Pagina 1 van 2

Even brede velgen voor en achter

Geplaatst: 14 feb 2008 21:09
door the-duke
Hallo,

ik heb een bepaalde set velgen (blijft nog even een verassing welke) op het oog, maar het probleem is dat ik deze alleen in 7,5x17 kan krijgen.

Om een voldoende verschil te houden in breedte tussen voor en achter, zit ik te denken aan banden 205/50R17 en 235/45R17. (beide wel een beetje de grens op 7,5J denk ik) De ET waarde is voldoende hoog (ET 47), dus moet met spacers wel op de juiste ET uit kunnen komen.

Maar.... Heeft iemand praktijkervaring met even brede velgen voor en achter van 7,5J ?
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover..

Alvast bedankt...

Geplaatst: 14 feb 2008 23:21
door ohjeetje..
Nee, geen ervaring. Maar onderstuur ben je zeker kwijt! Als je dat zoekt.

Rij zelf: voor 7J x 16 met banden 195/55/16 en achter 7,5 x 17 met banden 225/45/17.

Groeten,


Nico

Re: Even brede velgen voor en achter

Geplaatst: 15 feb 2008 6:20
door Arno
the-duke schreef: Maar.... Heeft iemand praktijkervaring met even brede velgen voor en achter van 7,5J ?
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover..
Aantal mensen hebben de standaard achter-velgen aan de voorkant gemonteerd met spacers en dat gaat prima.

In feite is dat precies wat jij nu wilt doen met andere velgen, want de originele achter velgen zijn ook 17x7.5J

Bye, Arno.

Geplaatst: 15 feb 2008 16:44
door SteV6
Precies,

Met zo'n combinatie is heel veel ervaring opgedaan. Lekker 205/45R17 voorop en 235/40R17 of zelfs de standaard maat 225/45R17 achterop.

Werkt prima, en bij de juiste bandenspanning en uitlijning geen onderstuur meer!

SteV6

Geplaatst: 16 feb 2008 2:09
door the-duke
Steve,

Ik vroeg me af: met zo'n combinatie (205/45R17 voorop en 235/40R17 achterop, beiden 7,5x7J), die je noemt, met welke ET waarden werd dan gewerkt voor & achter ?

Ik vraag dit i.v.m. aanlopen aan de binnenzijde bij insturen en zeker niet te breed worden achter (i.v.m. ernstige gevolgen van te ver inveren)..

Geplaatst: 16 feb 2008 10:13
door SteV6
Ik heb toendertijd zowel voor als achter 15 mm spacers gebruikt bij de originele achterwielen. Nu weet ik uit mijn hoofd niet meer welke ET-waarde die hebben, ik dacht ET 36, dus met spacer kwam ik vermoedelijk uit op ET 21. En dan vult het wiel achter de wielkast prima op, zonder tegen het plaatwerk aan te lopen.

Mijn huidige ATS-DTC's zijn 7,5X17 met ET20 op de vooras, en die lopen eigenlijk niet aan met een 205/45R17 band.

SteV6

Geplaatst: 25 feb 2008 21:05
door the-duke
dankje voor de reacties..

Ik ga er nog eens even over denken.

Ik heb nu effectief qua ET's (doordat ik verschillende ET's en spacers heb):

Voorzijde : ATS AQUILA 7x17 ET 17 met 205/45/17
Achterzijde: ATS AQUILA 8x18 ET 32 met 235/40/18

Aan de voorzijde lopen ze een klein beetje aan bij maximaal insturen en een schuine oprit oprijden naar links. (weet niet zeker waar)
Ik vind het achter naar de buitenzijde toe allemaal al heel krap en om dan naar ET 21 ofzo te gaan lijkt me wel een beetje link worden voor aanlopen bij inveren, zo lijkt het althans..

Geplaatst: 18 mei 2008 23:03
door Robin
Zijn spacers eigenlijk altijd nodig als je de achtervegen van voor wilt opleggen ? Ik heb namelijk 4 originele sets turbovelgen liggen ja je leest het goed 4 :? met 3 bijbehorende sets splinternieuwe bridgestone potenza's dus ik wil de achterste turbovelgen vanvoor op leggen met de originele potenza's dus dan zou ik rondom 225 hebben opliggen. Is dit mogelijk zonder spacers :?:

Geplaatst: 19 mei 2008 10:01
door SteV6
Nee, dat gaat je niet lukken zonder spacers of het beperken van je maximale stuuruitslag.

En 225 voorop lijkt mij wel een beetje overkill (is het niet veel leuker om die 225jes in verhoogd tempo gewoon op de achteras op te roken?)

SteV6

Geplaatst: 19 mei 2008 12:38
door Arno
SteV6 schreef: En 225 voorop lijkt mij wel een beetje overkill (is het niet veel leuker om die 225jes in verhoogd tempo gewoon op de achteras op te roken?)
Yup.. 225 rondom gaat wel erg interessant worden.. Als je van flink overstuur houdt is het wel te proberen :)

Aan de andere kant doe ik meestal een 2 a 3 setjes achterbanden per setje voorbanden, dus gaan die 225 banden vast wel op als je ze gewoon achter monteert en investeert in een setje 205 voorbanden en spacers voor.

Een paar weekjes vakantie in scandinavie doet het ook goed om er een setje achterbanden doorheen te draaien.. Tot nu toe iedere keer binnen 3 weken wel een set 'kaal'...

Bye, Arno.

Geplaatst: 19 mei 2008 14:49
door Robin
Van het oversturen had ik al wel gedacht maar ja ik zit hier dan ook met al die banden :). Ok dan laat ik er 205 opleggen en die spacers hoeveel mm is daar ideaal voor 5, 10, 15, 20 ?

ps: Iemand een idee wat een goeie band is voor op de speedster (geen slicks of semi-slicks :wink:) en waar kan ik zo snel mogelijk die spacers aka spoorverbreders vinden ?

Geplaatst: 19 mei 2008 18:57
door SteV6
Spacers van 5 mm zullen niet genoeg zijn. En de maximale dikte die je zonder centreerring op de spacer kwijt kan is 8 mm. Daarna moet je door naar 15 mm om weer passende spacers te krijgen. Zelf had ik ook echt 15 mm nodig om achtervelgen met 205 bandjes aanloopvrij te krijgen. En ik denk dat het dan verstandig is om rondom 15 mm spacers te gebruiken, dus ook achter.

Bijvoorbeeld H&R heeft passende spacers in hun assortiment. Moto-Concept uit Duitsland heeft ze zeker op hun website staan, maar ik weet niet of hun prijs concurrerend is.

Qua band is er redelijk wat keuze. Als je de originele RE040 achterbanden gaat oprijden, dan is een 205/45R17 formaat een goede keuze. En de RE050A wordt hier algemeen als een goede band voor de Speedster beschouwd.

SteV6

Geplaatst: 20 mei 2008 16:26
door Robin
Ok ik ga dus waarschijnlijk voor een van de paketten bij moto-concept en als ik moet vergelijken met de prijzen die ik tot nu toe heb gezien zijn die prijzen toch wel redelijk concurerend. Nu twijfel ik alleen nog tussen de 30mm voor, 30mm achter setup 198€ of de 30mm voor, 10mm achter setup 160€. Ik heb meer de neiging om voor de laatste te kiezen niet omdat het goedkoper is want die 38€ maakt de zaak niet. Maar lijkt mij gewoon beter en minder belastend voor de achteras. :?

De enigste waarvan ik weet dat die ook de 30mm van achter had/heeft is SteV6 misschien dat iemand me nog kan overtuigen dat het echt geen fluit uitmaakt 10mm of 30mm :wink: , ik ben van plan ze voor donderdag te bestellen.

Moest iemand nog een zaak kennen met een betere prijs alle tips zijn welkom :)

Geplaatst: 20 mei 2008 21:01
door SteV6
Die 15 mm per wiel achter staat veel beter dan 5 mm per wiel 8)

Tuurlijk krijgen je wiellagers wat meer voor hun kiezen, maar goed, die dingen kosten ook niet de hele wereld.

Ik heb inmiddels al weer een hele tijd de ATS-DTC's Robin, maar die komen overeen qua ET met de 15 mm spacers per wiel achter.

Sterkte met je keuze!

Stephan

velgen

Geplaatst: 20 mei 2008 21:29
door Pipo
Ter info:
Standaard velgen (atmo en Turbo)
voorvelg: 5,5 x 17 , PCD 5 x 110 , ET 26
achtervelg: 7,5 x 17 , PCD 5 X 110 , ET 36

Met achtervelgen en 205-45 banden vooraan moet je minimum een 5mm spoorverbreder monteren om niet tegen het chassis te raken bij volle stuuruitslag.

Max. banden vooraan te monteren is een 215-40. Max spoorverbreder is 15mm. Bij het overschrijden van deze waarden raak je anders het koetswerk met het bandloopvlak bij volle stuuruitslag.