Orginele remblokken vs. OMP remblokken

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Je moet de blokken niet van Opel kopen. Die zijn matig en heeel duur zoals je al hebt gemerkt. Sterker nog zelfs mijn Opel dealer koopt ze niet eens bij de Importeur want zelfs die vindt de prijzen belachelijk. Bijna alle blokken die je hier op het forum vindt, OMP, SBS, PAGID, FERODO etc zijn beter dan de originele.

Mijn dealer doet er in ieder geval niet moeilijk als ik met mijn eigen remblokken aan kom. Waarom zou die. Behalve misschien als de auto nog in de garantie zit.
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

piet schreef:Je moet de blokken niet van Opel kopen. Die zijn matig en heeel duur zoals je al hebt gemerkt. Sterker nog zelfs mijn Opel dealer koopt ze niet eens bij de Importeur want zelfs die vindt de prijzen belachelijk. Bijna alle blokken die je hier op het forum vindt, OMP, SBS, PAGID, FERODO etc zijn beter dan de originele.

Mijn dealer doet er in ieder geval niet moeilijk als ik met mijn eigen remblokken aan kom. Waarom zou die. Behalve misschien als de auto nog in de garantie zit.
Hij zit nog in de G2 garantie, maar dit valt er niet onder. Je mag blijkbaar niet veel remmen bij 't naar beneden rijden van een berg pas om aan de garantievoorwaarden te voldoen (remmen op de motor bij de stelvio pass is alles behalve voldoende).

Anyways, bedankt voor de info :). Bestel ik wel OMP's en laat ik ze in de garage monteren.

Edit: misschien kan ik ondertussen ook betere remvloeistof kopen. Voelt maar vreemd aan dat plots alle remdruk wegvalt. Gelukkig was ik op dat moment al beneden of ik zat hier misschien niet meer. Zijn er hierover tips; standaard is het dot 4 olie dacht ik; is het mogelijk / opportuun om dot 5.1 erin te kappen zodat ik een hoger kookpunt heb?
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

5.1 is niet nodig, een goede DOT 4 is voldoende.

p.s. Het monteren van de voorste remblokken is echt peanuts :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

stef666 schreef:5.1 is niet nodig, een goede DOT 4 is voldoende.

p.s. Het monteren van de voorste remblokken is echt peanuts :idea:
En is de standaard opel remvloeistof kwalitatief ok? Loont het de moeite om te kijken naar andere remvloeistof?

Het monteren van de voorste blokken zou ik zelf wellicht wel doen; maar de remvloeistof moet ook vervangen worden en volgens de garage is het beter dit samen met het monteren van de nieuwe remblokken te doen. Geen id wat daarvan aan is; ik ken niets van mechaniek :).
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Remblokjes vervangen op deze auto's (en helemaal aan de voorkant) is echt een klusje van 15 minuten.. Waarvan je 10minuten kwijt bent aan wielen afhalen en opzetten.

Remvloeistof verbrand?

Dat zou kunnen, maar eerlijk gezegd lijkt me dat vreemd.

Deze auto's zijn zo licht en de remmen zo (over)bemeten over het algemeen dat je meestal juist flink je best moet doen om er genoeg warmte in te krijgen.

Een aantal 'race' blokken zijn daarom ook niet bruikbaar op deze auto's, omdat die tot veel hogere temperaturen moeten worden opgestookt om te werken. Dat lukt wel op een BMW van een tonnetje of 1 1/2 a 2, maar niet hier :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

Arno schreef:Remblokjes vervangen op deze auto's (en helemaal aan de voorkant) is echt een klusje van 15 minuten.. Waarvan je 10minuten kwijt bent aan wielen afhalen en opzetten.

Remvloeistof verbrand?

Dat zou kunnen, maar eerlijk gezegd lijkt me dat vreemd.

Deze auto's zijn zo licht en de remmen zo (over)bemeten over het algemeen dat je meestal juist flink je best moet doen om er genoeg warmte in te krijgen.

Een aantal 'race' blokken zijn daarom ook niet bruikbaar op deze auto's, omdat die tot veel hogere temperaturen moeten worden opgestookt om te werken. Dat lukt wel op een BMW van een tonnetje of 1 1/2 a 2, maar niet hier :)

Bye, Arno.
Mja, dat de remvloeistof verbrand is was toch de analyse van de garage. De remolie in 't reservoir was ook pikzwart. Ik was de volledige remdruk kwijt, en na een minuutje of 10 afkoelen was 't terug ok dus lijkt me wel mogelijk, niet?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hier lopen meerdere draadjes over :wink:

Zo te horen heb jij ook een dealer die er de ballen verstand van heeft :?
Zwart wordt de remvloeistof van de speedster altijd, heeft te maken met het leidingwerk wat bij wijze van spreken langzaam oplost in de remolie.
DOT5 gaat dit alleen maar versnellen want die is aggressiever.

Gewoon DOT4 erin laten doen. Ik rij al jaren met de remolie van de dealer en deze voldeed prima gedurende duizenden circuitkilometers.
Jij zal geen kokende olie gehad hebben, maar kokend water in je remvloeistof. Als je remolie oud is en ook vaak erg heet is geweest dan zal er veel vocht (water) in opgelosd zijn. Is een eigenschap van remolie, trekt water aan.
Dus als je het boeltje heet opstookt, dan zal het water overgaan in gas en daardoor trap jij waarschijnlijk tot aan de bodem.
Dus: elk jaar je remolie verversen als je vaak stevig remt, en goede remblokjes (OMP competition en SBS-pro track zijn goede).

Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

Maik schreef:Hier lopen meerdere draadjes over :wink:

Zo te horen heb jij ook een dealer die er de ballen verstand van heeft :?
Zwart wordt de remvloeistof van de speedster altijd, heeft te maken met het leidingwerk wat bij wijze van spreken langzaam oplost in de remolie.
DOT5 gaat dit alleen maar versnellen want die is aggressiever.

Gewoon DOT4 erin laten doen. Ik rij al jaren met de remolie van de dealer en deze voldeed prima gedurende duizenden circuitkilometers.
Jij zal geen kokende olie gehad hebben, maar kokend water in je remvloeistof. Als je remolie oud is en ook vaak erg heet is geweest dan zal er veel vocht (water) in opgelosd zijn. Is een eigenschap van remolie, trekt water aan.
Dus als je het boeltje heet opstookt, dan zal het water overgaan in gas en daardoor trap jij waarschijnlijk tot aan de bodem.
Dus: elk jaar je remolie verversen als je vaak stevig remt, en goede remblokjes (OMP competition en SBS-pro track zijn goede).

Succes!
Aha, weer wat bijgeleerd :). Bedankt!
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

Mijn SBS Pro Track remmen zijn binnen; nu die nog geinstalleerd krijgen.

2 beginnersvraagjes hierbij:
- Heb ik het goed dat er geen krik bij de Speedster zit? Moet dit een speciale krik zijn als ik er één ga kopen; op iets speciaals letten?
- Ivm de krikpunten. Op http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... krikpunten staat een figuur met de krikpunten. Er staat echter bij dat deze ook aangeduid zijn op de onderkant. Deze aanduidingen kan ik echter niet vinden. Kan me iemand bevestigen dat het krikpunt welke ik aangeduid heb met "1" (in de bijgevoegde foto) het correcte punt is?
Bijlagen
onderkant.jpg
onderkant.jpg (58.19 KiB) 2622 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Bij mij is slechts één krikpunt aangegeven doormiddel van een sticker en dat is het middelste punt op de afbeelding... Volgens de technische documentatie in de bibliotheek; "Opel Academie: 2.7.4", waar de afbeelding in het eerdere topic vandaan komt lijkt mij het door jou aangegeven punt inderdaad ook te gebruiken als krikpunt.
Plaats reactie