Alfa Romeo Brera

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Alfa Romeo Brera

Bericht door markv »

Op het eerste gezicht verkeerd onderwerp voor dit forum. Ik zat net de autovisie van vorige week te lezen, en daar viel me iets op over de motorisering van deze auto:

"De kleinste benzinemotor is een viercilinder 2.2-liter met 185pk, die in de basis uit de samerwerking mer General Motors komt..."

Hmm, dit klinkt als een variant van de Z22SE, maar dan bij Alfa. Waarschijnlijk dan ook gebaseerd op de L850? Dus nog even wat verder zitten graven op het web. Kwam deze nog tegen:

http://www.alfaclub.com.my/index.php?op ... &Itemid=32

In iedergeval dus een verwijzing naar de L850.

Tja, het kan natuurlijk toeval zijn, maar dit klinkt wel erg intressant. Als dit motoren zijn die gebaseerd zijn op dezelfde basis, dan ben ik toch HEEL benieuwd naar wat Alfa allemaal heeft gedaan. De 185pk's klinken een stuk logischer voor een 2.2 motor. Kan me overigens best voorstellen dat Opel/GM er natuurlijk express minder uit heeft laten komen. Met 185pk/235Nm kom je natuurlijk wel heel erg in de buurt van de turbo met z'n 200pk/250Nm, en dat is merketing technisch niet zo handig.

Is er iemand die hier meer info over heeft?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik heb daar helaas geen informatie over, maar ik vind die Brera een erg mooie auto. Zeker nu Alfa Romeo begrijpt dat de 260pk sterke V6 samen hoort te gaan met 4wd. Daarom is de Brera bij mij met stip binnengekomen in het lijstje met mogelijke opvolgers voor mijn Leon :roll:

Als ik de tekst van de link rustig doorlees moet ik concluderen dat Alfa de 2.2 voorziet van de JTS-typering. Dat betekent dat het een direkt ingespoten benzine krachtbron is. En daarvoor zullen zeer ingrijpende (en dure) aanpassingen nodig zijn geweest, ik denk daarbij aan een andere cilinderkop en gemodificeerde vorm van de zuigers. Dus enige voorzichtigheid met het projecteren van de vermogens op onze 2.2-"tjes" lijkt mij op z'n plaats.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zo heel gek is het volgens mij niet dat onze 2.2 maar 150peekaatjes eruit perst. De motor is namelijk een lange-slag motor. Dus het uitgangspunt van "onze" 2.2 was soepelheid, en niet peekaas :(

Dacht ik :)

adios,
Maik
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef: Als ik de tekst van de link rustig doorlees moet ik concluderen dat Alfa de 2.2 voorziet van de JTS-typering. Dat betekent dat het een direkt ingespoten benzine krachtbron is. En daarvoor zullen zeer ingrijpende (en dure) aanpassingen nodig zijn geweest, ik denk daarbij aan een andere cilinderkop en gemodificeerde vorm van de zuigers. Dus enige voorzichtigheid met het projecteren van de vermogens op onze 2.2-"tjes" lijkt mij op z'n plaats.
Ik kan me niet voorstellen dat een wijziging naar directe inspuiting 38PK gaat opleveren... Ik heb dat tenminste bij andere motoren die in hun levensduur over zijn gegaan naar directe inspuiting ook niet zien gebeuren.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat er idd een andere cylinderkop op zit. Wellicht dat Alfa deze unit ook als twinspark levert, en dan moet je natuurlijk wel. Maar.. Het lijkt me dat er toch meer dingen zijn die er anders zijn gedaan om deze hoeveelheid verschil in vermogen en koppel te krijgen. Ik ben erg benieuwd wat. Kan leuk zijn om te zien wat Alfa bijvoorbeeld aan nokkenas, inlaat en uitlaat heeft gedaan...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Zo heel gek is het volgens mij niet dat onze 2.2 maar 150peekaatjes eruit perst. De motor is namelijk een lange-slag motor. Dus het uitgangspunt van "onze" 2.2 was soepelheid, en niet peekaas :(

Dacht ik :)
De 1.8 in de Elise is ook een lange slag motor. Als ik me goed herinner leveren sommige van die blokjes in caterhams met goede 4-2-1 uitlaat >220PK.. Dus dat hoeft geen issue te zijn. Bij dergelijke vermogens moeten ze dan ook wel vaak de motor reviseren, maarja, van 120 naar >220 is ook wel een redelijke stap. En die K serie blokjes zijn stukken zwakker (maar wel lichter) dan onze l850 blokken..

En qua soepelheid, ik blijf er toch bij dat ik 203Nm voor een 2.2 liter niet echt spectaculair vind. Klopt ook wel als je de verschillen ziet met mensen die een beetje rommelen met inlaat en uitlaat (verder niks aan de motor zelf), koppel stroomt erbij..

Overigens vind ik zelf langeslag motoren geweldig. Het geluid wat zo'n motor maakt blijft toch iets heel herkenbaars. De manier van draaien vind ik mooier dan van een vierkante motor, het is wat minder electromotor achttig :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik snap al je argumenten Mark, maar feit blijft dat een meer vierkante motor meer toeren kan draaien en "dus" meer vermogen kan leveren. Als die K-blokjes ook meer vierkant waren hadden ze er waarschijnlijk ook nog meer dan 220pk uit kunnen peuren....

En die 203Nm is niet heel veel, maar ook niet weinig, maar wel blijkt dat dat koppel toch redelijk uitgesmeerd is over het toerenbereik, alhoewel het waar is wat je zegt dat opel wel wat beter hun best had kunnen doen om het net ff wat mooier voor elkaar te krijgen (ik doel dan bv op die dip in de koppelkromme...).

Ik denk dat het toch een compromis blijft. Een Vtec wordt het nooit :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Wat ik zelf gewoon erg jammer vind van de 2.2 is dat het geen sportieve motor is. Ik vind dat je blijft merken dat het een caravantrekker is, een profiel wat is opgezet voor een zafira of een astra.
Als je in een Elise voelt hoe.. "peppy" die 1.8 is die daarin zit (en in die vorm 122pk) levert dan begrijp je wat ik bedoel. Het is eigenlijk niet eens het absolute vermogen wat eruit komt, maar de manier waarop het gebracht wordt.

Ik vermoed (en hoop) dat Alfa dat dus mogelijk beter voor elkaar heeft gekregen (moet haast wel, ze hebben op dat gebied veel meer een naam hoog te houden dan Opel) en of daar nog leuke truukjes zijn gebruikt die we mogelijk weer kunnen misbruiken op de z22se. En als je dan ziet dat ze bij Alfa in fabriekstrim naar 185pk gaan, klinkt het wel logisch dat ze daar wat dingen hebben gedaan om hem sportiever te laten aanvoelen.

Wat mij betreft hoeft m'n motor ook geen koppelmonster of pkreus te worden, als ie maar wat meer zou passen bij het autootje, dat zou al een hoop schelen. En daar heb ik ook nog steeds goede hoop over als ik de mensen op dit forum zo hoor over de positieve effecten van het aanpassen van de uitlaat enzo :)

Net nog even nagekeken, op zo'n catherham doet een 1.8 ongeveer 250pk. Zelfs vergeleken met de turbo versie van de speedster is dat een ontzettende bak met vermogen. Weliswaar niet helemaal geschikt meer voor normaal woon-werk verkeer, maar ik moet de eerste tuner nog zien die het uit de 2.2 haalt. Niet helemaal eerlijk natuurlijk, want de k-serie is al veel langer op de markt en wordt door z'n lage gewicht in veel race toepassingen gebruikt.
Maar wat niet is kan nog komen :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

De 2.2 van opel is ook al ruim 4 jaar te koop, dus tijd genoeg om er eens flink wat vermogen uit te halen.
Maar de 2.2 is een lange slag motor en ergens anders op dit forum las ik dat de drijfstangen gelijk waren aan die van de 2.0T. Dat betekend dat ze in de 2.2 een veel grotere hoek maken tov de verticale as. Dat maakt de motor gewoon veel minder geschikt voor hoge toeren. Zelfs met gesmede drijfstangen is het potentieel beperkt. Een mogeleijke verbetering zou zijn langere drijfstangen te gebruiken en zuigers met een kleinere afstand tussen zuigerbodum en zuigerpen. En zoals je begrijpt wordt het dan al een erg duur project.

Ik ken de spec van de rover 1.8 niet, maar ik denk dat die op bovengenoemd punt een stuk gunstiger is en daarom ook geliefd bij tuners (en zijn lage gewicht natuurlijk)

Maarten
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maarten schreef:De 2.2 van opel is ook al ruim 4 jaar te koop, dus tijd genoeg om er eens flink wat vermogen uit te halen.
Maar de 2.2 is een lange slag motor en ergens anders op dit forum las ik dat de drijfstangen gelijk waren aan die van de 2.0T. Dat betekend dat ze in de 2.2 een veel grotere hoek maken tov de verticale as. Dat maakt de motor gewoon veel minder geschikt voor hoge toeren. Zelfs met gesmede drijfstangen is het potentieel beperkt. Een mogeleijke verbetering zou zijn langere drijfstangen te gebruiken en zuigers met een kleinere afstand tussen zuigerbodum en zuigerpen. En zoals je begrijpt wordt het dan al een erg duur project.

Ik ken de spec van de rover 1.8 niet, maar ik denk dat die op bovengenoemd punt een stuk gunstiger is en daarom ook geliefd bij tuners (en zijn lage gewicht natuurlijk)

Maarten
Hallo

Nog even geduld, ben afgelopen maandag bij V max geweest en er schijnt
nog een heleboel mogelijk te zijn voor de 2.2 o.a. een andere kop.
Heb gevraagd om voor de speedster club te kijken wat er mogelijk is ,en
dat het dan ook heel blijft. Want als er meerdere mensen hier belangstelling voor hebben wordt het alleen maar goedkoper :lol:

groetjes jans
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maarten schreef: Ik ken de spec van de rover 1.8 niet, maar ik denk dat die op bovengenoemd punt een stuk gunstiger is en daarom ook geliefd bij tuners (en zijn lage gewicht natuurlijk)
Ik denk dat het punt is dat de 1.8 gewoon super licht is t.o.v. de 2.2 en daarom dus ook veel ontwikkeling krijgt.

Ik heb nog even wat info opgezocht over de rover 1.8:

boring: 80.00mm
slag : 89.30mm
1796cc
compressie: 10.5:1



Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

dus de verhouding tussen boring en slag is dan nog 'slechter' voor de 1.8 dan voor de 2.2.
Maar wat veel belangrijker is voor het krachtenspel op de drijfstang is de verhouding tussen de lengte van de drijfstang en de slag (of eigenlijk afstand tussen draaipunt van de krukas en het hart van de kruktap (= halve slag))

De rover K serie 1.8 wordt in erg veel engelse sport / race wagentjes gebruikt en de engelse zijn ook veel 'gekker' met autosport en tuning als welk ander europees volk. De 2.2 is eigenlijk verder niet in echt sportieve auto's gebruikt, buiten de speedster. En een motor tunen voor een lichte sportauto is toch anders als voor een zware familieauto als een zafira, vectra oid.
Om aan euro 4 te voldoen wordt er heel wat van de sportieve waarden ingeleverd. Maar dat laat voor SW tuning wel wat mogelijkheden achter, dus startcat eruit en een minder restrictieve uitlaat (meer geluid en meer emissies, dus bij type goedkeuring een nadeel voor Opel) en dan is er weer heel wat uit de calibratie van de motor SW te halen om er een beter aansprekende en beter presteerende motor van te maken.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Yup.. Daarom leek me die waarde van de alfa ook meer passen bij het blokje. En natuurlijk heeft opel een heel andere doelgroep met deze motor (caravan's enzo), maar je zou gewoon meer verwachten van een 2.2, en blijkbaar is dat ook mogelijk :D

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie