe.
Een kleine beurt is in NL iets van 130euro, een grote iets van 250euro. Er is tot nu toe nog niets kapot gegaan wat voor eigen rekening was, en ik gebruik de speedster vaak op het circuit. Het koelvloeistof reservoirtje zit er wel aan te komen, die is na een paar jaar "op" door invloed van UV (zon)licht.
Soms knalt er ook een radiator, dat is wel een dagje werk plus 300euro materiaal (maar dan heb je meteen een verbeterde radiator die nooit meer zal knallen).
Remblokjes zijn bij de dealer schandalig duur en ook schandalig slecht :wink:
Voor iets meer dan 100 euro koop je ook een EBC setje wat minstens zo goed is.
Een remschijf is iets van 40 euro...
Afbeelding
Gebruikersavatar
02Biker
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:24

Bericht door 02Biker »

Dat valt allemaal zeer goed mee van prijzen. De Subaru is minstens even duur op dat gebied.
Gebruikersavatar
02Biker
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:24

Bericht door 02Biker »

Nog een vraagje, hoe groot is de benzinetank van een 2.2?

En de standaard uitlaat, maakt die een beetje een deftig geluid bij sportief rijgedrag? :lol: Dat ga ik wel missen bij de scooby, het geluid 8)
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

De benzinetank is volgens het boekje 35L dacht ik?

Er staat bij voltanken op het dashboard "Full", en beetje later 32L en dan onder 6L staat er "REFILL"...

De standaarduitlaat is nogal subtiel, je stoort er alleszins niemand mee als je zit te tukken door een winkelstraat (vooral in de lagere toeren dus) :?

Voor de meesten té subtiel :(
Vooral eens je geproefd hebt van het brommen en ploffen.

Maar ja ik doe het persoonlijk zonder, als ik wil brommen pak ik mijn Ducati met carbon demper 8)
Gebruikersavatar
02Biker
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:24

Bericht door 02Biker »

Ik ben grote fan van het betere brom en plofwerk :lol: . Kan dat van een Speedster ook iets sportiever en luider gemaakt worden met een andere uitlaat?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Inhoud is zelfs 35,8liter heb ik proefondervindelijk vastgesteld :P

Uitlaatgeluid kan je zo gek maken als je wilt, er is tegenwoordig een behoorlijk aantal verschillende uitlaatsystemen voor te koop. Van netjes klinkend tot echte brulpijpen :idea:
Je kan ook je bestaande demper aanpassen, daar is nog wel wat over te vinden hier op het forum, maar dan moet je wel een beetje handig zijn en de boel weer dicht kunnen (laten) lassen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

demper

Bericht door Pipo »

02Biker schreef:Ik ben grote fan van het betere brom en plofwerk :lol: . Kan dat van een Speedster ook iets sportiever en luider gemaakt worden met een andere uitlaat?
Geen probleem. Ik heb hier een dempertje liggen voor een prijsje :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie