Pagina 1 van 2
Foutcode na vervangen uitlaat
Geplaatst: 29 okt 2007 21:15
door André R
Na het plaatsen van een nieuwe sportuitlaat en het verwijderen van de pré-cat, is het motormanagement gaan branden. Dankzij de onbaatzuchtige hulp van MarkV (waarvoor nogmaals dank Mark!

) weet ik dat de foutcode P0141 is:
Sensed parameter: O2S 2 Heater circuit malfunction
Monitor strategy description: Checks for sensor activity within a given period of time after cold start.
Nou weet ik niet of het vervangen van de uitlaat en het werk eromheen de oorzaak is, maar dat lijkt waarschijnlijk. Ik heb in ieder geval beide lambdasondes losgekoppeld door de stekkers te ontkoppelen en de bedrading los te halen. Ik heb beide stekkerverbindingen gecontroleerd, maar die lijken ok. Volgende stap zou zijn om de sensoren te meten. Maar eerst wil ik zeker weten of die foutcode wel daarvan afkomstig is. Want hij geeft aan O2S 2. Is dat de 2e zuurstofsensor? Waar zit ie?
Ik kan me niet meer helder voor de geest halen of ik de schroefdraad van de sensoren heb ingespoten met Imal met het idee om ze los te schroeven. Dat schijnt de lambdasondes te kunnen verzieken. Maar omdat ik uiteindelijk de draden heb losgekoppeld weet ik dat niet zeker meer.
Het zal wel iets simpels zijn en de auto rijdt prima, maar ik wil dat lampje uit hebben. Iemand een idee?
Bedankt!
Geplaatst: 29 okt 2007 22:00
door markv
De foutmelding geeft aan dat de verwarming van de tweede lambda sensor niet (goed) werkt. De tweede lambda sensor zit na de hoofdkatalysator.
Op onderstaande foto zie je rechts de eerste lambda sensor zitten (tussen pre en de hoofdkat) en links de tweede lambda sensor.
In de bibliotheek staat documentatie waarbij voor foutcode P0141 verwezen wordt naar test set C-20 (C-20 - O2 Sensor Heater Circuit (Behind Catalyst)):
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... uxhall.pdf
Wellicht dat het nuttig is om deze procedure even te doorlopen.
Mark
Geplaatst: 29 okt 2007 22:06
door André R
Alweer bedankt Mark. Ik durfde je het al niet meer te vragen
Ik ga van het weekend even meten. Zoals je al zei kan het geen kwaad om zo nog even te blijven rijden, toch?
Geplaatst: 30 okt 2007 6:52
door stef666
Zo heb ik een maand of 9 rondgereden nadat ik een katloze (sport) uitlaat gemonteerd had, de lambda krijgt dan teveel? warmte te verwerken en geeft dus een foutcode

Geplaatst: 30 okt 2007 8:27
door markv
Ik gok dat als je zonder kat rondrijdt dat je dan een iets andere foutcode gaat krijgen
De verwarming zit erin om te zorgen dat de lambda sensors snel genoeg op werktemperatuur is. Als de verwarming niet werkt, dan zal de meting van de sensor niet correct zijn bij koude motor of wanneer hij stationair loopt/file rijdt.
Nu is dit de tweede lambda sensor, dus deze wordt niet gebruikt voor het bepalen van het mengsel, maar voor de efficientie van de katalysator. Het is dus mogelijk dat de ECU misschien aanpassingen doet wanneer deze fout wordt geconstateerd, maar ik denk niet dat dat een grote issue zal zijn. Je auto reed verder ook probleemloos. Maargoed, beter natuurlijk geen brandend lampje hebben
Mark
Geplaatst: 26 jan 2008 23:09
door André R
Vandaag de boel eens uitgezocht. Allereerst wilde ik er zeker van zijn dat de lambda sonde kapot zou zijn. De sondes op de speedster hebben 4 draden; zwart en grijs voor het signaal en 2x wit voor de verwarming. De optimale werking van de sonde is bij ca. 350°C. Door het geïntegreerde verwarmingscircuit, kan het systeem toch al waardes verkrijgen, ook bij een koude motor.
Het meten van de signaalwaardes zou in de eerste instantie geen zin hebben, omdat het volgens de foutcode om een storing in het verwarmingscircuit zou gaan. Daarom heb ik de sensor gedemonteerd om te kunnen meten.
Ik had even aangenomen dat het verwarmingselement een soort spoeltje zou zijn, wat in ieder geval een bepaalde weerstand zou moeten hebben. Met behulp van een multimeter meette ik het circuit en kwam op een redelijk plausibele Ohmse waarde. (weet uit m’n hoofd niet meer hoeveel) en in ieder geval geen breuk.
Het onder spanning zetten van beide witte draden resulteerde dan ook dat de sensor goed warm werd.
Daarna heb op de stekker in de auto gemeten of het circuit ook daadwerkelijk bekrachtigd werd. Dat was dus niet het geval. Dan zou er dus primair een storing moeten zijn.
Ondertussen was m’n vader langsgekomen voor het verlenen van wat geestelijke ondersteuning. Samen hebben we de elektrische schema’s bekeken en zagen dat beide sondes bekrachtigd moeten worden via een relais K18. Deze staat ook genoemd in de testprocedure om te overbruggen. Dit relais staat achter een zekering, welke in de kofferbak aan de linkerkant zit en deel uitmaakt van 2 zekeringen. Dit is dezelfde zekering als waar ook de sigarettenaansteker op staat. Deze werkte dus ook niet. De zekering bleek dus kapot te zijn.
Ik heb er een nieuwe zekering in gezet en de boel weer in elkaar gezet. De accu even losgekoppeld om de boel te resetten. Bij starten bleef het lampje uit. Samen met m’n pa even een rap rondje gereden van zo’n 15km en het lampje is nog steeds uit (knock on wood).
Ik heb geen idee wat het veroorzaakt heeft dat de zekering is doorgebrand eigenlijk. De sigarettenaansteker heb ik nog nooit gebruikt in ieder geval.
Geplaatst: 27 jan 2008 8:32
door Maik
Gelukkig heb je de storing gevonden!
Heb je de sigarettenaansteker er wel inzitten? Of zouden er metalen voorwerpen het gat in kunnen vallen en zo kortsluiting kunnen veroorzaken?
Als de zekering er nog een keer uit vliegt dan moet je maar wat beter gaan onderzoeken wat er loos is, nu zou ik mij even geen zorgen meer maken. De zekering heeft in ieder geval zijn werk gedaan, dus een volgende keer kan het ook niet fout gaan (en kan je dus ook geen brand krijgen in ieder geval).
Geplaatst: 28 jan 2008 7:28
door André R
Back to the drawingboard.

Vanochtend ging het lampje weer aan. Van het weekend maar weer verder onderzoeken.
De aansteker zit er in Maik. Ik denk niet dat daar sluiting is ontstaan. Straks even kijken ov diezelfde zekering er weer uit ligt. Anders is daar meer aan de hand.
Geplaatst: 28 jan 2008 8:04
door Maik
Damn!
Draadbreukje in 1 van de verwarmingsdraden?
Of niet echt een draadbreuk maar een stuk kabel waarvan de isolatie is doorgesmolten/weggesleten?
Geplaatst: 28 jan 2008 16:22
door markv
Heb je nu wel weer dezelfde foutcode dan?
Mark
Geplaatst: 28 jan 2008 21:50
door André R
Weet ik idd. nog niet. Ik moet hem nog aan de diagnose hangen. Kom net terug van werk.
Ik weet wel dat m'n alarm het nu ineens niet meer doet (inschakelen). Geen idee of het gerelateerd is. Zal wel iets simpels zijn aan de hand zijn, alleen nog even uitzoeken wat

Geplaatst: 29 jan 2008 6:40
door markv
Misschien beetje suffe vraag, maar je massa draad zit wel goed aan de ECU bevestigd?
Mark
Geplaatst: 29 jan 2008 8:09
door Piet
Werkt toch prima zonder massa.

Geplaatst: 29 jan 2008 11:56
door André R
Ik heb het voor de zekerheid even gecontroleerd, maar ja, die zit er goed op.
Ik ga em woensdagavond aan de diagnose proberen te hangen. Ik weet alleen niet zeker of dat lukt met mijn OBD-Diag 4000 en bijbehorende diagnosesoftware.
Geplaatst: 30 jan 2008 20:33
door André R
Net even gemeten. OBD-DIAG geeft als foutcode op 07:0.
Lijkt me niet juist. Zegt dit iets?
Wat ik wel zag is dat de EGR op 128% staat. Ik heb een EGR-cheater.
En wat ik ook zag (en daar zal de storing toch nog wel steeds vandaan komen): Lambda sondebank 2: -40°C. Het lijkt erop dat die 2 sensor toch gewoon naar de kl@te is.