Jans schreef:
Hallo Maarten
De subaru is op de eerste plaats al zo'n 450 kg zwaarder , dus dit kun je
op trekkracht niet vergelijken.Heb hiervoor een porsche turbo gehad en
ook deze was ietsje gekieleld naar ongeveer 480 pk.
Als ik je nu vertel ,dat zelfs de porsche niet meekomt, zelfs tot de 200 km
is de speedster 2!! sec sneller. porsche 16.2 sec en de speester dik 14 sec
Dan praat je niet meer over een subaru.
Misschien weet Stephan er nog wel iets over te vertellen ,Hij heeft er de laatste keer bij in gezeten. Denk dat je er eerst een keertje in moet sturen.
groetjes jans
Hallo Jans,
Ik geloof dat je mijn vraag niet hebt begrepen en ik zeg ook helemaal niet de de subaru sneller is als of te vergelijken is met jouw speedster. Ik vraag alleen maar naar de rijdbaarheid, de turbo in de subaru (weegt overigens 1200 kg) heeft in hairpins bergop naar mijn idee teveel tijd nodig om op toeren te komen en is pas bij zo'n 3000 RPM op zijn volle koppel.
Ik heb laatst in de speedster turbo bij Opel centrum in Oosterhout gereden, na de meeting (toen was het gele beestje toch al vies). Die had nog steeds een cat, maar ik dacht dat de startkat was verwijderd en er een 200 cels cat met complete sportuitlaat onderzat. Dus een lagere tegendruk, wat er toe lijd dat de turbo sneller op toeren is. Verder was de motor standaard. Zelfs in die auto vond ik dat de motor wat tijd nodig had bij lage toeren om zijn koppel op te bouwen. Over het algemeen wordt dit fenomeen duidelijker voelbaar als het vernogen wordt opgeschroeft.
En dat is nu precies waar ik naar vroeg.
Ik rij namelijk erg graag in de alpen (gelukkig kan ik dat voor mijn werk ook lekker vaak doen). En ik ben serieus aan het bedenken hoe ik de speedster bergop wat dichter bij de impreza kan laten komen. Een turbo is een optie, of mijn 2.2 ombouwen naar een turbo, dan de SC en de laatste is atmosferisch tunen van de 2.2 (gewicht van draaiende delen verlagen, gesmede drijfstangen, krukas en balansassen eens goed berekenen en aanpassen op het lichtere gewicht van de gesmede zuigers en drijfstangen, holle zuigerpennen, inlaat met throttlebodies, kelkjes in een verzamelkamer)
Voor mijn werk ben ik veel met turbomotoren bezig (Volvo) en ik ken dus de voor en nadelen wel.
Niet te negatief over de impreza schrijven, want ik denk nog steeds dat het voor die prijs (50000 guldens) veruit het meest sportieve was wat er te koop was en hij is helemaal niet vergelijkbaar met de speedster. Ik heb er 5 jaar mee gereden omdat ik nog niks betaalbaars had gevonden wat ook net zoveel plezier met rijden gaf. Het grootste nadeel vond ik dat het altijd erg hard moest gaan om het leuk te maken. De speedster is wat dat aangaat veel allrounder, hij kan erg snel, maar is ook al leuk te rijden als je rustig toert.
Met de speedster in de alpen miste ik bergop erg veel koppel / vermogen, daar zou een turbo wel erg goed van pas komen mits een die een goed aanspreek gedrag heeft, daarom denk ik dat de SC het daar wel eens iets beter zou kunnen doen. Uiteraard is een gekietelde turbo in de rechte lijn veel sneller door zijn veel hogere koppel, maar in de korte bochten denk ik dat er te veel voordelen bij de 2.2SC zijn tov 2.0T: lager gewicht, snellere gas response en kortere vesnellingsbak overbrengingen.
Maar ik zou zeggen hou het evenementen overzicht in de gaten, want in de zomer (voor/na seizoen?) wil ik een rit door de alpen organiseren en als het sparen vlot gaat wil ik dat graag met een SC doen. Dan kunnen we uitgebreid verslag doen over de verschillen tussen de speedsters die mee gaan.
(ps 1,5 jaar geleden al zo'n tocht georganiseerd voor de subaru rijders en daar bleek dat een impreza met andere turbo dus ruim 400 Nm en 300 pk in de alpen minder snel was als mijn 360 Nm, 265 pk, op de autobaan was de 300 pk wel veel sneller, dus veel vermogen zegt lang niet alles)
Hopelijk zien we elkaar op een volgende meeting, dan kunnen we eens lekker discusieren over alle mogelijkheden van tuning.
Groeten uit Zweden,
Maarten