Pagina 1 van 5

Wie kent de oplossing...

Geplaatst: 30 sep 2007 14:12
door koenvw
Vandaag starte ik de speedster en het storingslampje brande... maar dat gebeurd wel vaker...

Wou buiten rijden en zelfs met volledig gaspedaal in, geen reactie, enkel stationair toerental...

Dacht hier al eens gelezen te hebben over dit probleem...

storing

Geplaatst: 30 sep 2007 16:37
door Pipo
Allereerst al de stekker aan het gaspedaal losmaken en inspuiten met kontaktcleaner. Veel kans dat je probleem al opgelost is.
Het zou wel handig zijn als je de storingscode kende.

Geplaatst: 30 sep 2007 17:33
door Piet
Ken wel het probleem maar niet de oplossing. Behalve dan het herstarten van de auto.

Geplaatst: 30 sep 2007 18:28
door Spiky
Yep, ken dit probleem maar al te goed :wacko:

Hebben wij ook ooit gehad.

De oplossing: Allebei de accu-polen loshalen, even wachten, weer vast maken. Als het goed is kun je hierna weer van hartelust gassen :yes:

Succes.

Spiky :alone:

Geplaatst: 30 sep 2007 18:28
door koenvw
Morgen laat ik de code uitlezen...

Herstarten was niet de oplossing... Maar morgen word de code gewist en hopelijk doet hij het dan weer...

Yep polen loshalen is eigenlijk hetzelfde als resetten van code...

Heb je het probleem niet meer gehad sinds?

Geplaatst: 30 sep 2007 18:39
door Spiky
Gelukkig is na deze ene keer dit probleem niet meer voorgekomen.
Bij ons was het nadat we over een verkeersdrempel reden.

Ben benieuwd of ze bij jou nog iets met deze code kunnen.

Spiky :alone:

Geplaatst: 01 okt 2007 5:34
door markv
Tja, enige manier om er wat meer over te kunnen roepen is om de code te weten.

Dat de auto niet meer op gas reageert hoeft niet te betekenen dat de code te maken heeft met het pedaal of de gasklep. Als de motor om wat voor reden dan ook in nood-loop is gegaan, doe het gaspedaal niets meer.

Het beste is de code te weten en deze op te zoeken in de bibliotheek of TIS.

Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..

Mark

Geplaatst: 01 okt 2007 9:47
door YvoTuk
echt handig... dat throttle by wire spul.. erm... :( :(

Geplaatst: 01 okt 2007 10:47
door markv
YvoTuk schreef:echt handig... dat throttle by wire spul.. erm... :( :(
Nou, je bedoeld waarschijn vooral electronica in het algemeen. Electronische gasklep is niet meer dan nog een extra component. Vergeleken bij sommige motoren die in de VS worden gebruikt valt dit nog mee. Er zit nog veeel meer aan te komen op dat gebied..

Mark

Geplaatst: 01 okt 2007 11:03
door YvoTuk
kijkt.... ik ben dus een enorme liefhebber van een gaspedaal met een stukje draad en garen eraan wat een gasklep (of was het luchtklep?) opentrekt. Of een stuur wat een rechtstreekse verbinding met de wielen heeft... of een rempedaal wat via een beetje hydraulische olie de remblokjes tegen de schijven drukt.

Hopenloos ouderwetsch natuurlijk, maar het maakt het leven zoveel eenvoudiger :)

Ik blijf het toch wel grappig vinden als je dan hoort dat een Lotus dealer ten einde raad een (Toyota) motor moet wisselen omdat ze de storing niet uit de motor kunnen krijgen. Alle sensoren, draadbomen, ECU vervangen, maar probleem blijft.
De (eveneens ouderwetsche) monteur gaat vervolgens gewoon eens op zijn boerenfluitjes zitten analyseren en komt tot de conclusie dat de motor prima loopt.
Nieuwe motor erin... en die loopt ook prima, net zo prima eigenlijk, maar dan zonder storingen.
Tot op de dag van vandaag kan niemand verklaren waarom die ene motor nou niet wilde...
Lang leve de vooruitgang!!
(volgens de overlevering is die motor overigens gescrapped...)

Geplaatst: 01 okt 2007 11:07
door Piet
Ja, we zijn er erg blij mee met al die electronica. :roll:

Geplaatst: 01 okt 2007 15:53
door markv
Ik denk dat er zeker nuttige voordelen te halen zijn met electronica op een motor. Op andere punten is het veel meer twijfelachtig. De mogelijkheden die het meer geeft door electronica te gebruiken op een motor zijn wel positief. De uitwerking ervan is alleen soms (kwalitatief) minder.

Electronische gaspedalen zijn daar een goed voorbeeld van. Door de aansturing van de gasklep over te laten aan de computer kun je de emissies verbeteren. Maar je kunt ook de response van het gaspedaal (positief) verbeteren of zelfs instelbaar maken. Dat sommige fabrikanten alleen het eerste doen is jammer, zeker in een sportauto.

Om tot eenzelfde motor te komen als jij nu in je elise hebt zitten zonder electronica zal een hele opgave zijn...

Mark

Geplaatst: 01 okt 2007 19:20
door YvoTuk
Da's waar, alleen is het jammer dat die electronica een beetje doorgeslagen is.
Een ECU die het laatste beetje vermogen uit de motor trekt en ja ja.. ook nog wat emissie in de gaten houdt kan ik prima verdragen, maar al dat geneuzel eromheen.... nee dank u!

ecu

Geplaatst: 01 okt 2007 21:33
door Pipo
Daar kan ik met instemmen. Ik heb me jarenlang bezig gehouden met het restaureren van classic cars. En ik moet zeggen; af en toe mis ik die recht-toe-aan techniek wel :roll: Geen spookachtige electronische fouten. Geen betweterige programma's maar techniek waar je alles zelf onder controle had.
Vooral dat laatste hindert me omdat je, zonder dure investeringen of (duurbetaalde) interventie van derden, moet volgen wat de ECU je dicteert :x :cry:
Maar het is zowat met alles tegenwoordig. Vroeger kon je bv je TV nog gemakkelijk zelf repareren. Tegenwoordig krijg je zelfs de schema's niet meer te pakken :x We zijn gewoon slaven van de techniek geworden :evil:

Geplaatst: 03 okt 2007 7:43
door koenvw
@MarkV,

Ik heb de CD van Opel met alle codes en de volledige uitleg hoe je het exact probleem kan vinden met bv een multimeter. Want een code geeft niet altijd het probleem weer dat er echt is...

Dus dat is geen probleem.

Het uitlezen laat ik door een vriend doen, maar jij schrijft:


Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..
Wel heb je een merk of adres waar we deze kunnen kopen, de goedkoopste die ik vind is 400 euries. En dan vind ik het wel wat duur om aan te kopen.