Hard plastic hoofdsteun modificatie

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

markv schreef:Ik zag trouwens in de persmap die is uitgegeven door Opel bij de introductie van de Speedster dat er foto's in staan ZONDER deze hoofdsteunen. Blijkbaar is het dus echt een "last minute" aanpassing geweest. Begin me dan toch echt af te vragen wat het gevaar is wat ze hiermee willen vermijden.

Mark
Tsja Mark, het zal wel veiligheid in de margen zijn. Ik neem aan dat jij ook wel inziet dat dit voor bepaalde situaties iets veiliger zal zijn dan helemaal geen steun... Maar ik zat er vanmiddag ook even aan te denken om die dingen gewoon helemaal eruit te slijpen. Is wel lastig want je hebt niet veel ruimte daar :? .

Wilbert, ik moet maar even goed kijken hoe ik het ga doen, maar bij een vriend van mij kan ik er wel wat af frezen iig. Bedankt voor het aanbod! Klinkt als the way to go....

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Tsja Mark, het zal wel veiligheid in de margen zijn. Ik neem aan dat jij ook wel inziet dat dit voor bepaalde situaties iets veiliger zal zijn dan helemaal geen steun...
Ik heb nog niet echt situaties kunnen bedenken waarin het helpt. Wel situaties waarin ze gevaarlijker zijn dan zonder die steunen.
Maik schreef: Maar ik zat er vanmiddag ook even aan te denken om die dingen gewoon helemaal eruit te slijpen. Is wel lastig want je hebt niet veel ruimte daar :? .
Ja, zat ik ook over te denken. De ruit zit een beetje erg dicht in de buurt. Andere optie zou zagen zijn, maar ook dat is link..

Het gaat je wel VEEL meer zicht naar achteren opleveren. Scheelt weer voor de veiligheid :P

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bij een aanrijding van achter zou je stoel los kunnen scheuren of doormidden breken, die steun vang het allemaal een beetje op. Dat is op zich wel voor te stellen vind ik. Dat als je lang bent en je schedel te pletter slaat tegen die bobbel is dan inderdaad ook weer voor te stellen :? .

Slijpen zou mij het snelste en beste lijken, je moet alleen een staalplaat tussen de steun en het glas houden, om het glas te beschermen. Voor de rest de binnenkant van de auto afdekken met een laken ofzo om het slijpsel een beetje op te vangen.
Het moet toch ook mogelijk zijn om het stuk polyester weg te halen wat over de roll bar heen gaat? Heb ik nog niet zo goed naar gekeken...

M.
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Als je gaat slijpen in de auto zou een lasdeken ideaal zijn, Die kan je mooi in vorm vouwen etc.

Wij hebben ze zelf niet op de zaak, Maar kan wel informeren wat zoiets zou gaan kosten. 2x2 mtr of 2x3 mtr.
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Bij een aanrijding van achter zou je stoel los kunnen scheuren of doormidden breken, die steun vang het allemaal een beetje op.
Toch vreemd, aangezien deze stoelen echt VEEEL steviger zijn dan in andere auto's en daar doen ze dit ook niet..

Naja, misschien weten ze het bij Opel ook niet :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

markv schreef: Toch vreemd, aangezien deze stoelen echt VEEEL steviger zijn dan in andere auto's en daar doen ze dit ook niet..

Naja, misschien weten ze het bij Opel ook niet :)

Mark
Weet je zeker dat ze echt steviger zijn? Of is dat een "van horen zeggen" verhaal? Het zou ook niet persee de stoel zelf hoeven zijn, misschien wel de verbinding naar de bodemplaat.

Maar laat opel maar lullen inderdaad, wij gaan gewoon gezellig slijpen met dekens van Stefan, Mark, wanneer spreken we af voor een slijpmeeting? :)

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Weet je zeker dat ze echt steviger zijn? Of is dat een "van horen zeggen" verhaal? Het zou ook niet persee de stoel zelf hoeven zijn, misschien wel de verbinding naar de bodemplaat.
Sowieso dat de stoel uit 1 stuk is en van fiberglass. Als ik de stoel vergelijk met wat in andere auto's zit dan zie je daar toch wel een erg duidelijk verschil.
Verankering aan de bodemplaat zit ook wel goed. Heb ik wel gezien bij Arno.. Zouden eerder de rails onder de bestuurderstoel zijn die het opgeven :)
Maik schreef: Maar laat opel maar lullen inderdaad, wij gaan gewoon gezellig slijpen met dekens van Stefan, Mark, wanneer spreken we af voor een slijpmeeting? :)
Prima, maar wordt dan wel na de vakantie. Heb even een "change freeze" op de auto tot die tijd :)

Mark
C30-94@0.55bar
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

De optie "zagen" die Mark noemt is opzich ook wel een goede, Bij autoschade bedrijven gebruiken ze ook pneumatische zagen om bodywork weg te zagen. En deze is volgens mij ook goed te gebruiken met beperkte ruimte.

Ik heb vandaag ook prijzen opgevraagd voor lasdekens.

2000x2000 komt op €90,=

deken op rol €10,= per m1 (nadeel is dat deze maar een meter breed is)
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

stef666 schreef: 2000x2000 komt op €90,=
:shock:
kost dan nog wel wat, dat weghakken van dat ding...
Maar als we dan toch een lasdeken hebben kunnen we er net zo goed een snijbrander in zetten :twisted:

Maar ik ga het nog eens een keer overdenken, heb er vanavond weer even over gebrainstormd en misschien is een deel van die bobbel wegfrezen toch wel de beste oplossing, er blijft anders toch ook nog wel een scherpe rand over van de polyester body en dan schiet je nog steeds niets op...

We blijven denken :wink:

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Afgelopen week dan eindelijk de hoofdsteun aangepast, zodat ik mijn stoel wel in de achterste stand kan zetten.

De harde bobbel is gevuld met hard schuim waarin vele gaten zitten om bij een botsing te vervormwn en dus de klap op het hoofd op te vangen, dus voor je schedel is het in geval van een ongeluk dus geen gevaar.



Ik heb een stuk van de knobbel gezaagd, daarna de randen met de dremel wat bijgwerkt en er een stukje schuim van 1 cm dik opgeplakt.

En dan het geheel bekleden met skai (of hoe je dat ook schrijft)
Bijlagen
bobbel doorgezaagd
bobbel doorgezaagd
Pict0003_s.jpg (59.8 KiB) 5319 keer bekeken
schuim erop geplakt
schuim erop geplakt
Pict0006_s.jpg (68.88 KiB) 5320 keer bekeken
bekleed met skai
bekleed met skai
Pict0010_s.jpg (32.38 KiB) 5321 keer bekeken
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

resultaat:
Bijlagen
eind resultaat
eind resultaat
Pict0011_s.jpg (21.84 KiB) 5318 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ziet er netjes uit zo op die foto......;)

Zal iets prettiger zijn idd, ik merk ook als ik mijn stoel 1 tandje verder naar achteren zet, en mijn hoofd naar achteren doe, ik die harde rand voel, inderdaad een minder veilig idee :!:
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Veilig is het wel standaard, maar comfortabel niet voor lange mensen die hun stoel ver naar achteren willen zetten.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mooi gedaan Maarten, precies zoals ik het eigenlijk wil gaan doen, maar dan met een stukje alcantara eroverheen als dat mooi kan... (Wilbert, ik heb nog een lesje alcantara-borduren nodig :wink: ).

gr,
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Heel mooi, ziet er een stuk beter uit.

Trouwens wilbert waar blijven de foto's van jou knutsel werk :wink: of kunnen we dit vergeten of is het niet om aan te zien :oops:



Gr, 8) Martin
Plaats reactie