Opel van Hendrik-Jan

Stel jezelf en je auto voor.
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Opel van Hendrik-Jan

Bericht door ohjeetje.. »

Deze heb ik dus gekocht. Inmiddels alle Lotus stickers verwijderd: :D

Er gaat nog meer af: zeker de stuurnaafverlenging (ben niet zo lang als H-J).Wielspacers: heb ik mijn grote twijfels bij (wiellagers, langere bouten waarop veel kracht komt te staan). Blijven misschien zitten.

Dan de Nitros: leuk spul voor op het circuit en vlakke wegen (en wie koopt er nu de zwaardere veren dan standaard Nitros:evil: ) maar rijden op een klinkerweg (en daar barst het hier van in het Gooi) is niet te doen: gigantisch stuiteren. Heb al contact gehad met Lotus Amsterdam en we gaan het een en ander uitproberen: hoogte iets omhoog, minder strakke demping. Zonodig gaan de originele units er weer onder. Want voor mooi zijn wil ik geen pijn lijden.

Maar: weer helemaal thuis in deze auto! Heb jarenlang een Lotus Europa S2 (enigzins opgevoerd) gereden als dagelijkse auto in de jaren zeventig. Altijd op de standaard smalle banden: door weer en wind en sneeuw! beviel mij dat wel.

Kon ook de Elise S1 die H-J heeft gekocht kopen. Toch zijn Opel gedaan. Alleen al door de kapconstructie: van kamperen hou ik niet. En laten we eerlijk zijn: de Opel is stukken fraaier dan de Lotus Elise. Zowel S1 als S2. En wie wil er nog rijden met een Rover blok? Engelse meuk. Staat garant voor ellende denk ik.


Opel rules!

Groeten,


Ohjeetje..
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

He Nico,

Welkom hier.
Jammer van die Nirtons maar er altijd wel iemand te vinden die ze over wil nemen. Misschien heb je zelfs al Pb-tjes gehad.
Je moet ook niet van een Citroen C5 overstappen naar een Speedster :lol: . Volgens mij voelt iedere auto dan stug aan :shock: .
Op de vlakke weg rijdt het zoveel beter...

Succes en we zien elkaar vast wel op een of andere meeting.

Groet,
HJ
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Hi Nico,

Welkom bij de club! Dus jij moet het doen met dat afgetrapte hok van HJ?
Nee hoor, geintje, HJ heeft zijn schatje altijd bijzonder goed vertroeteld (en absoluut niet te vaak gewassen!).

Veel plezier ermee!
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Hallo H-J,

Dank je wel.

De Nitrons verkoop ik zeker nog niet. Eerst maar eens proberen en de originele dempers/veren kunnen er altijd nog op. Mischien vervang ik de veren wel op de Nitrons voor iets zachtere.

Maar: de kick is er weer! Dat is waar het om gaat. En: voor de Opel er is geen mooiere kleur dan zwart vind ik!

Bevalt de S1?

Groeten,

Nico
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Welkom!
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Opel van Hendrik-Jan

Bericht door stevenflappy »

ohjeetje.. schreef:
Er gaat nog meer af: zeker de stuurnaafverlenging (ben niet zo lang als H-J).Wielspacers: heb ik mijn grote twijfels bij (wiellagers, langere bouten waarop veel kracht komt te staan). Blijven misschien zitten.

Dan de Nitros: leuk spul voor op het circuit en vlakke wegen (en wie koopt er nu de zwaardere veren dan standaard Nitros:evil: ) maar rijden op een klinkerweg (en daar barst het hier van in het Gooi) is niet te doen: gigantisch stuiteren. Heb al contact gehad met Lotus Amsterdam en we gaan het een en ander uitproberen: hoogte iets omhoog, minder strakke demping. Zonodig gaan de originele units er weer onder. Want voor mooi zijn wil ik geen pijn lijden.
Lijkt meer op een turbo rijder dan een NA-rijder....... :twisted:
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

De komende week ben ik met vakantie :evil: Wil het zwarte monster eigenlijk niet missen, maar ja: al gepland.


Tot dan!

Groeten,

Nico
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Hallo Flappy,

Heel veel geld gepompt in je auto zo te zien. Is het dat waard geweest? Met andere woorden: lekker gegumd, gekruld, als een beest tekeer gegaan? :D

Moet echt stoppen, want met vakantie.

Groeten,


Nico
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Ja en alles is het waard geweest en nog lang niet klaar...... 8)
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Nico, dan laat je je vrouw toch volgen in de C5? Wat is nou een vakantie zonder Speedster? :shock:
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Flap laat het echte rijden aan anderen over :twisted:
Met alle gevolgen van dien overigens :oops: :bag:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

ohjeetje.. schreef:Hallo H-J,

Dank je wel.

De Nitrons verkoop ik zeker nog niet. Eerst maar eens proberen en de originele dempers/veren kunnen er altijd nog op. Mischien vervang ik de veren wel op de Nitrons voor iets zachtere.

Maar: de kick is er weer! Dat is waar het om gaat. En: voor de Opel er is geen mooiere kleur dan zwart vind ik!

Bevalt de S1?

Groeten,

Nico
Zwart is inderdaad de mooiste kleur voor een Speedster.

De Elise bevalt prima. Het verschil met rijden is natuurlijk minimaal.
Fijne vakantie.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Welkom Nico.

Die nitrons zullen je nog meevallen als je ze een stuk zachter zet. En die spoorverbreders zou ik mij helemaal niet druk om maken als ik zo lees waar je je auto voor gaat gebruiken. Ik heb nog nergens gelezen over versleten wiellagers. En als het dan een keer wel zo ver is dan gooi je er voor een paar tientjes een paar nieuwe lagers onder.
Mijn bakkie houdt het al aardig lang uit met een andere ET (zonder spoorverbreders welliswaar) dan standaard, met heel wat aframmeling op het circuit, maar het geeft nog geen krimp.
De langere bouten maken in principe helemaal niet uit, als je de bouten maar op het juiste moment (90Nm) vastzet, de kracht van de wielen wordt namelijk door wrijving tussen de velg-spoorverbreder-naaf overgedragen, niet door de bouten zelf.

en een goede vakantie :wink:


(en zou Flap niet een beetje gelijk hebben? 8) )
Afbeelding
Gebruikersavatar
BBVW
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 14 jun 2007 10:53

Bericht door BBVW »

en Maik kan het weten van die wiellagers want die gaat altijd heel hard en heel vaak rond op het circuit, vooral om ze eigen as dan.
"Poep" en "sjinees"
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Nico, gefeliciteerd met je Speedster :)

Voor wat betreft de Nitrons moet je een klein beetje uitkijken wát je doet.

Het is niet zo dat je die dingen gewoon even een paar cm hoger kan draaien! Er zijn twee zaken die hier meespelen:
1) Nitrons hebben een gefixeerde bodemschaal. Dat wil zeggen dat iedere verandering in positie (hoogte) ook betekent dat de 'nul-positie' van de demper verandert. Draai je de demper heel hoog of heel laag, dan zal de slag van de demper aan een kant beperkt worden. De auto kan dus niet meer volledig in- of uitveren. In het geval van omhoog draaien is dat uitveren, wat in ongewenst 'stuiter' gedrag kan resulteren als je over een oneffenheid rijdt.

2) Als je de demper 'omhoog draait' ga je de voorbelasting op de veer veel hoger zetten dan standaard. Je krijgt dan eigenlijk een omgekeerd effect. Een veer is in zeker mate progressief, het eerste stukje veert ie iets makkelijker in dan een cm verder. Zeker als ie al een paar cm ingedrukt staat merk je dat eveneens in een in beetje een stuiterig gedrag.

Er is wat dat betreft wat begripsverwarring als het gaat om de 'instelbare wagenhoogte'. Als je een demper ziet met een verstelbaar onder- en boven platform is de wagenhoogte vrij verstelbaar. Heeft de demper slechts aan één kant een verstelbaar platform, dan verstel je altijd de 'nul waarde' als je aan de hoogte komt.
De reden om de verstelling wél op de dempers te hebben is om ervoor te zorgen dat je de auto 'vierkant' kunt krijgen. Als je een set dempers op gelijke hoogte (op de demper) zet zal je zien dat de auto aan één of meerdere kanten 'overleunt'. Dat komt door het gewicht van de componenten in de auto. Dat kan je dus compenseren met de hoogteverstelling. Heel primitief kan je dat meten door de wagenhoogte te meten en gelijk te zetten, als je het goed wil doen met je de auto uitwegen en daarmee de setup bepalen.

Als je de auto de hard vindt zou ik in eerste instantie de hardheid op de dempers even terugzetten. (let op, niet helemaal terug omdat je de auto anders steeds in de bumpstops hangt)
Afbeelding
Plaats reactie