Larini
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Astra, Vectra en Zafira 2.2's zijn ook uiterst zeldzaam, dus daar 'doet' ook bijna niemand iets voor.
De fabrieks DELCO ECU is voor vrijwel alle tuners totale abracadabra en is nog eens grotendeels self-learning, dus reflashing geeft in veel situatie maar tijdelijke verbeteringen ('leert' hij er net zo hard weer uit)
En het motor-ontwerp is best afwijkend van andere gangbare motoren mbt. sensors (of het ontbreken ervan zoals een krukas-sensor die hier door de ECU 'berekend' wordt) en andere zaken waardoor even een andere ECU (ebijv. Emerald oid.) er op hangen ook een niet-triviale actie wordt.
Combineer dat met de amerikanen die dit model motor (in hun variant) eigenlijk alleen maar tunen met een supercharger er op en het wordt duidelijk waarom er nauwelijks andere tuning 'gedaan' wordt voor deze motoren.
Jammer genoeg hebben ze niet bij de Speedster gekozen voor de 2.0 van de 'oude' Ecotec serie, want daar is bergen en bergen spul voor te krijgen.
Bye, Arno.
De fabrieks DELCO ECU is voor vrijwel alle tuners totale abracadabra en is nog eens grotendeels self-learning, dus reflashing geeft in veel situatie maar tijdelijke verbeteringen ('leert' hij er net zo hard weer uit)
En het motor-ontwerp is best afwijkend van andere gangbare motoren mbt. sensors (of het ontbreken ervan zoals een krukas-sensor die hier door de ECU 'berekend' wordt) en andere zaken waardoor even een andere ECU (ebijv. Emerald oid.) er op hangen ook een niet-triviale actie wordt.
Combineer dat met de amerikanen die dit model motor (in hun variant) eigenlijk alleen maar tunen met een supercharger er op en het wordt duidelijk waarom er nauwelijks andere tuning 'gedaan' wordt voor deze motoren.
Jammer genoeg hebben ze niet bij de Speedster gekozen voor de 2.0 van de 'oude' Ecotec serie, want daar is bergen en bergen spul voor te krijgen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Het is hopelijk nog maar even wachten op de ITB-kit met snelle stokken en alles erop en eraan, en hup, naar 200+pk
Voor de rest doet bv Courtenay (uit de UK) ook wel wat met tuningsstages voor de 2.2, incl snelle stokken voor de hogere tuningsstages...
Ook in Duitsland zijn al meerdere kits verkrijgbaar met snelle stokken.
Voor de rest doet bv Courtenay (uit de UK) ook wel wat met tuningsstages voor de 2.2, incl snelle stokken voor de hogere tuningsstages...
Ook in Duitsland zijn al meerdere kits verkrijgbaar met snelle stokken.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: uitlaat
LOL Dat is je goed recht Yvo.YvoTuk schreef: Daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Je uitleg over kamer- en absorptiedempers klopt overigens weL.
'k Zal me even verduidelijken . Wat ik wil zeggen is dat je met enkel de einddemper te vervangen door een demper met weinig tegendruk zoals bv een absorptiedemper, je vermogenswinst minimaal zal zijn zolang je de rest van je uitlaatlijn, te beginnen met het uitlaatspruitstuk, niet aanpast.
A thing of beauty is a joy forever!
Een ander probleem met het tunen van de 2.2 is dat er weinig objectieve metingen te vinden zijn van mensen die aanpassingen hebben gedaan. Een goede voor/na meting van een volledige miltek moet ik nog zien. Hetzelfde geldt voor een remap van de ECU. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden zijn claims van de tuners zelf, en dat zijn meestal alleen piek pk getallen die ik zelf al helemaal niet interessant vind. Koppel en vermogens verloop zijn veel belangrijker.
Zoals ik al een keer in een andere thread heb geschreven, lijkt het prima mogelijk een significante hoeveelheid vermogen te winnen door het remappen van de ECU. Het nadeel is dat je een partij moet hebben die de ECU ook echt goed snapt (en niet zoals bij mij dat de aanpassingen na 30 minuten weer weg zijn). Mijn vermoeden is dat met een goede remap en een uitlaat die wat beter werkt dan de standaard er zeer goede winsten te halen zijn, zeker qua koppel in het midden gebied. En dan dus niet die +10pk/nm maar meer richting de 30..
Maargoed, we zullen zien wat er verder nog op de markt gaat komen. Qua motorblok lijkt het in iedergeval geen probleem, er zit zeer zeker veel potentieel in en daar hoef je helemaal geen forced induction voor te gebruiken.
Mark
Zoals ik al een keer in een andere thread heb geschreven, lijkt het prima mogelijk een significante hoeveelheid vermogen te winnen door het remappen van de ECU. Het nadeel is dat je een partij moet hebben die de ECU ook echt goed snapt (en niet zoals bij mij dat de aanpassingen na 30 minuten weer weg zijn). Mijn vermoeden is dat met een goede remap en een uitlaat die wat beter werkt dan de standaard er zeer goede winsten te halen zijn, zeker qua koppel in het midden gebied. En dan dus niet die +10pk/nm maar meer richting de 30..
Maargoed, we zullen zien wat er verder nog op de markt gaat komen. Qua motorblok lijkt het in iedergeval geen probleem, er zit zeer zeker veel potentieel in en daar hoef je helemaal geen forced induction voor te gebruiken.
Mark
C30-94@0.55bar
Voor zover ik weet is er nu wel iemand bezig met het vervangen van de ecu door een emerald. Of hij hem ook door Dave gaat laten mappen weet ik niet.
Maargoed, eerste vervangende ECU is natuurlijk sowieso onderweg, er is een conversie bezig met een Alpha ECU.
Het zou makkelijker zijn als er iemand is die de normale ECU gewoon goed begrijpt en kan zorgen dat die zichzelf niet meer terugregeld.
Mark
Maargoed, eerste vervangende ECU is natuurlijk sowieso onderweg, er is een conversie bezig met een Alpha ECU.
Het zou makkelijker zijn als er iemand is die de normale ECU gewoon goed begrijpt en kan zorgen dat die zichzelf niet meer terugregeld.
Mark
C30-94@0.55bar
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
[on topic]
LARINI POWER!!
Iemand van de UK club is zo vriendelijk geweest een film te posten waarop duidelijk hoorbaar het verschil tussen de standaard pijp en de Larini.
Voor wie het verschil nauwlijks hoort, het begint met een standaard auspuff!
Ik heb helaas geen commentaar kunnen vinden over prestatieverbetering.
[/off topic]
LARINI POWER!!
Iemand van de UK club is zo vriendelijk geweest een film te posten waarop duidelijk hoorbaar het verschil tussen de standaard pijp en de Larini.
Voor wie het verschil nauwlijks hoort, het begint met een standaard auspuff!
Ik heb helaas geen commentaar kunnen vinden over prestatieverbetering.
[/off topic]