Pagina 1 van 2

Aanpassing Turbo catsection

Geplaatst: 22 mei 2007 13:23
door Pipo
Zo, weeral een projectje gestart :) Doel is het vervangen van de hoofdcatalysator door een vrije rvs-buis.
Het hele zaakje is al opgedeeld in onderdelen. (zie foto) Het meeste werk is in de flens gekropen (helemaal links). Deze wou ik recupereren om aan de vervangbuis te lassen.
Probleem was dat bij de Turbo de buis voor de catalysator een diameter heeft van 60mm, maar na de cat reduceert naar slecht 54mm. Daardoor moest ik het gat van de flens van 54 naar 60mm ruimen daar ik een maximum doorstroming wou met het oog op de 63mm diameter van de Milltek einddemper die er achter komt.
De aanpassing aan de flens heeft me 4 slijpsteentjes en 5 uren werk gekost :evil: Met een draaibank had ik het op een half uurtje geklaard, maar dan moet je er wel een ter beschikking hebben natuurlijk :x

Nu nog een buis gaan kopen; wat laswerk; en we zijn weer in business :P

Geplaatst: 22 mei 2007 15:25
door SteV6
Zo zie je maar weer Pipo. Goed gereedschap is meer dan het halve werk.

Maar waarom neem je geen 63 mm pijp van de cat naar de Milltek? Die stuwing van 60 terug naar 54 ben je dan meteen kwijt ...

SteV6

Geplaatst: 22 mei 2007 15:35
door Maik
Leuk project, ik ben benieuwd of je een merkbaar effekt ervan gaat krijgen!

Geplaatst: 22 mei 2007 16:59
door Pipo
SteV6 schreef: Maar waarom neem je geen 63 mm pijp van de cat naar de Milltek? Die stuwing van 60 terug naar 54 ben je dan meteen kwijt ...
SteV6
Die stuwing van 60 naar 54 ben ik sowieso kwijt omdat ik de hoofdcat toch vervang door een 60mm pijp zonder cat.
Vervangen door een 63mm pijp heeft weinig zin, omdat het bovenstuk van de originele turbo catsectie (tussen de voorcat en de hoofdcat) toch maar 60mm is. Dus zou het me geen voordeel leveren.
Ook is diam. 60 een standaard rvs buisprofiel dat gemakkelijk te kopen is. 63mm is buitenstandaard.
Een volledig nieuwe catsectie in 63 mm maken (identiek aan de Milltek) zou duur komen en ik geloof niet dat die 3mm grotere diameter me veel extra vermogen zou opleveren.

Ik heb natuurlijk nog wel een volledig originele catsectie op stock liggen voor de jaarlijkse technische keuring. Maar de eerste is toch maar binnen 3 jaar, dus heb ik die nog lang niet nodig 8) .

Geplaatst: 22 mei 2007 17:49
door Herman
Deleted

uitlaat

Geplaatst: 22 mei 2007 18:08
door Pipo
Ik heb het afgeschreven als optie om meerdere redenen:
1- Ik heb de einddemper gehoord, en die is me wat té luidruchtig. En je gaat er zeker problemen met krijgen op sommige racecircuits :roll: .
2- De diameter van dat systeem is te groot zolang ik mijn motor niet boven de 260pk laat tunen. De uitlaatgassen gaan teveel vertragen en afkoelen :!: .
3- Zolang ik geen motortuning laat doen vind ik het bedrag niet verantwoord daar de uitlaat me behalve veel lawaai geen extra PK's gaat leveren t.o.v. mijn goedkope aanpassing :wink: (ermee rekening houdend dat ik er al een Milltek VXR-demper onder heb hangen)
4- Ik vind de afwerking van de Hexara eindpijpen lang niet zo mooi als die van de Milltek-demper 8) .

Geplaatst: 22 mei 2007 18:32
door Rotax
Goed bezig :thumbup:

Geplaatst: 22 mei 2007 23:41
door stevenflappy
Nu nog een rij-cursus :lol:

uitlaat

Geplaatst: 23 mei 2007 21:03
door Pipo
Als ik je moet geloven moet ik daarvoor bij jou zijn, Flappy :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 24 mei 2007 0:15
door stevenflappy
Nee hoor, ben echt geen toprijder, geef Marc maar een belletje!

Geplaatst: 24 mei 2007 20:13
door Rikster
Herman schreef:En is deze geen optie?

80 mm Hexara "light" Sportabgasanlage, 10.6 kg (ipv 21.8kg)
http://www.sv-schmiede.de/
Erg jammer alleen dat de 80mm een eenmalig project was voor zijn eigen Speedster...
en de prijs van het 76mm systeem wordt je ook niet bepaald vrolijk van :shock: .

katsection

Geplaatst: 30 mei 2007 20:34
door Pipo
Zo, even een update. Heb vanmorgen het laswerk gedaan, en hem vanmiddag er onder gehangen. Weeral enkele kilo's minder :P
Heb er een fotootje 'VOOR' en 'NA' bijgevoegd :lol:
Nu nog even een nieuwe verbeterde Lambda-sim bouwen. Heb het schema al in mijn hoofd. Even uittekenen, printplaatje maken en wat soldeerwerk en mijn uitlaatprojectje is af.
Ik laat jullie nog wel weten hoe het rijdt.

Geplaatst: 30 mei 2007 21:15
door Herman
Deleted

Geplaatst: 30 mei 2007 21:17
door Herman
Deleted

catsectie

Geplaatst: 30 mei 2007 22:00
door Pipo
De originele hoofdcatsectie zoals rechts te zien op de foto weegt 6,4 kg. Daarvan maakt de cat zelf 3,4 kg uit. Door die cat te vervangen door een 60mm rvs-buis (wanddikte 2mm), komt het totaal gewicht uit op 4,2 kg, dus een gewichtsbesparing van 2,2 kg :P

Over dB's kan ik nog geen zinnig woord zeggen. Mijn uitlaat hangt er nog maar juist onder, en ik moet de bodembeplating er nog op zetten (na eerst de boel onderaan eens een poetsbeurt te geven en in te oliën)
Trouwens, het regent hier de volgende dagen nog pijpestelen :oops: (jaja, ik weet het al Flappie :lol: )
Komend weekend denk ik mijn nieuwe lambda-simulator te bouwen en te monteren. Zonder dat ding gaat anders direct het MIL-licht branden.