Opel van Hendrik-Jan

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
Robin
Actief lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:24
Locatie: Genk (België)

Bericht door Robin »

Nico veel succes met je speedster :wink:
Gebruikersavatar
Spiky
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:35
Locatie: Noord Holland

Bericht door Spiky »

Veel fun met je Speedster Nico, maar dat zal ongetwijfeld wel lukken.

We komen zo af en toe in Huizen, dus wie weet zien we je nog wel eens in Huizen rondscheuren.


Spiky :alone:
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Rotax schreef:Nico, dan laat je je vrouw toch volgen in de C5? Wat is nou een vakantie zonder Speedster? :shock:
Gaat wat moeilijk in het gangpad van een vliegtuig :D
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

YvoTuk schreef:Nico, gefeliciteerd met je Speedster :)

Voor wat betreft de Nitrons moet je een klein beetje uitkijken wát je doet.

Het is niet zo dat je die dingen gewoon even een paar cm hoger kan draaien! Er zijn twee zaken die hier meespelen:
1) Nitrons hebben een gefixeerde bodemschaal. Dat wil zeggen dat iedere verandering in positie (hoogte) ook betekent dat de 'nul-positie' van de demper verandert. Draai je de demper heel hoog of heel laag, dan zal de slag van de demper aan een kant beperkt worden. De auto kan dus niet meer volledig in- of uitveren. In het geval van omhoog draaien is dat uitveren, wat in ongewenst 'stuiter' gedrag kan resulteren als je over een oneffenheid rijdt.

2) Als je de demper 'omhoog draait' ga je de voorbelasting op de veer veel hoger zetten dan standaard. Je krijgt dan eigenlijk een omgekeerd effect. Een veer is in zeker mate progressief, het eerste stukje veert ie iets makkelijker in dan een cm verder. Zeker als ie al een paar cm ingedrukt staat merk je dat eveneens in een in beetje een stuiterig gedrag.

Er is wat dat betreft wat begripsverwarring als het gaat om de 'instelbare wagenhoogte'. Als je een demper ziet met een verstelbaar onder- en boven platform is de wagenhoogte vrij verstelbaar. Heeft de demper slechts aan één kant een verstelbaar platform, dan verstel je altijd de 'nul waarde' als je aan de hoogte komt.
De reden om de verstelling wél op de dempers te hebben is om ervoor te zorgen dat je de auto 'vierkant' kunt krijgen. Als je een set dempers op gelijke hoogte (op de demper) zet zal je zien dat de auto aan één of meerdere kanten 'overleunt'. Dat komt door het gewicht van de componenten in de auto. Dat kan je dus compenseren met de hoogteverstelling. Heel primitief kan je dat meten door de wagenhoogte te meten en gelijk te zetten, als je het goed wil doen met je de auto uitwegen en daarmee de setup bepalen.

Als je de auto de hard vindt zou ik in eerste instantie de hardheid op de dempers even terugzetten. (let op, niet helemaal terug omdat je de auto anders steeds in de bumpstops hangt)
Vandaag weer contact gehad met Lotus Amsterdam. De demping kan wel ingesteld worden, de rijhoogte niet of nauwelijks. Morgen wordt de demping zachter ingesteld; even kijken hoe dat moet (is wel heel eenvoudig begreep ik, maar zien is weten en: even van de onderkant bekijken is ook nooit weg).

Dus: morgen verder!
Mijn rijvaardigheid ga ik ook verbeteren. Is niet slecht, maar in het grensbereik....oefenen op een veilig circuit is de oplossing denk ik..

Groeten,


Nico
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Vandaag bij Lotus Amsterdam geweest. Buitengewoon vriendelijk ontvangen door Jan van der Kooi. Even gekeken waar de auto werd opgekrikt, dus de Nitrons instellen kan ik nu ook zelf.

De Nitrons bleken ingesteld op 9 kliks voor en 8 achter :shock:. Vandaar de ongekende hardheid....niet normaal meer. Staan nu op 18 voor en 16 achter. Wat een wereld van verschil. Klinkerwegen zijn geen enkel probleem meer. Korte oneffenheden blijven wat stoterig, maar daar is heel goed mee te leven. Kortom: de Nitrons blijven! Ik speel zelfs met de gedachte om naar 16/14 te gaan.

Groeten,


Nico
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

... Zandvoort instelling.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jaja H-J, lul je er maar weer uit, je bent gewoon een PRUTSER :!: :P

Nico, told you so, die Nitrons zijn gewoon super, naar elke smaak in te stellen :wink:
Is de rijhoogte nog veranderd?
Je (ik) kan de Nitrons ook verstellen als hij niet opgekrikt is, dus dat is nooit moeilijk om te doen. Je krijgt er wel altijd weer een paar zwarte vingers voor terug :idea: :) Je moet om de wielen heen met je arm, je voorwielen moet je even naar max stuuruitslag sturen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Maik schreef:Jaja H-J, lul je er maar weer uit, je bent gewoon een PRUTSER :!: :P

Nico, told you so, die Nitrons zijn gewoon super, naar elke smaak in te stellen :wink:
Is de rijhoogte nog veranderd?
Je (ik) kan de Nitrons ook verstellen als hij niet opgekrikt is, dus dat is nooit moeilijk om te doen. Je krijgt er wel altijd weer een paar zwarte vingers voor terug :idea: :) Je moet om de wielen heen met je arm, je voorwielen moet je even naar max stuuruitslag sturen...
:bash:
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Nee, de rijhoogte is niet veranderd en dat is ook niet nodig. Gaat prima zo qua vering. In de voorwielophanging is er ergens wat speling denk ik. Dat ga ik dus uitzoeken. Stuurhuis? Stuurkogels? Fusees? Bussen?

Dan nog een vraagje: ik mis een asbakje in de auto. De peuken overboord gooien kan gewoon niet meer. Wie weet een goede oplossing?

Groeten,


Nico
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Schot voor open doel, Niet roken? :mrgreen: :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Afbeelding
Heeft alleen nog pet met nr:0672
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Inderdaad een schot voor open doel. Maar zolang het nog niet zo ver is: een asbakje is zeer welkom. Ik denk erover een bekertje met water te plaatsen in de bekerhouder bij de aansteker. Toch wel raar: wel standaard een aansteker plaatsen, maar geen asbak? Rare jongens, die Duitsers :roll: .

Groeten,


Nico
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Alsof je daar tijd voor hebt, je rijd toch niet als een trut he???? :lol:
Gebruikersavatar
Dinomi
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jun 2007 7:05

Bericht door Dinomi »

Rook zelf ook, alleen niet in de auto. Vind ik zo zonde.... :wink:

Maar volgens mij kan je ook losse afsluitbare asbakjes kopen bij de automaterialenshop die je zo in een bekerhouder kan plaatsen.
Grt. HJ
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

ohjeetje.. schreef:Toch wel raar: wel standaard een aansteker plaatsen, maar geen asbak
Waar zie jij een aanteker dan?

Ik zie alleen maar een lege 12V aansluiting.. Nergens een aansteker hoor..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie