Pagina 1 van 5

Geplaatst: 02 jan 2008 22:16
door Maarten
Maik schreef:Een 0-100 zegt ook niet zoveel met zoveel vermogen op 2 wieltjes met zo'n lichte auto. Dan meet je alleen hoe goed de bestuurder is :wink:
Ja Maik als je zo gaat beginnen..........

Nee ik heb op het industrieterein niet tot 200 opgetrokken. Als ik ooit nog een performance box of iets beters ter beschikking heb zal ik wat goede metingen maken.
Ook in de versnelling van 1000 rpm tot max.

We kunnen ook een meetdag houden? Hebben we ooit bij de subaru club ook gedaan. Wel met een beperkt aantal intressante auto's.
Zal ik zoiets proberen te organiseren in het voorjaar?

Ik denk dan aan:
1x standaard 2.2
1x standaard turbo
1x 2.2 met 2.4 spruitstuk ed
1x 2.2 SC
1x turbo met mods?
1x ?

Geplaatst: 02 jan 2008 22:29
door SteV6
Herman en ik hebben de benodigde meetapparatuur 8)

Nu nog een 1,5 tot 2 kilometer lang stuk asfalt zonder zijwegen en uitritten :roll:

SteV6

Geplaatst: 02 jan 2008 22:31
door Dominique
De A2... ?

Re: overbrenging turbo

Geplaatst: 03 jan 2008 8:54
door jans
Pipo schreef:
jans schreef:De overbrengverhoudingen zijn ook anders van de turbo , bij 6.800 rpm
had ik ruim 120 km op de teller. gemeten in echte km 's was 112 km .
Dat verwondert me :? Ik heb mijn Turboteller herhaaldelijk gechecked, en die blijkt zeer juist te werken. De laatste keer bij 180km/h maar 1km teveel. (Bij mijn atmo werkte de teller trouwens ook heel juist).

De schakel- en eindoverbrengingen van de turbo zijn ook iets verschillend van de atmo. Hierdoor geraakt de Turbo in 2de net over de 100km/h.

Overbrengingsverhouding X:1 (snelheid bij 1000 rpm)
Atmo: 3,58:1 (8,3km) - 2,02:1 (14,7km) - 1,35:1 (22,1km) - 0,97:1 (30,7km)- 0,81:1 (36,8km) - achteruit 3,31:1 (9,0km)
Turbo: 3,58:1 (8,9km) - 2,02:1 (15,8km) - 1,35:1 (23,7km) - 0,98:1 (32,9km) - 0,79:1 (40,5km) - achteruit 3,31:1 (9,7km)
Pipo''Als jou teller maar 1 km afwijkt bij een snelheid van 180 km p uur, dan heb jij volgens mij de nauwkeurigste teller die ooit voor een auto is gemaakt :wink:

Geplaatst: 03 jan 2008 9:09
door 12Esc
ik heb bij mij ook de teller gecontroleerd, en die was inderdaad erg nauwkeurig (heel anders dan in mijn bmw, waar bij 120 km/u bijna 10 km afwijking is).

Geplaatst: 03 jan 2008 9:26
door stevenflappy
Mijne scheelt ook echt helemaal niks........

Geplaatst: 03 jan 2008 9:33
door Piet
Ik zie een besloten onderwerp aankomen. :bag:

Geplaatst: 03 jan 2008 9:54
door Maarten
Jan, jij had kleinere diameter banden gemonteerd voor op je ATS.

Bij mij heeft ie ook maar een hele kleine afwijking.

Geplaatst: 03 jan 2008 10:06
door jans
Dat wel Maarten :wink:
Maar bij 180 maar 1 km afwijking vind ik toch wel héél apart.

Geplaatst: 03 jan 2008 10:58
door stevenflappy
Bij mij scheelt het een km of 3 bij 180.... Dus dat kan makkelijk, we rijden allemaal wel een andere afstelling (banden, wielen, enz) dus per persoon zal het echt wel anders zijn :idea:

km teller

Geplaatst: 03 jan 2008 15:39
door Pipo
Jans, ik moet toegeven dat we de test niet met een GPS hebben gedaan, maar met een digitale chronometer. Ik heb over een afstand van exact 10 km (gemeten via de km-paaltjes naast de autostrade, geplaatst om de 100 mt) een zo constant mogelijke snelheid van 120 km/h aangehouden. Daarna in de andere richting aan 50% sneller, zijnde 180km/h. Er kan dus een afwijking op de berekening zitten, maar veel zal het niet zijn.
Als ik ooit een GPS heb, zal ik de test nog eens overdoen.

Mijn Ford Sierra gaf bij die snelheid 7km teveel aan. Mijn Renault 21 maar liefst 12 km :roll: Mijn zuster had ooit zelfs een R4'tje dat 38km/h aangaf als hij stil stond. Die was in overtreding als ze parkeerde in een zone 30 :lol:

Geplaatst: 03 jan 2008 15:52
door Super7
Als ik 230 op de teller van mijn Speedster rijd, rijd een maat van me 240 op de teller van zij GSX-r.

Geplaatst: 03 jan 2008 16:47
door markv
piet schreef:Maar je kunt die tijd wel gebruiken als vergelijking met andere auto's.
Eigenlijk dus juist niet. Neem twee auto's met net andere versnellingsbak verhoudingen. In een 0-100 meting is auto a sneller, in een 0-110 meting is auto b sneller.
Verder zitten er natuurlijk verschillen in hoe verschillende fabrikanten de 0-100 meting doen. Voor zover ik heb begrepen is lotus nogal berucht om hun geclaimde 0-100 tijden..

Andere metingen niet vaak niet nuttig zijn, zijn de rollenbank tests van tuners zelf. De voor/na grafieken kunnen vaak erg "interessant" zijn. Nog erger zijn de butt-dyno's natuurlijk. Meest bekende is de 10pk winst door een luchtfilter door het geluid.

Een onafhankelijke test met eigen aparatuur, of zoals Peter had voorgesteld, op een rollenbank is het meest interessant indien je een vergelijking wilt maken op getallen. Nog handiger is om verschillende auto's zelf te rijden en kijken welke jouw voorkeur heeft. Getallen zeggen lang niet alles.

Mark

Geplaatst: 03 jan 2008 17:54
door Maik
Bij een 0-200 test met een niet TE snelle auto elimineer je wel behoorlijk de "fouten" van de bestuurder, want 95% van die tijd is het volgas en dat is niet zo moeilijk :wink:
Je zal relatief een veel kleiner verschil vinden tussen verschillende rijders bij een 0-200 test.
En daarbij is het leuk om de 0-200 tijd te vergelijken met andere auto's, een M3 bv. Dat kan je alleen met tijden en niet met pk's :wink:

Geplaatst: 03 jan 2008 17:58
door Gracer
das wel juist, maar wat mij interesseert zijn de 0-100 tijden, zo kan je vergelijken met bv de groten der aarde waarmee je auto kan vergelijken? porsche, ferrari, aston enz....