stikstof in de banden

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

stikstof in de banden

Bericht door linne150 »

De bandenspanning van mijn speedster was niet constant,voor ieder ritje eerst bijvullen en je weet dat dit een vervelende bezigheid is.Zoek eerst maar eens een vulstation die NIET kapot is,maar goed,lees bij toeval een stukje over stikstof dat de moleculen groter zijn dan die van zuurstof en nog een rits andere voordelen.Voor een tientje euro's[joetjuh euri's] ze laten vullen bij ''profile'' NU zo'n 5 weken later is er niet een streep minder spanning . 1.8 voor 1.9 achter. Is er al meer en langer ervaring met dit item.Volgens mij is de speedster bij uitstek een wagentje voor stikstof.Vr.Groet,linne150 [WILBERT]
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ha, die discussie is op vele forums al uitvoerig gevoerd.

Zelf doe ik het niet, omdat ik toch elke 14 dagen de bandenspannig even laat controleren bij m'n bandenhandel. Ongeveer 1x in de 6 weken moet ergens 0,1 bar nagevuld worden. De jongens daar weten inmiddels ook dat als bij mijn banden de spanning meer dan 0,2 bar afwijkt er iets mis is met de betreffende band. Tot nu toe in 2.5 jaar 3x, 1x een kapot ventiel en 2x een schroef of spijker in het loopvlak.

Om terug te komen op de stikstof: in "gewone" lucht is het stikstofpercentage al 79%. Voor het vullen van de banden met stikstof laat de monteur de banden leeglopen. Dat betekent dat er dus "gewone" lucht in de banden achterblijft met dan een druk van +/- 1.0 bar = gelijk aan de gemiddelde luchtdruk. Daarna wordt de band opnieuw op spanning gebracht met stikstof. Dus zitten er nog altijd zuurstof-, kooldioxidemoleculen, waterdamp enz. in de "lucht" in de band. De spanning zal dus iets stabieler zijn.

Waterdamp is de grootste boosdoener bij schommelingen in bandenspanning. Ook door zware belasting van de banden kan de druk behoorlijk oplopen. Dus waarschijnlijk zal het vullen van je banden met "droge" perslucht uit de fles het zelfde effect hebben op de spanning.

Iedereen moet voor zich bepalen of ze hun banden willen laten vullen met stikstof. Ik persoonlijk vind het belangrijker om regelmatig de spanning en tegelijk het loopvlak te controleren, dan 10-15 euro uit te geven aan stikstof.

SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 21 feb 2005 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
S4 Avant
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Stikstof is een afrader, want je band word niet warm en dus minder grip. Stikstof is goed voor caravans en vrachtwagens.
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Begrijp mij goed,ik gaf alleen maar een ervaring weer.En in het rijtje vrachtwagens en caravans hoort ook nog F.1 Vr.Groet,linne150
Gebruikersavatar
Dirk666
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:27
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Dirk666 »

Peter,

Begrijp ik het goed dat de band opgewarmd wordt door de wrijving tussen lucht in de band en de binnenkant van de band.
Dacht altijd dat het voornamelijk kwam door wrijving tussen loopvlak en wegdek.

Groeten,

Dirk
Plaats reactie