Beste Allen,
Excuses, ik had je vraag even over het hoofd gezien.
Deze was:
ik begrijp niet goed waarom hij op 7300 rpm begrensd is. Heb de papieren erbij gezocht en in m'n 3 serie hebben ze (dbilas) hem op 7150 begrensd. De max rpm zit op 7050 en m'n max koppel zit daar ook ergens.
Dan kijk ik op je blaadje. Wat ik dan zie is dat je max vermogen bereikt wordt bij 6195 rpm en je max koppel bij 5140. Maximaal door hun gehaald toerental is 6465 rpm. Op de grafiek van de uitdraai valt alles ook weg vanaf 6200 rpm. Nu moet ik zelf ook maar alles van dit soort papiertjes leren dus als iemand me even kan helpen begrijpen waarom een tuner de begrenzer dan toch op 7300 rpm zet, stel ik dat wel op prijs. Want waarom zou ik voorbij de 6500 rpm willen gaan als het vermogen en koppel al ruimschoots ervoor wegvalt?
Even een stukje algemeen:
Een auto heeft meer dan 1 versnelling, om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van het vermogen dat de motor levert bij verschillende toerentallen.
De reden dat men (indien dat fysiek mogelijk is qua motor) het maximale toerental hoger legt, dan waar het maximum vermogen zit, is o.a. omdat om zo snel mogelijk op te trekken, je gedurende dat optrekken het gemiddeld maximale vermogen moet hebben.
Dit betekent dat je moet schakelen op het moment dat je het gemiddeld vermogen, berekend van :
(Vermogen huidige versnelling + Vermogen volgende versnelling) / 2
maximaal is.
Ik heb een grafiekje bijgevoegd, zodat je een voorbeeld kan zien hoe dit verloopt voor het schakelen tussen 2 bepaalde versnellingen bij een bepaalde motor.
(let op, verschilt dus per versnelling, omdat de stappen tussen 2 versnellingen nooit gelijk zijn en verschilt dus per motor omdat het vermogensverloop van 2 motoren nooit precies hetzelfde is)
In mijn geval kan je door dat hoge maximale toerental bijvoorbeeld:
1. Sneller optrekken in het algemeen, door betere benutting van het potentieel van de motor
2. Sneller de 0- 100 km/uur afleggen (haalt nu 100 in zijn 2-de versnelling)
3. Een hogere topsnelheid bereiken (kan nu bijna 270 volgens mensen die het hebben durven proberen)
Tenslotte kan ik alleen raden waarom ze bij mij van het gas af zijn gegaan net na max vermogen. Ik denk dat ze dat doen omdat de meeste mensen meer geïnteresseerd zijn in het maximum als in het verloop daarna en ze zo het risico verkleinen dat de motor ter plekke ploft op hun testbank.
In jouw geval, kan ik alleen maar raden naar de reden en ik snap niet precies wat je eerder schrijft. Ik kan bijna niet geloven dat je maximum koppel op 7050 toeren zit.
Misschien kan je me even je grafiek sturen, dan kan ik wat meer exact reageren.
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de motor fysiek beperkingen heeft om meer toeren te draaien (zwevende kleppen, brekende drijfstangbouten etc) en hij daarom begrensd wordt in de buurt van het toerental waar het maximale vermogen wordt bereikt.
Gr,
The-Duke