Larini

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ok, maar waarom duurt dat dan zo lang? Als je kijkt naar andere motoren dan zie je 1001 oplossingen als het gaat om andere nokkenstokken, maar bij deze lijkt het wel alsof er niets gebeurt :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Misschien nog niet zo vaak gedaan..... Vmax heeft nokkenassen liggen die volgens hem top zijn en Jan gaat met de ex-motor van Menno aan de gang voor mij om te zien wat er kan.... Maar er zijn gewoon niet zoveel mensen bezig met de Speedster.........
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

erm.. dat torretje ligt toch ook in andere Opelts?
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Dan moet je eens googlen op het motortype, dan heb je nooit gezocht.... :wink: :idea: Er is een speciaal forum van en dan is er echt wel genoeg te doen, dacht dat jij het over het Speedsterwereldje had, dat is helaas wel een doods gebeuren op een paar na....
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Astra, Vectra en Zafira 2.2's zijn ook uiterst zeldzaam, dus daar 'doet' ook bijna niemand iets voor.

De fabrieks DELCO ECU is voor vrijwel alle tuners totale abracadabra en is nog eens grotendeels self-learning, dus reflashing geeft in veel situatie maar tijdelijke verbeteringen ('leert' hij er net zo hard weer uit)

En het motor-ontwerp is best afwijkend van andere gangbare motoren mbt. sensors (of het ontbreken ervan zoals een krukas-sensor die hier door de ECU 'berekend' wordt) en andere zaken waardoor even een andere ECU (ebijv. Emerald oid.) er op hangen ook een niet-triviale actie wordt.

Combineer dat met de amerikanen die dit model motor (in hun variant) eigenlijk alleen maar tunen met een supercharger er op en het wordt duidelijk waarom er nauwelijks andere tuning 'gedaan' wordt voor deze motoren.

Jammer genoeg hebben ze niet bij de Speedster gekozen voor de 2.0 van de 'oude' Ecotec serie, want daar is bergen en bergen spul voor te krijgen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ach, er is zat te krijgen voor de 2.2. Heb laatst es een lijstje samengesteld van verschillende nokkenassen die bij verschillende fabriakanten te krijgen zijn voor deze kop. Lijstje heeft tot nu toe 30 items erop staan. Dus...

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Hatsikidee, nou nog iemand die het lef heeft om met zijn kop onder de armen naar ene meneer Andrews te gaan en hem te vragen het kopje even onder handen te nemen. Andere stokken erin en gaan!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het is hopelijk nog maar even wachten op de ITB-kit met snelle stokken en alles erop en eraan, en hup, naar 200+pk :P

Voor de rest doet bv Courtenay (uit de UK) ook wel wat met tuningsstages voor de 2.2, incl snelle stokken voor de hogere tuningsstages...
Ook in Duitsland zijn al meerdere kits verkrijgbaar met snelle stokken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: uitlaat

Bericht door Pipo »

YvoTuk schreef: Daar ben ik het absoluut niet mee eens!
LOL :lol: Dat is je goed recht Yvo.

Je uitleg over kamer- en absorptiedempers klopt overigens weL.
'k Zal me even verduidelijken :wink: . Wat ik wil zeggen is dat je met enkel de einddemper te vervangen door een demper met weinig tegendruk zoals bv een absorptiedemper, je vermogenswinst minimaal zal zijn zolang je de rest van je uitlaatlijn, te beginnen met het uitlaatspruitstuk, niet aanpast.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Een ander probleem met het tunen van de 2.2 is dat er weinig objectieve metingen te vinden zijn van mensen die aanpassingen hebben gedaan. Een goede voor/na meting van een volledige miltek moet ik nog zien. Hetzelfde geldt voor een remap van de ECU. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden zijn claims van de tuners zelf, en dat zijn meestal alleen piek pk getallen die ik zelf al helemaal niet interessant vind. Koppel en vermogens verloop zijn veel belangrijker.

Zoals ik al een keer in een andere thread heb geschreven, lijkt het prima mogelijk een significante hoeveelheid vermogen te winnen door het remappen van de ECU. Het nadeel is dat je een partij moet hebben die de ECU ook echt goed snapt (en niet zoals bij mij dat de aanpassingen na 30 minuten weer weg zijn). Mijn vermoeden is dat met een goede remap en een uitlaat die wat beter werkt dan de standaard er zeer goede winsten te halen zijn, zeker qua koppel in het midden gebied. En dan dus niet die +10pk/nm maar meer richting de 30..

Maargoed, we zullen zien wat er verder nog op de markt gaat komen. Qua motorblok lijkt het in iedergeval geen probleem, er zit zeer zeker veel potentieel in en daar hoef je helemaal geen forced induction voor te gebruiken.

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Hoe zit het met Dave Walker? Heeft die al een keer een ECU gedaan voor zo'n motor? Lost wel gelijk je probleem op!
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Voor zover ik weet is er nu wel iemand bezig met het vervangen van de ecu door een emerald. Of hij hem ook door Dave gaat laten mappen weet ik niet.

Maargoed, eerste vervangende ECU is natuurlijk sowieso onderweg, er is een conversie bezig met een Alpha ECU.

Het zou makkelijker zijn als er iemand is die de normale ECU gewoon goed begrijpt en kan zorgen dat die zichzelf niet meer terugregeld.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

[on topic]

LARINI POWER!!

Iemand van de UK club is zo vriendelijk geweest een film te posten waarop duidelijk hoorbaar het verschil tussen de standaard pijp en de Larini.
Voor wie het verschil nauwlijks hoort, het begint met een standaard auspuff! :wink:

Ik heb helaas geen commentaar kunnen vinden over prestatieverbetering.

[/off topic]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ondanks de yoko microfoon vind ik het geluid wel erg cool 8)
Ik denk het mooiste wat ik tot nu toe gehoord heb op een 2.2. Veel plezier ermee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ja, hij klinkt inderdaad erg goed. Ben alleen wel benieuwd hoeveel db dit is, kan nogwel es aan de hoge kant zijn.

Een voor en na power grafiekje zou leuk zijn..

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie