stoel

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: stoel

Bericht door S. Gonzales »

Een verstelbare stoel is voor de APK niet verplicht Maik, hij moet uiteraard wel 'deugdelijk bevestigd' zijn.
De kartstoeltjes die ik gebruikte waren onbekleed of alleen een stukje aan de zijkanten, maar zaten super!
Toen ik die stoeltjes gewend was kon ik maar moeilijk aan de Speedster stoel wennen. Dat is met wat aanpassingen wel iets beter geworden maar haalt het niet bij een goed passende (onbeklede) kartstoel. Het verbaasde mij trouwens ook wel eens dat je daar in eerste instantie heel strak inzit, maar na een paar rondjes het idee kreeg dat het weer ruimer zat. Verplaatsing van vetophoping door de G krachten. :bag:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: stoel

Bericht door Arno »

Maik schreef: Maar ik las op de Reverie site dat je de gordels niet meer aan de stoel mag bevestigen als je deze frames gebruikt :(
Dat klopt, want deze frames zijn gemaakt voor harnas gebruik waarbij de gordels aan de auto zitten en de stoel 'vrij' staat. FIA verplicht deze constructie in race wagens. In 'traditionele' auto's zijn sowieso in veel gevallen de gordels al aan de carosserie gemaakt of aan een onder-frame dus speelt dit een stuk minder.

De gordelpunten op deze stoel mag je alleen gebruiken icm. de originele frames. Eigenlijk maak je daar ook de gordels aan de frames vast en wordt de stoel alleen als een hele grote 'moer' gebruikt ;)
Wel jammer, want de standaard stoelframe/verstelling is natuurlijk loodzwaar :wink:
Gebruik je toch een niet-verstelbare passagier frame uit een RHD in je auto als bestuurderskant.. Is lichter ;)
De verstelling had ik wel op willen geven, alhoewel dat volgens mij wel APK afkeur is? Maargoed, originele stoel dan terugzetten heb ik er wel voor over.
Nee. Is geen afkeur zolang de stoel in dat geval vast verankerd is en niet op een verstel-/verschuifbaar frame staat. Als hij dat wel staat dan moet de verstelling wel functioneren. Weer zo'n traditionele APK regel die onder het kopje valt: 'als het er is moet het werken' en 'is het er niet dan is het geen keurings-punt'.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
lsv
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2014 11:30
Locatie: Amstenrade
Contacteer:

Re: stoel

Bericht door lsv »

Heb je net even een berichtje gestuurd. Wil er best naar kijken, maar zal de stoel even moeten bekijken in real life voordat ik iets kan roepen over nabouwen.

Heb inmiddels ook de beschikking over autoclaaf voor grotere projecten, hij staat alleen een paar honderd kilometer verderop :)
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Hoi Ruud, helemaal je berichtje hier gemist :)
Het stoeltje bekijken moeten we dan maar even gaan regelen denk ik. Maar volgens mij woon jij niet ergens in de buurt van Leiden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Arno schreef:
Maik schreef: Wel jammer, want de standaard stoelframe/verstelling is natuurlijk loodzwaar :wink:
Gebruik je toch een niet-verstelbare passagier frame uit een RHD in je auto als bestuurderskant.. Is lichter ;)
Bedankt voor je suggesties en de info Arno :thumbup:
Maar weet je zeker dat dat goed gaat passen, het passagierframe uit een RHD? De stoelen zitten links en rechts natuurlijk niet op dezelfde punten gemonteerd, en ik vraag mij af of dat frame wel gaat passen op die set gaten die meer naar het midden van de auto zitten, maar eigenlijk heb ik nog meer twijfels of de stoel dan ook nog wel in de juiste stand staat, want heeft het passagierframe ook niet een iets andere geometrie (ik dacht dat hij iets schuiner stond van boven gezien)? Heb jij het weleens gezien dat iemand deze truuk had toegepast of zelfs ook daar ingezeten/getest?
Binnenkort maar eens wat spullen gaan bestellen bij Reverie... :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: stoel

Bericht door Neetmans »

Ik heb nog een setje rhd stoelframes liggen evt...
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Passagier frame Neetmans? Thanks, hou ik even in gedachten :thumbup:
Wat zou je er voor willen hebben?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: stoel

Bericht door Neetmans »

Beiden, zowel bestuurder als passagier.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: stoel

Bericht door Arno »

Maik schreef: Maar weet je zeker dat dat goed gaat passen, het passagierframe uit een RHD? De stoelen zitten links en rechts natuurlijk niet op dezelfde punten gemonteerd, en ik vraag mij af of dat frame wel gaat passen op die set gaten die meer naar het midden van de auto zitten, maar eigenlijk heb ik nog meer twijfels of de stoel dan ook nog wel in de juiste stand staat, want heeft het passagierframe ook niet een iets andere geometrie (ik dacht dat hij iets schuiner stond van boven gezien)? Heb jij het weleens gezien dat iemand deze truuk had toegepast of zelfs ook daar ingezeten/getest?
Binnenkort maar eens wat spullen gaan bestellen bij Reverie... :)
Of het zeker werkt: nee, geen idee. En je bent natuurlijk ook afhankelijk of je dan qua afstand tot stuur/pedalen wel OK zit.

Inderdaad worden de 'buitenste' boutgaten bij de passagier gebruikt en geen idee of het frame cq. de stoel goed staat als je deze op een LHD bestuurdersplaats zet.

Maar.. De passagier stoelframe is natuurlijk een extreem simpel ding, dus deze is met enig beleid prima evt. door een metaal bewerker aan te passen of zelfs opnieuw een basis te maken als je de montagebeugels waar de stoelkuip zelf (en gordels) mee vast gezet worden her-gebruikt. Dan heb je een vast frame waar de orignele stoel/gordel montagepunten op zitten die evt. nog is ingesteld op jouw zit-positie in de auto.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Ja, oke, duidelijk. Ik denk dat ik maar begin met het aanschaffen van deze set van Reverie (conversion kit), en dan eens kijken hoe de stoelstand is op het standaard bestuurdersonderstel (dus met de langsverstelling):

http://www.reverie.ltd.uk/product_detai ... =R01SI0083

Afbeelding

Dan eens verder puzzelen of ik een custom made simpeler en lichter (vast) onderstel kan verzinnen.

En volgens mij moet ik dan ook dit setje (nylon spacer kit) erbij bestellen, jammer weer :)

http://www.reverie.ltd.uk/product_detai ... =R01SI0087

Afbeelding

Want dit staat op de pagina van de Mulsanne B stoel:
Mulsanne B Seat, Nylon spacer Kit ( R01SI0087 ) - Required for:
All Standard Lotus and VX220 seat sub-frames require the Nylon spacer kit for installation of the Mulsanne B seat.
Maar dit staat weer op de pagina van de conversion kit die ik als eerste linkte:
Product Description
MULSANNE B SPECIFIC
Material: Steel
Fitment For: Majority of vehicles allowing direct (fixed) fitment of Muslanne B seats
Converts the standard Lotus non-double shear subframe to support 3/4/5/6 point harnesses (A340 spec).

Moves seat position forward by 40mm
Includes all fixings.
Heerlijk, die Engelsen :wacko:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Ik bedoel, ik ken niet lezuh! :)
All Standard Lotus and VX220 seat sub-frames require the Nylon spacer kit for installation of the Mulsanne B seat. regardless of 3-point seat belt or3/4/5/6-point harness
Mulsanne B Seat, Drives Side Conversion Kit ( R01SI0081 -RHD, R01SI0083 -LHD) endash Required for:
Elise S1 (std), Elise S2 , Elise 111R , Exige S1 (std/sport), Exige S2 (std/sport) when using~ 3/4/5/6-point harnesses.
Die conversion kit is dus alleen voor de inferieure lotusjes (Elise S1 (std), Elise S2 , Elise 111R , Exige S1 (std/sport), Exige S2 (std/sport)).
Ik heb dus alleen het cheapo nylon spacer kitje nodig, even bestellen dus :)
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: stoel

Bericht door Exmantaa »

2x passagiersframe moet wel gaan passen, want dat zijn de smallere frames. Aan beide zijden een verstelbaar frame is een stuk lastiger, want daarvoor staat de bestuurdersstoel ook iets verder naar binnen gemonteerd; om dat verstelbare frame wat meer ruimte te geven.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Exmantaa schreef:2x passagiersframe moet wel gaan passen, want dat zijn de smallere frames. Aan beide zijden een verstelbaar frame is een stuk lastiger, want daarvoor staat de bestuurdersstoel ook iets verder naar binnen gemonteerd; om dat verstelbare frame wat meer ruimte te geven.
Weet je dat zeker? Volgens mij pas het ook wel op de andere positie, hebben ze de bestuurdersstoel gewoon niet wat verder naar binnen gebracht om rechter voor het stuur/pedalen te zitten?

Ik ga eerst dat simpele nylon spacer setje maar aanschaffen om de stoel op de standaard verstelbare frames te monteren, vandaar ga ik verder kijken naar de mogelijkheden. Eerst maar eens kijken of de stoel zo de goede stand heeft voor mij (laag genoeg en goede hoek).
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: stoel

Bericht door Exmantaa »

Ik vind het knap als je dat erin krijgt. :wink:
Ja, 2 losse bestuurders frames erin bouten gaat waarschijnlijk wel, totdat je er stoelen op zet die elkaar dan raken...
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: stoel

Bericht door Maik »

Oke, nylon spacer kitje gisteren binnen gekregen.
Gelijk 's avonds even geprobeerd de stoel in te bouwen.
Geprobeerd dus...

Afbeelding

Afbeelding

Boutgaten voor de heupgordels lijnen dus niet goed op :bash:
Even gegoogled en dat blijkt dus niet exemplarisch te zijn (zie bv ervaring op VX forum).
En daarbij klopt de info niet op de Reverie-site dat je voor een speedster alleen die nylon spacer kit nodig hebt :?
Je hebt dus een tweede dubbele bracket nodig voor de linkerkant van de bestuurdersstoel waar je je heupgordel tussen moet monteren als je een 4 punts gordel wilt gebruiken. Rechts zit wel standaard zo'n bracket. Je betaald dus wel premium voor dat Reveriespul, maar je krijgt er geen premium spul voor terug :)
Maargoed, dat wordt dus even de gaten die niet uitlijnen dichtlassen met plaat zodat ik nieuwe gaten kan boren, en dan gelijk maar op de linkerbracket een extra plaat lassen om hem dubbel uit te voeren.

Heb de stoel wel nog even kunnen passen in de badkuip. Stoelstand lijkt prima! Ik zit ook een stukje lager wat wel handig is met mijn lengte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb de standaard en de nieuwe kuip ook even gewogen.
Gewichten zonder stoelframe/rails:
standaard: 6840 gr
Reverie: 3030 gr

De rails is 3160 gr, maar daar kan nog wel wat vanaf heb ik gezien! :) Maar helaas komt er ook weer wat bij door de benodigde aanpassing :(
Afbeelding
Plaats reactie