Pagina 1 van 2

baanvastheid speedster problematisch ?

Geplaatst: 08 nov 2007 21:41
door welpje
Hey,
Ik belde vandaag naar mijn verzekeringsmakelaar om eens te luisteren wat een speedster zou kosten aan verzekeringen en taksen. Ik kreeg daar te horen dat ik zeker geen speedster mocht kopen !
Hij heeft al twee klanten gehad die ongelukken hebben gehad met hun speedster wegens een, naar hun verhaal, slecht en veraderlijke baanligging van de speedster. Ik had begrepen dat die juist zeer goed zou moeten zijn !. Heeft dit te maken met toeval of zijn er inderdaad gevallen bekend met problemen van deze aard ? Ik heb eerlijk toegegeven wel een beetje twijfels gekregen omtrend mijn nakende aankoop van een speedster.
Wat denken jullie ?

Geplaatst: 08 nov 2007 21:45
door Edjes
niet doen hoor!
hij zwabbert aan alle kanten!

(oh ja, misschien hier eens wat rondlezen over wegligging) :P

Geplaatst: 08 nov 2007 21:47
door welpje
Dat dacht ik ook al, maar van zo een doem verhaal wordt je wel even stil. Het zullen prutsers geweest zijn zeker ?

Geplaatst: 08 nov 2007 23:39
door Dominique
Wegligging van een auto heeft een grens. De meeste Speedsters liggen een stuk vaster op de weg dan een 'standaard' auto. Maar toch een grens ja.

Geplaatst: 09 nov 2007 8:53
door Maik
Vooral op natte weg kan hij weleens bijten, maarja, daar koop je zo'n auto ook voor... :roll:

Geplaatst: 09 nov 2007 9:13
door 12Esc
met name de turbo kan veraderlijk zijn bij uitkomen van een bocht. Misschien doelt hij daar op? Ik zou de mening van een verzekeringverkoper inderdaad niet al te serieus nemen bij de overweging welke auto te kopen....

Geplaatst: 09 nov 2007 9:30
door Herman
Deleted

Geplaatst: 09 nov 2007 10:38
door jans
met een beetje kart gevoel , is er niks aan de hand.

Geplaatst: 09 nov 2007 14:53
door Gerard
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is het weggedrag van deze auto's problematisch?
Nee, ik denk het niet. Het probleem ligt vaak bij de chauffeur.
Zie het antwoord van Dominique.

Geplaatst: 09 nov 2007 18:06
door welpje
Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik het er toch maar op ga wagen. In het voorjaar koop ik mij er eentje aan.
Ik denk inderdaad dat deze chauffeurs te ver gegaan waren en daarom in de problemen gekomen waren. Het zal dan wel toeval geweest zijn dat die beide speedsters verzekerd waren bij dezelfde makelaar.

Geplaatst: 09 nov 2007 20:36
door RCduck7
Nu we het er toch over hebben heb ik daar omtrent ook een vraagje over uit voorzorg dat ik zou verrast worden in een bocht.

Mijn vorige wagen een honda S2000 had wel eens last van een verassend snap overstuur in korte bochten en S-bochten.
Doch had de wagen in lange hoge snelheidsbochten die je kunt nemen aan een snelheid een stuk boven de 100 een voorspelbaar gedrag.
Zelfs als het een klein beetje nat lag verwittigde de auto als de griplimimiet bereikt was en als de achterkant een beetje uitschuifde en je nam je voet van het gaspedaal kwam hij weer op z'n pootjes terug.
Maar zoals ik zei, bij korte bochten en baanwisselingen kon hij verraderlijk zijn.
Hoe zit het met de NA speedster eigenlijk?
Als je zo een lange hoge snelheidsbocht neemt en de griplimiet is bereikt en de je voelt de achterkant gaan is hij dan makkelijk terug op z'n pootjes te krijgen als m'n het gaspedaal lost of is het dan al te laat??

Heb dit zelf nog niet ervaren omdat ik de gripgrens nog niet heb durven overschrijden, daarom vraag ik naar ervaringen van anderen die wel weten hoe het zit. :wink:

Geplaatst: 10 nov 2007 8:43
door Maik
Ik denk eerder dat het andersom is bij de speedster, vergeleken met je oude S2000. Bij regen kan de speedster ook fel reageren, meer dan 50% van het gewicht zit op de achteras en daardoor krijg je een soort van "slingshot" effekt.
Ik moet zeggen dat op droog de speedster vrij goedmoedig reageert op een stapje opzij met de kont. Je kan hem zelfs in combinatiedriftjes gooien (zelfs met 245 banden achter).
Op hoge snelheid (120+km/u) heb ik nog nooit gehad dat de speedster uitbrak, maar gezien het een middenmotorauto is met vrij korte wielbasis wil je dat denk ik ook niet :). Hij zou daardoor weleens behoorlijk giftig kunnen reageren.
En ALS het mocht gebeuren, gooi dan niet zomaar het gas ineens los!!! Je auto zal (vooral de eerste fractie van een seconde wat meer) afremmen en daar krijg je 2 effecten door: je achterbanden moeten niet alleen de zijdelingse krachten verwerken maar nu ook de remkrachten (afremmen op de motor). En door het afremmen verschuift het gewicht van auto zich meer naar voren waardoor je op de vooras meer druk erbij krijgt en dan op de achteras juist minder :idea: . Dus hierdoor verlies je nog meer grip op de achteras, en kan het uitbreken alleen maar heftiger worden.
Dus wat moet je dan proberen te doen: gas minderen, niet gas los. Probeer je gasstand naar een "neutraal" positie te brengen waarmee je dan gelijke snelheid zou houden, of liever heel lichtjes snelheid zou minderen (dit is best lastig in zo'n panieksituatie natuurlijk). Ontkoppelen zou ik ook niet echt doen. Een paar seconden na je uitstapje zou je wel weer eens flink wat gas willen geven :wink:

Geplaatst: 10 nov 2007 9:20
door Piet
Met 1 vinger sturen dat is het beste.
Wat ik daarmee wil zeggen dat de kans het grootst is dat jezelf ervoor zorgt dat je gaat spinnen door dat je het stuurwiel krampachtig gaat vasthouden en gaat proberen de auto te dwingen. Het wordt dan snel heel erg mistig. :wink:

Dit is zomaar een verhaaltje. Ik heb weleens met 120 km met 1 vinger de bocht genomen (Rijvaardigheid training met ruime uitloop) zonder dat de auto ging spinnen of uit de bocht vloog. Waar ik even daarvoor met 2 handen op het stuur met dezelfde snelheid een mooie 360 maakte. De instructeur liet me dit doen om mij er op te wijzen dat ik er zelf voor zorgde dat de auto ging spinnen en dat je de auto zelf moet laten sturen. Je moet hem alleen de juiste kant op wijzen, de auto zal dan je instructie proberen op te volgen.

Ben met Maik eens dat je niet moet ontkoppelen. Voor de rest ook eens met Maik. Ik zal proberen er geen gewoonte van te maken. :wink:

Geplaatst: 10 nov 2007 11:15
door linne150
Ja dat met een vinger sturen was een aparte ervaring.Zo heftig als je stuur reageerd en toch prachtig de bocht nemend.Op het eind na :roll: was dit de meest leerzame training. :wink: Zo ook het ontkoppelen op het laatste moment bij het remmen.Het is echt een auto waar de koppeling alleen bij het schakelen gebruikt word en voor de rest het gas erop.Maaruh............ik ben niet echt zoals andere een cirquit beest misschien heb ik het wel helemaal verkeerd. :oops:

baanvastheid

Geplaatst: 11 nov 2007 11:21
door Pipo
@ Welpje:
Niet ver van mij ligt over ca 4 km een prachtige tweevaks kronkelbaan. Met een 'gewone' wagen kun je de bochten maximum tussen de 70 en 90 km/h nemen, of je gaat onherroepelijk het decor in! Regelmatig gaan daar snelheidsduivels de bocht uit. Ik ken persoonlijk twee motorrijders die er zo een arm verloren hebben :shock:
Met mijn Speedster neem ik alle bochten tussen de 100 en 120km/h. Dus ik kan je garanderen dat zijn baanligging uitzonderlijk goed is :wink: . Je verzekeringsmakelaar praat duidelijk over iets waar hij geen kennis van heeft! Laat je door hem niet van je aankoop afzien, want daar ga je spijt van krijgen.

Ik denk wel dat juist omdat je met een snelle sportwagen rijdt, je geneigd bent soms meer risico's te nemen. Steeds iets sneller die bocht door; nog snel even die voorligger voorbijgaan ... gewoon omdat je het kan. Met mijn motor had ik dezelfde ervaring.