Hitec supercharge kit voor de 2.2

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Hitec supercharge kit voor de 2.2

Bericht door Maik »

Voor de mensen die hun 2.2 wat te tam beginnen te vinden, zie volgend verhaal van het vx220 forum:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 5ccca087c7

Het kost wat, maar dan heb je ook wat :wink:

groet,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Hitec supercharge kit voor de 2.2

Bericht door Maarten »

Ziet er erg goed uit, ik vraag me wel af waar de intercooler zit? Het moet dan wel een charge cooler zijn, een die met een eigen koelwatercircuit werkt, want veel ruimte is er niet tussen de compressor en de cylinderkop. Ik vraag me ook af hoeveel de gewichtstoename is. Maar ik ga dit zeker in de gaten houden.

Maarten
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Hier zijn wat koppel grafiekjes:

Een getunede turbo levert meer koppel en vermogen, maar in de SC zit nog iets meer potentieel door de toerenbegrenzer iets op te schroeven naar bijv 7000 RPM.
De 2.2 heeft kortere overbrengverhoudingen als de T en de koppelopbouw bij lage toerentallen is met de SC een stuk beter als bij de (getunede) turbo. Dus in de alpen verwacht ik dat de 2.2 met SC het erg goed zal doen. Mits er niet op te grote hoogten gereden gaat worden, want dan heeft de turbo weer wat voordelen door een hoger max moment en de SC kan niet even wat meer toeren gaan maken om zo een hoger inlaatdruk te genereren. Tenzij er ook een overdrukklep op zit welke door de SW aangestuurd wordt of door absolute druk in het inlaatspruitstuk.
Het blijft erg intressant. En het geheel is nog geen 20 kg zwaarder als de 2.2 zonder SC!

Misschien een vraagje aan jans: hoe is jouw gekietelde speedster Turbo bij het oppakken uit hele krappe bochten zoals haarspeldbocvhten in de alpen? Mijn ervaring met mijn Impreza Turbo (360 Nm, 265 pk) was dat het in de 2e versnelling soms echt te lang duurde voor de turbo goed op toeren was, maar terug naar de 1 en dan ging hij als de spreekwoordelijke brandweer. Voor een betere beheersbaarheid denk ik dat de SC door betere respons bij lage toeren en ook nog kortere bakverhoudingen (dus hogere motortoerentallen bij zelfde snelheid) het van de turbo wint, maar bij uitaccelereren van iets snellere bochten en in de rechtelijn is de gekietelde turbo zeker nog de snelste.

Ik ben aan het sparen voor de SC !

Maarten
Bijlagen
Koppel en vermogenskromme met de HITEC SuperCharger
Koppel en vermogenskromme met de HITEC SuperCharger
post-9-1106646520.jpg (43.41 KiB) 1064 keer bekeken
Vergelijk met de 'standaard' Turbo en een van Courtenay die gekieteld is.
Vergelijk met de 'standaard' Turbo en een van Courtenay die gekieteld is.
post-9-1106684564.jpg (78.71 KiB) 4419 keer bekeken
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maarten schreef:Hier zijn wat koppel grafiekjes:

Een getunede turbo levert meer koppel en vermogen, maar in de SC zit nog iets meer potentieel door de toerenbegrenzer iets op te schroeven naar bijv 7000 RPM.
De 2.2 heeft kortere overbrengverhoudingen als de T en de koppelopbouw bij lage toerentallen is met de SC een stuk beter als bij de (getunede) turbo. Dus in de alpen verwacht ik dat de 2.2 met SC het erg goed zal doen. Mits er niet op te grote hoogten gereden gaat worden, want dan heeft de turbo weer wat voordelen door een hoger max moment en de SC kan niet even wat meer toeren gaan maken om zo een hoger inlaatdruk te genereren. Tenzij er ook een overdrukklep op zit welke door de SW aangestuurd wordt of door absolute druk in het inlaatspruitstuk.
Het blijft erg intressant. En het geheel is nog geen 20 kg zwaarder als de 2.2 zonder SC!

Misschien een vraagje aan jans: hoe is jouw gekietelde speedster Turbo bij het oppakken uit hele krappe bochten zoals haarspeldbocvhten in de alpen? Mijn ervaring met mijn Impreza Turbo (360 Nm, 265 pk) was dat het in de 2e versnelling soms echt te lang duurde voor de turbo goed op toeren was, maar terug naar de 1 en dan ging hij als de spreekwoordelijke brandweer. Voor een betere beheersbaarheid denk ik dat de SC door betere respons bij lage toeren en ook nog kortere bakverhoudingen (dus hogere motortoerentallen bij zelfde snelheid) het van de turbo wint, maar bij uitaccelereren van iets snellere bochten en in de rechtelijn is de gekietelde turbo zeker nog de snelste.

Ik ben aan het sparen voor de SC !

Maarten
Hallo Maarten

De subaru is op de eerste plaats al zo'n 450 kg zwaarder , dus dit kun je
op trekkracht niet vergelijken.Heb hiervoor een porsche turbo gehad en
ook deze was ietsje gekieleld naar ongeveer 480 pk.
Als ik je nu vertel ,dat zelfs de porsche niet meekomt, zelfs tot de 200 km
is de speedster 2!! sec sneller. porsche 16.2 sec en de speester dik 14 sec
Dan praat je niet meer over een subaru. :cry:
Misschien weet Stephan er nog wel iets over te vertellen ,Hij heeft er de laatste keer bij in gezeten. Denk dat je er eerst een keertje in moet sturen.

:wink: groetjes jans
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@Maarten,

Tijd voor SC-groepsinkoop! Ik heb zeker intresse. Plaats ik meteen ook een LSD, dan kan ik Jans het snot voor de ogen rijden :lol: !

Jans, weet je nog dat je laatst op het industrie terrein achter mij aanreed? En dat je in de kortere bochten vol aan de bak moest om daar bij te blijven? In de rechte lijn ben je in ieder geval nog minimaal 2x zo snel met je Turbo :?

Maar zonder dollen, de Turbo van Jans is echt vreselijk snel :!:

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

SteV6 schreef:@Maarten,

Tijd voor SC-groepsinkoop! Ik heb zeker intresse. Plaats ik meteen ook een LSD, dan kan ik Jans het snot voor de ogen rijden :lol: !

Jans, weet je nog dat je laatst op het industrie terrein achter mij aanreed? En dat je in de kortere bochten vol aan de bak moest om daar bij te blijven? In de rechte lijn ben je in ieder geval nog minimaal 2x zo snel met je Turbo :?

Maar zonder dollen, de Turbo van Jans is echt vreselijk snel :!:

SteV6
Welke bochten??HAHA :mrgreen:
Ja je hebt helemaal gelijk.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Jans schreef:
Hallo Maarten

De subaru is op de eerste plaats al zo'n 450 kg zwaarder , dus dit kun je
op trekkracht niet vergelijken.Heb hiervoor een porsche turbo gehad en
ook deze was ietsje gekieleld naar ongeveer 480 pk.
Als ik je nu vertel ,dat zelfs de porsche niet meekomt, zelfs tot de 200 km
is de speedster 2!! sec sneller. porsche 16.2 sec en de speester dik 14 sec
Dan praat je niet meer over een subaru.
Misschien weet Stephan er nog wel iets over te vertellen ,Hij heeft er de laatste keer bij in gezeten. Denk dat je er eerst een keertje in moet sturen.

groetjes jans
Hallo Jans,

Ik geloof dat je mijn vraag niet hebt begrepen en ik zeg ook helemaal niet de de subaru sneller is als of te vergelijken is met jouw speedster. Ik vraag alleen maar naar de rijdbaarheid, de turbo in de subaru (weegt overigens 1200 kg) heeft in hairpins bergop naar mijn idee teveel tijd nodig om op toeren te komen en is pas bij zo'n 3000 RPM op zijn volle koppel.
Ik heb laatst in de speedster turbo bij Opel centrum in Oosterhout gereden, na de meeting (toen was het gele beestje toch al vies). Die had nog steeds een cat, maar ik dacht dat de startkat was verwijderd en er een 200 cels cat met complete sportuitlaat onderzat. Dus een lagere tegendruk, wat er toe lijd dat de turbo sneller op toeren is. Verder was de motor standaard. Zelfs in die auto vond ik dat de motor wat tijd nodig had bij lage toeren om zijn koppel op te bouwen. Over het algemeen wordt dit fenomeen duidelijker voelbaar als het vernogen wordt opgeschroeft.
En dat is nu precies waar ik naar vroeg.
Ik rij namelijk erg graag in de alpen (gelukkig kan ik dat voor mijn werk ook lekker vaak doen). En ik ben serieus aan het bedenken hoe ik de speedster bergop wat dichter bij de impreza kan laten komen. Een turbo is een optie, of mijn 2.2 ombouwen naar een turbo, dan de SC en de laatste is atmosferisch tunen van de 2.2 (gewicht van draaiende delen verlagen, gesmede drijfstangen, krukas en balansassen eens goed berekenen en aanpassen op het lichtere gewicht van de gesmede zuigers en drijfstangen, holle zuigerpennen, inlaat met throttlebodies, kelkjes in een verzamelkamer)

Voor mijn werk ben ik veel met turbomotoren bezig (Volvo) en ik ken dus de voor en nadelen wel.

Niet te negatief over de impreza schrijven, want ik denk nog steeds dat het voor die prijs (50000 guldens) veruit het meest sportieve was wat er te koop was en hij is helemaal niet vergelijkbaar met de speedster. Ik heb er 5 jaar mee gereden omdat ik nog niks betaalbaars had gevonden wat ook net zoveel plezier met rijden gaf. Het grootste nadeel vond ik dat het altijd erg hard moest gaan om het leuk te maken. De speedster is wat dat aangaat veel allrounder, hij kan erg snel, maar is ook al leuk te rijden als je rustig toert.

Met de speedster in de alpen miste ik bergop erg veel koppel / vermogen, daar zou een turbo wel erg goed van pas komen mits een die een goed aanspreek gedrag heeft, daarom denk ik dat de SC het daar wel eens iets beter zou kunnen doen. Uiteraard is een gekietelde turbo in de rechte lijn veel sneller door zijn veel hogere koppel, maar in de korte bochten denk ik dat er te veel voordelen bij de 2.2SC zijn tov 2.0T: lager gewicht, snellere gas response en kortere vesnellingsbak overbrengingen.

Maar ik zou zeggen hou het evenementen overzicht in de gaten, want in de zomer (voor/na seizoen?) wil ik een rit door de alpen organiseren en als het sparen vlot gaat wil ik dat graag met een SC doen. Dan kunnen we uitgebreid verslag doen over de verschillen tussen de speedsters die mee gaan.
(ps 1,5 jaar geleden al zo'n tocht georganiseerd voor de subaru rijders en daar bleek dat een impreza met andere turbo dus ruim 400 Nm en 300 pk in de alpen minder snel was als mijn 360 Nm, 265 pk, op de autobaan was de 300 pk wel veel sneller, dus veel vermogen zegt lang niet alles)

Hopelijk zien we elkaar op een volgende meeting, dan kunnen we eens lekker discusieren over alle mogelijkheden van tuning.

Groeten uit Zweden,
Maarten
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maarten schreef:Jans schreef:
Hallo Maarten

De subaru is op de eerste plaats al zo'n 450 kg zwaarder , dus dit kun je
op trekkracht niet vergelijken.Heb hiervoor een porsche turbo gehad en
ook deze was ietsje gekieleld naar ongeveer 480 pk.
Als ik je nu vertel ,dat zelfs de porsche niet meekomt, zelfs tot de 200 km
is de speedster 2!! sec sneller. porsche 16.2 sec en de speester dik 14 sec
Dan praat je niet meer over een subaru.
Misschien weet Stephan er nog wel iets over te vertellen ,Hij heeft er de laatste keer bij in gezeten. Denk dat je er eerst een keertje in moet sturen.

groetjes jans
Hallo Jans,

Ik geloof dat je mijn vraag niet hebt begrepen en ik zeg ook helemaal niet de de subaru sneller is als of te vergelijken is met jouw speedster. Ik vraag alleen maar naar de rijdbaarheid, de turbo in de subaru (weegt overigens 1200 kg) heeft in hairpins bergop naar mijn idee teveel tijd nodig om op toeren te komen en is pas bij zo'n 3000 RPM op zijn volle koppel.
Ik heb laatst in de speedster turbo bij Opel centrum in Oosterhout gereden, na de meeting (toen was het gele beestje toch al vies). Die had nog steeds een cat, maar ik dacht dat de startkat was verwijderd en er een 200 cels cat met complete sportuitlaat onderzat. Dus een lagere tegendruk, wat er toe lijd dat de turbo sneller op toeren is. Verder was de motor standaard. Zelfs in die auto vond ik dat de motor wat tijd nodig had bij lage toeren om zijn koppel op te bouwen. Over het algemeen wordt dit fenomeen duidelijker voelbaar als het vernogen wordt opgeschroeft.
En dat is nu precies waar ik naar vroeg.
Ik rij namelijk erg graag in de alpen (gelukkig kan ik dat voor mijn werk ook lekker vaak doen). En ik ben serieus aan het bedenken hoe ik de speedster bergop wat dichter bij de impreza kan laten komen. Een turbo is een optie, of mijn 2.2 ombouwen naar een turbo, dan de SC en de laatste is atmosferisch tunen van de 2.2 (gewicht van draaiende delen verlagen, gesmede drijfstangen, krukas en balansassen eens goed berekenen en aanpassen op het lichtere gewicht van de gesmede zuigers en drijfstangen, holle zuigerpennen, inlaat met throttlebodies, kelkjes in een verzamelkamer)

Voor mijn werk ben ik veel met turbomotoren bezig (Volvo) en ik ken dus de voor en nadelen wel.

Niet te negatief over de impreza schrijven, want ik denk nog steeds dat het voor die prijs (50000 guldens) veruit het meest sportieve was wat er te koop was en hij is helemaal niet vergelijkbaar met de speedster. Ik heb er 5 jaar mee gereden omdat ik nog niks betaalbaars had gevonden wat ook net zoveel plezier met rijden gaf. Het grootste nadeel vond ik dat het altijd erg hard moest gaan om het leuk te maken. De speedster is wat dat aangaat veel allrounder, hij kan erg snel, maar is ook al leuk te rijden als je rustig toert.

Met de speedster in de alpen miste ik bergop erg veel koppel / vermogen, daar zou een turbo wel erg goed van pas komen mits een die een goed aanspreek gedrag heeft, daarom denk ik dat de SC het daar wel eens iets beter zou kunnen doen. Uiteraard is een gekietelde turbo in de rechte lijn veel sneller door zijn veel hogere koppel, maar in de korte bochten denk ik dat er te veel voordelen bij de 2.2SC zijn tov 2.0T: lager gewicht, snellere gas response en kortere vesnellingsbak overbrengingen.

Maar ik zou zeggen hou het evenementen overzicht in de gaten, want in de zomer (voor/na seizoen?) wil ik een rit door de alpen organiseren en als het sparen vlot gaat wil ik dat graag met een SC doen. Dan kunnen we uitgebreid verslag doen over de verschillen tussen de speedsters die mee gaan.
(ps 1,5 jaar geleden al zo'n tocht georganiseerd voor de subaru rijders en daar bleek dat een impreza met andere turbo dus ruim 400 Nm en 300 pk in de alpen minder snel was als mijn 360 Nm, 265 pk, op de autobaan was de 300 pk wel veel sneller, dus veel vermogen zegt lang niet alles)

Hopelijk zien we elkaar op een volgende meeting, dan kunnen we eens lekker discusieren over alle mogelijkheden van tuning.

Groeten uit Zweden,
Maarten
Hallo Maarten
Sorry het was niet de bedoeling om de subaru af te kraken,dacht volgens het auto boek dat de subaru 1400kg woog, En de auto die je krijgt voor dat geld is het zeker waard.
Heb een groot voordeel behaald qua trekkracht onderin door de precat te verwijderen- sportcat gemonteerd-envorige maand een lichter vliegwiel,
Vooral de uitlaat en het vliegwiel dragen ertoe bij dat de auto veel sneller
oppakt.Waarom overweeg je geen turbo te kopen?? Denk dat je veel minder afschrijft, en voor ongeveer 3000 euro heb je 250 pk en 400 nm.!
Er staat zoals ik al eerder heb aangegeven bij opel oosterhout, vragen geloof ik ergens rond de 44000 ,kan hem zelf kopen voor 41500 nieuw prijs =55000 de auto heeft nu 3000 km op de teller, maar is pas beschikbaar vanaf 1 april. en is nu 3 maand oud.

Groetjes jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maarten, ik denk dat je gewoon een rondje met Jans of een andere getunede turbo mee moet rijden. Met woorden kom je er niet, zoiets is altijd moeilijk uitleggen. Wat voor de 1 een prima rijdbare auto is, kan voor de ander tegenvallen.
Je echte vraag luidt: hoe groot is het turbogat?

Jans, die 1400kg hoort bij de nieuwe impreza WRX, dat is een zwaar hok geworden ;-). De oude impreza GTT woog inderdaad iets van 1230kg...

gr.
maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Maarten, ik denk dat je gewoon een rondje met Jans of een andere getunede turbo mee moet rijden. Met woorden kom je er niet, zoiets is altijd moeilijk uitleggen. Wat voor de 1 een prima rijdbare auto is, kan voor de ander tegenvallen.
Je echte vraag luidt: hoe groot is het turbogat?

Jans, die 1400kg hoort bij de nieuwe impreza WRX, dat is een zwaar hok geworden ;-). De oude impreza GTT woog inderdaad iets van 1230kg...

gr.
maikel
Hi Maikel
Inderdaad in het boek staat 1235 kg, maar deze heeft standaard 211 pk
dus heb ik gekeken bij de wat nieuwere types en die wegen 1400 kg.
Wat betreft het turbogat ,ik weet wat je bedoeld, maar daar is hier geen
sprake van.vanaf 1800 rpm tot 3000 rpm 375 tot 405 nm.Maar het simpelste is gewoon een keer proberen.
Groetjes jans
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ik had een GTT van eind 97 met standaard 211 pk, kentekengewicht was 1200 kg en na mijn mods was hij dat ook op de weegschaal. De uitlaat had geen cat meer (bij de keuring is die er zo ondergezet, totaal 15 min werk voor monteren en weer demonteren) Dat leverde inderdaad een enorme verbetering op bij lage toeren. verder was de turbo druk een beetje opgeschroeft en de SW aangepast. Onderstel was bij Intrax naar mijn wensen aangepast en de remmen waren achter vervangen door die van MY2000 (geventileerd) en voor een remmenset van AP met 330 mm gegroefde schijven en 4 zuiger klauwen.
Daar heb ik 5 jaar in gereden en het enige probleempje wat ik gehad heb waren de standaard remmen en er was een slangetje van de intercoolerspray gesmolten (dat tijdens de eerder genoemde alpenrit).

Waarom ik mijn 2.2 niet inruil voor een 2.0T, ten eerste omdat ik dat prijsverschil niet op kan brengen, verder heeft ook de 2.2 nog veel mogelijkheden tot prestatieverbetering. Ik denk dat ik daar ook ruim 200 pk uit kan krijgen zonder drukvulling. Ok het is duurder om een NA aan te passen dan een T, maar voor ik het prijsverschil van de T tov de 2.2 heb uitgegeven ben ik wel wat jaartjes verder.
Ik werk met autotchniek en het is ook mijn hobby, dus daarom vind ik het ook leuk om zelf de aanpassingen te doen. Bij een turbo (de impreza) heb ik dat al eens gedaan, nu wil ik het vanuit een NA eens gaan proberen. Ik ben nog in het infoverzamel traject en er zijn nog verschillende opties: een turbo op de 2.2 (gewichtvoordeel tov 2.0T), kompressor (nog helemaal geen ervaring mee) of NA houden en de motor helemaal opniuew opbouwen en optmaliseren voor hogere toerentallen. Of een heel andere motor erin (Volvo V8 van 190 kg......) maar dat is de minst waarschijnlijke optie.

Maar ik wil graag een keer voelen hoe jouw 2.0T oppakt, zeker ook vanwege het vliegwiel. Heeft de Opel 2.0T eigenlijk een twinscroll turbo (turbine met 2 diameters, uitlaat gas van 2cyl gaat op de kleine diameter van het wieltje en van de andere 2 op het grote) Dat is een erg goede manier om het 'turbo-gat' te verkleinen, maar voor absoluut topvermogen lever je dan wat in.

Misschien kunnen we een keer een meeting houden om over tuning te praten met de geintresseerde. En misschien wat bedrijfjes uitnodigen, of een tochtje langs een paar duitse of engelse tuners.

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Moet zeggen dat de super charger conversie wel een hoop pk's en koppel oplevert. Maar ik vraag me af wat het gaat doen met de levensduur van het blok. Voor zover ik zag in de thread wordt er weinig gedaan aan versterking (andere zuigers en/of drijfstangen) en lijkt me dat dat toch wel nodig gaat zijn met zo'n wijziging...

Het zal overigens wel ontzetten gaaf rijden, echt alsof je een 3.5L achterin hebt liggen :)

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maarten schreef:Ik had een GTT van eind 97 met standaard 211 pk, kentekengewicht was 1200 kg en na mijn mods was hij dat ook op de weegschaal. De uitlaat had geen cat meer (bij de keuring is die er zo ondergezet, totaal 15 min werk voor monteren en weer demonteren) Dat leverde inderdaad een enorme verbetering op bij lage toeren. verder was de turbo druk een beetje opgeschroeft en de SW aangepast. Onderstel was bij Intrax naar mijn wensen aangepast en de remmen waren achter vervangen door die van MY2000 (geventileerd) en voor een remmenset van AP met 330 mm gegroefde schijven en 4 zuiger klauwen.
Daar heb ik 5 jaar in gereden en het enige probleempje wat ik gehad heb waren de standaard remmen en er was een slangetje van de intercoolerspray gesmolten (dat tijdens de eerder genoemde alpenrit).

Waarom ik mijn 2.2 niet inruil voor een 2.0T, ten eerste omdat ik dat prijsverschil niet op kan brengen, verder heeft ook de 2.2 nog veel mogelijkheden tot prestatieverbetering. Ik denk dat ik daar ook ruim 200 pk uit kan krijgen zonder drukvulling. Ok het is duurder om een NA aan te passen dan een T, maar voor ik het prijsverschil van de T tov de 2.2 heb uitgegeven ben ik wel wat jaartjes verder.
Ik werk met autotchniek en het is ook mijn hobby, dus daarom vind ik het ook leuk om zelf de aanpassingen te doen. Bij een turbo (de impreza) heb ik dat al eens gedaan, nu wil ik het vanuit een NA eens gaan proberen. Ik ben nog in het infoverzamel traject en er zijn nog verschillende opties: een turbo op de 2.2 (gewichtvoordeel tov 2.0T), kompressor (nog helemaal geen ervaring mee) of NA houden en de motor helemaal opniuew opbouwen en optmaliseren voor hogere toerentallen. Of een heel andere motor erin (Volvo V8 van 190 kg......) maar dat is de minst waarschijnlijke optie.

Maar ik wil graag een keer voelen hoe jouw 2.0T oppakt, zeker ook vanwege het vliegwiel. Heeft de Opel 2.0T eigenlijk een twinscroll turbo (turbine met 2 diameters, uitlaat gas van 2cyl gaat op de kleine diameter van het wieltje en van de andere 2 op het grote) Dat is een erg goede manier om het 'turbo-gat' te verkleinen, maar voor absoluut topvermogen lever je dan wat in.

Misschien kunnen we een keer een meeting houden om over tuning te praten met de geintresseerde. En misschien wat bedrijfjes uitnodigen, of een tochtje langs een paar duitse of engelse tuners.

Maarten
Hi Maarten
Ben helemaal in voor een meeting over tuning e.d. kunnen wel wat afspreken.Heb redelijk veel kontakt met Beek, en sinde kort met V.MAX
uit duitsland. dit is een opel tuner en doet niets anders dan opel.
Dit bedrijf zit 80 km van mij af, in borken vlak bij winterswijk over de grens.Heb zo onderhand wel in de gaten dat er veel te halen valt(pk's)
Heb met beek hier uitvoerig over gesproken, maar je moet er gewoon een keertje naar toe, via de telefoon vergeet je de helft te vragen.
En mijn duits is nul,,nul vandaar dat ik stephan heb benaderd om een keertje mee te gaan.(Iijkt qua spreken wel een duitser :mrgreen: )
heb ook nog een mailtje gekregen van ene Stephan uit duitsland die heeft altijd bij eds gewerkt en is voor zich zelf begonnen,Hij rijd in een turbo
en zelf helemaal getuned, 360 pk en 475 nm .Zou nog kontakt met hem opnemen maar dat duits is kloten (van mij).Hij woont in oberhausen en dat is130 km, dus mooi te doen.
Zou zeggen, zeg het maar, hoe pakken we dit aan?? :roll:

Groetjes jans
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Moet zeggen dat de super charger conversie wel een hoop pk's en koppel oplevert. Maar ik vraag me af wat het gaat doen met de levensduur van het blok. Voor zover ik zag in de thread wordt er weinig gedaan aan versterking (andere zuigers en/of drijfstangen) en lijkt me dat dat toch wel nodig gaat zijn met zo'n wijziging...

Het zal overigens wel ontzetten gaaf rijden, echt alsof je een 3.5L achterin hebt liggen

Mark
Bij de 255 pk versie komt er zuigerkoeling bij door aanpassen van de drijfstangen. Dat helpt al een deel voor de hogere termische belasting van de zuigers. Verder is bij die auto de toerenbegrenzer niet verhoogd, dat zou ook een veel grotere belasting op de drijfstangen geven.
Versnellingsbak kan wel wat meer verdragen, daar deze ook in de vectra wordt gebruikt en door het veel hogere wagengewicht wordt de bak daar veel zwaarder belast. Waar je wat betreft de versnellingsbak wel op moet letten is schokbelastingen.
Ik weet niet hoeveel marge er op de drijfstangen en zuigers zit wat betreft belasting. Een sterk punt van de 2.2 (ik weet niet of de turbo dat ook heeft, maar denk het wel) is dat tussen elke cilinder een lager zit, dus relatief weinig doorbuigen van de krukas bij hoge piekdrukken boven de zuigers.
Gesmede drijfstangen en zuigers zijn wel sterker en lichter, dan de zuigerkoeling erbij, moet het wel heel kunnen houden. Maar inderdaad met de standaard zuigers en drijfstangen van 150 naar 255 pk en bijna het dubbele koppel lijkt mij ook wel een risico. Aan de andere kant als het standaard blok in de soep gedraaid wordt, is een 2e hands blok waarschijnlijk goedkoper als de gesmede drijfstangen en zuigers bij elkaar.........

Dat soort vragen moeten we verzamelen en dan een dagje bij wat tuners op de koffie om met hun antwoorden (uit ervaring?) ons eigen plan opstellen.

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maarten schreef: Dat soort vragen moeten we verzamelen en dan een dagje bij wat tuners op de koffie om met hun antwoorden (uit ervaring?) ons eigen plan opstellen.
Ja, das zeker nuttig..

Ik denk dat ik hem gewoon NA ga houden, zeker gedurende de garantieperiode. Daarna maar even kijken. Maar als ik zie hoeveel winst je kunt halen met de motor met zo'n bescheiden hoeveelheid boost, dan lijkt me dat je er ook NA nog een hoop meer uit moet kunnen halen, ook zonder bizarre dingen met toerentallten te gaan doen.

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie