Inlaatspruitstuk en TB

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Zie ik dat nou goed? meer dan 200 pk? Op het wiel?

Of maar 142,5??
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

179pk aan de wielen. Met de gebruikte berekening komen ze dan op 215pk aan de krukas uit.

En die 142.5 is gemeten op een standaard motor.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

142,5 PK op de achteras vind ik een behoorlijk respectabele winst! Zeker als je ziet dat de grootste stap is behaald door de inlaat. En het iets inleveren van vermogen bij laag toeren wordt door de winst in het bovengebied meer dan goed gemaakt.

Maar hoe gaat dat eigenlijk Mark; de toerengrens, wordt deze bij het remappen ingesteld?
Hoe gaat het bij jou trouwens, al wat kunnen doen?
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Goed, nog even samenvatten. De getallen in de grafiek zijn de waardes aan de krukas, NIET aan de wielen.

De 142.5pk is de waarde aan de krukas voor een standaard motor.

De niet genoemde waarde in de grafiek voor de motor die 215pk aan de krukas levert is 179pk aan de wielen.

Ik weet niet wat er allemaal wordt gedaan bij de remap. Er zou een andere toerenbegrenzer zijn, maar in de grafieken zie ik dat iig niet terug.

Vergeet niet dat er bij Vocky wel iets meer is gebeurd dan alleen een 2.4 inlaatspruitstuk op de motor zetten.

Ik heb zelf nog niets kunnen doen, dat gaat nog wel even duren vermoed ik. Eerst alle onderdelen bij elkaar verzamelen..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Dit klinkt mij als de ultieme mod in de oren!

Ik wil erg graag zo'n 200 pk op de krukas, dat lijkt bijna haalbaar met enkel een nieuw spruitstuk, een remap, aangepaste luchtfilter, précat eruit en een Janspeed Uitlaat. Als dat zo is, zou dat super zijn!

Is er iemand die nu dit aan het proberen is?? Mark, jij of pas jij ook meteen je nokkenas aan?
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Wat mij het meest opviel is dat Vocky een WeaponR 4-2-1 uitlaatspruitstuk heeft :toot: .
Komt het grootste deel van zijn winst niet uit de combinatie van kopbewerking (met grotere kleppen!) en dat uitlaatspruitstuk?

Ik vrees namelijk dat alleen het 2.4 inlaatspuitstuk niet veel brengt zonder bewerkte inlaatkanalen en die grotere kleppen. Maar dat neemt niet weg dat ik zeer blij ben om te zien dat er al ruime winst wordt gemaakt in het gebied tussen de 2000-5000rpm. Het toerengebied wat je op de openbare weg het meeste gebruikt, ik althans.

SteV6
S4 Avant
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

En zo'n Weapon-R 4-2-1 spruitstuk vindt je voor zo'n $150,- op ebay. Maar dan moet je die wel nog even ombouwen voor speedstergebruik...

Prachtig resultaat natuurlijk die 215 PK, maar zat net de grafieken op het Z22SE forum te bekijken en daar staat ook de grafiek met TMS 2+ map & standaard injectoren tegenover de remap met grotere injectoren.

Die TMS 2+ map fueling curve gaat natuurlijk alle kanten op (vanwege alle mods die Vocky heeft gedaan), maar die speciale remap ziet er wel erg verdacht hetzelfde uit. Alleen stukje verschoven naar rijker... :shock:
(Brandstofdruk verhogen geeft volgens mij een zelfde resultaat.)

Je ziet ook precies in de Torque curve terug wanneer ie eigenlijk te rijk loopt. En dus is er met een betere mapping (rond Lambda 12-12,5) zeker nog wat middengebied winst te halen. Op top loopt ie weer net wat te arm, misschien zit daar ook nog wel 5pk verstopt...
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Super7 schreef: Ik wil erg graag zo'n 200 pk op de krukas, dat lijkt bijna haalbaar met enkel een nieuw spruitstuk, een remap, aangepaste luchtfilter, précat eruit en een Janspeed Uitlaat. Als dat zo is, zou dat super zijn!
Vocky heeft ook Piper BP270 nokkenassen er in.

Die gaan waarschijnlijk wel belangrijk zijn om het koppel op de hoge toeren vast te houden. (en dus de PK's te maken)

Zonder deze zal ergens rond de 180 a 190PK het uiterste zijn vermoed ik.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Exmantaa schreef:Je ziet ook precies in de Torque curve terug wanneer ie eigenlijk te rijk loopt. En dus is er met een betere mapping (rond Lambda 12-12,5) zeker nog wat middengebied winst te halen. Op top loopt ie weer net wat te arm, misschien zit daar ook nog wel 5pk verstopt...
Atmosferisch kan je gerust op 13.5 gaan zitten met de volgas-mapping. Op een Turbo is een lage 12 beter.

Verder heb je wel gelijk. Mapping likt nou nog niet echt lekker te zijn. Zeker voor verbetering vatbaar.

De grafieken die hier nu van zijn vind ik nogal 'verdacht'.. Ik betwijfel niet de resultaten, die kloppen wel zo'n beetje met wat er aan de motor is gedaan, maar als je zo naar de grafiekjes kijkt dan zijn er toch wat dingen die niet helemaal kloppen links en rechts.

(nog afgezien van dat ze de banden bij deze runs op 50psi hadden gezet??? dan kan je op een rollenbank zo een aantak PK's erbij krijgen.. 'gratis en voor niks')

Mooiste zou zijn als Vocky z'n auto een keer naar Emerald rijdt in de UK en daar op hun rollenbank een power-run doet. Onafhankelijk, dus geen voordeel bij 'opgepoetste' getallen..

Op die rollenbank zijn enorme bergen Elises geweest en hij is bekend als een erg goede en accurate site. Ook meteen goed de grafiek daarvan te vergelijken dan met alle andere Elise varianten (en vast ook een aantal VX'en) die daar ooit zijn geweest.

Die rollenbak setup daar bij TMS vind ik persoonlijk uitermate verdacht gezien die vage resultaten die ze in het verleden (en schijnbaar nog steeds) ermee halen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:Wat mij het meest opviel is dat Vocky een WeaponR 4-2-1 uitlaatspruitstuk heeft :toot: .
Die zal zeker helpen om het koppel in het middengebied wat omhoog te krijgen. Ik denk dat het qua topvermogen niet zo heel veel zal doen.
Komt het grootste deel van zijn winst niet uit de combinatie van kopbewerking (met grotere kleppen!) en dat uitlaatspruitstuk?
De kopbewerking, dus het weghalen van alle gietoneffenheden enzo, zal zeker wat effect hebben. Hoeveel is natuuriljik lastig in te schatten.

Het monteren van +1mm grotere kleppen lijkt me echt niet nuttig. Standaard heeft de motor 35mm kleppen, wat overeenkomt met wat in de honda en ford duratecs wordt gebruikt. Dus qua klep grootte moet dat prima zijn.

Wat wel kan helpen is dat hij wasted stem kleppen heeft gebruikt, maar die schijnen er ook in 35mm versie te zijn.
Ik vrees namelijk dat alleen het 2.4 inlaatspuitstuk niet veel brengt zonder bewerkte inlaatkanalen en die grotere kleppen. Maar dat neemt niet weg dat ik zeer blij ben om te zien dat er al ruime winst wordt gemaakt in het gebied tussen de 2000-5000rpm. Het toerengebied wat je op de openbare weg het meeste gebruikt, ik althans.
Wat het 2.4 spruitstuk gaat doen is zorgen dat er voldoende flow komt om de motor vermogen te laten blijven opbouwen in de hogere toerentallen. Kijk naar de resultaten van de throttlebodies en van de gasten die het 2.4 inlaatspruitstuk in de VS hebben gemonteerd. Ik verwacht dat het een van de mods zal zijn die het meeste effect heeft op de motor voor het minste geld.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Super7 schreef:Dit klinkt mij als de ultieme mod in de oren!

Ik wil erg graag zo'n 200 pk op de krukas, dat lijkt bijna haalbaar met enkel een nieuw spruitstuk, een remap, aangepaste luchtfilter, précat eruit en een Janspeed Uitlaat. Als dat zo is, zou dat super zijn!

Is er iemand die nu dit aan het proberen is?? Mark, jij of pas jij ook meteen je nokkenas aan?
Met de door jou genoemde wijzigingen zal je zeker niet dezelfde resultaten halen. Nokkenassen gaan een essentieel punt zijn om de piek van het koppel te verleggen naar een hoger toerental en het langer vast te houden, en zo aan meer top vermogen te komen.

Ik ga zelf in stapjes dingen aanpassen en kijken bij elk stapje wat het effect is. Op mijn wensenlijstje staan zeker ook andere nokkenassen.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Ik ben echt heel erg benieuwd wat de resulataten gaan zijn.

Een andere nokkenas lijkt me inderdaad geen overbodige luxe, nu ik e.e.a. nog een keer lees.

Houd ons op de hoogte!!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

En, al vorderingen???

Ik zat zomaar nog een beetje naar de grafieken te kijken om voor mezelf te interpreteren. http://www.crateenginedepot.com/store/C ... 7C144.aspx

Bij 4000 t p/m is het verlies in koppel 12 lbs-ft = 16Nm wat neerkomt op ca. 8% verlies t.o.v de huidige inlaat bij 190Nm. Ook de dip bij 3500 lijkt langer en dieper.
4000 t p/m is ook zo’n beetje het punt waar wordt opgepakt bij het opschakelen en lijkt me daar vanuit de huidige set-up wat verlies in te zitten.
Nou is de winst in vermogen bij hoger toeren natuurlijk groter dan het verlies in koppel. Maar ik wil me niet helemaal blind staren op alleen de vermogenswinst.

Deze mod is duidelijk gebaat bij een aanpassing in de CPU voor het omhoog schroeven van de toerengrens, omdat bij hoog toeren er nog steeds winst te behalen valt, in tegenstelling tot de originele set-up.
Volgens mij is de grafiek van een 2.2 met ongewijzigde CPU programmatuur. Zou er softwarematig nog wat aan die dip te doen zijn? Wie is daar goed in trouwens, het programmeren? En doen ze dat dan op basis van de metingen, zodat de mods ook beter tot hun recht komen, of worden er gewoon standaard tuningparameters ingeschoten?

Wat zal deze mod per saldo uiteindelijk opleveren vraag ik me af. Vocky’s reactie was duidelijk, maar dat was dan ook niet zijn enige mod. Zowiezo heeft hij nu de 68mm TB met de 2.0 injectoren.

Ik bedoel dit trouwens niet als kritische noot, maar in het dagelijks verkeer heb ik meer aan koppel dan vermogen in de top. En wat zal het uiteindelijk doen op bijvoorbeeld een rondje Zandvoort?.

Sorry als ik her en der onzin lul. En respect aan de pioniers onder ons! :thumbsup:
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik heb idd wat vorderingen.

Afgelopen weekend met Arno effectief 2 dagen bezig geweest met het plaatsen van het spruitstuk en de 68mm gasklep. Uiteindelijk is het een hele nette setup geworden vind ik zelf, maar het is nog best wel wat werk (en zeker als je het zo netjes wilt doen als ik :) ).

Zondag tegen de avond proefrijden. Nadat de motor warm was even iets meer gas gegeven en gelijk kregen we een P1514 en de ECU ging in noodloop. Zaakje gereset nog een paar keer geprobeerd, maar elke keer P1514. Terug naar huis gegaan en nog even gekeken wat P1514 zou kunnen betekenen. Lijkt te maken te hebben met de druk in het inlaatspruitstuk t.o.v. de stand van de gasklep.

Eerst de MAP sensor vervangen door die uit het originele spruitstuk (de 2.4 kwam geleverd met MAP sensor). Maar dat maakt dus geen verschil.

Gister onderplaat er weer onderuit gehad en alles nagekeken. Stekker verbindingen gecontroleerd, spanning er een uur af gehad etc etc. Daarna 30km zeer rustig gereden om de ECU te laten leren wat de relatie is tussen de MAP en de stand van de gasklep, maar helaas. Nadat ik die 30km had gereden en iets meer gas gaf was het gelijk over. Weer P1514.

Vanavond de 58mm gasklep er weer op gezet en weer een stuk rustig gereden. Dat voelde weer een stuk vertrouwder. Daarna de motor steeds zwaarder belast en geen foutcode meer gezien. Lijkt er dus op dat de electronica weer happy is (phew...).

Eerste indruk is positief, maar het is nog een beetje vroeg om conclusies te trekken. Zo te merken is de ECU nog steeds druk aan het leren. De eerste 25km waren de long term fuel trim waardes steeds tussen de 20 en 25%. Na 30km zaten ze nog steeds constant boven de 15%. Ik ga er de rest van de week mee naar werk rijden en van het weekend eens een eerste meting doen.

Verslag van de inbouw volgt waarschijnlijk ergens in het weekend.

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Hetzelfde verhaal/probleem dus als in de engelse/amerikaanse forums bij de grote TB:
De ECU verwacht bij een bepaalde gasklepstand een bijbehorende luchtstroom/onderdruk. En met die grotere 2,4 TB meet ie dus teveel lucht en valt dan buiten z'n toleranties.. => Foutcode.

Goede remapper gezocht dus. :roll:
Plaats reactie