Pagina 1 van 6

Gel-accu

Geplaatst: 07 jun 2007 16:09
door Maik
Jaja, daar is weer een groepsaankoop :)

Wie heeft er interesse in een gel-accu?
Grootste voordeel (voor mij in ieder geval): laag gewicht!
Standaard accu: 11kg
Redtop 15 accu: 5kg

Let wel op dat de langdurige capaciteit wel een stuk lager is dan de standaard accu. Dus niet uren lang de verlichting aan laten staan of met je 500watt versterker blazen met de motor uit, als je een dergelijke accu hebt :wink:

algemene info:
Racing accu's werden oorspronkelijk ontwikkeld voor de vliegtuigindustrie, i.v.m. hoge mate van vibraties en kantelingen.
Later bleken ze ook zeer geschikt voor de autosport en op deze manier zijn ze doorontwikkeld tot de accu's van heden.
Grote voordelen t.o.v. traditionele accu's zijn:
zeer laag gewicht,
accu's worden geladen geleverd,
hoeven niet gevuld te worden,
in geladen toestand 12 maanden lang gebruiksklaar,
geen zuurlekkage mogelijk,
korte laadtijd,
zeer hoog belastbaar,
gesloten constructie,
zeer hoge startcapaciteit,
staand en liggend te monteren.

Steven heeft contact met vd Kooi, die wel wat korting wil geven op een Redtop accu.
Als het goed is ging het om de Redtop R15, maar dat gaat Steven nog checken.
Hier bij Biesheuvel verkopen ze ze ook:

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2600

De prijs is normaal 150euro excl BTW. Maar daar gaat wat vanaf, maar dat ligt aan de hoeveelheid accu's die afgenomen gaan worden.

Dus om een idee te krijgen maak ik maar weer eens een beroemd lijstje.

Wie heeft interesse in een gel-accu (en is dus bereid serieus geld voor "een batterijtje" neer te leggen)?

1. Maik
2. Steven
3.
4.

Eens kijken hoeveel racers hier weer te vinden zijn :wink:

Geplaatst: 07 jun 2007 16:44
door Piet
Als de korting goed is en als ik mee mag doen als niet racer. :wink:

1. Maik
2. Steven
3. Piet
4. ...

Geplaatst: 07 jun 2007 17:05
door Maik
1. Maik
2. Steven
3. ...
4. ...

Next :!:




:lol:

Geplaatst: 07 jun 2007 17:10
door Arno
Neuh.. Voor dagelijks en winter-gebruik niet zo geweldig..

En voor de mensen die zo'n ding kopen: investeer in een goede accu (druppel)lader!

Meeste gel-accu's vinden het totaal niet leuk als ze een keer helemaal ontladen raken. Dan is het meestal direct de vuilnisbak in. Beetje zonde van de centjes.

Bye, Arno.

Geplaatst: 07 jun 2007 17:13
door Maik
Gelukkig rijden de meeste speedsters hier maar 500km per jaar 8)
Maar een goede druppellader is wel aan te raden inderdaad, sowieso als je een speedster hebt en er niet veel mee rijdt.
Maar als je geen lekstroom hebt, en je zet je alarm niet op je auto als je hem in de garage zet, dan blijft een gel-accu dus ook wel heel lang goed en start je speedster ook na maanden nog prima.

Geplaatst: 07 jun 2007 18:01
door jans
Heb er ruim 2 jaar mee gereden. nog nooit problemen mee gehad.
Echt een aanrader . zou er voor een paar tientjes wel een druppellader bij kopen, m.n. voor de winterdag.

Geplaatst: 07 jun 2007 20:36
door André R
De RedTop 15 is 14Ah. De originele accu is 45Ah. Voor starten zal het niet zo'n probleem zijn, maar met flink wat verbruikers aan lijkt de capaciteit me wat magertjes. Xenons+blower+ruitenwisser+radio zal krap worden denk ik.

Had jij ook de RedTop 15 Jans?

Geplaatst: 07 jun 2007 20:43
door jans
ja'' overweeg zelfs om er een in de GT te monteren.

Geplaatst: 07 jun 2007 20:44
door Maik
Heb jij al die stroomverbruikers altijd tegelijk aan staan zonder draaiende motor Andre? Geen probleem dus toch? En met een 14Ah kan je dus (ongeveer) 14Ampere trekken 1 uur lang, dat is best flink. Dat staat gelijk aan 170Watt trekken gedurende een uur.
Je moet dus alleen een klein beetje oppassen dat je niet veel stroomverbruikers aan hebt als je motor uit is of als hij stationair draait (dan laadt de accu niet bij).

Geplaatst: 07 jun 2007 22:17
door André R
Daar heb je gelijk an. Het is een optie idd. Qua gewichtsbesparing doe ik er waarschijnlijk beter aan als ik naar de kapper ga en m'n tanden eens poets en misschien zelfs een klein beetje afvallen. :D

Hoe zit dat met die accupolen en zo? Is dat gewoon hetzelfde?

Geplaatst: 07 jun 2007 22:50
door Dominique
1. Maik
2. Steven
3. Piet (hoe meer zielen hoe meer korting)
4. Dominique
5.
6.


@ Jans : Het lijkt mij een druppel op een gloeiende plaat. Heb je nog meer gewichts tuning in de planning??

Geplaatst: 08 jun 2007 5:04
door Martin
Dominique schreef:1. Maik
2. Steven
3. Piet (hoe meer zielen hoe meer korting)
4. Dominique
5.
6.


@ Jans : Het lijkt mij een druppel op een gloeiende plaat. Heb je nog meer gewichts tuning in de planning??
Motor er uit :lol:

Geplaatst: 08 jun 2007 6:19
door Rikster
1. Maik
2. Steven
3. Piet (hoe meer zielen hoe meer korting)
4. Dominique
5. Rikster
6.
7.

Geplaatst: 08 jun 2007 6:22
door Maik
André R schreef:Daar heb je gelijk an. Het is een optie idd. Qua gewichtsbesparing doe ik er waarschijnlijk beter aan als ik naar de kapper ga en m'n tanden eens poets en misschien zelfs een klein beetje afvallen. :D
Ja, afvallen ben ik ook mee bezig :lol:
Ik heb een klein lijstje gemaakt met wat ik allemaal kan/ga vervangen aan de auto en hoeveel kg het op gaat leveren. Mijn doel is de auto naar 799kg te krijgen, een kleine 50kg eraf dus. En dat is best goed mogelijk, ik ben straks al ruim over de helft als ik de 2-delige remschijven heb.
Hoe zit dat met die accupolen en zo? Is dat gewoon hetzelfde?
De polen zijn iets anders (kleiner), maar daar kan je verlooppolen op schroeven zodat je de gewone klemmen erop kan zetten...

Geplaatst: 08 jun 2007 6:23
door Maik
Kijk, dat lijstje groeit al aardig, ik denk dat we snel op 80% korting zitten :P :wink: