Pagina 1 van 1
schakelen
Geplaatst: 04 mei 2007 7:37
door TorBeest
Ik ben nogal fan van de Atom, en kwam op dit (kort) filmpje terecht:
http://www.debussere.be/files/atom_mike_eady_taupo.wmv
(ps: als de link niet wil werken, gewoon de link plakken in je adresbalk van je explorer, en "enter" duwen, dat zou moeten werken dan)
Nu mijn vraag is, zo op seconde 20 ongeveer zien we zijn voeten bezig, en duwt hij, terwijl hij schakelt, zo half op zijn rem en half op zijn gaspedaal.
Is dat de normale manier van racen, zodat de toeren zo min mogelijk zakken? Of is dat geen goede gewoonte? Zijn er die dat ook doen in een Speedster, of moeten de pedalen daarvoor dichter staan
Is dit het fameuze "heel-toe"-shifting?
Geplaatst: 04 mei 2007 8:12
door Speedfreak
http://en.wikipedia.org/wiki/Heel_and_toe
zie hier de uitleg en de reden!
en als dit iets is wat je ook graag wilt leren MOET je deze DVD bestellen van de ultimate Heel - Toe driving god himself....... Andrew Walsh.
check vooral het tweede filmpje....
http://www.carlimits.com/shop/product.php?p=27
Geplaatst: 04 mei 2007 8:56
door Edjes
Goed om te weten, ga ik voortaan ook door de bocht zo.
NB. Ik kan het filmpje niet streaming bekijken, je moet 'm eerst even downloaden (doel opslaan als) en daarna bekijken vanaf je pc.
Geplaatst: 04 mei 2007 10:14
door Maik
Dat is inderdaad heel and toe. Ik gebruik die techniek zelf ook. Als je het goed doet rijdt het ook soepeler, omdat je de motor "rev-matched" met de aandrijflijn.
Als je niet op deze manier terugschakeld, dan zal bij het op laten komen van je koppelingspedaal de auto afremmen omdat hij de toeren van je motor zal moeten laten stijgen. Dat betekent dat er dus extra remkracht op je achterwielen komt staan wat je vaak helemaal niet wilt.
Stel je komt op een bocht af waar je heel hard voor moet remmen en 2 versnellingen terug moet schakelen. Dat schakelen doe je natuurlijk tijdens het afremmen. Als je vol aan het remmen bent remmen alle 4 de wielen af, als het goed is met op alle 4 de wielen de juiste remdruk. Als je dan door "normaal" terugschakelen met de koppeling op laten komen extra remkracht op de achterwielen aanbrengt, dan wordt je rembalans heftig verstoord en zal de achter-as zelfs willen blokkeren. De kont van de auto kan dan nog weleens uitbreken (vooral als je flauw sturend op een bocht aan komt).
Door het rev-matchen met heel and toe zal het op laten komen vanhet koppelingspedaal geen remkracht uitoefenen op de aangedreven as en zal je dit effect niet krijgen.
Mooie filmpjes trouwens

Geplaatst: 04 mei 2007 10:26
door stevenflappy
Moet je daarvoor ook witte sokken aan Maik of is dat persoonlijk.... Bedoel heb je dan meer gevoel?

Geplaatst: 04 mei 2007 11:08
door Piet
Ik ga achteraan rijden op zandvoort voor het geval dat er eentje jouw verhaal in de praktijk probeert te brengen.

Geplaatst: 04 mei 2007 11:18
door TorBeest
mooi mooi,
Ik heb al gelezen dat er motoren zijn die zelf dat effect elektronisch bijregelen. Er draait dan een apart deel op hogere of lagere toeren die anticipeert welke versnelling de volgende gaat zijn.
Ik weet wel niet meer in welke auto('s) dit was ...
Hetzelfde hebben ze nu voor sportmoto's, want bij een motorfiets is het effect nog erger, omdat het achterwiel aan een kant aangedreven wordt, trekt bij het remmen op de motor, de motorfiets schuin ...
Misschien is dat allemaal zo speciaal niet als ik hier nu laat blijken, zoveel weet ik er niet van

Geplaatst: 04 mei 2007 11:22
door TorBeest
En enkele minuten later vind ik het nog zelf wat ik bedoelde
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
Advantages
- Extremely fast upshift/downshift time of 8 milliseconds
Disadvantages
- Response time from letting off the throttle and then reapplying is lengthy, around 400ms, depending on the situation
Ik ben even verward tussen deze 2 stellingen

Geplaatst: 04 mei 2007 12:48
door markv
Heel & toe is wel een heel nuttige techniek om te leren. Natuurlijk kun je ook alles aan electronica overlaten, maar eingelijk ben je dan niet meer aan het autorijden

Gaat alleen niet in alle auto's. Moderne diesels vinden het vaak niet leuk als je gas geeft wanneer je aan het remmen bent. Lijkt alsof de dieselpomp dan af wordt geschakeld.
Mark
Geplaatst: 04 mei 2007 13:25
door Maik
Die DSG-bak is best een mooi stukje techniek, maar ik heb van mensen gehoord die aardig kunnen sturen dat het op het circuit niet alles is. De computer van het systeem blijft teveel meedenken en af en toe ingrijpen wanneer je dat eigenlijk zelf niet wilt...
Gas en remmen tegelijk (dus heel and toe) kan ook in bijna alle VAG-auto's niet trouwens. Als je remt dan werkt het elektronische gaspedaal gewoon niet meer

Geplaatst: 04 mei 2007 15:15
door stef666
Voor mij is de Heel&toe God nog steeds Keiichi Tsuchiya, Zoek op Youtube eens op Best motoring of drift bible
ik heb zo'n 10 DVD's staan van Best Motoring, en de beste man kan echt overal en met alle soorten auto's overweg

Geplaatst: 04 mei 2007 15:31
door TorBeest
Speedfreak schreef:en de beste man kan echt overal en met alle soorten auto's overweg

Ook met die in je avatar?

Geplaatst: 04 mei 2007 16:02
door zoonvanlinne150
Maik schreef:Die DSG-bak is best een mooi stukje techniek, maar ik heb van mensen gehoord die aardig kunnen sturen dat het op het circuit niet alles is. De computer van het systeem blijft teveel meedenken en af en toe ingrijpen wanneer je dat eigenlijk zelf niet wilt...
Gas en remmen tegelijk (dus heel and toe) kan ook in bijna alle VAG-auto's niet trouwens. Als je remt dan werkt het elektronische gaspedaal gewoon niet meer

kan bij mij ook niet....had met de turbo te maken(zeggen ze)....die draait dan niet meer mee...dan valt ie bijna stil zeg maar....(en bescherming van de je auto....)
een oude turbo truck is remmen ,gas geven en dan je rem loslaten.....ivm het ideale toerental voor je turbo....sommige(japanse)turbomonsters kunnen dan nog een burnout maken op de snelweg(met een gangetje of 120 en meer).....maar das een ander verhaal.....

Geplaatst: 04 mei 2007 18:36
door Maik
Bij een seat ibiza cupra noemen ze dan iets vaags met de turbo, met een lupo 1.4 (van mijn vriendin) zullen ze wel een andere vaag smoes hebben (daar kan het dus ook niet...). Feit is dat het voor het ECHTE rijden wel lekker is als het wel kan, maar VW wil de stumpers weer beschermen tegen 1 of ander misbruik

heel/toe
Geplaatst: 04 mei 2007 19:10
door Pipo
Ik vind de stand van de pedalen op mijn Turbo niet zo gemakkelijk staan voor heel & toe

Had de indruk dat ze op mijn Atmo beter stonden

Zijn er die de pedaalposities ooit al eens vergeleken hebben?