Diagnoseapparatuur/software

Voordelige aankopen voor leden.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Diagnoseapparatuur/software

Bericht door André R »

Ik las dat een aantal mensen op het forum al in bezit zijn van diagnosesoftware voor de speedster. Ik heb me wat proberen te verdiepen en heb wel zin om zoiets aan te schaffen. :D

Het gaat dan om het uitlezen/wijzigen van gegevens op bijvoorbeeld een laptop met een via een kabel met OBD-II (OBD2) stekker en interface.

Als je gaat zoeken is er redelijk wat te krijgen. Ik wil er in ieder geval wel zeker van zijn dat de Opel-specifieke instellingen gedaan kunnen worden. De Opel Tech-2 (onder de 100 euro) bijvoorbeeld met bijbehorende software.

Maar ik wil nog kijken of er ook interfaces zijn die meerdere protocollen aankunnen, zodat ze voor meer auto’s geschikt zijn.
Er is veel freeware beschikbaar. Ook zelfs voor de PDA. Je hebt dan wel een bluetoothdongle of iets dergelijks nodig, mits je PDA bluetooth heeft uiteraard. De kabels zijn verkrijgbaar met RS232 (hebben veel nieuwe laptops al niet meer standaard) USB (iets duurder) of bluetooth (nog duurder).

Ik ben wel benieuwd wat zoiets gaat kosten en ga eens rondbellen/mailen. Ik kan gelijk kijken of ik het interessanter kan maken voor een leverancier voor een groupbuy. Als je interesse hebt, laat het me maar weten.

Als iemand meer info heeft; graag!
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ben in principe wel geintreseerd, afhankelijk waarop de keuze valt.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik gok dat je een EOBD lezer wilt gaan kopen dus? Of wil je een kit waarmee
je je ECU kunt programmeren? Je schrijft wijzigen van gegevens, en met een EOBD lezer kun je alleen je CEL uitzetten als er wat aan de hand is. Voor de rest is het vooral uitlezen.

Ligt er verder aan wat je doel is. Als het gaat om diagnose codes uitlezen en CEL resetten, dan ben je voor net over de 30 euro klaar (zo'n kastje heeft Piet als het goed is). Wil je data kunnen loggen dan moet je een iets uitgebreider systeem nemen. Waarschijnlijk het handigst in combinate met een PDA of notebook, waarbij er voor een notebook meer software beschikbaar is. Wil je voor een PDA gaan dan moet je even goed kijken wat je van de software wilt, want daar is vrij weinig gratis software voor te krijgen.

Keuze genoeg en als je een ELM gebaseerde interface neemt kun je nog zelf je software schrijven ook, die werkt vergelijkbaar met een modem :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ja klopt ik heb zo'n ding van 38,20 inclusief verzendkosten e.d.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Bedankt voor de info Mark.

Ik word stukje bij beetje wijzer. Het valt niet mee om via internet objectieve en complete informatie te vinden.

Van wat ik begrijp is de ELM327 alleen geschikt is om data uit te lezen en foutcodes uitlezen en resetten. Maar hij zou weer niet geschikt zijn voor de het uitlezen van het airbag-, ABS-, ECU- (en airco-) systeem. De Opel Tech-2 kan dat weer wel. Ik weet alleen weer niet hoe specifiek deze is en of deze ook voor andere auto’s gebruikt kan worden (voor mij een pré).
Ik wil met behulp van mijn laptop (nieuwe Dell, zonder RS232 poort) gegevens uitlezen. Gewoon af en toe uit nieuwsgierigheid kijken of alles nog in orde is. Data loggen is een pré, maar ik geloof niet dat ik met de laptop op schoot rond ga rijden. En mijn (huidige) PDA heeft geen bluetooth.
Op zich hoef ik niet persé dingen te wijzigen. Ik heb niet de ambities om zelf te gaan tunen of zo. Maar als je voor pakweg 2 à 3 tientjes meer iets koopt dat het wèl kan…
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Bedankt voor het aanbod Herman!

D'r gaat zowiezo iets komen, maar het blijft toch echt lastig om uit te vinden wat welk apparaat wel en niet kan. Ik ga nog even verder spitten.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Ik gebruik de ‘AGV4000 EXPERT serieel’. Is volgens mij ook leverbaar met USB aansluiting. Deze ondersteunt een groot aantal protocollen en werkt onder anderen ook samen met de Tech2 software van Opel.
Bijlagen
obd.jpg
obd.jpg (23.51 KiB) 9489 keer bekeken
Less Is More
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Da's inderdaad een mooi ding Speerke. Die was mij ook opgevallen. Vooral door het grote aantal protokollen dat hij aankan en zelfs Can bus. Grote voordeel is ook dat hij met Tis2000 zou werken, wat de ELMscan niet kan. (update; dat kan ie niet helaas).

Als je deze als volwaardige Tech-2 interface kan gebruiken (update; is ie niet helaas), zou je dus ook de toerentalgrens en dat soort dingen moeten kunnen aanpassen :P (update; kan dus niet)
Heb je dat al geprobeerd?

Ik heb geen RS232 poort en heb gehoord dat je met RS232/USB converterkabel een hoop gezeik kunt hebben. Ik hoop dat de uitvoering met geintergreerde USB dat niet heeft.

Kun je meer vertellen wat je er al mee hebt gedaan en mee doen kunt Speerke?
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Tot nu toe alleen gebruikt voor uitlezen en loggen. Ik wilde veel data hebben van de standaard motor i.v.m. toekomstige aanpassingen. Verder wat vermogensmetingen gedaan met “PowerDyn OBD” onder verschillende omstandigheden om te kijken of dit een beetje reproduceert. Het blijkt als je een aantal metingen achter elkaar doet en hiervan vervolgens het gemiddelde neemt dit toch een heel aardige indicatie geeft. Er zit nooit meer dan een PK of 2-3 verschil tussen de metingen op diverse dagen. Verder nog niks mee gedaan.
Bijlagen
Curve.JPG
Curve.JPG (33.08 KiB) 9417 keer bekeken
Less Is More
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Deze grafiek is dus wel teruggerekend naar de krukas neem ik aan? Ik heb het ook een aantal keer geprobeerd met data van de OBD poort, maar ik vond de resultaten toch te onnauwkeurig. Het grote probleem is de lage frequentie waarmee je data kunt loggen...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Is inderdaad teruggerekend naar de krukas. Deze instellingen moet je dus ook niet meer veranderen als je de metingen wil vergelijken.
De lage log frequentie is inderdaad een nadeel maar dit is enigszins te omzeilen door het middelen van meerdere metingen en door de metingen in een lange vesnelling uit te voeren.
Less Is More
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Ik heb m’n zoektocht maar even gestaakt. Er is echt veel te krijgen van dit spul. (zoek op ebay.de bijvoorbeeld maar eens naar OBD2) Ik wilde eigenlijk gaan voor de AVG4000 die Speerke ook heeft, maar ik heb geen RS232 poort op m’n laptop. En nou hebben ze wel een USB versie, maar USB wordt niet door DOS ondersteunt, zodat je de DOS software niet kunt gebruiken. Je moet echt in de DOS-promt starten, dus met een dos-diskette opstarten. Het werkt niet onder een “dos”-window in XP.

Voor diegenen die (net als ik) niet weten waar het precies om gaat; hier even een korte omschrijving wat ik intussen gevonden heb op internet:

Om een computer met de auto te verbinden is een communicatieapparaat nodig, een zogenaamde interface. Deze verbind de electronica van de auto met datgene wat aan de interface wordt gehangen (diagnosetool, laptop, PDA, enz.).
De “taal” die gesproken wordt tussen de 2 computers wordt “protocol” genoemd. Voor onze speedster is dat ISO9141-2
Het communicatiesysteem wordt OBD2 genoemd, als opvolger van de OBD. De stekker die onder het dashboard aan de passagierskant van de speedster bungeld wordt daarom ook wel OBD2 of OBDII stekker genoemd.
Je kan met de juiste software veel parameters bekijken en loggen, zoals temperaturen gemeten door de sensoren, snelheid, foutcodes. Je kan er zelfs mooie grafiekjes uit toveren zoals in de post van Speerke hierboven.

De officiële computer die Opel en Saab gebruiken heet de Tech2. De kastjes die her en der te koop zijn die ook “Tech2” heten zijn niets meer als multiplexers en hebben weinig met de echte Tech2 van doen. Een multiplexer is ook een interface, alleen kiest deze zelf de juiste poorten. Dat schijnt overigens niet altijd handig te zijn, omdat je soms wilt dat de communicatie via bepaalde poorten loopt.

De interface is belangrijk in de communicatie tussen de beide computers. Maar wat er uit de interface komt is in principe wat ASCII-code en weinig interessant als je niet weet wat het betekend. Om dit te interpreteren heb je de juiste software nodig. Er is software voor diagnose, maar ook software zoals die op de Tech2 wordt gedraaid. Deze heet (volgens mij) Tis2000 en is her en der al via de duistere kanalen verkrijgbaar. Van wat ik heb gelezen is deze software alleen niet te gebruiken op een PC zonder een speciale dongle (USB-sleutel). In hoeverre je uiteindelijk met een interface, de Tis2000 software en een dongle (of dongle-emulator) hetzelfde zou kunnen doen is me nog niet helemaal duidelijk. En misschien moet je je ook wel afvragen of je dat zou willen, als je niet helemaal precies weet waar je mee bezig bent.

In ieder geval zou je met de juiste parameters en bovengenoemde tools een eind moeten kunnen komen. Het daadwerkelijke flashen gebeurd in de auto. Het is niets meer en niets minder dan wat parameters die worden veranderd en daarna gebrand in de EE-prom van de stuurunit van de auto. Ik denk dat de reden dat dit dan toch nog best redelijk prijzig is, is omdat je betaald voor expertise, maar ook voor het uitvinden van de juiste parameters. Dat is dan wel geen rocket-science, maar wel trial and error voordat je de juiste verhouding hebt tussen vermogen, verbruik, betrouwbaarheid, enz.
Het zal wel niet lang duren voordat zulke parameters publiekelijk geheim zijn en misschien zijn ze zelfs al te vinden op internet.

Nogmaals; ik heb de meeste informatie op internet gevonden. Niet altijd even objectief en of accuraat misschien. Mocht iemand onwaarheden ondekken, graag even melden zodat ik de post aan kan passen.

Tips zijn wederom welkom..... :)
Laatst gewijzigd door André R op 13 sep 2007 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Speedster 2.2 zwart
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Onder DOS kun je toch ook gewoon USB drivers laden?

Als je laptop het ondersteund dan zou het misschien handig zijn om een bootable USB stick te maken (DOS of win95/98 )?
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Ik wist niet dat je onder DOS ook USB drivers kon laden. Ik had alleen gelezen dat het met software onder DOS problemen zou geven. Vooral met het VAG protocol van VW.

Ik heb uiteindelijk voor AVG4000 gekozen. Die kan lekker veel protocollen aan. De AVG4000expert kan ook nog CAN low level protocol aan, maar dat is meer voor als je zou gaan flashen. En de Speedser heeft zowiezo geen CAN-bus.

Een echte interface om ISO9141-2 te flashen is aanzienlijk duurder. Er is al wel iets te koop voor 250 euro. Maar of het echt werkt....

Groepsaankoop ging vanaf 10 stuks. Daar leek me de animo weer net iets te klein voor.
http://www.srt-versand.de/shopdh/catalo ... ts_id=3627
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie