Pagina 1 van 1

Belgische tuningwetgeving

Geplaatst: 23 sep 2007 15:53
door speedster
Hier een linkje wat allemaal wel en niet mag in Belgie.
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/8 ... eving.html
Ik ben blij dat ik in Nederland woon zeg.

Geplaatst: 23 sep 2007 16:35
door Rikster
Verboden: 27. motortuning :wallbash:

Geplaatst: 23 sep 2007 17:53
door YvoTuk
Belgie zou Belgie niet zijn als er niets te regelen zou zijn :) Het klinkt alllemaal een beetje bananenrepubliek, maar het is toch echt zo dat je in Belgie de juiste kontakten hebt vrijwel alles gelegaliseerd kan krijgen.

INCLUSIEF motortuning ;)

Geplaatst: 23 sep 2007 18:15
door Arno
Yup.. Vriendelijk briefje laten maken door de officiele importeur van de het betreffende merk met de verklaring dat het 'echt allemaal prima in orde is' en dan lukt het zelfs in Belgie met allerlei modificaties die normaal gesproken niet mogen (o.a. sport-vering als nitrons mag je officieel in belgie ook niet monteren)

Hoe meer 'reglementen' er zijn hoe groter de mazen soms lijken te worden voor de mensen met de juiste contacten.

Zie ook de duitse TUV waar tuners van alles 'goedgekeurd' kunnen maken omdat ze *zelf* TUV keurders zijn..

Beetje 'loopje' :)

Bye, Arno.

Geplaatst: 23 sep 2007 18:50
door RCduck7
Rikster schreef:Verboden: 27. motortuning :wallbash:
Das wel kort maar bondig. :shock:
Ook niet als het aangegeven wordt aan de verzekering???
Ik weet iemand die z'm elise met hondamotor heeft laten keuren maar daar kwam wel veel papierwerk bij kijken.
Bvb zo een 2.4 inlet gaat m'n hoogstwaarschijnlijk niet merken op de keuring tov bvb throttlebodies of een supercharger.
Een inlet of uitlaat kan m'n niet ECHT motortunen noemen toch??
En ik ben benieuwd of ze op de keuring weten of er nu bilstein schokdempers standaard eronder zitten of nitrons?

Het is allemaal niet echt duidelijk he. :)

Geplaatst: 24 sep 2007 15:23
door TorBeest
RCduck7 schreef: En ik ben benieuwd of ze op de keuring weten of er nu bilstein schokdempers standaard eronder zitten of nitrons?
Als ze er veel nieuwer uit zien dan de rest van de auto kunnen ze wel argwaan hebben.

Zoals heel dat gedoe met velgen, nu zie je vrachtwagens rondrijden met nieuwe wagens waar de sportvelgen al op gemonteerd zijn, vroeger werd dat door de lokale garagist gedaan, nu moet dat gemonteerd zijn in de fabriek.

Het probleem is dat ik eigenlijk heel braaf ben in zulke dingen, maar ik zie ook graag auto's... voor mij staat er niet veel anders op te kijken naar fabrieksgetunede wagens. Nog een geluk dat je em mag herspuiten om te personaliseren 8)

Geplaatst: 25 sep 2007 1:40
door Robin
Op dat gebied is ons land natuurlijk totaal achterlijk :bash: