Pagina 1 van 2

Gezocht zilveren turbo hardtop + vraag

Geplaatst: 14 mei 2007 12:11
door Edjes
Zoals gezegd ben ik op zoek naar een zilveren turbo hardtop.

Ik kijk op op ebay (nl en de).
Kan iemand mij vertellen hoe ik een turbo van een gewone hardtop onderscheid (op een foto)?
Ik weet dat ze beter gevoerd / geisoleerd zijn. Herkenningspunten?
Welk toebehoren moet ik op letten, zoals klemmen, schroeven e.d.?

Dank!

turbo hardtop

Geplaatst: 14 mei 2007 13:01
door Pipo
Hi Ed,

Ten eerste is de Turbo hardtop van binnen dun gepolsterd en met een zwart viltstof afgewerkt. Ook de voorste raamlijst en de twee zijstukjes. Bij de Atmo-hardtop zijn deze allen gewoon in naakte donkergrijze kunststof.

Ten tweede is een Turbo hardtop altijd in koetswerklak. De Atmo-hardtops werden standaard in matzilver plastiek geleverd (zoals de raamomlijsting).
Het is wel zo dat sommige Atmo-eigenaars hun hardtop ofwel direkt in koetswerkkleur hebben laten leveren (was mogelijk in optie), ofwel hem later hebben laten spuiten. In dat geval zijn ze enkel aan de binnenafwerking te onderscheiden.

De algemene constructie en het model zijn identiek, en zijn beide hardtops dus uitwisselbaar tussen de Turbo en de Atmo.

Ze op een kleine foto van elkaar onderscheiden kan wel eens moeilijk worden.

Geplaatst: 14 mei 2007 13:24
door Gerard
Ten tweede is een Turbo hardtop altijd in koetswerklak
Misschien was dat in Belgie zo, ik heb een turbo hardtop uit Duitsland en die is gewoon matzilver (kaal).

hardtop

Geplaatst: 14 mei 2007 14:52
door Pipo
Hmm, misschien heeft de dealer nog een oude Atmo-top samen met de Turbo verkocht, maar normaal gezien werd ook daar de Turbo enkel met gelakte hardtop verkocht :? Stond ook zo in de duitse folders vermeld die ik gezien heb.

Geplaatst: 14 mei 2007 17:37
door Edjes
OK, dank.
Dus een beetje gokken op ebay.

En toebehoren, schroefjes, klemmen, e.d.?

hardtop

Geplaatst: 14 mei 2007 19:20
door Pipo
Nou, op iedere hoek van de hardtop is een draaibare ankerpen met een torxbout bevestigd. Deze dienen om de hardtop vast te maken. Dus moeten ze er zeker op gemonteerd zijn. Ik heb één keer geweten dat iemand een hardtop op E-bay kocht waarvan één van de bevestigingsstukken ontbrak. Dus voorzichtigheid is zeker geboden.

Van losse stukken zijn er de twee zijstukken die de achterste bevestigingspennen afdekken, en een autobrede lijst die vooraan de hele breedte van de hardtop afschermt. Let er op dat deze stukken zeker aanwezig zijn!

Als laatste hoort er de haakse torxsleutel (een T30) er bij te zijn waarmee de bevestigingsbouten worden aangeschroefd. Deze sleutel is ook in de gemakkelijk in de handel te verkrijgen, dus is het geen ramp als hij er niet bij is.

Geplaatst: 14 mei 2007 19:28
door Maarten
de turbo hardtop past niet op de NA, tenzij je ook de achterste bevestigingspunten (zwart kunststof wat tegen de rolbeugel zit) van de turbo overzet.

Geplaatst: 14 mei 2007 19:52
door Edjes
zeer bedankt voor alle info!!

Geplaatst: 15 mei 2007 7:36
door paul
Maarten schreef:
de turbo hardtop past niet op de NA, tenzij je ook de achterste bevestigingspunten (zwart kunststof wat tegen de rolbeugel zit) van de turbo overzet.
Bij mij paste het wel hoor Maarten :D Ik heb de Turbo hardtop, zonder
enige aanpassing, zo op m'n NA kunnen zetten. Zelf de zijruitjes hoefden
niet bijgesteld te worden 8)
Ik denk wel dat het scheelt van welk bouwjaar de NA is. De latere(die ik
heb) hadden minder "aanpassingsproblemen" dan die van het eerste uur.

Groeten,
Paul.

Geplaatst: 15 mei 2007 8:09
door Gerard
Zal ook wel zo'n verhaal zijn van wat er toevallig in het onderdelenmandje ligt bij het in elkaar zetten. :wacko:

hardtop

Geplaatst: 15 mei 2007 12:48
door Pipo
Nee hoor, dat is het niet. De vroege NA's van 2001 hebben achteraan andere bevestigingsblokjes voor de softtop. Dat komt omdat op het prototype geen hardtop voorzien was en de achterste bevestigingsblokjes dus enkel de pennen van de softtop moesten vasthouden.
Als je de zwarte bevestigingsblokjes onderaan bekijkt zie je bij de nieuwste versie een gleufje waar de haak van de hardtop in pakt. Bij de oude blokjes is die gleuf er niet.
Voor de mensen die nog zo'n oud type klemblok hebben is het geen probleem. Je kan de nieuwe blokjes gewoon bij Opel bestellen en ze zijn gemakkkelijk te verwisselen :) (En ze zijn zelfs nog niet duur ook :lol: )

hardtop

Geplaatst: 15 mei 2007 18:54
door Pipo
Ter info. Er is zojuist een zilveren hardtop te koop gesteld op het engelse forum. Dus even snel zijn ... :P

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... opic=51643

Geplaatst: 16 mei 2007 15:48
door Spiky
Pipo schreef:
Voor de mensen die nog zo'n oud type klemblok hebben is het geen probleem. Je kan de nieuwe blokjes gewoon bij Opel bestellen en ze zijn gemakkkelijk te verwisselen (En ze zijn zelfs nog niet duur ook )
Ik vind euro 26,01 (met 15% korting) per steun aardig aan de prijs. Zeker gezien het feit dat ze van kunststof zijn terwijl de originele steunen bij ons van metaal zijn. Enige voordeel; het scheelt wel weer in het gewicht :lol:

De artikelnummers in Nederland waren: 4800327 en 4800328

Spiky :alone:

Geplaatst: 19 mei 2007 11:15
door Edjes
Bij deze ebay advertentie staan fraaie foto's van de binnenkant. Helaas voor mij een zwarte.

Geplaatst: 07 sep 2007 12:47
door Viperius
Wil me hier ff bij aansluiten; zoek ook een zilveren hardtop. Hoeft niet persé van een turbo te zijn.